Voetganger vogelvrij op zebrapad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » di 29 jun 2021, 17:34

Complimenten voor de gemeente Dordrecht, de regenboogkleuren zijn gewoon op de middenberm geschilderd, de rest van het zebrapad is gewoon zwart-wit
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 29 jun 2021, 17:56

Egbert schreef: di 29 jun 2021, 17:26Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.
Dat dus, wie ziet daar nu een zebrapad in?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 29 jun 2021, 18:00

^^
Waarschijnlijk is de 'lastige' verkeersexpert juist overruled door een projectleider die gezwicht is voor wat de landschapsarchitect heeft bedacht.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 jun 2021, 18:22

Egbert schreef: di 29 jun 2021, 17:26
Starlet schreef: di 29 jun 2021, 11:04
Ik weet niet of deze al bekend was, maar dit was dus als een soort zebrapad bedoeld...
https://www.ad.nl/breda/koe-gevaarlijke ... ~ab9180a0/
:facepalm: locatie

Maar er staat ook geen :L2: bij dus het is ook helemaal geen zebrapad. Er staat een :J21: spelende kinderen bij, zelfs geen :J23: .
Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.
Hier had een :J28: niet misstaan :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 29 jun 2021, 18:50

Egbert schreef: di 29 jun 2021, 17:26 Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.
De wethouder?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 29 jun 2021, 19:23

Attietattie schreef: di 29 jun 2021, 18:50
Egbert schreef: di 29 jun 2021, 17:26 Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.
De wethouder?
Lijkt het op:
Wethouder mobiliteit Daan Quaars: ,,We krijgen uit verschillende hoeken signalen dat het niet veilig is. Ik ben gaan kijken en snap dat het discussie oproept. Het is een stikleuk idee, maar het werkt niet. Een koeienpad wijkt af van hoe wij zijn opgevoed met zebrapaden. We gaan dit oplossen met een normaal zebrapad.”
Nee ***, het wijkt af van hoe het hoort... :facepalm:

Het lijkt niet eens een beetje op een zebrapad, dus hoe die voetgangers zo dapper durven zijn om voor een aankomende auto over te steken is mij ook een raadsel.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 29 jun 2021, 20:19

Van mij mogen ze de weg bestraten/beschilderen zoals ze willen. Maar de status zebrapad zal ik er nooit aan geven.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 03 jul 2021, 18:36

Starlet schreef: di 29 jun 2021, 11:04 Is mijn interpretatie juist dat indien dit (onderstaand) toegepast wordt, je voetgangers geen voorrang meer hoeft te verlenen?
https://www.bredavandaag.nl/nieuws/alge ... enweg-veil

Ik weet niet of deze al bekend was, maar dit was dus als een soort zebrapad bedoeld...

Welk artikel in de verkeersregels was het ook al weer die zegt dat het niet is toegestaan verwarring zaaiende en/of gevaarzettende zooi op, langs of boven de weg aan te brengen?

:denk:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 03 jul 2021, 21:39

Dat tweede artikel ook. Wat een kansloze journalistiek en wat een kansloze buurtbewoners en gemeente ook als je dit zo leest. Doen of suggereren dat sprake is van een soort van zebrapad, terwijl het in de verste verte geen zebrapad is, er niet op lijkt en overstekende voetgangers gewoonweg geen voorrang hebben. :facepalm:

Ik zou op zo'n plek niet eens overwegen om iemand die wil oversteken voorrang te verlenen (terwijl ik de eerste zal zijn die bij een officiële :L2: zal stoppen). NB: mocht er een kind spontaan de weg overrennen, dan zorg ik er uiteraard wel voor dat ik op tijd gestopt ben.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 jul 2021, 22:57

Ze hebben al het verkeersbesluit genomen voor een normale voetgangersoversteekplaats. De bezwaartermijn loopt nog tot 21 juli.
Belangenafweging
De verkeerssituatie ter hoogte van het plateau op de Tuinzigtlaan is onduidelijk voor weggebruikers waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Door het aanleggen van een formele voetgangersoversteekplaats is voorrangssituatie voor alle weggebruikers duidelijk. De aanleg van de voetgangersoversteekplaats heeft enkel tot gevolg dat bestuurders voetgangers voorrang moeten verlenen. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 05 jul 2021, 0:27

Jackbauer1350 schreef: za 03 jul 2021, 18:36Welk artikel in de verkeersregels was het ook al weer die zegt dat het niet is toegestaan verwarring zaaiende en/of gevaarzettende zooi op, langs of boven de weg aan te brengen?
BABW Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer artikel 2
Het is verboden voorwerpen, inrichtingen of borden, van welke aard ook, die het verkeer in verwarring zouden kunnen brengen op, langs of boven de wegen aan te brengen, te doen aanbrengen, of aangebracht te houden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jul 2021, 19:24

^^ Op straffe van?

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 05 jul 2021, 19:43

Ik stel mij de vergadering van de gemeente Breda voor:

"We moeten in deze buurt een voetgangersoversteekplaats aanleggen."
"Wat, als we deze de vorm geven van een koe? Dat is ook een dier, en typisch Nederlands. Zebra's vind je alleen in Artis of in Afrika."
"Inderdaad, verkeersdeelnemers snappen best dat een koe ook een dier is, en daarom er gestopt moet worden voor voetgangers."

Et voilà, een levensgevaarlijke VOP.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jul 2021, 19:46

^^ Aannemelijker is het dat iedereen binnenskamers heeft geroepen dat je dit niet moet doen, maar dat er nu eenmaal een participatietoezegginkje door de wethouder was gedaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 05 jul 2021, 23:43

Wouter N14 schreef: ma 05 jul 2021, 19:24 ^^ Op straffe van?
:rofl2: :lol:

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » di 06 jul 2021, 10:38

Palance schreef: di 29 jun 2021, 18:22

Maar er staat ook geen :L2: bij dus het is ook helemaal geen zebrapad. Er staat een :J21: spelende kinderen bij, zelfs geen :J23: .
Wat mij betreft is zoiets toch ontslag op staande voet voor de "verkeersexpert" die dit verzonnen heeft.
Hier had een :J28: niet misstaan :rofl2:
Initieel was dat het geval. Ik vond een foto:
Afbeelding

Ze hebben het vrij snel aangepast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 jul 2021, 12:04

Dat is een waarschuwing voor de intelligentie van de wegbeheerder :evil:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 jul 2021, 1:36

Het stomme is dat er eerst een zebrapad op een drempel lag, mijns inziens een veel veiliger oplossing, en wat men nu dus blijkbaar ook weer gaat doen: https://www.google.nl/maps/@51.5874355, ... 312!8i6656

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 12 feb 2022, 8:57

We zijn weer een zelfgekalkt zebrapad rijker:

https://lc.nl/friesland/Verwonderd-Sexb ... 66599.html

De initiatiefnemers, die zich zorgen maken om een onveilige bushalte, lijken wel een punt te hebben. Maar of dit nu de manier is om je zorgen over veiligheid duidelijk te maken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 13 feb 2022, 2:31

Een punt of een pjûnt?

Ik ga een mening vormen zodra ik het begrijp.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 22:22

Ik heb de papieren versie van de Leeuwarder Courant gelezen. Zoals ik het begrijp is deze bushalte permanent opgeheven:
https://goo.gl/maps/97Vep2AAaNpAEKbS6

Busreizigers moeten nu hier instappen:
https://goo.gl/maps/krnAxkniNLcFTuGV9

Bij Pietersbierum is de locatie van de halte verplaatst van de woonstraat naar de provinciale weg ongeveer hier:
https://goo.gl/maps/f1HsedH5DvyU5Nwf8

Bewoners maken zich zorgen om de verkeersveiligheid. Ik snap dat wel een beetje, tegenwoordig zou je verwachten dat de overheid dan ook investeert in goede openbare verlichting, snelheidsremmers en een fietsenstalling. Nu hebben ze alleen het bordje 'bushalte' verplaatst.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 15 feb 2022, 10:25

Wat denken jullie van deze situatie in den Haag, Juliana van Stolberglaan:

https://www.google.nl/maps/@52.0823921, ... 384!8i8192

Probleem is hier dat na 7u 's avonds de stoplichten gaan knipperen. Gevolg is dat <5% van de automobilisten zich realiseert dat dit een zebrapad is waar je alsnog moet stoppen voor een voetganger. Het brein zegt: stoplicht uit, ik kan dus doorrijden (Mijzelf ook regelmatig overkomen). Tevens is het niet erg overzichtelijk zodat je 's avonds helemaal niet opgemerkt wordt als voetganger.

Dat pleit ervoor om de lichten niet uit te schakelen. Ze staan standaard sowieso op groen. Dus waarom eigenlijk uitzetten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 15 feb 2022, 10:31

^^ Het maakt niet uit hoe laat het is, een VOP hoort niet thuis op een tweestrooksweg. En uiteraard hoort een VRI niet voorzien te worden van een bord :L2:
Ofwel, er klopt niks van :nothanks:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 15 feb 2022, 10:50

Volgens mij ben je 2x te stellig.
Wouter N14 schreef: di 15 feb 2022, 10:31Het maakt niet uit hoe laat het is, een VOP hoort niet thuis op een tweestrooksweg.
Of het er niet hoort... Volgens mij is dat slechts zeer onwenselijk.
Wouter N14 schreef: di 15 feb 2022, 10:31En uiteraard hoort een VRI niet voorzien te worden van een bord :L2:
Volgens mij hóeft een VRI niet voorzien te worden van een :L2: maar mag het wel. Ik zou het eerder anders zeggen: ik vind dat een VOP niet bij een VRI hoort te liggen.

Met andere woorden: ik ga met Exroosje mee. VOP weg en lichten aan laten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 feb 2022, 11:34

Vinny schreef: zo 13 feb 2022, 22:22 Ik heb de papieren versie van de Leeuwarder Courant gelezen. Zoals ik het begrijp is deze bushalte permanent opgeheven:
https://goo.gl/maps/97Vep2AAaNpAEKbS6

Busreizigers moeten nu hier instappen:
https://goo.gl/maps/krnAxkniNLcFTuGV9

Bij Pietersbierum is de locatie van de halte verplaatst van de woonstraat naar de provinciale weg ongeveer hier:
https://goo.gl/maps/f1HsedH5DvyU5Nwf8

Bewoners maken zich zorgen om de verkeersveiligheid. Ik snap dat wel een beetje, tegenwoordig zou je verwachten dat de overheid dan ook investeert in goede openbare verlichting, snelheidsremmers en een fietsenstalling. Nu hebben ze alleen het bordje 'bushalte' verplaatst.
Veel buslijnen in Friesland (en naar ik aanneem ook elders) worden gestrekt. Dat wil zeggen dat bussen niet meer door dorpen rijden maar alleen aan de rand stoppen. Een bezuinigingsmaatregel om met een beperkt budget toch zo veel mogelijk ritten te kunnen rijden. Bij een kortere reistijd zijn immers minder bussen en chauffeurs nodig voor het zelfde aantal ritten. Als daarmee voor een dorp een buslijn (of een bepaald aantal ritten) behouden kan worden dan is dat natuurlijk sympathiek.

Het betekent wel dat veel reizigers honderden meters verder moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Dit is met name voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn, die vaak toch al afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, een flink probleem.

Voor jongeren maakt de grotere afstand minder uit. Sowieso stapt een deel van de scholieren uit dit soort dorpen de afgelopen jaren toch al minder in de bus vanwege de populariteit van elektrische fietsen. De opkomst daarvan draagt er trouwens flink aan bij dat buslijnen in landelijke gebieden minder rendabel zijn en dus aan het uitkleden van de dienstregeling (al dan niet door lijnen te strekken of te vervangen door een belbus of ov-taxi).

Wanneer de route van een buslijn wordt aangepast om kosten te besparen, dan mag je naar mijn idee verwachten dat de eerste besparingen worden ingezet voor het waar nodig veiliger maken van de route naar de bushalte toe. Of dat nu in de vorm van een zebrapad is of andere maatregelen.

Op de Streetview-link van Vinny blijkt dat in 2019 bij de oude halte kosten nog moeite zijn gespaard voor een design wachthokje, verhoogde instap en groene inrichting. En vervolgens lukt het niet om in goed overleg met het dorp te kijken wat de strekking van de buslijn langs een halte buiten het dorp betekent voor de veiligheid en het comfort van reizigers. Helaas best wel tekenend voor hoe er momenteel wordt omgesprongen met openbaar vervoer en investeringen in de leefbaarheid buiten de grote steden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 feb 2022, 13:33

Het voorbeeld in Den Haag herken ik wel, heb lang in die omgeving gewerkt. Voetgangers die van links komen zie je amper staan. En het is net een stukje van de Stolberglaan waar je echt tempo 50 kunt houden. De rest is te onoverzichtelijk en druk.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 15 feb 2022, 19:39

Wouter N14 schreef: di 15 feb 2022, 10:31 ^^ Het maakt niet uit hoe laat het is, een VOP hoort niet thuis op een tweestrooksweg.
Sinds wanneer?
Waar ik woon liggen er genoeg.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 16 feb 2022, 12:49

In verband met het extra risico dat bestuurders op de rijstroken verschillende besluiten maken aangaande wel of niet stoppen neem ik aan....

Ik vermoed dat gemeente den Haag de zaak 's nachts vooral uitschakelt tbv de voetgangers, die dan niet meer hoeven te wachten tot het licht op groen gaat. Erg sympathiek gedacht, tot je van de sokken wordt gereden.
Dan zou je nog beter het rode licht door een oranje waarschuwingslicht kunnen vervangen (oversteken op eigen risico).

Overigens, lees ik op de WIKI dat er Of een bord OF een VRI geplaatst wordt bij een VOP. Andere verkeerslichten zijn ook wel eens uitgeschakeld, waarna de normale voorrangsregels gelden. Zonder het verkeersbord, met uitgeschakelde VRI, is dan de VOP geen VOP meer en hoef je de voetganger dus niet voor te laten gaan? Of is dan het bord impliciet en blijft het een VOP en moet je dus voetgangers voor laten gaan.

Even verderop heeft men overigens een andere keus gemaakt:
https://www.google.nl/maps/@52.083593,4 ... 384!8i8192
Geen VOP en geen VRI. Maar goed even verderop is er wel eentje.. En hier is het volkomen duidelijk dat je op eigen risico oversteekt. Alsnog soms een gevaarlijke situatie als hetzelfde gebeurt - bestuurders op de 2 rijstroken maken een verschillende beslissing aangaande het (uit beleefdheid) voor laten gaan van een voetganger.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 feb 2022, 17:33

exroosje schreef: wo 16 feb 2022, 12:49Overigens, lees ik op de WIKI dat er Of een bord OF een VRI geplaatst wordt bij een VOP. Andere verkeerslichten zijn ook wel eens uitgeschakeld, waarna de normale voorrangsregels gelden. Zonder het verkeersbord, met uitgeschakelde VRI, is dan de VOP geen VOP meer en hoef je de voetganger dus niet voor te laten gaan? Of is dan het bord impliciet en blijft het een VOP en moet je dus voetgangers voor laten gaan.
Op een zebra moet je voetgangers altijd voor laten gaan, ongeacht of er een bord staat. Een voetganger kan immers niet altijd controleren of er inderdaad een :L2: staat.

En dat er geen :L2: geplaatst wordt als er verkeerslichten zijn is conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

Maar ook als er geen verkeerslichten staan én de :L2: ontbreekt hebben voetgangers op een zebra gewoon voorrang.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 feb 2022, 17:56

Coen Tunnel schreef: wo 16 feb 2022, 17:33 Maar ook als er geen verkeerslichten staan én de :L2: ontbreekt hebben voetgangers op een zebra gewoon voorrang.
Voetgangers hebben nooit voorrang ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.