Belachelijk slechte busroutes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Belachelijk slechte busroutes

Bericht door sirdanilot » za 12 apr 2014, 23:56

Het valt me de laatste tijd wel eens op dat sommige bussen echt over achterafweggetjes rijden; zone 30 wegen met drempels bijvoorbeeld, dwars door een woonwijk. Nu is dit voor een lokale bus, buurtbus of scholierenlijntje niet zo'n probleem. Maar vaak betreft het ook doorgaande busroutes...

In Leiden zijn het vooral de stadslijnen 1 t/m 6 en lijn 187 naar Oegstgeest die rijden over achterafweggetjes. Dit is nou niet echt een plek waar je een bus verwacht die 2 keer per uur of vaker rijdt !! Je hebt natuurlijk ook de route door de binnenstad die niet al te best is en waar zo'n beetje alle bussen langskomen, maar dat kán niet anders.

De slechtste busroute die ik recent toch ben tegengekomen is wel bus 103 in Amersfoort. Deze rijdt hier door een zone-30 woonwijk met drempels. En niet een klein stukje, maar een flink stuk ! :nuts:

Een bewijs dat het ook wél goed kan vind je in Almere met haar mooie aparte busbanen, maar dat is natuurlijk van den beginne al zo gepland. Toch is het in veel plaatsen ook mogelijk om de bussen bijna alleen over doorgaande wegen te laten gaan, bijvoorbeeld in Terneuzen komt de bus eigenlijk niet over zone 30 straten.

Het is natuurlijk soms onvermijdelijk om een bus door een woonwijk te laten rijden. Maar waarom wordt er dan geen beleid gemaakt om dan op zijn minst asfalt aan te leggen en drempels te verwijderen? Wel zo comfortabel voor de passagiers. Eventueel kan men ook een bussluis aanleggen om ongewenst sluipverkeer te voorkomen. Vanaf een frequentie van 2 bussen per uur die de hele dag doorrijden (dus niet voor buurtbusjes/scholierenlijntjes) lijkt me dit toch wel gewenst.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Belachelijk slechte busroutes

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 apr 2014, 0:06

Vaak een politieke kwestie en verschillende belangen: we willen dat gebied wel bereikbaar houden met OV, maar ook moet het ingericht zijn zodat iedereen netjes rijdt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 13 apr 2014, 0:14

Dan kun je toch gewoon in het midden van de straat waar bussen rijden de drempels verwijderen en een bussluis plaatsen, zodat de automobilist moet omrijden via een weg waar wél drempels in liggen? Want een auto over een weg zonder dempels, dát kan natuurlijk niet :mrgreen:

Ik woon zelf ook in een smal straatje waar bussen rijden (zone 30), maar gelukkig zonder drempels. Ik vind zone 30 een minder groot probleem dan drempels. Een ander probleem is de voorrangsregeling; de busroute moet idealiter zoveel mogelijk voorrang hebben, in plaats van, zoals je nu veel ziet, voorrang van rechts. Dit zou kunnen d.m.v. uitritconstructies. Voordeel daarvan is dat je weer extra drempels creëert, wat in DV-land Nederland alleen maar gunstig is :yes:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 13 apr 2014, 0:18

Als je een busmaatschappij met ballen bent, weiger je gewoon over wegen met (noemenswaardige) drempels te rijden. Er zijn zat maatschappijen die er zo mee omgaan. Verder bestaan er natuurlijk ook nog busvriendelijke drempels. Niet dat ik een voorstander ben van dergelijke drempels, maar je zou het als oplossing kunnen zien.

Ik durf te stellen dat ik verstand heb van drempels omdat ik daar werkgerelateerd eens onderzoek naar heb mogen doen. Lang geleden weliswaar...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 13 apr 2014, 0:31

Maar ja, wat als kandidaat A voor de consessie niet over drempels wil rijden en kandidaat B wel? Dan kiest men gewoon voor kandidaat B... Dit lijkt me dus geen optie, behalve misschien voor de GVB en de RET omdat die zo'n beetje een monopolie hebben in hun stad.

En achteraf zeggen 'daar rijden we niet' zal contractueel ook wel niet mogen als je al hebt toegezegd dat je bepaalde busroutes gaat behouden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 13 apr 2014, 3:04

In De Lier was er jarenlang een plan om de bus niet meer door het dorp te laten rijden. Deze, deze en deze weg zouden niet busvriendelijk zijn. In plaats daarvan zou de bus via de N223 om het dorp heen rijden. Dit is echter niet doorgegaan, omdat grote delen van het dorp dat niet meer binnen 400m van een bushalte zouden zitten. Daardoor is dat na veel politiek getouwtrek niet doorgegaan. Het probleem is echter dat er geen goede route door het dorp is. Doorgaand verkeer neemt al sinds 1930 de N223, en de wijken zelf zijn klein en stukje bij beetje gegroeid zodat er geen grote 50km/u wegen zijn.
Dit is meestal iets van de laatste jaren. Relatief brede wegen worden doordat er te veel huizen aan liggen in een zone-30 geplaatst, en om die te handhaven zijn fijne DV-maatregelen nodig. Je zou die maatregelen kunnen verwijderen, maar dan gaan de bewoners klagen dat er weer veel te hard door hun straat wordt gereden. En in de voorbeelden die hier zijn langsgekomen, is de busroute soms de enige toegang tot de wijk. Dit zijn allemaal ideeën die werken in grootschalig geplande projecten, maar in langzaam groeiende dorpen totaal niet werkzaam zijn. De planologie van die dagen had en heeft niet in de gaten wat de benodigde bussluizen over 80 jaar zijn. Zolang de wegen maar goed worden onderhouden en er geen opstoppingen zijn, denk ik dat het weinig zin heeft om veel geld in dit soort wegen te stoppen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 apr 2014, 11:11

Attietattie schreef:Als je een busmaatschappij met ballen bent, weiger je gewoon over wegen met (noemenswaardige) drempels te rijden. Er zijn zat maatschappijen die er zo mee omgaan. Verder bestaan er natuurlijk ook nog busvriendelijke drempels. Niet dat ik een voorstander ben van dergelijke drempels, maar je zou het als oplossing kunnen zien.
Connexxion heeft het destijds in Zwolle voor elkaar gekregen dat er drempels verlaagd of verwijderd werden. :top:

Van mijn geboorteplaats Assen weet ik nog wel dat er een jaar of 10-12 geleden streekbusroutes zijn aangepast nadat er 30 km-zones ingesteld werden. Daar wilde de vervoerder niet met de streekbussen door.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 apr 2014, 11:21

^^ Vervoerders krijgen het wel vaker voor elkaar. Ze hebben meer macht dan ze zich realiseren denk ik.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 13 apr 2014, 11:39

Hier in Midden-/Oost-Brabant hebben vrijwel alle gemeentes die ik ken of waar ik ooit voor werk het beleid om op busroutes langere (en dus flauwere) plateauhellingen te gebruiken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 apr 2014, 11:53

Ik wil wel de buslijn 199 nomineren: Heerenveen-Sneek, die 's avonds en in het weekend niet over de A 7 rijdt, maar de "oude weg" neemt door allerlei dorpjes. De snelwegroute kan alleen worden gereden als er een parallelle buslijn rijdt die de dorpen ontsluit, maar die liggen vol drempels en andere meuk.
Het probleem is dat die dorpjes niet bediend kunnen worden met een buslijn over de A 7. Daar is de snelweg simpelweg niet geschikt voor. (jullie kennen mijn mening met betrekking tot bushaltes aan snelwegen...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 apr 2014, 11:55

sirdanilot schreef:De slechtste busroute die ik recent toch ben tegengekomen is wel bus 103 in Amersfoort. Deze rijdt hier door een zone-30 woonwijk met drempels. En niet een klein stukje, maar een flink stuk !
Vroeger had je lijn 101 en die reed over 'normale' wegen naar Nijkerk. Lijn 103 was primair bedoeld om Hooglanderveen te ontsluiten en reed vervolgens via Nijkerk naar Zeewolde. Toen Syntus de concessie kreeg werd lijn 101 opgeheven. Het gedeelte van lijn 103 tussen Amersfoort en Nijkerk werd ineens de hoofdroute en vanaf Nijkerk rijdt lijn 103 de oude route van lijn 101. Klachten over deze aanpassing aub. melden bij Syntus.

Ik heb vorig jaar in een verkeerswerkgroep voor Leusden-Zuid gezeten en toen is besloten om Connexxion lijn 80 (Amersfoort <> Woudenberg <> Veenendaal) door de wijk te laten rijden (30 km-zone). Op dit moment rijden alle buslijnen nog langs de westkant van Leusden-Zuid, waardoor de oostkant van de wijk er zeer bekaaid vanaf komt.

We hebben nog onderzocht of het splitsen van buslijnen een optie was (lijn 80 aan de westkant, lijnen 82/83 (Amersfoort <> Woudenberg) langs de oostkant van de wijk), maar dat bleek niet toekomstvast omdat de provincie waarschijnlijk lijn 82/83 gaat wegbezuinigen. Om de loopafstand voor een ieder beperkt te houden is besloten om lijn 80 midden door de wijk te laten rijden. Lijn 82/83 rijden via de N226 van/naar Amersfoort zolang die lijnen er nog zijn. Gemeente en provincie zijn beide voorstander van deze oplossing. Extra reistijd levert dit nauwelijks op omdat de afgelegde afstand minder wordt en er een bushalte minder is. Er is één drempel op de route die te hoog is en deze zal door de gemeente worden verwijderd. De rest van de route kent al verlaagde drempels en geen obstakels. Vanaf december 2014 rijdt lijn 80 de nieuwe route.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 13 apr 2014, 13:43

Met een gemiddelde snelheid van onder de 30 km/h vind ik het nu niet zo'n probleem dat busroutes door 30 km/h en 60 km/h-zones gaan.
Eerder zou voor mij reden zijn om de politiek ervan te overtuigen dat als de weg blijkbaar zo'n gebiedsontsluitende functie heeft dat zèlfs de bus ervan gebruikt maakt, dat een signaal is dat inrichting als ETW dus intrinsiek fout is...

Overigens rijdt de busverbinding tussen Purmerend en Monnickedam ook niet meer door de polder, maar via de N235 en de N247 sinds dat de Purmerpolder is volgedrempeld.
Degenen die bepalen dat gebieden als ETW moeten worden ingericht vol met talloze drempels, die moeten een keer ter verantwoording worden geroepen. En niet alleen om de gevolgen voor buslijnen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 apr 2014, 15:43

Nou ja, voor Friesland geldt dat de oude Rijksweg 7, en de oude Rijksweg 32 dwars door dorpskernen lopen. Je gaat echt vlak langs de kerktoren die het centrum van de plaats markeert. Echt geschikt als GOW zijn die wegen nou ook niet echt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 13 apr 2014, 16:28

Snelwegfreak schreef:Vervoerders krijgen het wel vaker voor elkaar. Ze hebben meer macht dan ze zich realiseren denk ik.
In tegendeel. Ze misbruiken hun macht juist aan alle kanten. De hele wereld moet wijken voor die bussen en ze weten dondersgoed wat er allemaal wel en niet geregeld kan worden. Vaak, ten koste van de veiligheid van anderen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 apr 2014, 16:32

Luchtgitaar...
De concessiehouder i.c. de overheid bepaalt op welke wegen bussen mogen rijden...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 23 apr 2014, 20:34

@ Boe: Als de totale reistijd niet toeneemt, dan is het natuurlijk geen probleem om de bus over 'slechte' wegen te laten rijden (b.v. omdat de route korter is). Maar dan dienen drempels wel te worden verlaagd zodat ook het comfort van de reiziger gewaarborgd wordt.

Als men nu een stoptreinstation in Nijkerk-Zuid (corlaer) zou maken, zou het verdwijnen van die bus 101 minder erg zijn...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 23 apr 2014, 21:32

sirdanilot schreef:Maar dan dienen drempels wel te worden verlaagd zodat ook het comfort van de reiziger gewaarborgd wordt.
Oh. Dus de wervels van een automobilist mogen wel kapot gaan, maar de passagiers in de bus verdienen een speciale extra comfortabele behandeling?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 apr 2014, 21:34

In een auto merk je van drempels vaak toch iets minder dan wanneer je in een bus zit...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 23 apr 2014, 21:35

Bij een auto staan de wielen op de hoeken van de carosserie, bij een bus niet. Achterin de bus vlieg je ongeveer tegen het plafond aan bij een hoge drempel omdat die achterkant enorm doorveert.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 23 apr 2014, 22:19

Hangt sterk van de drempel af, evenals van de schokdemping van de bus. Je zit liever in de gemiddelde touringcar, dan in de gemiddelde luxewagen. Daarentegen zit je minder liever in een lijnbus dan in een luxewagen. Echter, als het een plateau betreft ervaar je in een lijnbus juist minder overlast da in een luxewagen.

Althans, zo heb ik het altijd ervaren. Dit staat natuurlijk los van zogenaamde busvriendelijke troep.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 apr 2014, 22:36

Ligt ook wel een beetje aan het feit dat concessieverleners voorschrijven dat bussen een lagevloersinstap hebben. Ja, dat gaat dus in ernstige mate ten koste van de vering :?

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 26 apr 2014, 17:13

Attietattie schreef:
Snelwegfreak schreef:Vervoerders krijgen het wel vaker voor elkaar. Ze hebben meer macht dan ze zich realiseren denk ik.
In tegendeel. Ze misbruiken hun macht juist aan alle kanten. De hele wereld moet wijken voor die bussen en ze weten dondersgoed wat er allemaal wel en niet geregeld kan worden. Vaak, ten koste van de veiligheid van anderen.
Ik vraag me af waarom je dat zo denkt.
Ik hoor vaak zat dat er weer een verkeerskundige of wethouder iets in zijn hoofd heeft gehaald wat gewoon niet mogelijk is.
Daar gaan vaak maanden vergaderen overheen, voordat dat dan weer rechtgezet is.

Voorbeeldje.
In Den Bosch moesten (binnenstad) lange bussen komen, want er moesten veel mensen mee, maar daarvoor waren de straten te smal.
Geen discussie, moesten er toch komen. Gevolg ellenlange vertragingen en bussen die gevels mee namen en vast kwamen te zitten op kruisingen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 apr 2014, 23:41

Dit soort tenenkrommend amateurisme zou gewoon strafbaar moeten zijn :facepalm:
Wanneer gaan politici eens inzien dat deskundigen verstand van zaken hebben... :geenlach:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 23:54

Het is wel een beetje van beide kanten uit verkeerd hoor. Sommige 'deskundigen' zijn niet zo deskundig als ze menen en leveren belabberde plannen af waar de politiek in mee gaat. Helaas is het naar mijn idee vaker dat de politiek niet wil of kan luisteren naar deskundigen omdat de politiek het beter denkt te weten. Jammer. Beide kampen kunnen van elkaar profiteren.