[A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

[A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Rein » ma 10 mar 2014, 15:15

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft met de regio rond Lelystad afspraken gemaakt over een verbetering van de infrastructuur rond Lelystad Airport. Dit betreft onder meer een verbreding van de A6 naar 2x3 rijstroken en de aanleg van een nieuwe afrit.
Ministerie van Infrastructuur en Milieu schreef:Rijk en regio maken afspraken over betere bereikbaarheid Lelystad Airport

De A6 tussen Almere en Lelystad wordt verbreed naar een snelweg met 2x3 rijstroken. Er komen een nieuwe aansluiting op de A6 en maatregelen om de bestaande infrastructuur beter te benutten en het openbaar vervoer naar de luchthaven te verbeteren.

Rijk en regio hebben de afspraken bezegeld over een pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van de luchthaven te verbeteren. Met de maatregelen is in totaal een kleine 70 miljoen euro gemoeid. Het Rijk reserveert 50 miljoen euro en de regio een kleine 20 miljoen euro. De komende tijd worden de plannen in samenhang met de besluitvorming over de toekomst van de luchthaven verder uitgewerkt.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu), gedeputeerde Lodders van Flevoland en wethouders Fackeldey en Luchtenveld van Lelystad hebben vandaag in het Aviodrome in Lelystad de afspraken vastgelegd voor een goede bereikbaarheid van de regio en luchthaven.

Minister Schultz van Haegen: “Een goede bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van luchthaven Lelystad en voor de regio als geheel. Door hier samen de schouders onder te zetten zorgen we er voor dat dit een internationaal economisch krachtige regio blijft.”

Wethouder Luchtenveld: “Door de capaciteit van de A6 te vergroten, bijvoorbeeld met een derde rijstrook en Lelystad Airport direct aan te sluiten op de A6 via een nieuwe aansluiting ten zuiden van de huidige aansluiting is de bereikbaarheid van de luchthaven ten allen tijde gegarandeerd. “

De partijen hebben afgesproken dat er een goede openbaar vervoerverbinding komt tussen station Lelystad Centrum en de luchthaven. Gedeputeerde Jaap Lodders: “Niet alleen Lelystad Airport maar heel Flevoland, de Randstad en Noord Nederland profiteren hiervan. Dit zorgt voor meer bedrijvigheid, een betere doorstroming op de weg en is een belangrijke economische impuls voor Flevoland.”

verfmeer95
expressweg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door verfmeer95 » ma 10 mar 2014, 17:49

Hoewel het hier niet genoemd staat, gaat het hier dan over Hogering-Lelystad?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 mar 2014, 17:54

Ja, Almere Buiten-Oost - Lelystad. De verbreding kost € 35 miljoen. De halve aansluiting naar de luchthaven Lelystad kost € 16 miljoen en is straks alleen van en naar Almere te berijden. Mogelijk wordt er in de toekomst ook een deel van Lelystad-Zuid er op ontsloten.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 10 mar 2014, 23:49

Niet om het een of ander, maar ik heb niet echt de indruk dat mensen nu het vliegveld van Lelystad mijden vanwege de gigantische capaciteitsproblemen op de A6 ten noorden van Almere. Die verbreding naar 2x3 is in mijn ogen dan ook een beetje voorbarig zolang er nog geen honderden internationale vluchten per dag vanaf Lelystad vertrekken. Volgens mij zijn er nog wel wat andere probleempunten in 's lands wegennet, kunnen die niet beter eerst verholpen worden voor we dit stukje gaan uitbouwen? :dontknow:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 mar 2014, 0:11

Vooral die afrit is zeker niet voorbarig, maar 2x3 op dit traject heeft inderdaad geen topprioriteit.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 11 mar 2014, 0:12

64.000 voertuigen per dag is op zich verbreding-waardig. Vergeet ook niet dat dit pas vanaf 2020 is. Dan zijn er al een hoop andere knelpunten in het land weggewerkt en is de intensiteit waarschijnlijk ook hoger tussen Almere en Lelystad.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 11 mar 2014, 1:36

Wanneer wil je 2x3 hebben? Daar kun je ook over discussiëren. Persoonlijk vind ik 2x3 "nodig" als 2x2 niet meer lekker rijden is. Als er treintjes ontstaan op de linkse rijstrook, als het aandeel vrachtverkeer hoog is. Een ander zal zeggen dat 2x3 pas nodig is op het moment dat 2x2 als resultaat heeft dat men steeds weer in de file staat.

edit:
Voertuigen per dag vind ik geen prettige manier van meten omdat het niet zegt hoe dat verdeelt is over de dag.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 mar 2014, 7:59

sirdanilot schreef:Vooral die afrit is zeker niet voorbarig, maar 2x3 op dit traject heeft inderdaad geen topprioriteit.
Uit de verkenning is naar voren gekomen dat zonder verbreding een vrij groot knelpunt bij Almere-Buiten Oost ontstaat (reistijd langer dan 1,5, dan normale reistijd). Dit is ook logisch, want de 4 x 2 gedeelte eindigd ook bij Almere-Buiten Oost.
Het verbreden van de A6 tussen Almere en Lelystad kan ook goedkoop en men is van plan om deze werkzaamheden te combineren met het volgende groot onderhoud (tussen 2020 - 2025). Er hoeven namelijk geen geluidsschermen aangelegd te worden en eventueel kan men ook de signalering achterwege laten (is nu ook niet aanwezig). Bij de viaducten kan de vluchtstrook ingesnoerd worden.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » di 11 mar 2014, 8:38

Er is gewoon een enorme breedte in de middenberm aanwezig en dat geldt ook voor de meeste, zo niet alle viaducten over de A6 heen op dit stuk dus alleen de fietserstunneltjes en waterwegen zijn dwangpunten.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 11 mar 2014, 9:01

Geen MTM op een wegvak met 2x3 zie ik overigens nog niet zo snel gebeuren. Er zijn nu geen wegvakken in Nederland met 2x3 of meer behoudens wat zeer korte stukjes waar geen MTM aanwezig is. Overigens verwacht ik dat met SAA MTM al naar Almere-Buiten wordt doorgetrokken, dus dan zal het denk ik al relatief goedkoper zijn om het dan naar Lelystad te verlengen. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van hoe budgetten, richtlijnen, etc er tegen die tijd uitzien.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 mar 2014, 9:53

duikgek89 schreef:Wanneer wil je 2x3 hebben? Daar kun je ook over discussiëren. Persoonlijk vind ik 2x3 "nodig" als 2x2 niet meer lekker rijden is. Als er treintjes ontstaan op de linkse rijstrook, als het aandeel vrachtverkeer hoog is.
Dan mag je bijna alles wel verbreden, bijvoorbeeld de A44.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 11 mar 2014, 9:55

^^ Als je naar intensiteiten kijkt dan komen inderdaad veel meer wegvakken voor verbreding in aanmerking. Maar zoals gezegd heeft het hier ook met name te maken dat je niet van 4x2 naar 2x2 wilt gaan. Anders krijg je van die toestanden zoals op de A12 bij Duiven en dat wil je echt niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 mar 2014, 10:06

RSK schreef:Niet om het een of ander, maar ik heb niet echt de indruk dat mensen nu het vliegveld van Lelystad mijden vanwege de gigantische capaciteitsproblemen op de A6 ten noorden van Almere.
Als Lelystad-Airport conform de huidige plannen uitgebreid gaat worden en een deel van het vliegverkeer van Schiphol gaat opvangen, dan kan die 2x3 ineens heel hard nodig zijn.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 11 mar 2014, 10:22

verfmeer95 schreef:Hoewel het hier niet genoemd staat, gaat het hier dan over Hogering-Lelystad?
[mier]Die weg heet daar Buitenring, Hogering heet alleen het stuk langs Almere-Stad, tot aan de Tussenring.[/mier]

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 11 mar 2014, 10:39

Ben wel benieuwd naar de details van die nieuwe afrit. Het plaatje bij dit nieuwsbericht laat zien dat hier de ontsluiting van het vliegveld nog steeds van de kant van de N302 gebeurt: http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... ereikbaar/

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 11 mar 2014, 10:45

boe! schreef:
RSK schreef:Niet om het een of ander, maar ik heb niet echt de indruk dat mensen nu het vliegveld van Lelystad mijden vanwege de gigantische capaciteitsproblemen op de A6 ten noorden van Almere.
Als Lelystad-Airport conform de huidige plannen uitgebreid gaat worden en een deel van het vliegverkeer van Schiphol gaat opvangen, dan kan die 2x3 ineens heel hard nodig zijn.
Zolang de 'grote' start- en landingsbaan van Lelystad 1250m is (ter vergelijking, op de Oostbaan (2014m) na zijn alle banen op Schiphol > 3300m) zie ik het niet gebeuren dat er dermate veel vliegverkeer overgenomen wordt, dat het problematisch gaat worden op de A6. De afgelopen tijd zijn overigens ook nog de nodige stokjes gestoken voor de uitbreidingsplannen van Lelystad. Natuurlijk is het slim als men de verbreding naar 2x3 meepakt met het groot onderhoud, maar als het (nog lang) niet nodig is, blijft het toch een beetje weggegooid geld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 mar 2014, 10:47

Tsja, men wil nog steeds een grote stad maken van Lelystad. Maar een grote stad uit het niets opbouwen in the middle of nowhere gáát gewoon niet. Zeker niet in ons land waar de bevolkingsgroei al tijden afneemt. Amsterdam en Zwolle zijn gewoon veel aantrekkelijkere stadsregio's om te wonen dan Lelystad, zeker omdat Almere én de voordelen van Lelystad heeft (goedkoop, ruimte, nieuw) én de voordelen van Amsterdam.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 mar 2014, 10:54

RSK schreef:
boe! schreef:
Zolang de 'grote' start- en landingsbaan van Lelystad 1250m is (ter vergelijking, op de Oostbaan (2014m) na zijn alle banen op Schiphol > 3300m) zie ik het niet gebeuren dat er dermate veel vliegverkeer overgenomen wordt, dat het problematisch gaat worden op de A6. De afgelopen tijd zijn overigens ook nog de nodige stokjes gestoken voor de uitbreidingsplannen van Lelystad. Natuurlijk is het slim als men de verbreding naar 2x3 meepakt met het groot onderhoud, maar als het (nog lang) niet nodig is, blijft het toch een beetje weggegooid geld.
De A6 is in 2007 tijdens het groot onderhoud al bijna met 2 meter verbreed.
2 - 2,5 meter erbij en men kan de 3 rijstroken gemakkelijk op de rijbaan kwijt.
Naar mijn mening hoeft er geen verkeerssignalering aangelegd te worden, omdat na de verbreding de kans op files sterk verminderd is.
Anders zijn de 'lage' kosten voor de verbreding (35 miljoen euro) nauwelijks te verklaren.

Men zal volgens mij ook het zandlichaam moeten verbreden.
De A6 ligt hier bijna 3 - 4 meter hoger dan het maaiveld en de ondergrond is tussen Almere en de Knardijk zeer zettingsgevoelig.
Er zal een hoop zand gestort moeten worden om de verbreding mogelijk te maken.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 11 mar 2014, 11:00

sirdanilot schreef:Tsja, men wil nog steeds een grote stad maken van Lelystad. Maar een grote stad uit het niets opbouwen in the middle of nowhere gáát gewoon niet. Zeker niet in ons land waar de bevolkingsgroei al tijden afneemt. Amsterdam en Zwolle zijn gewoon veel aantrekkelijkere stadsregio's om te wonen dan Lelystad, zeker omdat Almere én de voordelen van Lelystad heeft (goedkoop, ruimte, nieuw) én de voordelen van Amsterdam.
Goed punt, maar er is ook nog de hoofdreden waarom Schiphol het met 5 banen nauwelijks meer aankan en 'uitbreiding' zoekt in Lelystad. Nederlanders hebben namelijk de eigenschap om eerst naast een vliegveld te gaan wonen, en dan te gaan klagen over de herrie. Er zijn luchthavens met 2 banen die meer passagiers per jaar verwerken dan Schiphol met 5.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 mar 2014, 11:05

Eigenlijk had men een vliegveld in de Markermeer moeten bouwen. Ideale ligging. Maar ja, helaas... :(

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 11 mar 2014, 14:31

Mijn persoonlijke ervaring is dat de A6 hier, ondanks landelijke ligging en ontbreken van afritten, een vrij onrustig beeld heeft in de spits. Veel treintjes, plakkers e.d.

Dus ik juich het zeker toe, zeker als de verwachting is dat de intensiteit zal toenemen. Al zal het vliegveld daar niet heel veel aan bijdragen. Maar een goede verbinding met de grote steden is natuurlijk wel een voorwaarde om een goed alternatief te kunnen bieden aan Schiphol. Het ontbreken van een fatsoenlijke OV-verbinding (vooral directe treinverbinding) kan nog wel eens een probleem worden. Op Schiphol word je vaak voor budgetairlines of chartervluchten al met de bus naar je vliegtuig gebracht. Laat die bus voortaan maar doorrijden naar Lelystad Airport dan ;)

Waar halen jullie trouwens 2020 vandaan? Ik lees nergens iets over een tijdpad in het bericht en bijbehorende brief...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 mar 2014, 14:35

Techum schreef:Waar halen jullie trouwens 2020 vandaan? Ik lees nergens iets over een tijdpad in het bericht en bijbehorende brief...
De intentie is om het zo snel mogelijk aansluitend op de verbreding van de A6 door Almere uit te voeren, die in 2022 gereed is. Als ze slim zijn doen ze de zettingsperiode al daarvoor, zodat het in een paar maanden verbreed is.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » di 11 mar 2014, 17:22

Ik zou het persoonlijk ook vreemd vinden als de overgang 1+2+2+1 => 2x2 slechts een paar maanden een invoeger kent. Het is dan veel logischer om dan meteen netjes een overgang naar 2x3 te bouwen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 mar 2014, 10:06

RSK schreef:Goed punt, maar er is ook nog de hoofdreden waarom Schiphol het met 5 banen nauwelijks meer aankan en 'uitbreiding' zoekt in Lelystad. Nederlanders hebben namelijk de eigenschap om eerst naast een vliegveld te gaan wonen, en dan te gaan klagen over de herrie. Er zijn luchthavens met 2 banen die meer passagiers per jaar verwerken dan Schiphol met 5.
Met de Oostbaan er bij heeft Schiphol eigenlijk zes banen. Niet dat de Oostbaan veel gebruikt wordt, maar het komt voor. De geluidsnormen zorgen er simpelweg voor dat de banen niet optimaal gebruikt kunnen worden. Er zijn maar weinig luchthavens met vijf of meer banen, in Europa is het volgens mij alleen Schiphol en daarbuiten alleen Chicago (acht), Dallas (zeven), Denver (zes) en Atlanta (vijf). Van die luchthavens is alleen Denver rustiger dan Schiphol, Atlanta is in passagiersaantallen de drukste luchthaven ter wereld.

Er zijn inderdaad meerdere luchthavens met maar twee banen die meer passagiers verwerken dan Schiphol met z'n vijf/zes banen: London Heathrow, Dubai International, Hong Kong en Jakarta.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 12 mar 2014, 13:31

Chris schreef:
Techum schreef:Waar halen jullie trouwens 2020 vandaan? Ik lees nergens iets over een tijdpad in het bericht en bijbehorende brief...
De intentie is om het zo snel mogelijk aansluitend op de verbreding van de A6 door Almere uit te voeren, die in 2022 gereed is. Als ze slim zijn doen ze de zettingsperiode al daarvoor, zodat het in een paar maanden verbreed is.
Als ze slim zijn doen ze het veel eerder. Het gaat maar om een paar meter asfalt (in de breedte dan ;) ) waar de automobilist al veel plezier van kan hebben als ze het 5 jaar eerder neerleggen. De kunstwerken e.d. volgen dan later wel.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 12 mar 2014, 14:04

^^ Dan zorg je juist weer voor een nieuwe bottleneck bij Almere waar je dan van 3 naar 2 rijstroken moet (omdat mensen zo enorm slecht zijn in ritsen). Het is dus logischer eerst te wachten totdat het deelproject Almere Havendreef - Almere Buiten klaar is en dan de rest aan te leggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 20:36

De baanconfiguratie op Schiphol is ook niet optimaal. Ik denk dat men in de jaren '60 zich te veel heeft moeten conformeren aan de vorm van de Haarlemmermeerpolder. Maar... dat is hier off topic ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 12 mar 2014, 20:46

Hoewel off topic lijkt het me dat je ongelijk hebt. De Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Polderbaan liggen precies van noord tot zuid, terwijl de verkaveling meer ongeveer noord-oost tot zuid-west loopt. En ook de Kaagbaan wijkt duidelijk af van het verkavelingspatroon, dat zie je natuurlijk het duidelijkst als je op de A4 rijdt (die wel perfect het verkavelingspatroon van de polder volgt) waar landende vliegtuigen met een schuine hoek overheen komen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 10 jun 2014, 14:16

Klein nieuwtje over de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport: als alles consequenter naar Schiphol wordt gestuurd, kan Lelystad wel dicht! Dat is althans de opinie van de voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. Benieuwd of deze bevinding ook nog gekoppeld gaat worden aan de verbreding van de A6. Want die is natuurlijk niet meer zo urgent als dat project afgeblazen zou worden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 10 jun 2014, 14:22

Ik denk niet dat ze de plannen gaan aanpassen o.b.v. één roeptoeter.