Voetganger vogelvrij op zebrapad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Attietattie » wo 09 apr 2014, 13:13

Niet iedereen die achter iemand rijdt kleeft he Feitelijk. Niet altijd van jezelf uitgaan... :wijsvinger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » wo 09 apr 2014, 13:14

Ja, kleven, maar 19 zit in het stuk over maximumsnelheid.

De handhaving was specifiek gericht op fietsers die de verplichte omleiding niet volgden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door RSK » wo 09 apr 2014, 15:45

Goed, even de letterlijke tekst erbij om verdere discussie te voorkomen: Artikel 19 - De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Waar hij (feitelijk) op doelt, is waarschijnlijk dat de omschreven fietser naar verluid nogal dicht op het groepje fietste. Het is wat gezocht, maar vlak achter een groepje is de afstand waarover de weg te overzien is wel degelijk erg klein.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » wo 09 apr 2014, 17:27

RSK schreef:Goed, even de letterlijke tekst erbij om verdere discussie te voorkomen: Artikel 19 - De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Ja en artikel 19 is het eerste artikel in welke paragraaf ook al weer? Ohja, "Paragraaf 8: Maximumsnelheid".
Waar hij (feitelijk) op doelt, is waarschijnlijk dat de omschreven fietser naar verluid nogal dicht op het groepje fietste. Het is wat gezocht, maar vlak achter een groepje is de afstand waarover de weg te overzien is wel degelijk erg klein.
chriskrusz schreef:Mijn vrouw kreeg een paar jaar geleden een boete wegens het fietsen tegen de rijrichting in. Was bij een of andere verbouwing, waar ze niet wilden dat het overgebleven fietspad in twee richtingen gebruikt werd, en ze fietste achter een groepje aan. Iedereen kreeg een boete.
Ik heb nergens gezegd dat ze vlak achter een groepje aan reed. Het is niet mijn fout dat als iemand schrijft 'ze fietste' dat jullie gelijk vermoeden dat vast en zeker het halve wetboek van strafrecht van toepassing zal zijn geweest! Ik zal de laatste zijn die beweert dat fietsers de meest voorbeeldige weggebruikers zijn die je je maar kan inbeelden, en die nog minder overtredingen begaan dan een lantaarnpaal, maar jullie interpretatie van teksten is iets waar Nostradamus natte dromen van kreeg.

Welnu, ze fietste op gepaste afstand achter een stel andere fietsers aan, en iedereen werd staande gehouden en kreeg een boete. Het verweer 'ik reed zoals iedereen voor mij ook reed' mocht niet baten. (En hier zullen jullie vast van maken 'verzet bij arrestatie en belediging van ambtenaar in functie'. :roll: )

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 20:26

maar jullie interpretatie van teksten is iets waar Nostradamus natte dromen van kreeg.
Op de middelbare school eens klevend met een meisje naar huis gefietst. Nog nooit een boete voor op de mat gezien. Maar goed, wellicht sturen ze die 15 jaar na dato nog eens op... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » wo 09 apr 2014, 21:45

Ik heb nog nooit een groepje fietsers gezien die zich aan RVV19 hield.
Over mevrouw heb ik niets gezegd.

En als je me niet gelooft dan duikel ik een keoki filmpje op.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 21:48

RVV art. 19 slaat toch daadwerkelijk als een tang op een varken als je het mij vraagt. Kenmerk van een groep fietsers is dat deze zich ook als groep gedraagt, en dus in principe gewoon veilig zich in het verkeer voortbeweegt.... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door keokiracer » wo 09 apr 2014, 22:07

feitelijk schreef:En als je me niet gelooft dan duikel ik een keoki filmpje op.
Welke van de 50 waarin ik niet genoeg afstand houd volgens artikel 19 wil je dan gaan plaatsen? :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » wo 09 apr 2014, 22:24

QED! :doeidoei:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door keokiracer » wo 09 apr 2014, 22:25

Alleen ben ik niet representatief voor alle fietsers in NL :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » wo 09 apr 2014, 22:26

yeah, you're speeeeecial.
Vinny schreef:RVV art. 19 slaat toch daadwerkelijk als een tang op een varken als je het mij vraagt. Kenmerk van een groep fietsers is dat deze zich ook als groep gedraagt, en dus in principe gewoon veilig zich in het verkeer voortbeweegt.... :roll:
:nuts:
Dus als ik met een groepje personenauto's onderweg ben mag ik wel op 3 meter van de bumper van mijn voorligger 130 rijden?

Nee dus. De weg is niet vrij en je kunt niet stoppen binnen die 2 meter die je afstand houdt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 23:21

Auto's en fietsen zijn appels en peren meneer feitelijk... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Steptimer » wo 09 apr 2014, 23:59

Sommige auto's komen met een dondergang aanrijden dat je als voetganger niet eens meteen over durf te steken of ze remmen pas hard op het laatste moment.
Dat is zo irritant als voetganger(zebrapad) of fietser zijnde(bij rotonde). :redangry:

Al is het als automobilist inderdaad ook erg vervelend dat er fietsers over het zebrapad rijden.
Laatst gewijzigd door Steptimer op do 10 apr 2014, 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » do 10 apr 2014, 1:07

Eigenlijk is art. 19 dan heel geschikt om al die asociale wielrenners mee te bestrijden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Egbert » do 10 apr 2014, 7:01

chriskrusz schreef:
RSK schreef:Goed, even de letterlijke tekst erbij om verdere discussie te voorkomen: Artikel 19 - De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Ja en artikel 19 is het eerste artikel in welke paragraaf ook al weer? Ohja, "Paragraaf 8: Maximumsnelheid".
Waar hij (feitelijk) op doelt, is waarschijnlijk dat de omschreven fietser naar verluid nogal dicht op het groepje fietste. Het is wat gezocht, maar vlak achter een groepje is de afstand waarover de weg te overzien is wel degelijk erg klein.
chriskrusz schreef:Mijn vrouw kreeg een paar jaar geleden een boete wegens het fietsen tegen de rijrichting in. Was bij een of andere verbouwing, waar ze niet wilden dat het overgebleven fietspad in twee richtingen gebruikt werd, en ze fietste achter een groepje aan. Iedereen kreeg een boete.
Ik heb nergens gezegd dat ze vlak achter een groepje aan reed. Het is niet mijn fout dat als iemand schrijft 'ze fietste' dat jullie gelijk vermoeden dat vast en zeker het halve wetboek van strafrecht van toepassing zal zijn geweest! Ik zal de laatste zijn die beweert dat fietsers de meest voorbeeldige weggebruikers zijn die je je maar kan inbeelden, en die nog minder overtredingen begaan dan een lantaarnpaal, maar jullie interpretatie van teksten is iets waar Nostradamus natte dromen van kreeg.

Welnu, ze fietste op gepaste afstand achter een stel andere fietsers aan, en iedereen werd staande gehouden en kreeg een boete. Het verweer 'ik reed zoals iedereen voor mij ook reed' mocht niet baten. (En hier zullen jullie vast van maken 'verzet bij arrestatie en belediging van ambtenaar in functie'. :roll: )
Regel 1 van internetfora: je zegt één ding en de lezende partijen nemen direkt aan dat alle andere overtredingen die gemaakt kunnen worden ook gemaakt worden.
Heel erg vermoeiend als je het mij vraagt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Attietattie » do 10 apr 2014, 7:34

Egbert schreef:Regel 1 van internetfora: je zegt één ding en de lezende partijen nemen direkt aan dat alle andere overtredingen die gemaakt kunnen worden ook gemaakt worden.
Heel erg vermoeiend als je het mij vraagt.
Regel 2 van internetfora: sommige forummers scheren alle andere forummers over één kam. Nog veel vermoeiender. :geeuw:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door chriskrusz » do 10 apr 2014, 10:21

Zullen we het weer hebben over zebra's op voetgangerspaden?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Sophie » do 10 apr 2014, 11:07

Graag:
Afbeelding
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door mvalkenburg » do 10 apr 2014, 11:38

Deze is ook zo fijn als je rechtsaf wilt slaan en netjes voorsorteert:
http://goo.gl/maps/gTQJ9
Hoe vaak ik hier niet voetgangers zie die zonder te kijken vanaf rechts (dus achter het politiebureau) direct door het zebrapad op knallen, "want ze moeten voor mij stoppen".

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » do 10 apr 2014, 13:11

Vinny schreef:Auto's en fietsen zijn appels en peren meneer feitelijk... :nothanks:
Jup, maar niet voor RVV19.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door feitelijk » do 10 apr 2014, 13:16

chriskrusz schreef:Eigenlijk is art. 19 dan heel geschikt om al die asociale wielrenners mee te bestrijden.
Precies, alleen voetgangers mogen kleven.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » do 10 apr 2014, 19:00

feitelijk schreef:
Vinny schreef:Auto's en fietsen zijn appels en peren meneer feitelijk... :nothanks:
Jup, maar niet voor RVV19.
RVV19 schreef: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Een bestuurder van een fiets kan dat, omdat fietsers die hun ogen open hebben het verloop van het fietspad kunnen overzien. Daarnaast hebben fietsers een zeer korte remweg, veel lager dan een auto bij dezelfde snelheid. Jouw stelling gaat dus écht niet op :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door verfmeer95 » do 10 apr 2014, 19:03

^^ Maar als er tussen jouw voorwiel en je voorganger's achterwiel 5 cm zit, vertel je mij niet dat jij in die 5 cm kan stoppen. Al ben ik met je eens dat je binnen 1 meter wel kan stoppen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » do 10 apr 2014, 19:06

Je kunt de weg overzien, dus dat hoeft niet. Moet ik dat met een youtube animatie duidelijk maken ofzo? :nothanks:
Maar goed, als ze dit gaan handhaven, begin dan eens in Drenthe met alle fietsende bejaarden van het fietspad te bekeuren :dyn_hyp: :shutup: :twisted: :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door duikgek89 » do 10 apr 2014, 19:09

Je voorligger kan ook niet in 5cm stoppen. Als de remvertraging gelijk is, moet de tussenafstand marginaal groter zijn dan de reactietijd om een aanrijding te voorkomen. Hoe groot die afstand is hangt van de snelheid af. Zeggen we dat men 7m/s (25,2km/h) fietst, als de reactietijd 1 seconde bedraagt moet je 7.000001 meter afstand houden om 0.000001 meter over te houden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 10 apr 2014, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » do 10 apr 2014, 19:10

Uit ervaring kan ik meedelen. Gaat prima. Op de middelbare school viel een voorligger van mij vanwege plotseling opduikende gladheid. Gewoon omheen kunnen fietsen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door duikgek89 » do 10 apr 2014, 19:13

^^ Of uitwijken inderdaad wat met een fiets relatief makkelijker is als met een auto.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door verfmeer95 » do 10 apr 2014, 19:37

Vinny schreef:Je kunt de weg overzien, dus dat hoeft niet. Moet ik dat met een youtube animatie duidelijk maken ofzo? :nothanks:
Je moet kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg te overzien en vrij is. Als er een fietser rijdt is de weg niet vrij.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op do 10 apr 2014, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Vinny » do 10 apr 2014, 19:50

Fietsers kunnen zich gewoon veilig in groepen voortbewegen. Waarmee RVV 19 dus gewoon niet relevant is, tenzij je een lettertjesfetjist bent. Gelukkig hebben politieagenten realiteitszin en beboeten ze enkel écht onveilig gedrag van fietsers en overige weggebruikers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 21:31

^^ Als alles goed gaat wel ja. Als er één plots moet remmen heb je een domino-effect met veel lichamelijke en materiële schade ben ik bang.
Vinny schreef:Gelukkig hebben de meeste politieagenten realiteitszin en beboeten ze enkel écht onveilig gedrag van fietsers en overige weggebruikers.
Zo klopt hij beter ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie