[FOTO][F] Parijs

Moderator: Moderatoren

Koots
dorpsstraat

Re: [FOTO][F] Parijs

Bericht door Koots »

Coen Tunnel schreef: di 07 apr 2026, 18:21 Parijs is met veel brede wegen dan ook geen heel vervelende stad om doorheen te rijden. Van alle echt grote steden in Europa één van de makkelijkste. Wat ook meehelpt is dat er zoveel parkeergarages zijn dat je nooit echt heel erg lang op zoek hoeft naar een parkeerplek, zolang je je reis maar voorbereidt en naar een parkeergarage plant. En ondanks dat je inderdaad wel de tijd er voor moet nemen, is het lang niet zo extreem als bijvoorbeeld Londen, waar je er vanuit het centrum gerust een uur over kan doen voor je op een weg bent die enigszins lijkt op een snelweg.
Ik boek of zoek altijd een parkeergarage en bekijk de route(s) goed. Overigens is de locatie van de garage belangrijker dat de rit erheen; je komt er toch wel 8-). De garage onder Novotel Vaugirard is relatief makkelijk aan te rijden (wel de BP helemaal naar het zuiden nemen), voor die vlakbij Novotel Belleville heb ik vanaf de BP een uur nodig gehad. Zaterdagochtend vroeg dan weer wegrijden is een feestje: door een nog wat slapend Parijs heeft iets magisch.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Inderdaad, je komt er toch wel, ook al duurt het soms wat langer. Ik ben een paar keer bij de laatste etappe van de Tour de France geweest. Altijd geparkeerd in de parkeergarage onder het Place de la Madeleine; via de Rue Royale was het minder dan 5 minuten lopen naar de laatste bochten in het parcours waar het vanaf de Rue de Rivoli via het Place de la Concorde naar de Champs-Elyssées gaat. Dat was ook altijd een mooi ritje naar de garage toe: Porte Maillot, om de Arc de Triomphe heen, Avenue de Friedland en Boulevard Haussmann, en dan de Boulevard Malesherbes naar het Place de la Madeleine.

Terug naar de Périphérique kreeg ik dan soms een andere route door Parijs voorgeschoteld van mijn navigatie, maar ik had er altijd wel lol in om in Parijs te rijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ja leuk. Zelf ooit via Porte Maillot naar Arc de Triomphe gegaan en dan rechtdoor de Champs-Elysées op langs Place de la Concorde richting Louvre. Gaf me een ultiem Tour de France-gevoel (maar ja, dat was dan weer net de reden dat jij moest afslaan bij de Arc ;-)) En voor dat heerlijke gevoel is het verrekt makkelijk rijden vanaf de Porte Maillot.

Over de grote boulevards rijden kan in zoverre nog wel iets bewerkelijkers hebben, met name rond afslagen. Niet dat dat moeilijk of complex is, maar er kan qua gemak weinig op tegen dat rondje Maillot-Louvre. Alleen de wegen langs de Seine denk ik.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Pino schreef: zo 05 apr 2026, 20:34 Je ziet zo af en toe wat stukjes langskomen over frictie tussen Parijse fietsers en Parijse automobilisten. Mijn observatie na maar weer eens een weekend daar: beide schuld.
Gisteren even met de auto op en neer naar Parijs geweest. Voor het gemak heb ik geparkeerd in de garage van het Louvre (welke bereikbaar is vanuit het tunneltje onder de Jardin des Tuileries die denk ik bij velen wel bekend is van de laatste etappe van de Tour de France). Interessante ervaring om vanaf de Porte Dauphine via Avenue Foch en de Arc de Triomph op de Champs-Élysées uit te komen. Ging allemaal best prima. Wel bijzonder was dat op de Champs-Élysées de verkeerslichten op oranje knipperstand stonden. Dan kan je op zich lekker doorrijden maar moet je formeel wel voor de VOP stoppen. Ik heb een halfslachtige poging gedaan, maar omdat de voetgangers besloten niet het risico te nemen om zes rijstroken over te steken met naderend verkeer én medeweggebruikers gewoon doorreden, heb ik dat ook maar gedaan. Het laatste deel van de Champs-Élysées was door de politie afgesloten voor een incident en dat leidde tot enige chaos bij mijn medeweggebruikers. Omdat Waze mij er al voor had gewaarschuwd zat ik keurig rechts en kon ik toch wel vrij makkelijk via Avenue Montaigne bij de Seine komen en vanaf daar was het een eitje om bij de parkeergarage te komen. Een leuke ervaring en qua rijden niet veel spannender dan in Nederland in een grote stad te rijden.

Op de terugweg had Waze een bijzondere route in petto via o.a. de Opera en Montmartre tot uiteindelijk Porte de Clignancourt (nabij het begin van de A1). Een route met soms totale verkeerschaos (tot aan een paar keer nagenoeg gridlock aan toe waarbij je om je heen aan alle kanten auto's ziet die allemaal een andere kanten lijken op te willen) en soms smalle achterstraatjes waar verder niemand reed. Uiteindelijk dik een uur gedaan om de Périphérique te bereiken, maar ook wel weer een leuke ervaring.

Maar dan de fietsers........ :nuts:

Het enige positieve is dat er minder fietsers zijn dan in bijvoorbeeld Amsterdam, maar verder was het een grote verschrikking. Zeker de helft van de fietsers is toerist en/of is totaal niet gewend om op een fiets te zitten. Kortom: levensgevaarlijk met geslinger, opeens van richting veranderen, uiteraard spookrijden, etc. En de andere helft lijkt (net als in Nederlandse studentensteden) volledig levensmoe te zijn en duikt in gaatjes die er soms wel en soms niet zijn. Eén keer trok ik op bij een verkeerslicht en besloot een fietser die van achter aan kwam rijden en mij rechts voorbij reed ineens naar links te sturen om linksaf te gaan. Terwijl ik dus aan het optrekken was! Dat was bijna een enkeltje ziekenhuis geweest voor deze troela.

Grote verschil met Nederland is dat er veel minder fietsinfrastructuur is dan hier. En daarbij is de fietsinfrastructuur die er is naar Nederlandse maatstaven erg slecht ingericht. En als je dan ook nog allemaal lui hebt die amper kunnen fietsen en nog wat lui die denken onschendbaar te zijn, dan kan het snel behoorlijk gevaarlijk worden.