Voetganger vogelvrij op zebrapad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door boe! » ma 07 aug 2023, 11:59

Vinny schreef: ma 07 aug 2023, 11:41 Juridisch geldt volgens mij dat als een voetganger 'aanstalten' maakt over te steken hij voorrang heeft.
Dat is correct. Deze regelgeving is aangepast bij de uitgebreide aanpassing van het RVV in 1990/1994. Daarvoor had een voetganger pas voorrang als deze al op het zebrapad liep.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2023, 14:54

Ik heb in Amsterdam rijles gehad, en het afremmen bij (slecht zichtbare) zebrapaden als er een groepje voetgangers bij staat is een soort van tweede natuur geworden. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » wo 04 okt 2023, 0:25

Snelwegfreak schreef: do 26 mei 2016, 12:42 Ook een leuke. Vooral het commentaar van moeder Esmée :)

https://pbs.twimg.com/media/CjYEoQHWUAAUgqN.jpg:large
Oud bericht maar waar halen ze de regel vandaan dat je af moet stappen voor een zebra als fietser? En ik bedoel niet dat je dan geen voorrang hebt, maar puur dat je wel/niet er over heen mag fietsen.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 okt 2023, 6:46

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 04 okt 2023, 7:07

Wat heeft dat in dit topic verloren? Dat is geen zebrapad. :(

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 04 okt 2023, 12:55

timwassink schreef: wo 04 okt 2023, 0:25
Snelwegfreak schreef: do 26 mei 2016, 12:42 Ook een leuke. Vooral het commentaar van moeder Esmée :)

Oud bericht maar waar halen ze de regel vandaan dat je af moet stappen voor een zebra als fietser? En ik bedoel niet dat je dan geen voorrang hebt, maar puur dat je wel/niet er over heen mag fietsen.
Bij ons is dat alleszins de regel, maar niet expliciet zo geformuleerd. Je hebt enkel voorrang op een zebrapad als voetganger, dus als je als fietser afstapt.

Vlaanderen heeft trouwens ook het regenboogzebrapad in het Standaardbestek verwerkt

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 04 okt 2023, 13:25

Wimpie25 schreef: wo 04 okt 2023, 12:55Je hebt enkel voorrang op een zebrapad als voetganger, dus als je als fietser afstapt.
Hij zegt zelf al dat dat evident is en dat zijn vraag daar niet over gaat. ;)
timwassink schreef: wo 04 okt 2023, 0:25Oud bericht maar waar halen ze de regel vandaan dat je af moet stappen voor een zebra als fietser? En ik bedoel niet dat je dan geen voorrang hebt, maar puur dat je wel/niet er over heen mag fietsen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 04 okt 2023, 13:48

Ah, bij ons is het alleszins niet verboden om erover te fietsen, maar weet dat dat weinig nut heeft omdat je dan geen voorrang hebt. Bovendien dien je je dan aan de andere regels omtrent het "gebruik van voetgangersvoorzieningen als fietser" te houden. Je mag geen andere weggebruikers in gevaar brengen. Bovendien gelden dezelfde regels voor andere voortbewegingstoestellen, zoals e-steps, een monowiel, rolschaatsen en skateboards.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 04 okt 2023, 13:55

Wat mij beteft sluit een goed aangelegde VOP aan op het trottoir / de stoep. Daar mag je niet fietsen, dus een VOP overfietsen is een hypothetische situatie waar dan al een verkeersovertreding aan vooraf is gegaan (fietsen over de stoep).
Maar het zal vast niet expliciet verboden zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 04 okt 2023, 14:06

Fietsen over het trottoir is in BE toegestaan bubeko met als voorwaarde dat er geen fietspad aanwezig mag zijn. Maar verder, een goed aangelegde oversteekplaats sluit in principe die verwarring uit, maar da's jammer genoeg niet altijd mogelijk. Vlaanderen heeft daarvoor een nieuwe markering uitgewerkt die aansluit op zebrapaden om fietsers er op te attenderen dat zij geen voorrang hebben bij het oversteken.

Dan heb je situaties als de deze

https://www.google.com/maps/@50.9861739 ... ?entry=ttu

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 okt 2023, 14:27

Er zijn vast in Nederland ook binnenstad-plekken waar een voetgangerszone, waar fietsers zijn toegestaan, overgaat in (slechts) een zebra, daar waar een weg met auto's of bussen moet worden overgestoken. Vast wel te vinden in Amsterdam of Leiden ofzo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 05 okt 2023, 1:01

Durashift schreef: ma 24 jul 2023, 17:08
janneman schreef: do 20 jul 2023, 17:13 (..)
Hier in Nederland is een oud collega van mij ooit bekeurd omdat hij doorreed bij een lege zebrapad.
Het ging om een weg met rijbanen die door een vluchtheuvel in het midden gescheiden waren. Tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan aan de overkant van de vluchtheuvel.
Een dame stak over op de andere weghelft op het moment dat hij over de zebra op zijn weghelft reed.
Dat werd gezien door oom agent.
Ook al was de dame nog aan de overkant, hij had moeten weten dat zij ook de andere weghelft zou oversteken.
Dat een vluchtheuvel beide rijbanen van elkaar scheidde deed niet ter zake.
Toch apart dan dat het zebrapad op de middenheuvel (meestal) onderbroken is en niet doorgeschilderd is.

Ik meen geleerd te hebben dat wat jouw collega destijds deed, toegestaan is, juist doordat die middengeleider/vluchtheuvel er is. (..)
Hoe zit het eigenlijk andersom: dus wanneer een voetganger 'jouw' deel van het zebrapad is overgestoken, zich op de middenberm bevindt: mag je dan al oprijden om je weg te vervolgen of dien je dan te wachten tot de voetganger de andere kant van de rijbaan bereikt heeft?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 05 okt 2023, 1:14

Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
Dus als ie jou voorbij is, heb je m voor laten gaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 05 okt 2023, 11:35

janneman schreef: do 20 jul 2023, 17:13 Ik kom in Portugal zebrapaden tegen waar een stuk ervoor een beste drempel ligt.
Dat remt de snelheid aanzienlijk.
Hier in Nederland is een oud collega van mij ooit bekeurd omdat hij doorreed bij een lege zebrapad.
Het ging om een weg met rijbanen die door een vluchtheuvel in het midden gescheiden waren. Tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan aan de overkant van de vluchtheuvel.
Een dame stak over op de andere weghelft op het moment dat hij over de zebra op zijn weghelft reed.
Dat werd gezien door oom agent.
Ook al was de dame nog aan de overkant, hij had moeten weten dat zij ook de andere weghelft zou oversteken.
Dat een vluchtheuvel beide rijbanen van elkaar scheidde deed niet ter zake.
In België en Frankrijk geldt dat onder de "kunst van het correct oversteken" als oversteken in 2 keer. In Frankrijk heb je daar zelfs een bordje voor.

Afbeelding

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » do 05 okt 2023, 13:54

Ik zou zelf zeggen dat wanneer er een vluchtheuvel aanwezig is, een voetganger twee keer oversteekt en je geen voorrang hoeft te verlenen tot de voetganger bij de oversteek in jouw richting komt. Dit klopt dus niet als ik de agent van de quote uit Janneman goed begrijp?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » do 05 okt 2023, 20:31

^^
Als ik in eenzelfde situatie bekeurd zou zijn, dan had ik sowieso bezwaar gemaakt. Voornaamste reden zou zijn, wat jij al aangeeft, dat het niet om één zebrapad gaat maar om twee zebrapaden verbonden door een vluchtheuvel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 05 okt 2023, 21:35

In een situatie als volgt, dan had de bekeuring terecht geweest.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 06 okt 2023, 7:08

timwassink schreef: wo 04 okt 2023, 0:25

Zebrapad is een oversteekplaats voor voetgangers, niet fietsers. Dus als je niet afstapt, heb je daar als fietser eigenlijk niks te zoeken, en heb je al zeker geen voorrang. Die plaats is niet ingericht voor de fietser, en dat houdt dus ook in dat je er niet over mag fietsen. Voor de fietsers zijn er de specifieke oversteekplaatsen of de klassieke kruispunten.

Ik zie immers eigenlijk nooit voetgangers oversteken aan een oversteekplaats voor fietsers, maar andersom gebeurt het wel heel erg vaak.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 06 okt 2023, 8:57

^^ ...in Belgie!

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 06 okt 2023, 13:47

Wat is een oversteekplaats voor fietsers? Daar zijn geen aparte inrichtingen voor. Natuurlijk zijn er kruisingen tussen weg en fietspad, of situaties waar fietspaden de weg oversteken om aan de andere kant van de weg verder te gaan, maar dit zijn altijd kruisingen, en daar gelden de normale regels voor kruisingen. Fietsers hebben ook geen speciale voorrang.
Voetgangers wel als ze over een zebrapad (officieel voetgangersoversteekplaats) oversteken.

En voetgangers mogen ook gewoon de weg oversteken bij fietsoversteken. Voetgangers mogen overal de weg oversteken. Alleen hebben ze dan uiteraard geen voorrang.

Mogen fietsers over een voetgangersoversteekplaats fietsen? Ik zie daar nergens een verbod voor (anders dan in de naam), maar voorrang hebben ze dan uiteraard niet (RVV 49.2 regelt de voorrang voor voetgangers en gehandicaptenvoertuigen).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 06 okt 2023, 14:32

^^ Ik ga een heel eind mee in jouw reactie, maar voetgangers mogen hier tussen de voetgangersoversteekplaatsen toch echt niet oversteken.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 06 okt 2023, 21:31

Attietattie schreef: vr 06 okt 2023, 8:57 ^^ ...in Belgie!
Dit topic staat in verkeer en is niet nationaal vastgelegd...Er komen hier zat mensen met verkeerssituaties uit andere landen.

Waar wind je je over op man...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 06 okt 2023, 21:38

Egbert schreef: vr 06 okt 2023, 13:47 Mogen fietsers over een voetgangersoversteekplaats fietsen? Ik zie daar nergens een verbod voor (anders dan in de naam), maar voorrang hebben ze dan uiteraard niet (RVV 49.2 regelt de voorrang voor voetgangers en gehandicaptenvoertuigen).
Even de betweter uithangen: voorrang voor voetgangers bestaat niet, dat is iets tussen bestuurders op kruisende wegen. Artikel 49 heeft het dan ook over 'voor laten gaan' en niet over 'voorrang'.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » vr 06 okt 2023, 21:41

Km357 schreef: vr 06 okt 2023, 21:31
Attietattie schreef: vr 06 okt 2023, 8:57 ^^ ...in Belgie!
Dit topic staat in verkeer en is niet nationaal vastgelegd...Er komen hier zat mensen met verkeerssituaties uit andere landen.

Waar wind je je over op man...
De casus komt uit Delft, dus een antwoord volgens Nederlandse regels wordt gevraagd.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 06 okt 2023, 22:04

Km357 schreef: vr 06 okt 2023, 21:31Waar wind je je over op man...
Moet ik dat nu wéér uitleggen?!?

Er wordt een vraag gesteld over een Nederlandse situatie en je reageert over (waarschijnlijk) Belgische wetgeving en doet het voorkomen alsof dat het antwoord is. En dat is het niet. Waardeloos dus, aangaande zijn vraag. Zoals eerder gezegd, is het net zo waardevol om de situatie naast Nigeriaanse wetgeving te leggen. Tja reuze interessant, maar niemand heeft er iets aan als je doet alsof daar het antwoord mee gegeven is.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 06 okt 2023, 22:14

^^ maar een antwoord / wetenswaardigheden over hoe het in andere landen is geregeld, maakt (jouw) kennis breder, vind ik.
Attietattie schreef: vr 06 okt 2023, 14:32 ^^ Ik ga een heel eind mee in jouw reactie, maar voetgangers mogen hier tussen de voetgangersoversteekplaatsen toch echt niet oversteken.
Want? Is dat vanwege de doorgetrokken streep? Of liggen de VOP's te dicht op elkaar zodat de afstandsregel (waarbinnen je van een VOP gebruik moet maken) in conflict komt?

Zo ja, dan denk ik dat ik mij vanmiddag ook schuldig heb gemaakt aan het halverwege tussen twee VOP's oversteken van rijbaan en fietspad. :nahzeg:
Wimpie25 schreef:In een situatie als volgt, dan had de bekeuring terecht geweest. (..)
Mee eens, alleen komt dit in NL weinig voor (denk ik) dat het zebrapad doorloopt in de middengeleiding.

Attietattie schreef: do 05 okt 2023, 1:14
Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
Dus als ie jou voorbij is, heb je m voor laten gaan.
Dank. Dus, als een voetganger (bij een middengeleiding met VOP) aan 'jouw kant' begint.. dán mag je alweer gas geven (als dat kan qua overige verkeersdeelnemers) als de voetganger nabij de middengeleiding is én de oversteek dus zo goed als voor de helft voltooid heeft.

Echter, als het andersom is..en de voetganger maakt aan de overzijde van de weg aanstalten om de VOP te betreden én dus eigenlijk nog geen procent van de oversteek voltooid heeft.. dán moet ik al stil staan en de voetganger vóór laten gaan. :s
Krom. Dat vind ik niet redelijk en billijk.. ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 06 okt 2023, 22:29

Durashift schreef: vr 06 okt 2023, 22:14 Want? Is dat vanwege de doorgetrokken streep? Of liggen de VOP's te dicht op elkaar zodat de afstandsregel (waarbinnen je van een VOP gebruik moet maken) in conflict komt?
Ik denk dat Attietattie doelt op hetgeen staat in de eerste zin van artikel 76 lid 1 RVV 1990.
Artikel 76 lid 1 RVV 1990 schreef:Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 06 okt 2023, 22:36

^^ dat gaat over bestuurders en dat is een voetganger niet.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » vr 06 okt 2023, 22:42

Durashift schreef: vr 06 okt 2023, 22:14 Want? Is dat vanwege de doorgetrokken streep? Of liggen de VOP's te dicht op elkaar zodat de afstandsregel (waarbinnen je van een VOP gebruik moet maken) in conflict komt?
Ik dacht ook die afstand regel te kennen, maar dat is volgensmij een oude regel (RVV 1966 Artikel 99 lid 2) die niet meer bestaat.

EDIT:
Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden Jaargang 1990
Artikel 99, tweede lid, van het RVV 1966: Het wordt de voetganger
niet langer verboden binnen een afstand van dertig meter van een
voetgangersoversteekplaats over te steken. De voetganger moet zelf
beoordelen of hij van de bescherming van een voetgangersoversteekplaats gebruik wil maken of niet. De gemeenten kunnen de voetgangers
overigens ertoe aanzetten van de voetgangersoversteekplaatsen gebruik
te maken door in de nabijheid daarvan een hek of iets dergelijks aan te
brengen. Op straat zijn deze voorzieningen al aan te treffen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 06 okt 2023, 23:00

Rein schreef: vr 06 okt 2023, 21:38
Egbert schreef: vr 06 okt 2023, 13:47 Mogen fietsers over een voetgangersoversteekplaats fietsen? Ik zie daar nergens een verbod voor (anders dan in de naam), maar voorrang hebben ze dan uiteraard niet (RVV 49.2 regelt de voorrang voor voetgangers en gehandicaptenvoertuigen).
Even de betweter uithangen: voorrang voor voetgangers bestaat niet, dat is iets tussen bestuurders op kruisende wegen. Artikel 49 heeft het dan ook over 'voor laten gaan' en niet over 'voorrang'.
En probeer nu eens uit te leggen wat op de weg exact het verschil is? ;)