Dat is echt ons probleem, we mogen nergens meer inhalen. Daardoor hoeft het niet meer geleerd te worden en kunnen we het ook écht niet meer. Het is echt vreselijk hoe ver we zijn gegaan sinds Duurzaam Veilig. Nóg een reden om in Duitsland te wonen

Moderator: Moderatoren
Uiteraardduikgek89 schreef:@ Palance, echt waar?
@ Wouter,
Klopt, maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik.
Inhalen moet - zelfs in de Amsterdamse betekenis van het woord - nooit. Het is een vrijblijvende optie op wegen waar het legaal is.duikgek89 schreef:@ Palance, echt waar?
Ik dacht dat Sirdanilot al een rijbewijs had. Maar als hij geen rijbewijs heeft dan kan hij natuurlijk ook geen rij ervaring hebben. Niettemin zou ik een instructeur die uitspraken doet zoals dat je op enkelsbaans wegen niet moet inhalen persoonlijk niet serieus nemen.
@ Wouter,
Dat kan hier ook (N34 bij Odoorn).duikgek89 schreef:Mijn rijbewijs heb ik in Nederland gehaald. Maar inhalen leer je door het te doen en een beetje rond rijden in landen als Polen en Kazachstan is wat dat betreft best leerzaam.
Niet aflossen maar gewoon snel de sleutel pakken en achter het stuur stappen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat JIJ rijdt en niet je pa. Grijp elke kans aan om te rijden. Ook als het sneeuwt, ijzelt of mistig is, ook als je ver moet, ook als je buiten Nederland bent. Hoe meer verschillende omstandigheden hoe meer ervaring je op doet en hoe meer je leert rijden.Snelwegfreak schreef:Ik hoop hem van de zomer te halen. Verwacht niet direct veel ervaring op te kunnen doen. Hopelijk kan ik vaak mijn vader aflossen bij langere ritten zoals naar Eindhoven en terug, Een eigen autootje zit er nog niet in
Ik bedoel dat een tweestrooks weg niet betekent dat je per definitie nooit kunt/mag inhalen. Dat het geen verplichting is dat klopt. Overigens zijn er wel situaties waarbij ik van mening ben dat iedereen zou moeten inhalen omdat er anders een hele slang achter een langzaam object ontstaat waar niemand meer voorbij kan komen.Vinny schreef:Inhalen moet - zelfs in de Amsterdamse betekenis van het woord - nooit. Het is een vrijblijvende optie op wegen waar het legaal is.duikgek89 schreef:@ Palance, echt waar?
Ik dacht dat Sirdanilot al een rijbewijs had. Maar als hij geen rijbewijs heeft dan kan hij natuurlijk ook geen rij ervaring hebben. Niettemin zou ik een instructeur die uitspraken doet zoals dat je op enkelsbaans wegen niet moet inhalen persoonlijk niet serieus nemen.
@ Wouter,
Kijk zo moet het dus niet.mhkamp schreef:Dat kan hier ook (N34 bij Odoorn).duikgek89 schreef:Mijn rijbewijs heb ik in Nederland gehaald. Maar inhalen leer je door het te doen en een beetje rond rijden in landen als Polen en Kazachstan is wat dat betreft best leerzaam.
En daar schuilen nu een paar gevaren.Snelwegfreak schreef:Er zijn heel veel wegen waar het kan, maar heel weinig plekken waar het ook mag. 2x2 wegen niet meegenomen
deze manier?sirdanilot schreef:Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...
Wat een onzin. Ik heb zelf een iets grotere auto, een Suzuki Swift uit 2000, maar die kleine Suzuki's zijn zo licht dat ze snel optrekken. Leeg gewicht van mijn auto is 755 kg met een 1.3 liter motor (ook Alto's zijn er met datzelfde blok en zijn doordat ze kleiner zijn nog wat lichter), daarmee kun je prima inhalen.sirdanilot schreef:En met een suzuki alto moet je natuurlijk niet iemand zomaar gaan inhalen, tenzij de weg echt helemaal leeg is. Ook al trap je het gas vol in is zo'n ding niet vooruit te branden (behalve als je meewind hebt natuurlijk !). Overigens is 60 in z'n 5 helemaal niet ireeëel in zo'n koekblik.
Mee eens.RSK schreef:Inhalen valt of staat met je voorbereiding en het 'in de goede versnelling rijden'. Voor een constante snelheid is in een moderne auto rijden met versnelling x 10km/h geen probleem, maar bij inhalen moet je echt terugschakelen, gas geven en toeren maken. Inmiddels heb ik gelukkig de nodige ervaring, ook tijdens ritten (omhoog) op bergwegen. Het is niet moeilijk, de meest gemaakte fout is dat mensen er te dicht op blijven zitten.
Dat noemt men oost Indische blindheid. Heb ik bij bepaalde bordjes ook weleens last van.Overigens heb ik, toen ik mijn rijbewijs net had, veel kruipende bejaarden ingehaald op ritten naar Woerden over de N458. Erg leerzaam, met mijn oom die tips en commentaar op het inhalen gaf. Toen het rijden eenmaal een automatisme was, kreeg ik meer tijd om de omgeving te observeren. Toen ontdekte ik bordjes met de boodschap dat je daar niet eens in mocht halen. Tja, leuk idee om de asmarkering af te schaffen, maar dan zie ik natuurlijk ook geen doorgetrokken strepen meer.
Erg kort door de bocht. 50 km/u in de vijfde versnelling hoef ik met mijn auto niet te proberen. Dan draait de motor ongeveer stationair. Bij 60 km/u begint de motor te protesteren. Daarboven kan het wel, maar heb je inderdaad geen trekkracht.RSK schreef:Voor een constante snelheid is in een moderne auto rijden met versnelling x 10km/h geen probleem
Misschien moet je eens leren om dingen áán te nemen van iemand die al (naar ik aanneem) aardig wat jaar zijn rijbewijs heeft, in plaats van je eigen theorieën er op los te laten terwijl je zelf nog niet eens een rijbewijs hebt. Het is maar een tip hoor.sirdanilot schreef:Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...
Eigenwijs zijn is veel leuker? Ik weet niet hoe het voor de andere mensen hier zit, maar ik zal het voor mij even toelichten zodat iedereen zelf kan oordelen.Jeroen schreef:Misschien moet je eens leren om dingen áán te nemen van iemand die al (naar ik aanneem) aardig wat jaar zijn rijbewijs heeft, in plaats van je eigen theorieën er op los te laten terwijl je zelf nog niet eens een rijbewijs hebt. Het is maar een tip hoor.sirdanilot schreef:Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...
Dat is al geruime tijd niet meer zo. Sinds ik meen 1984 is E achter B examenplichtigsirdanilot schreef:Vroeger kreeg je BE gratis bij je B-rijbewijs, dat heeft mijn vader bijvoorbeeld. Al denk ik dat de aantal keren dat hij met een BE-voertuig/aanhanger heeft gereden op één hand te tellen zijn; met de meeste kleine aanhangertjes en busjes mag je ook gewoon met een B rijbewijs.
Tsjonge jonge jonge...duikgek89 schreef: Inhalen is niet moeilijk en het beslissen is nog veel makkelijker. Weet je zeker dat het past ---> gaan. Weet je het niet zeker --> niet gaan.
Belangrijkste, GAS GAS GAS en nog meer GAS geven. Als je op een twee strooks weg rijdt en er zit weer zo'n treuzelfiguur voor je neus:
Afstand houden en ver kijken. Als er een GROOT gat komt, VOOR het gat bij jouw komt geef je GAS (trap hem rustig tot op de bodem, kan geen kwaad) en dat time je zo dat je bijna bij de achterkant van je voorligger komt als het gat bij jouw is. Dan ga je namelijk met een significant snelheidsverschil dat gat in. En dan GAS erop houden tot je er langs bent en niet te lang wachten met naar rechts gaan. Gebruik je rechter buitenspiegel, je snelheidsverschil is normaal zo groot dat je er al lang voorbij bent als je zijn voorkant ruim in je rechter spiegel ziet en vanwege het snelheidsverschil hoeft er bij het naar rechts gaan ook geen kilometer tussen jullie te zitten omdat je toch nog uitloopt.
Op deze manier heb je het minste ruimte nodig en ben je het minst lang op de verkeerde weghelft. Inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt kan niemand je zo makkelijk leren, maar je kunt dat wel zelf leren. Probeer een paar keer zo in te halen als er geen tegenverkeer komt, je leert dan hoeveel ruimte je nodig hebt. Het niet leren is ook geen oplossing...
Ik hoop je dan echt niet tegen te komen.HylkeAnne schreef:
Tsjonge jonge jonge...Zucht. Doet u mij deze maar: https://www.youtube.com/watch?v=hP7MsuHrIDg