[A028] 100% pakkans linksrijdende vrachtwagens

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A028] 100% pakkans linksrijdende vrachtwagens

Bericht door Rene » wo 19 okt 2005, 10:20

De Telegraaf (19-10-2005) schreef: Camerabewaking A28 inhaalverbod truckers

AMERSFOORT - Vrachtwagenchauffeurs die tussen zes uur in de ochtend en zeven uur 's avonds op de linkerbaan van de A28 tussen Amersfoort en Den Dolder rijden, krijgen vanaf vandaag automatisch een bekeuring van 45 euro. Het hele traject wordt daartoe met camera's bewaakt. De maatregel moet de doorstroming van het drukke verkeer en de veiligheid op het traject aanzienlijk verbeteren.

Volgens een woordvoerster van het openbaar ministerie is het voor het eerst dat in ons land een linkerrijstrook van een snelweg voor truckers taboe wordt verklaard. Tussen Amersfoort en Den Dolder gold overdag al een inhaalverbod voor vrachtwagens. Nu op dit weggedeelte op camerabewaking wordt overgestapt, is besloten tegelijkertijd de handhaving te vereenvoudigen door het inhaalverbod te vervangen door een zogenoemde geslotenverklaring voor vrachtwagens voor de linkerrijstrook. Er hoeft dan niet meer te worden nagegaan of een trucker wel een echte inhaalmanoeuvre maakt. Enkel op de linkerbaan van de snelweg rijden is al voldoende voor een prent. De maatregel op het drukke traject Amersfoort-Den Dolder geldt voorlopig voor een jaar. Het gaat om een proef, omdat Rijkswaterstaat en het openbaar ministerie zoeken naar de beste manier om inhaalverboden voor vrachtwagens te handhaven. Naast de test op de A28 worden ook andere systemen uitgeprobeerd. Het gaat daarbij om een zogenoemd dynamisch inhaalverbod, dat alleen geldt op drukke tijden. Deze proef wordt uitgevoerd op de snelweg A2 tussen Abcoude en Maarssen en op de A2/A76 bij Grathem. De resultaten van de proeven worden eind dit jaar geëvalueerd, minister Peijs van Verkeer en Waterstaat neemt daarna een besluit over haar toekomstig beleid ten aanzien van inhaalverboden voor vrachtwagens.
De meeste proeven die geld opleveren zijn blijvertjes, toch ?

NB: Ik vraag me af hoe het OM er mee omgaat als de rechter rijstrook wegens een ongeval is afgekruist.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 19 okt 2005, 10:27

ja... ik vraag mij af hoe het zit met een uitwijkende vrachtauto.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: A28: 100% pakkans linksrijdende vrachtwagens

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 10:33

René schreef:De meeste proeven die geld opleveren zijn blijvertjes, toch ?
Begint er wel op te lijken. :mrgreen:
Zonder gekheid: die weg ken ik uiteraard als m'n broekzak en ik weet dus dat er in die weg een aantal hellingen zitten die voor vrachtwagens alleen met een lage snelheid zijn te nemen. Gaat er dan één naar links, dan ontstaat er al gauw een file. Bovendien zit de weg, zeker in de spits, m.i. aan zijn maximum capaciteit. Er is dan ook maar één oplossing: 2x3. Maar ja, gezien de regeltjes en procedures kun je dat voorlopig vergeten. Er wordt alleen aan extra spitsstroken gedacht, maar ook dat is op de lange baan geschoven (fijn stof problematiek). Om het verkeer toch enigszins door te laten stromen, heeft men voor deze maatregel gekozen.
Ben benieuwd of het werkt.
René schreef:NB: Ik vraag me af hoe het OM er mee omgaat als de rechter rijstrook wegens een ongeval is afgekruist.
Simpel: dat wordt de gesloten verklaring voor de linkerrijstrook voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kg (vrachtwagens dus), tijdelijk ingetrokken. Ik vermoed dat de camera's dan worden uitgeschakeld, zo niet, dan worden alle boetes geseponeerd.

Moet een vrachtwagen uitwijken, dan zal er worden gekeken of dat werkelijk noodzakelijk was. Week de vrachtwagen bijvoorbeeld uit om een aanrijding te voorkomen? In zulke duidelijke noodgevallen zal het OM zich zeker soepel opstellen en de boete seponeren.
Donateur Vereniging Wegenforum

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 19 okt 2005, 10:39

Ik vind het wel goed dat er zo'n verbod is maar hou zit het eigenlijk buiten de spits? Als chauffeur zou ik gek worden als ik achter een rijtje vrachtwagens rijdt.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 10:43

snelwegracer schreef:Ik vind het wel goed dat er zo'n verbod is maar hou zit het eigenlijk buiten de spits?
De gesloten verklaring geldt alleen tussen 07.00 uur en 19.00 uur.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 okt 2005, 10:54

Hajo schreef:
snelwegracer schreef:Ik vind het wel goed dat er zo'n verbod is maar hou zit het eigenlijk buiten de spits?
De gesloten verklaring geldt alleen tussen 07.00 uur en 19.00 uur.
Zo'n verbod geeft al aan dat het de hele dag te druk is op die weg, dus eigenlijk moet worden verbreed naar 2x3.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 10:56

Chrizz schreef:Zo'n verbod geeft al aan dat het de hele dag te druk is op die weg, dus eigenlijk moet worden verbreed naar 2x3.
Yep. Dat is de beste oplossing. En dan bedoel ik het hele traject: vanaf knooppunt Rijnsweerd tot knooppunt Hoevelaken.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 19 okt 2005, 10:59

Ik denk dat 2X4 wat beter is want dan kan je veel meer verkeer op die weg laten rijden zonder dat je in de file staat.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 19 okt 2005, 11:05

Vergeet die enorme geluidsscherm niet, die voorbereid is op 2 x3. ik denk dat 2 x 4 niet haalbaar is.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 11:07

2x4 lijkt mij niet nodig. 2x3 zou al een hele verbetering zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 okt 2005, 11:19

2x4 is m.i. wel nodig tussen de zuidelijke rondweg Amersfoort en KP Hoevelaken. (Plus Hoevelaken ombouwen, en zorgen voor afstroming richting noorden/oosten). Tussen De Uithof en Amersfoort-zuid zal 2x3 wel volstaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 19 okt 2005, 11:31

Is de A28 niet op 2x3 voorbereid? (die overkapping bij Utrecht heeft namelijk een wel heel brede vluchtstrook)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 11:43

René schreef:2x4 is m.i. wel nodig tussen de zuidelijke rondweg Amersfoort en KP Hoevelaken. (Plus Hoevelaken ombouwen, en zorgen voor afstroming richting noorden/oosten). Tussen De Uithof en Amersfoort-zuid zal 2x3 wel volstaan.
Misschien zou je het wegvak eerst tot 2x3 kunnen verbreden met tussen Amersfoort-Zuid en Hoevelaken ruimtereservering voor 2x4. Als knooppunt Hoevelaken aangepast moet worden, zie ik wel iets in een ster zoals het Prins Clausplein.

@Bart: die weg is inderdaad op 2x3 voorbereid, ook de viaducten. Je kunt er zo een derde rijstrook naast leggen. Alleen vanaf Amersfoort-Zuid tot Hoevelaken zul je meer aanpassingen moeten verrichten, hoewel ook daar één viaduct al voor 2x3 is voorbereid.

Ik kan het me nog goed herinneren: toen de weg nog in aanleg was, men was lijnen aan het trekken, zag ik dat de weg 2x2 rijstroken ging tellen. Toen al vond ik dat geen goed idee en had ik liever 2x3 gezien. Ik voorspelde destijds al dat met 2x2 files zouden gaan ontstaan. Ik heb gelijk gekregen... :(

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 19 okt 2005, 16:37

Bart schreef:Is de A28 niet op 2x3 voorbereid? (die overkapping bij Utrecht heeft namelijk een wel heel brede vluchtstrook)
Tussen knp. Rijnsweerd en knp. Hoevelaken moet dat wel kunnen. Alleen zijn er bij Amersfoort wat smalle viaducten die zouden moeten worden vernieuwd.

De overkapping en de bocht ervoor zijn overigens de oorzaak van de dagelijkse file op de A28 richting Amersfoort.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 okt 2005, 16:58

Frits schreef:De overkapping en de bocht ervoor zijn overigens de oorzaak van de dagelijkse file op de A28 richting Amersfoort.
Nee, probleem ligt eerder. Vlak voor de Vollenhovetunnel komen hoofd- en rangeerbaan bij elkaar. Vroeg in de middag loopt hierdoor het wegvak stroomafwaarts tot aan zijn capaciteit vol. De combinatie van het slechte doorzicht, terwijl iedereen probeert afstand te hernemen na het invoegen van de rangeerbaan, plus de nog verder toenemende verkeersstroom (omdat de drukste spitsuren nog moeten volgen) maken dat de file al vroeg ontstaat. Als de file er dan eenmaal is, krijg je hem niet meer weg.
Op dergelijke bottle-necks zie je dat het verkeer weer begint te stromen zo'n 600 meter na de afvallende c.q. invoegende rijstrook. Dat is dus onder de luifel.

De luifel en de Vollenhovetunnel krijgen dus meestal inderdaad de schuld, maar het primair probleem is dus de capaciteit. Had je 3 stroken gehad, dan had het verkeer gewoon doorgereden, ook met de Vollenhovetunnel en de luifel.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 19 okt 2005, 17:02

Vollenhovetunnel :?: :?: :?:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 okt 2005, 17:03

Mark schreef:Vollenhovetunnel :?: :?: :?:
Ja, de onderdoorgang onder de weg De Bilt - Zeist is een heuse tunnel met een echte pompkelder.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 17:06

Mark schreef:Vollenhovetunnel :?: :?: :?:
Het is een breed viaduct waar de A28 onderdoor gaat. Waarom ze dat een "tunnel" noemen, ontgaat mij. Hoe het ook zij: René's uitleg is verhelderend. :top: Enige remedie is dus 2x3, zoals ik al eerder schreef.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 19 okt 2005, 17:16

't Is net als de status van (inmiddels prof.) Van Vollenhove zelf... Wel een koninklijke status, maar het toch net niet zijn...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 19 okt 2005, 17:29

René schreef:Had je 3 stroken gehad, dan had het verkeer gewoon doorgereden, ook met de Vollenhovetunnel en de luifel.
Ik vraag me af of dat in dit geval zo is. Veel mensen remmen af tussen de Vollenhoventunnel en de overkapping in de bocht, omdat ze niet goed kunnen zien hoe snel het verkeer na de bocht rijdt.

Zo'n zelfde situatie zie je bij Maarn. Daar wordt ingevoegd en mensen kunnen niet zien hoe snel er even verderop wordt gereden. Als het dan druk is, gaan veel mensen op de rem staan.

Een derde rijstrook tussen Utrecht en Amersfoort op de A28 is inderdaad dringend gewenst.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 okt 2005, 17:42

Frits schreef:Als het dan druk is, gaan veel mensen op de rem staan.
Je bevestigt het zelf. Wanneer is het druk - als de capaciteitsgrens wordt genaderd, want dan zijn de afstanden tussen de voertuigen minimaal. Eén lichte verstoring en het is feest. Een 3-strooksweg heeft een hogere capaciteit dan een 2-strooks, dus zal in de situatie dat de rangeerbaan niet meer hoeft in te voegen, maar een toegevoegde strook wordt, het verkeer wel kunnen doorrijden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 okt 2005, 8:50

In tegenstelling wat hiervoor is geschreven wordt de A28 bij Amersfoort uitgebreid naar 4 x 2 (niet 2 x 4 dus). Vanaf Amersfoort-Zuid tot Rijnsweerd wordt het zeer waarschijnlijk wel 2 x 3.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 20 okt 2005, 9:53

boe! schreef:In tegenstelling wat hiervoor is geschreven wordt de A28 bij Amersfoort uitgebreid naar 4 x 2 (niet 2 x 4 dus). Vanaf Amersfoort-Zuid tot Rijnsweerd wordt het zeer waarschijnlijk wel 2 x 3.
Da's nieuw voor mij. Op welke termijn? Het gaat volgens mij alleen om spitsstroken.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 20 okt 2005, 10:16

Het viaduct bij afrit Leusden is eind jaren '80 gebouwd als voorbereiding op een verbreding naar 2x4 (afrit N221/Maarn-Hoevelaken), waartoe het toenmalige CDA/VVD kabinet besloten had. Met de val van dit kabinet en de komst van de PvdA in de regering sneuvelde dit besluit helaas, want anders hadden we daar al jaren 2x4 gehad.

Het gedeelte Maarn-Den Dolder is als 2x2 opgeleverd omdat er toen geen geld was voor 2x3, wat datzelfde CDA/VVD kabinet toen wel wilde. Besloten werd om zodra de financiën het toelieten, de weg zo snel mogelijk te verbreden. Nou ja, we weten inmiddels het resultaat...

We hebben het vooral aan Kok te danken dat het nu zo'n puinhoop is op onze veel te smalle snelwegen. Een letterlijk citaat van hem toen het CDA/PvdA kabinet gevormd was in '89: 'Het is eindelijk afgelopen met steeds maar meer asfaltwegen'.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 20 okt 2005, 17:51

Zo zie je maar weer wat de PvdA hier in Nederland allemaal verkloot heeft. Niet dat ik dit kabinet zo goed vind maar het is iig beter dan een kabinet met de PvdA erin :evil:

De A28 bij Amersfoort had al jaren geleden uitgebreid moeten worden naar 4 x 2. Geen wonder dat het daar elke dag hopeloos vastloopt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 22 okt 2005, 16:59

De discussie over een eventuele toekomstige linkse regering is nu hier te vinden.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » zo 23 okt 2005, 12:30

Hoe ziet de Vollenhoventunnel eruit? Is die ook berekend op 2x3? Iemand een foto hiervan? Ben er nog nooit geweest namelijk.
Maar 2x4 of 4x2 gaat denk ik nooit lukken ivm met de aanwezige natuur om de A28 heen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 23 okt 2005, 14:31

Tiesje schreef:Hoe ziet de Vollenhoventunnel eruit? Is die ook berekend op 2x3? Iemand een foto hiervan? Ben er nog nooit geweest namelijk.
Maar 2x4 of 4x2 gaat denk ik nooit lukken ivm met de aanwezige natuur om de A28 heen.
De Vollenhovetunnel (in mijn ogen gewoon een breed viaduct) telt 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Bij de bouw is rekening gehouden met een eventuele verbreding tot 2x3: die ruimte is er.

Trouwens, de hele A28 tussen kn. Rijnsweerd en afrit Leusden is voorbereid op 2x3. Alle viaducten hebben de juiste breedte en er is ruimte voor een 3e rijstrook vrijgehouden. Zelfs het onlangs aangelegde ecoduct is breed genoeg voor 2x3.

Ik zal proberen er t.z.t. foto's van te maken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 23 okt 2005, 19:15

Hajo schreef:Op welke termijn?
In ieder geval niet op korte termijn. De Provincie Utrecht gaat in het streekplan nog niet verder dan een "reservering van ruimte voor ontmenging van verkeersstromen". Ik denk niet eerder dan 2011.
Streekplan Utrecht schreef:A28 Utrecht-Amersfoort-Hoevelaken (A1): aanleg van een enkele spitsstrook tussen Utrecht en Leusden Zuid en een plusstrook tussen Leusden Zuid en Hoevelaken (A1) inclusief weefvakken en een aanpassing van het knooppunt Hoevelaken (2005-2008) en op langere termijn verdere capaciteitsvergroting nodig, inclusief parallelstructuur ter hoogte van Amersfoort en capaciteitsvergroting van het Knooppunt Hoevelaken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 23 okt 2005, 19:20

Tiesje schreef:Hoe ziet de Vollenhoventunnel eruit? Is die ook berekend op 2x3? Iemand een foto hiervan? Ben er nog nooit geweest namelijk.
Ik kom er morgen langs en zal wel een foto maken.