Betutteling Nederlandse weggebruiker

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Betutteling Nederlandse weggebruiker

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 apr 2014, 21:46

^^ Dat zou (en ga) ik ook niet doen. Zal mooie discussies opleveren hoop ik :)

Dat is echt ons probleem, we mogen nergens meer inhalen. Daardoor hoeft het niet meer geleerd te worden en kunnen we het ook écht niet meer. Het is echt vreselijk hoe ver we zijn gegaan sinds Duurzaam Veilig. Nóg een reden om in Duitsland te wonen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 21:48

^^
Mijn rijbewijs heb ik in Nederland gehaald. Maar inhalen leer je door het te doen en een beetje rond rijden in landen als Polen en Kazachstan is wat dat betreft best leerzaam.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 apr 2014, 21:51

Ik hoop hem van de zomer te halen. Verwacht niet direct veel ervaring op te kunnen doen. Hopelijk kan ik vaak mijn vader aflossen bij langere ritten zoals naar Eindhoven en terug, Een eigen autootje zit er nog niet in ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 14 apr 2014, 21:51

duikgek89 schreef:@ Palance, echt waar?
@ Wouter,
Klopt, maar je begrijpt wat ik bedoel, hoop ik.
Uiteraard ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 apr 2014, 21:54

Ik dacht dat Sirdanilot al een rijbewijs had. Maar als hij geen rijbewijs heeft dan kan hij natuurlijk ook geen rij ervaring hebben. Niettemin zou ik een instructeur die uitspraken doet zoals dat je op enkelsbaans wegen niet moet inhalen persoonlijk niet serieus nemen.

@ Wouter,
Inhalen moet - zelfs in de Amsterdamse betekenis van het woord - nooit. Het is een vrijblijvende optie op wegen waar het legaal is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 14 apr 2014, 21:56

duikgek89 schreef:Mijn rijbewijs heb ik in Nederland gehaald. Maar inhalen leer je door het te doen en een beetje rond rijden in landen als Polen en Kazachstan is wat dat betreft best leerzaam.
Dat kan hier ook (N34 bij Odoorn).
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 apr 2014, 21:57

Er zijn heel veel wegen waar het kan, maar heel weinig plekken waar het ook mag. 2x2 wegen niet meegenomen ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 apr 2014, 22:04

Snelwegfreak schreef:Ik hoop hem van de zomer te halen. Verwacht niet direct veel ervaring op te kunnen doen. Hopelijk kan ik vaak mijn vader aflossen bij langere ritten zoals naar Eindhoven en terug, Een eigen autootje zit er nog niet in ;)
Niet aflossen maar gewoon snel de sleutel pakken en achter het stuur stappen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat JIJ rijdt en niet je pa. Grijp elke kans aan om te rijden. Ook als het sneeuwt, ijzelt of mistig is, ook als je ver moet, ook als je buiten Nederland bent. Hoe meer verschillende omstandigheden hoe meer ervaring je op doet en hoe meer je leert rijden.
Vinny schreef:
Ik dacht dat Sirdanilot al een rijbewijs had. Maar als hij geen rijbewijs heeft dan kan hij natuurlijk ook geen rij ervaring hebben. Niettemin zou ik een instructeur die uitspraken doet zoals dat je op enkelsbaans wegen niet moet inhalen persoonlijk niet serieus nemen.

@ Wouter,
Inhalen moet - zelfs in de Amsterdamse betekenis van het woord - nooit. Het is een vrijblijvende optie op wegen waar het legaal is.
Ik bedoel dat een tweestrooks weg niet betekent dat je per definitie nooit kunt/mag inhalen. Dat het geen verplichting is dat klopt. Overigens zijn er wel situaties waarbij ik van mening ben dat iedereen zou moeten inhalen omdat er anders een hele slang achter een langzaam object ontstaat waar niemand meer voorbij kan komen.
mhkamp schreef:
duikgek89 schreef:Mijn rijbewijs heb ik in Nederland gehaald. Maar inhalen leer je door het te doen en een beetje rond rijden in landen als Polen en Kazachstan is wat dat betreft best leerzaam.
Dat kan hier ook (N34 bij Odoorn).
Kijk zo moet het dus niet.
Waar ik ook op doel met Polen en Kazachstan is dat je relatief veel over enkelbaans wegen rijdt en dan haal je vanzelf ook meer/vaker in.
TOEVOEGING
Begrijp me niet verkeerd. Inhalen is potentieel één van de gevaarlijkste bijzondere manouvres en fouten maken is daarbij vrijwel nooit een optie vanwege de gevolgen (met mehrzweckstreifen of een hele brede weg kom je nog een keer weg omdat je met meer auto's naast elkaar past, maar daar kun je niet vanuit gaan). Dat betekent dat je wel HEEL zeker moet zijn dat het kan voordat je beslist om in te halen en anders moet je gewoon wachten op een betere mogelijkheid.

Daarnaast illustreert dat filmpje ook prima waarom je ver vooruit moet kijken. Had de filmer verder vooruit gekeken had hij het misschien eerder zien aankomen en had hij zelf wellicht wat beheerster kunnen reageren om het op te lossen. Echter illustreert hij ook meteen dat opletten loont want als hij minder goed opgelet had dan was dit anders afgelopen.
Snelwegfreak schreef:Er zijn heel veel wegen waar het kan, maar heel weinig plekken waar het ook mag. 2x2 wegen niet meegenomen ;)
En daar schuilen nu een paar gevaren.
- Mensen negeren de verboden op de plekken waar deze wel degelijk zin hebben.
- Er ontstaat veel irritatie.
- Als er op een kort stukje wel ingehaald mag worden nemen sommigen meer risico om dat ook daadwerkelijk te doen omdat het iets verder niet meer mag terwijl daar de mogelijkheden wellicht beter waren geweest.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 15 apr 2014, 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 14 apr 2014, 22:14

sirdanilot schreef:Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...
deze manier?

Volgens mij vind jij een discussie enkel leuk als jij gelijk krijgt.. ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 apr 2014, 23:38

sirdanilot schreef:En met een suzuki alto moet je natuurlijk niet iemand zomaar gaan inhalen, tenzij de weg echt helemaal leeg is. Ook al trap je het gas vol in is zo'n ding niet vooruit te branden (behalve als je meewind hebt natuurlijk !). Overigens is 60 in z'n 5 helemaal niet ireeëel in zo'n koekblik.
Wat een onzin. Ik heb zelf een iets grotere auto, een Suzuki Swift uit 2000, maar die kleine Suzuki's zijn zo licht dat ze snel optrekken. Leeg gewicht van mijn auto is 755 kg met een 1.3 liter motor (ook Alto's zijn er met datzelfde blok en zijn doordat ze kleiner zijn nog wat lichter), daarmee kun je prima inhalen.

Overigens geldt dat voor veel kleine auto's wel, alleen met eco-motoren is het soms wat lastig om snel op te trekken. De Ford Ka die mijn vriendin had was nou niet een auto die uitblonk in snel optrekken. Maar met een Toyota Aygo die ik in Spanje als huurauto had ging het ook prima.

Ik haal ook zonder problemen in met mijn Swift. Je moet goed weten wat je zelf kan en wat je auto kan, dat is het belangrijkste. Inhalen is echt niet per definitie onmogelijk in een kleine auto.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 15 apr 2014, 0:48

Inhalen valt of staat met je voorbereiding en het 'in de goede versnelling rijden'. Voor een constante snelheid is in een moderne auto rijden met versnelling x 10km/h geen probleem, maar bij inhalen moet je echt terugschakelen, gas geven en toeren maken. Inmiddels heb ik gelukkig de nodige ervaring, ook tijdens ritten (omhoog) op bergwegen. Het is niet moeilijk, de meest gemaakte fout is dat mensen er te dicht op blijven zitten.

Overigens heb ik, toen ik mijn rijbewijs net had, veel kruipende bejaarden ingehaald op ritten naar Woerden over de N458. Erg leerzaam, met mijn oom die tips en commentaar op het inhalen gaf. Toen het rijden eenmaal een automatisme was, kreeg ik meer tijd om de omgeving te observeren. Toen ontdekte ik bordjes met de boodschap dat je daar niet eens in mocht halen. Tja, leuk idee om de asmarkering af te schaffen, maar dan zie ik natuurlijk ook geen doorgetrokken strepen meer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 apr 2014, 8:16

RSK schreef:Inhalen valt of staat met je voorbereiding en het 'in de goede versnelling rijden'. Voor een constante snelheid is in een moderne auto rijden met versnelling x 10km/h geen probleem, maar bij inhalen moet je echt terugschakelen, gas geven en toeren maken. Inmiddels heb ik gelukkig de nodige ervaring, ook tijdens ritten (omhoog) op bergwegen. Het is niet moeilijk, de meest gemaakte fout is dat mensen er te dicht op blijven zitten.
Mee eens.
Overigens heb ik, toen ik mijn rijbewijs net had, veel kruipende bejaarden ingehaald op ritten naar Woerden over de N458. Erg leerzaam, met mijn oom die tips en commentaar op het inhalen gaf. Toen het rijden eenmaal een automatisme was, kreeg ik meer tijd om de omgeving te observeren. Toen ontdekte ik bordjes met de boodschap dat je daar niet eens in mocht halen. Tja, leuk idee om de asmarkering af te schaffen, maar dan zie ik natuurlijk ook geen doorgetrokken strepen meer.
Dat noemt men oost Indische blindheid. Heb ik bij bepaalde bordjes ook weleens last van.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 15 apr 2014, 9:16

RSK schreef:Voor een constante snelheid is in een moderne auto rijden met versnelling x 10km/h geen probleem
Erg kort door de bocht. 50 km/u in de vijfde versnelling hoef ik met mijn auto niet te proberen. Dan draait de motor ongeveer stationair. Bij 60 km/u begint de motor te protesteren. Daarboven kan het wel, maar heb je inderdaad geen trekkracht.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 15 apr 2014, 10:05

sirdanilot schreef:Op deze manier vergaat mij ook het plezier in het discussiëren. Laat maar zitten denk ik dan...
Misschien moet je eens leren om dingen áán te nemen van iemand die al (naar ik aanneem) aardig wat jaar zijn rijbewijs heeft, in plaats van je eigen theorieën er op los te laten terwijl je zelf nog niet eens een rijbewijs hebt. Het is maar een tip hoor. :idea:

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 15 apr 2014, 10:36

'Wie geen rijbewijs heeft, moet zich niet met de regels bemoeien.' :mrgreen:
(vrij naar Wim Kan)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 apr 2014, 15:16

Jeroen schreef:
Misschien moet je eens leren om dingen áán te nemen van iemand die al (naar ik aanneem) aardig wat jaar zijn rijbewijs heeft, in plaats van je eigen theorieën er op los te laten terwijl je zelf nog niet eens een rijbewijs hebt. Het is maar een tip hoor. :idea:
Eigenwijs zijn is veel leuker? Ik weet niet hoe het voor de andere mensen hier zit, maar ik zal het voor mij even toelichten zodat iedereen zelf kan oordelen.
Mijn categorie B heb ik gehaald in oktober 2007 (één maand na mijn 18e verjaardag). Categorie C heb ik gehaald in augustus 2010 en categorie CE (BE kreeg ik daarbij cadeau) heb ik gehaald in februari 2011. Voordat ik mijn rijbewijs haalde heb ik ook nog twee jaar brommer gereden en ik reed ook op jonge leeftijd al bij ons op de plaats rond op vanalles en nog wat. Sinds mijn rijbewijs heb ik met mijn auto gemiddeld 25.000 a 26.000km per jaar gereden en wat ik daar aan andere kilometers bij gemaakt heb kom ik makkelijk richting een 30.000km of meer per jaar, al is dat natuurlijk niet zo heel erg veel en bepaalde periodes heb ik veel meer gereden en andere periodes veel minder. Daarbij heb ik ook in landen gereden waar de rijstijl "interessant" te noemen is, waar de wegen, borden, strepen en dergelijke slecht zijn en ik heb ook aardig wat lastige weersomstandigheden en verkeerssituaties meegemaakt. Met C en CE heb ik niet zo heel veel gereden, BE bungelt er een beetje tussen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 15 apr 2014, 19:59

^^ Grappig, ik heb mijn rijbewijzen ook rond die koers gehaald. In 2007 mijn B, 2008 mijn C en in 2010 mijn CE. Ik rijd nu zo'n 120.000 km/jaar met de vrachtwagen plus nog zo'n 10.000 privé. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je je CE hebt gehaald, aangezien ik niet de indruk kreeg dat je beroepschauffeur bent? Mag ook per PB.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 15 apr 2014, 20:49

Vroeger kreeg je BE gratis bij je B-rijbewijs, dat heeft mijn vader bijvoorbeeld. Al denk ik dat de aantal keren dat hij met een BE-voertuig/aanhanger heeft gereden op één hand te tellen zijn; met de meeste kleine aanhangertjes en busjes mag je ook gewoon met een B rijbewijs.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 15 apr 2014, 22:29

^^ Leuk dat even de rijtjes opgenoemd worden, wat mij betreft is het rijbewijs AM in maart 2009, rijbewijs B in maart 2011, rijbewijs BE in juni 2011 en rijbewijs A in februari 2012. Vroeger kreeg je het leeuwendeel van dit alles cadeau, van mij is het CBR echter rijk geworden: willen halen = betalen.

Hebben we dus nog een vorm van betutteling gevonden: het eindeloos moeten doen van allerlei proeven van bekwaamheid. Kennelijk voor niets, want er rijden nog steeds (jonge!) idioten genoeg rond. Ofwel, de uitkomst van al het behulpzame beleid is niet veel anders dan de andere 'klasse' betutteling die hier aangekaart werd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 apr 2014, 22:38

@ Sirdanilot.
Tsja, ik vind het aan de ene kant jammer dat je het er nu niet meer bij krijgt. Van de andere kant zie je ook mensen rond rijden waarbij het waarschijnlijk een goede zaak is dat ze BE er niet bij gekregen hebben.

@ Jeroen,
Je hebt PB.

edit:
@RSK, heb je AM gedaan inclusief praktijk? Nu voel ik me echt een ouwe l*l met mijn bromfietscertificaat.... Maar die tijd had zijn voordelen, de rollerbank ging toen niet verder dan 2kw... (zelf getest :sadley: en gelukkig hadden ze niet door dat ik meer dan 4 versnellingen had...)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 16 apr 2014, 9:09

sirdanilot schreef:Vroeger kreeg je BE gratis bij je B-rijbewijs, dat heeft mijn vader bijvoorbeeld. Al denk ik dat de aantal keren dat hij met een BE-voertuig/aanhanger heeft gereden op één hand te tellen zijn; met de meeste kleine aanhangertjes en busjes mag je ook gewoon met een B rijbewijs.
Dat is al geruime tijd niet meer zo. Sinds ik meen 1984 is E achter B examenplichtig 8-) Ik moet het sinds 1999 doen met B. AM zit er ook bij, maar dat wil niet zeggen dat ik met een bromfiets overweg kan :mrgreen:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 16 apr 2014, 12:30

In juni 1996 moest je het brommercertificaat halen (kent U hem nog???). Daar ik in augustus van dat jaar 16 werd :nahzeg:
In 2000 mijn B rijbewijs
In 2006 mijn C rijbewijs
Daags voor mijn verjaardag in 2007 mijn BCE rijbewijs.

Heb ik gekregen : C1, C1E en AM.
WeFo Lidnummer 0010.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 16 apr 2014, 12:56

Misschien een aardig voorbeeld van de resultaten van betutteling?
[youtube]CNRksljRoq8[/youtube]
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 02 sep 2014, 0:17

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 02 sep 2014, 8:48

Hoe krijg je het in je hoofd om daar shared space van te maken? Dat lijkt me gewoon een 'doorgaande' straat door het dorp. Het concept van shared space vind ik prima, maar alleen in bepaalde winkelstraten waar toch al niet veel verkeer komt.

HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne » di 02 sep 2014, 9:12

duikgek89 schreef: Inhalen is niet moeilijk en het beslissen is nog veel makkelijker. Weet je zeker dat het past ---> gaan. Weet je het niet zeker --> niet gaan.
Belangrijkste, GAS GAS GAS en nog meer GAS geven. Als je op een twee strooks weg rijdt en er zit weer zo'n treuzelfiguur voor je neus:
Afstand houden en ver kijken. Als er een GROOT gat komt, VOOR het gat bij jouw komt geef je GAS (trap hem rustig tot op de bodem, kan geen kwaad) en dat time je zo dat je bijna bij de achterkant van je voorligger komt als het gat bij jouw is. Dan ga je namelijk met een significant snelheidsverschil dat gat in. En dan GAS erop houden tot je er langs bent en niet te lang wachten met naar rechts gaan. Gebruik je rechter buitenspiegel, je snelheidsverschil is normaal zo groot dat je er al lang voorbij bent als je zijn voorkant ruim in je rechter spiegel ziet en vanwege het snelheidsverschil hoeft er bij het naar rechts gaan ook geen kilometer tussen jullie te zitten omdat je toch nog uitloopt.

Op deze manier heb je het minste ruimte nodig en ben je het minst lang op de verkeerde weghelft. Inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt kan niemand je zo makkelijk leren, maar je kunt dat wel zelf leren. Probeer een paar keer zo in te halen als er geen tegenverkeer komt, je leert dan hoeveel ruimte je nodig hebt. Het niet leren is ook geen oplossing...
Tsjonge jonge jonge... :wijsvinger: Zucht. Doet u mij deze maar: https://www.youtube.com/watch?v=hP7MsuHrIDg

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 02 sep 2014, 10:29

^^
Die man in dat filmpje zit echt véél te lang op de verkeerde weghelft. Zeker gegeven het feit dat het hiaat in tegengestelde richting meestal veel beperkter is dan in het filmpje, is rustig op je gemak inhalen op een weg met tegenverkeer echt wel het allerberoerdste wat je kunt doen. De enorme lengte die hij nodig heeft om in te halen kun je ook een zijweggetje of uitrit tegenkomen. Als daar dan iemand van links komende rechtsaf slaat... Hoe korter het wegvak dat je nodig hebt voor de inhaalactie, hoe beter je ook zicht hebt op die mogelijke gevaarpunten.

Nee, duikgek heeft wel degelijk gelijk dat je de rijstrook voor het tegenverkeer maar zo kort mogelijk moet benutten. Je moet het alleen niet tot het uiterste doorvoeren, want bij het benutten van minimale gaatjes in de tegenrichting wordt de kans op snijden en aanrijdingen weer erg groot.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 04 sep 2014, 18:20

HylkeAnne schreef:
Tsjonge jonge jonge... :wijsvinger: Zucht. Doet u mij deze maar: https://www.youtube.com/watch?v=hP7MsuHrIDg
Ik hoop je dan echt niet tegen te komen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 04 sep 2014, 18:26

Dat in het filmpje ziet er erg vreemd uit en bovendien niet erg veilig. Ik zou zeggen: eerst afstand houden en een beetje links uitwijken zodat je zicht hebt en als je gaat inhalen vlot snelheid maken en er vloeiend langs gaan zodat je zo min mogelijk tijd op de andere weghelft zit.

Jammer dat ik het niet aangeleerd heb gekregen. Ik probeer het wel eens als ik m'n rijbewijs heb (dinsdag afrijden).

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 04 sep 2014, 18:31

^^ Succes!
WeFo Lidnummer 0010.