Wat een onzin. Absoluut niet herkenbaar als zebrapad, het is nog erger dan sommige andere regenboogzebrapaden. Hier zijn de banen gewoon tegen elkaar aan geverfd.
Deze gaybra in de PC Hooftstraat voldoet wel aan de richtlijnen voor zebrapaden. Daar zijn witte strepen toegepast met daaromheen de regenboogkleuren. Net als de eerder in dit topic genoemde zebra in Alkmaar.
BABW schreef:9 De voetgangersoversteekplaats (zebra), zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990
Toepassing
Een zebra wordt slechts toegepast:
- op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h en;
- op wegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h mits de naderingssnelheid van minimaal 85% van de motorvoertuigen lager is dan 50 km/h.
Uitvoering
1 Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.
2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Is het hier überhaupt een zebrapad? Ik doel er op dat het een geregelde kruising is en ik geen zie.
(korte toelichting: ik heb in D mijn rijbewijs gehaald en daar bestaat de combinatie van zebrastrepen met verkeerslicht niet)
Een zebrapad in combinatie met een fietsoversteek levert eigenlijk ook een aparte situatie op. Voetgangers hebben wel voorrang vanwege de zebra maar fietsers hebben geen voorrang. Zij kunnen wel gelegenheidsvoorrang krijgen wanneer ze toevallig gelijk oversteken met een voetganger.
Of de fietser stapt af en gaat met de fiets aan de hand via het zebrapad.
Jackbauer1350 schreef:Een zebrapad in combinatie met een fietsoversteek levert eigenlijk ook een aparte situatie op. Voetgangers hebben wel voorrang vanwege de zebra maar fietsers hebben geen voorrang.
Dat is conform richtlijnen dan ook 'verboden'.
Jackbauer1350 schreef:Zij kunnen wel gelegenheidsvoorrang krijgen wanneer ze toevallig gelijk oversteken met een voetganger.
Jackbauer1350 schreef:
Dat is een van de grootste problemen die er bestaan. Komt er zo'n jojo (nou ja, vaak zijn het kinderen) op een zebrapad afgefietst en springen ze 1 cm voor het zebrapad van de fiets af en verwachten dan voorrang te krijgen.
Vooral leuk als ze eerst parallel aan de weg op de stoep fietsen.
Ik zie veel fietsers de laatste tijd vooral kijkend naar hun mobieltje zo de weg oversteken zonder enig besef van wat er om hun heen gebeurt.
Attietattie schreef:
Jackbauer1350 schreef:Een zebrapad in combinatie met een fietsoversteek levert eigenlijk ook een aparte situatie op. Voetgangers hebben wel voorrang vanwege de zebra maar fietsers hebben geen voorrang.
Dat is conform richtlijnen dan ook 'verboden'.
Je ziet het dan ook in ruime mate toegepast zoals hier: https://goo.gl/maps/mrQaExKtgGw
Overigens zijn daar kanalisatiestrepen gebruikt voor de fietsoversteek terwijl je bij de zijstraten blokmarkering ziet.
De oude situatie was helemaal niet zo rommelig, dat lijkt zo door de werkzaamheden die toen de SV-wagen voorbij kwamen aan de gang waren. (niet geheel verrassend overigens, wegwerkzaamheden en Bergen op Zoom... ).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...