Lekkere Kwal schreef:
Dat wordt 'dommer' genoemd maar dat is het niet, de mens past zich aan aan zijn omgeving (zijn intelligentie verandert niet).
Ok, ik zal anders formuleren wat ik bedoelde:
De mensen worden niet dommer maar als je ze als debiel behandelt gaan zich wel gedragen gelijk debielen.
Beter?
Maar het blijkt wel dat als je het te moeilijk maakt, je de grenzen opzoekt van tot hoe ver sommige mensen zich kunnen aanpassen, waarboven ze simpelweg hun schouders ophalen en er niet meer over nadenken.
Moet je de mensen die zich niet aan basis regels als "verkeer van rechts heeft voorrang" kunnen aanpassen wel achter het stuur willen hebben? Ik vraag me dat af...
Het is kiezen tussen twee kwaden, dus beide oplossingen zijn niet perfect maar ik neig gezien de dalende sterftecijfers de betutteling toch de voordeel van de twijfel te geven.
In landen zonder debilisering dalen de verkeersdoden ook.
RSK schreef:Wat mij betreft mag het allemaal wel wat minder. Zeker als je ziet dat
Nederland achterblijft qua beperking van het aantal verkeersdoden, mag je voorzichtigjes aan concluderen dat de hele poespas rondom Duurzaam Veilig nog altijd niet geleid heeft tot de dichtgetimmerde blije wereld waar niemand zijn teen stoot. Integendeel, zou ik bijna zeggen.
Volgens mij is verkeersveiligheid een hyperbool. Je kunt enorm veel moeite doen om het aantal verkeersdoden terug te brengen maar de daling gaat steeds langzamer en nul zal nooit bereikt worden.[/quote]
verfmeer95 schreef:Het gaat erom dat op dit moment je inschattingsvermogen totaal niet getoetst wordt in het verkeer. Ik heb bijvoorbeeld in mijn rijopleiding niet kunnen oefenen met inhalen op 2-richtingswegen, vanwege alle doorgetrokken strepen. Als ik op een weg kom waar ik wel mag inhalen, zou ik dat niet durven omdat ik niet weet waar ik op moet letten. Daardoor blijf ik dan gewoon achter mijn langzame voorganger rijden. Andere mensen zouden echter een andere optie kiezen. Die zouden misschien wel gaan inhalen zonder dat ze weten hoe ze dat moeten doen. Door zo weinig ervaring is de kans groot genoeg dat het een keer misgaat. De reactie van de wegbeheerders is dan extra doorgetrokken strepen leggen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
De vraag is natuurlijk wat je dan wel moet doen. Ik denk dat je misschien moet beginnen met verkeerseducatie en dat je een manier moet verzinnen om bijvoorbeeld inhalen te oefenen buiten het verkeer. Je moet bij mensen gewoon weer een inschattingsvermogen kweken. Als je dat niet doet dan limiteer je de acties van de weggebruiker totdat hij simpele robotische acties uitvoert. Op die manier heb je weinig tot geen verkeersslachtoffers in Nederland, maar in het minder betuttelende buitenland zullen Nederlanders bevrijdt van de Nederlandse regels gaan rijden als ideoten. Dus zul je daar meer dode Nederlanders in het buitenland.
Inhalen is niet moeilijk en het beslissen is nog veel makkelijker. Weet je zeker dat het past ---> gaan. Weet je het niet zeker --> niet gaan.
Belangrijkste, GAS GAS GAS en nog meer GAS geven. Als je op een twee strooks weg rijdt en er zit weer zo'n treuzelfiguur voor je neus:
Afstand houden en ver kijken. Als er een GROOT gat komt, VOOR het gat bij jouw komt geef je GAS (trap hem rustig tot op de bodem, kan geen kwaad) en dat time je zo dat je bijna bij de achterkant van je voorligger komt als het gat bij jouw is. Dan ga je namelijk met een significant snelheidsverschil dat gat in. En dan GAS erop houden tot je er langs bent en niet te lang wachten met naar rechts gaan. Gebruik je rechter buitenspiegel, je snelheidsverschil is normaal zo groot dat je er al lang voorbij bent als je zijn voorkant ruim in je rechter spiegel ziet en vanwege het snelheidsverschil hoeft er bij het naar rechts gaan ook geen kilometer tussen jullie te zitten omdat je toch nog uitloopt.
Op deze manier heb je het minste ruimte nodig en ben je het minst lang op de verkeerde weghelft. Inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt kan niemand je zo makkelijk leren, maar je kunt dat wel zelf leren. Probeer een paar keer zo in te halen als er geen tegenverkeer komt, je leert dan hoeveel ruimte je nodig hebt. Het niet leren is ook geen oplossing...
Voorwaarden om te beslissen of je al dan niet inhaalt:
- Tegenliggers (duhhh)
- Is de weg overzichtelijk? Zie je de weg een heel eind voor je duidelijk liggen? Let goed op, heuvel af kun je vaak ver kijken maar heuvel op kun je vaak NIET genoeg zien omdat je niet achter de top kunt kijken. In bochten kun je ook vaak NIET genoeg zien.
- Zijn er kruisingen/vluchtheuvels/rotondes of andere obstakels?
Meest gemaakte fouten:
- Te klein gat
- Inhalen op plaatsen waar de weg niet genoeg te overzien is
En vaak duurt het te lang (is het gat te klein) door:
- Te kort op voorligger rijden waardoor niet tijdig met vaart maken kan worden begonnen.
- Geen significant snelheidsverschil creeëren.
- Te lang links blijven rijden.
Waarbij de laatste twee vaak lijken op inhalen zoals men het op de snelweg doet: Op het dooie akkertje naar links, dan rustig wat gas bij geven en dan als je er echt heel ruimt langs bent rustig aan eens naar rechts gaan.