Voetganger vogelvrij op zebrapad
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad
Dat geldt voor iedereen, voorrang heb je niet, die moet je krijgen (zo heb ik het tenminste geleerd)
Maar inderdaad, voetgangers op een zebra moet je voor laten gaan.
Maar inderdaad, voetgangers op een zebra moet je voor laten gaan.
-
- 2x5 autosnelweg
In Enkhuizen komt ook een regenboogpad bij een bestaande oversteek:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303736/a ... -eindelijk
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303736/a ... -eindelijk
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- zandpaadje
Ik vind het onderwerp nog steeds relevant, want als het te druk, te onoverzichtelijk is, te donker dan ben je als voetganger nog meer het haasje als je assertief oversteekt. Dan moet er wel iets gedaan worden zoals de zebrapaden weghalen zodat voetgangers voorzichtiger worden. De algemene 30 bebouwde snelheid van 30 km/h laat ook nog lang op zicht wachten en ik wil eigenlijk ook niet weten hoeveel euro's erop gaan in het gow30 verhaal, terwijl dat gewoon prima kan in de landen om ons heen.
-
- autoweg
Ben benieuwd wanneer ik ooit aangereden word dan.

-
- verkeersader
Valt mij trouwens op dat voetgangers in steden als Rotterdam en Den Haag soms wel hun hand opsteken als 'bedankje' als je stopt voor het zebrapad.
Maar waar ik nu woon in Zwolle maak ik dat eigenlijk zelden tot nooit mee, zal er wel mee te maken hebben dat de verwachting dat je stopt in een stad als Zwolle groter is, dan in de Randstad waar er toch soms wel eens assertiever gereden wordt.
Maar waar ik nu woon in Zwolle maak ik dat eigenlijk zelden tot nooit mee, zal er wel mee te maken hebben dat de verwachting dat je stopt in een stad als Zwolle groter is, dan in de Randstad waar er toch soms wel eens assertiever gereden wordt.
-
- 4x5 autosnelweg
Wij zijn in de Randstad nu eenmaal aardiger dan in de bewoners in de provincie 
Ik herken dat bedankje geven overigens wel. Volgens mij doe ik het zelf ook wel eens.

Ik herken dat bedankje geven overigens wel. Volgens mij doe ik het zelf ook wel eens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- zandpaadje
Hoe kan je in het donker makkelijk oogcontact maken dan? Als je de weg op gaat lopen dan moet je hopen dat de automobilist je al gezien hebt of snel teruggaan stappen. Helaas rijden dus veel automobilisten te hard voor de situatie, want en voetganger die aanstalten maakt om over te steken bij een voetgangersoversteek plaats moet voorgelaten worden.
-
- expressweg
Niet. Dus je moet er meer verdacht op zijn dat de auto niet gaat stoppen. Want dat moet als voetganger nog altijd de 1e en 2e prioriteit zijn: er op rekenen dat je niet gezien wordt en zorgen dat je altijd je vege lijf kunt redden.
Dus nooit gaan oversteken als je ziet dat de auto die aan komt rijden gewoon met 50 door blijft gaan.
Speltip 24: weet wanneer je je verlies moet nemen.
Dus nooit gaan oversteken als je ziet dat de auto die aan komt rijden gewoon met 50 door blijft gaan.
Speltip 24: weet wanneer je je verlies moet nemen.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Utrechtse GroenLinks-fractie wil nieuw uiterlijk voor regenboogzebrapad in de binnenstad

Bron https://www.duic.nl/algemeen/utrechtse- ... innenstad/
Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?
Waarom zou dit niet op een billboard kunnen staan of op een vlag? 

Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?

-
- Moderator
Ik zie geen zebrapad in die foto.
Het regenboog 'zebrapad' in Zwolle bij het station is alweer verdwenen. Het slijt er snel weer van af.
Het regenboog 'zebrapad' in Zwolle bij het station is alweer verdwenen. Het slijt er snel weer van af.
-
- Voorzitter
Als de verkeerslichten uitvallen heb je hier dus geen voorrang. Prima dat er aandacht is voor LGBTQI+, maar of dat nou per se op het wegdek moet...CasablancaMarocco schreef: ↑di 18 apr 2023, 12:20 Utrechtse GroenLinks-fractie wil nieuw uiterlijk voor regenboogzebrapad in de binnenstad
Dit is toch veel te afleidend voor op de openbare weg?Waarom zou dit niet op een billboard kunnen staan of op een vlag?
![]()
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik weet niet of dit het juiste topic daarvoor is, maar in Ierland circuleert al een tijdje de discussie of voetgangersoversteken met zebrapaden, op de klassieke Britse manier moeten uitgerold blijven, of dat men kan overschakelen naar "continentatale zebrapaden". Blijkbaar zijn er over heel Ierland minder dan 1000 echte zebrapaden aangebracht op de openbare weg. Dat kunnen verschillende types zijn (met VRI's, verhoogd, gevleugeld,...) maar in sé zijn ze dus allemaal nog volgens de Britse standaard aangelegd.
Een interessant artikel om door te nemen vanuit ons perspectief, in een land waar elke oversteekplaats een zebrapad is. Neem zeker elders op de site ook een kijkje.
https://irishcycle.com/2018/09/07/dubli ... sings-but/
Een interessant artikel om door te nemen vanuit ons perspectief, in een land waar elke oversteekplaats een zebrapad is. Neem zeker elders op de site ook een kijkje.
https://irishcycle.com/2018/09/07/dubli ... sings-but/
-
- Moderator
Biervliet telt nu ook een regenboogzebrapad maar die is vannacht gevandaliseerd, de kleuren zijn zwart gemaakt. Zou het niet gewoon door een opstandige verkeerskundige zijn gedaan?
https://www.pzc.nl/terneuzen/vandalen-s ... ~a0418748/

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- woonerf
Ik kom in Portugal zebrapaden tegen waar een stuk ervoor een beste drempel ligt.
Dat remt de snelheid aanzienlijk.
Hier in Nederland is een oud collega van mij ooit bekeurd omdat hij doorreed bij een lege zebrapad.
Het ging om een weg met rijbanen die door een vluchtheuvel in het midden gescheiden waren. Tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan aan de overkant van de vluchtheuvel.
Een dame stak over op de andere weghelft op het moment dat hij over de zebra op zijn weghelft reed.
Dat werd gezien door oom agent.
Ook al was de dame nog aan de overkant, hij had moeten weten dat zij ook de andere weghelft zou oversteken.
Dat een vluchtheuvel beide rijbanen van elkaar scheidde deed niet ter zake.
Dat remt de snelheid aanzienlijk.
Hier in Nederland is een oud collega van mij ooit bekeurd omdat hij doorreed bij een lege zebrapad.
Het ging om een weg met rijbanen die door een vluchtheuvel in het midden gescheiden waren. Tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan aan de overkant van de vluchtheuvel.
Een dame stak over op de andere weghelft op het moment dat hij over de zebra op zijn weghelft reed.
Ook al was de dame nog aan de overkant, hij had moeten weten dat zij ook de andere weghelft zou oversteken.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat heet geen vandaliseren, dat heet corrigeren. Of hervalideren.Wouter N14 schreef: ↑do 20 jul 2023, 16:26 Biervliet telt nu ook een regenboogzebrapad maar die is vannacht gevandaliseerd, de kleuren zijn zwart gemaakt. Zou het niet gewoon door een opstandige verkeerskundige zijn gedaan?![]()
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Maak er maar grapjes over, maar zo grappig is het niet dat iemand blijkbaar zo fervent anti-lgbtqia+ is dat die de moeite neemt om midden in de nacht een zebra zwart te kalken 

-
- 4x3 autosnelweg
We gaan die discussie over regenboogzebra's niet nog eens overdoen.
-
- 4x5 autosnelweg
Wie beweert dat het een anti-(hoop letters) is? Misschien is het gewoon iemand die de kleuren niet passend vond in het straatbeeld.
Of ken jij de dader en zijn/haar beweegredenen?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Het is toch duidelijk waarom dat ding aangelegd is (staat ook in het artikel), wat denk je dan dat iemand beweegt om daar in het holst van de nacht zwarte verf overheen te gaan smeren? En lees anders even de Facebookpost van de gemeente met een hoop negatieve reacties.
Ik vind het anders niet normaal dat burgers op zo'n manier het recht in eigen hand menen te nemen. Dat staat los van de discussie over de regenboogpaden in het algemeen.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is en blijft een aanname.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb de typefout er even uitgehaald voor je.Wouter N14 schreef: ↑do 20 jul 2023, 16:26Zou het niet gewoon door een opstandige verstandige verkeerskundige zijn gedaan?![]()
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x4 autosnelweg
Wat een kolder. Ik heb een hekel aan die dingen en dat heeft niets te maken met mijn mening over heelveelletters-mensen. Ik vind dat je belangrijke infrastructuur niet moet gebruiken voor je politieke of morele standpunten, dus hoort dit soort rommel niet in het straatbeeld. Nee, natuurlijk ga ik niet langs de Gamma om mijn standpunt kenbaar te maken, maar ik begrijp wel dat mensen hier geen voorstander van zijn.
Laatst gewijzigd door Attietattie op vr 21 jul 2023, 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Zo ver kan ik het artikel niet lezen. Ben benieuwd wat de prangende reden is dat je de openbare weg hiermee moet volkalken.
Heb nog weinig geel-blauwe zebrapaden gezien.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik keur elke vorm van agressie af, ook jegens de LHBTI+ community, maar dit is een verkeersforum. Dat er hier lichtzinnig wordt gedaan over het bekladden zegt niets over het standpunt over emancipatie.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is de wegbeheerder zelf geweest die opdracht gegeven heeft om het weer zwart te maken 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Toch apart dan dat het zebrapad op de middenheuvel (meestal) onderbroken is en niet doorgeschilderd is.janneman schreef: ↑do 20 jul 2023, 17:13 (..)
Ik meen geleerd te hebben dat wat jouw collega destijds deed, toegestaan is, juist doordat die middengeleider/vluchtheuvel er is. Soms nog weleens voorzien van geleide hekken zodat voetgangers moeten zig-zaggen en het voor fietsers wat moeilijker is om over te steken.
-
- woonerf
Het speelde in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Ik weet niet of er iets is veranderd, maar ik weet wel dat hij het heeft laten voorkomen en dat de rechter hem toch veroordeelde.
Hij had de vrouw gezien en wist dat zij ging oversteken was zijn punt.
Dat de twee rijbanen gescheiden waren dmv een vluchtheuvel oid veranderde niets aan de situatie.
Hij, mijn collega dus had moeten stoppen.
Ik weet niet of er iets is veranderd, maar ik weet wel dat hij het heeft laten voorkomen en dat de rechter hem toch veroordeelde.
Hij had de vrouw gezien en wist dat zij ging oversteken was zijn punt.
Dat de twee rijbanen gescheiden waren dmv een vluchtheuvel oid veranderde niets aan de situatie.
Hij, mijn collega dus had moeten stoppen.
-
- 4x5 autosnelweg
Juridisch geldt volgens mij dat als een voetganger 'aanstalten' maakt over te steken hij voorrang heeft. De uitspraak van de rechter is dus vermoedelijk wel conform de wetgeving, alleen strookt niet met de bedoeling van de wegbeheerder. Gebeurt wel vaker in Nederland...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.