Voetganger vogelvrij op zebrapad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Voetganger vogelvrij op zebrapad

Bericht door Attietattie » do 10 apr 2014, 21:36

Vinny schreef:Gelukkig hebben politieagenten realiteitszin en beboeten ze enkel écht onveilig gedrag van fietsers en overige weggebruikers.
Vraag even aan member Archiebald hoe het zit met de realiteitszin van de Nederlandse politieagent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 apr 2014, 23:07

Snelwegfreak schreef:^^ Als alles goed gaat wel ja. Als er één plots moet remmen heb je een domino-effect met veel lichamelijke en materiële schade ben ik bang.
Kom op nou zeg :geeuw:
Er fietsen dagelijks duizenden scholieren in groepsformatie naar school. Het gaat bijna nooit mis, hoe anders is dat met klevende automobilisten waarbij dagelijks wel een ernstig ongeval te betreuren valt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 23:10

Dan heb jij simpelweg andere ervaringen dan ik. Ik heb ook jarenlang in grote groepen naar school gefietst. Vaak gebeurde er wel iets waardoor er iemand onderuit ging en iedereen met een probleem zat. Ook nu nog vaak genoeg als ik achter een kluitje fietsers fiets gebeurt het nog regelmatig dat er iets gebeurt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 10 apr 2014, 23:11

Snelwegfreak schreef:^^ Als alles goed gaat wel ja. Als er één plots moet remmen heb je een domino-effect met veel lichamelijke en materiële schade ben ik bang.
Nee hoor, valt alleszins mee. Ben in de vele kettingbotsingen waar ik in heb gezeten op de fiets 1x een deel van mijn kettingkast kwijtgeraakt. Verder geen materiële of persoonlijke schade.
Zelf stond ik trouwens op één keer na altijd op tijd stil (mijn aandeel in de kettingbotsing was dus dat degenen achter mij niet op tijd stilstonden :p). Kwestie van verder vooruit kijken. Alleen bij die ene keer werd de ruimte waar ik mijn fiets al remmend tussen wilde zetten net dichtgegooid door iemand anders die uitweek. Dus dat was met nog geen 10 km/h achterop.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 11 apr 2014, 10:01

verfmeer95 schreef: Al ben ik met je eens dat je binnen 1 meter wel kan stoppen.
Bij welke snelheid of tegen welk obstakel?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 11 apr 2014, 10:02

Vinny schreef:Je kunt de weg overzien, dus dat hoeft niet.
Wut?
Er staat een EN tussen overzien en vrij is hoor.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 11 apr 2014, 10:09

Vinny schreef: Er fietsen dagelijks duizenden scholieren in groepsformatie naar school. Het gaat bijna nooit mis
150 dode fietsers per jaar.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 11 apr 2014, 11:15

Vanwege groepsdomino?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 11:45

En groot (en stijgend) deel van de fiets-doden zijn bejaarden, die een val minder makkelijk overleven dan scholieren of 20-65 jarigen....
Maar er zullen inderdaad wel tientallen fietsende scholieren overlijden door aanrijdingen op schoolroutes, maar ook voetgangers natuurlijk op weg naar school (als dan niet na verlaten van de lijnbus).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

timmie_1606
verkeersader

Bericht door timmie_1606 » vr 11 apr 2014, 12:47

:offtopic:

In Tilburg zijn wij nu tijdens de inspectie een aantal zebrapaden tegengekomen in een :zone-30: die vroeger een :A1:-wijk-ontsluitingsweg was.

...Die gaan dus weg. :D
Ben het ook wel eens met het lijstje van Rene.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 12:53

Het jeukt van de zebrapaden, voorrangswegen, voorrangkruisingen, lijnbusroutes, etc in Vmax 30 zones. Formeel allemaal tegen de richtlijnen in, maar niemand kan de wegbeheerder dwingen zich daaraan te houden. Zelfde verhaal voor de weginrichting. Een kaarsrechte 2+2 voorrangsweg met vrijliggend fietspad kan gewoon in een Vmax 30 zone geflikkerd worden als de wegbeheerder / gemeente dat wil.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 11 apr 2014, 13:17

chriskrusz schreef:Vanwege groepsdomino?
Vast niet allemaal nee. Maar om nou te zeggen dat er nooit iets fout gaat. Ik ben ook wel eens in groepjes naar school gefietst, maar daar ging toch wel bijna elke dag wat mis. Het ergste was gelukkig maar een gebroken neus.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 11 apr 2014, 14:01

Peter schreef:Het jeukt van de zebrapaden, voorrangswegen, voorrangkruisingen, lijnbusroutes, etc in Vmax 30 zones. Formeel allemaal tegen de richtlijnen in, maar niemand kan de wegbeheerder dwingen zich daaraan te houden.
Even een vraag daarover: 'voorrangskruisingen' in een 30-zone. Vallen uitritconstructies daar ook onder? Het is hier wel wat off-topic, maar ik ben er wel benieuwd naar.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 11 apr 2014, 14:09

^^ Dit soort situaties?

Deze SV foto is overigens verouderd. Voor de weg waar de Streetview auto rijdt valt het stuk met de kruising tegenwoordig ook binnen de 30 km zone maar is de voorrangssituatie niet gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 11 apr 2014, 14:22

^^ Dit is de situatie waar ik specifiek aan dacht, lijkt me min of meer hetzelfde.

Bij de recente herbestrating is deze situatie gehandhaafd. Op zich vreemd, aangezien een andere straat verderop wél van uitritconstructie naar zijstraat is omgebouwd. (Inclusief borden 'verkeerssituatie gewijzigd' en mensen die dat niet zien/zich er niets van aantrekken, maar dat terzijde)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2014, 15:10

RSK schreef: Even een vraag daarover: 'voorrangskruisingen' in een 30-zone. Vallen uitritconstructies daar ook onder? Het is hier wel wat off-topic, maar ik ben er wel benieuwd naar.
Nee, die "mogen" wel danwel worden niet genoemd als ongewenst / niet toe te passen. Dit kunnen ook echte uitritten (naar priveterrein) betreffen of ingangen naar een woonerf natuurlijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 apr 2014, 18:26

Peter schreef:Het jeukt van de zebrapaden, voorrangswegen, voorrangkruisingen, lijnbusroutes, etc in Vmax 30 zones. Formeel allemaal tegen de richtlijnen in, maar niemand kan de wegbeheerder dwingen zich daaraan te houden. Zelfde verhaal voor de weginrichting. Een kaarsrechte 2+2 voorrangsweg met vrijliggend fietspad kan gewoon in een Vmax 30 zone geflikkerd worden als de wegbeheerder / gemeente dat wil.
Als je busroutes uit zone 30 gebieden wilt halen worden grote delen van Nederland onbereikbaar per openbaar vervoer. Dat is maatschappelijk onaanvaardbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 11 apr 2014, 18:30

In Barendrecht rijden er nergens bussen in 30-zones. De tram trouwens wel ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 11 apr 2014, 18:37

In Halsteren één busroute (over de Tholenseweg). En het is een belachelijke :zone-30: daar...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 apr 2014, 19:02

Vandaag weer een aantal keren meegemaakt dat voetgangers verbaasd reageren als je voor ze stopt als fietser én automobilist. Men lijkt gewend te zijn niet zomaar over te kunnen steken en wacht op oogcontact en een auto/fietser die afremt. Op de fiets stop ik altijd voor voetgangers op VOP's, maar waarom weet ik niet. Heel vaak steken ze dan toch niet over en stop ik dus voor Jan met de korte achternaam...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 11 apr 2014, 19:13

Ik stop altijd bij zebrapaden als ik op de fiets ben, met uitzondering van het zebrapad aan de Stulemeijerlaan in Bergen op Zoom. Wordt gebruik voor school Dependance <--> Hoofdgebouw. En daar is het altijd niet normaal druk, dus als er ook maar een klein plekje is om er tussendoor te gaan dan ga ik snel tussen de voetgangers door. Anders sta ik er 5 minuten te wachten :doei:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 12 apr 2014, 19:44

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 12 apr 2014, 19:47

Wat een verrassing dat dit gebeurt. Uiterst triest natuurlijk, maar je kan op dit soort berichten wachten. De vooroordelen over wielrenners komen zo ook weer lekker naar boven...

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » za 12 apr 2014, 20:10

^^
Dat komt vooral omdat er een type wielrenner schijnt rond te rijden dat die vooroordelen zo nodig moet bevestigen.
Dat de goeden daar mede onder te lijden hebben wordt als "collateral damage" beschouwd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 12 apr 2014, 22:53

Waar het mij om gaat: ook fietsers kunnen voor ongevallen zorgen waar zwaargewonden bij vallen. Het zijn niet alleen de automobilisten.
En ja, daar waar de gemiddelde fietser al niet al te veel opheeft met verkeersregels, is het bij wielrenners vaak al helemaal kommer en kwel.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 14 apr 2014, 21:52

Er was laatst geloof ik nog een geval waarbij een racefietser een andere fietser had aangereden die was overleden. Uiteindelijk werd de racefietser veroordeeld tot een taakstraf, dus volledig vrijuit gaan ze zeker niet (of de strafmaat ok was laat ik dan even buiten beschouwing). Het blijft als racefietser gewoon oppassen geblazen. Ook omdat veel mensen je snelheid compleet verkeerd inschatten, net zoals overige weggebruikers zoals automobilisten. Dat merkte ik zelf laatst al toen ik op een elektrische fiets een rondje reed en in no-time 35km/h reed. Dan moet je wel veel meer gaan kijken, want een zijstraat ben je zo voorbij. Er zijn ook al van die modellen die je kan opvoeren door de tandwielen aan te passen (bij ondersteuning op trapas) en dan schijn je zelfs met gemak 50 km/h te kunnen halen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 apr 2014, 21:55

Niet alleen racefietsen, maar ook gewone fietsers kunnen er wat van. In Haarlem gebruik ik regelmatig een twee VOP's bij het provinciehuis. Auto's en bussen stoppen nog wel vaak, maar fietsers rijden soms bijna over je achillespezen heen...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 14 apr 2014, 21:58

captain007 schreef:Er zijn ook al van die modellen die je kan opvoeren door de tandwielen aan te passen (bij ondersteuning op trapas) en dan schijn je zelfs met gemak 50 km/h te kunnen halen.
De speed pedelic.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 15 apr 2014, 18:07

timmie_1606 schreef:In Tilburg zijn wij nu tijdens de inspectie een aantal zebrapaden tegengekomen in een :zone-30: die vroeger een :A1:-wijk-ontsluitingsweg was.

...Die gaan dus weg. :D
Goh, ik zou willen dat sommige opdrachtgevers van ons daar ook zo correct in waren. We hebben er zelfs tussen die 'kale' wegen van 50 naar 30 brengen en meteen maar fietsstroken, zebrapaden, voorrangskruisingen, middengeleiders en alles toevoegen. Dat is dus niet de bedoeling... :roll:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 12 jun 2015, 20:52

Afbeelding

In Veenendaal is ophef ontstaan over deze fietsoversteek in de wijk West. De fractie van de ChristenUnie heeft vragen gesteld aan het college van B&W. De afgelopen jaren zijn er meerdere ongelukken gebeurd met soms ernstige verwondingen tot gevolg. Nu is dit weer een typisch voorbeeld van schijnveiligheid. Borden en drempels helpen niet, men rijdt vaak gewoon door. Op de kruising was de voorrang vroeger omgekeerd (Streetview), maar sinds fietsers hier voorrang hebben gekregen zijn er ongelukken en trekt de CU aan de bel.

Vandaag las ik in een lokaal foldertje dat een fietsoversteek in de buurt weer uit de voorrang zal worden gehaald, vanwege een aantal ongevallen. Dat is uniek. Op zo'n 100 meter afstand ligt namelijk een identieke oversteek en daar gebeurt niets aan. Opmerkelijk ook, omdat Veenendaal ooit Fietsstad van het jaar 2000 is geworden en nog een keer is genomineerd voor die titel in 2008. Het failliet van een bepaalde gedachte? Ik hoop het stiekem wel.