? Voor heel veel stoptreinstations is het sneller om eerst naar het IC station te reizen, en dan weer terug. Je hebt wel écht een regelneef van een conducteur die hier een boete voor gaat geven... bovendien is de kans op een controle op dat kleine stukje ook maar klein. 9292OV.nl gaf mij gewoon het advies om eerst naar Zwolle te reizen en daarna naar Wezep. Misschien dat ns.nl dat niet doet, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op (alleen als er problemen zijn op het spoor).Met de OV-chipkaart zul je dan nog altijd in Zwolle langs een paal moeten omdat je omreist; als je in de trein van Zwolle naar Wezep zit en de conducteur ziet dat je in Utrecht ben ingecheckt en in Zwolle niet langs de paal bent geweest heb je wel degelijk probleem. Met een papieren kaartje heb je uiteraard een probleem in de IC tussen Amersfoort en Zwolle. De regels van de NS zijn daar gewoon duidelijk in en bovendien zullen online reisplanners je nooit een advies geven om voor Wezep het station voorbij te reizen en via Zwolle te gaan.
Heen en terugreizen met de OV-chipkaart
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Heen en terugreizen met de OV-chipkaart
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II
Het maakt niet uit dat het sneller is, het maakt uit dat je meer kilometers maakt. En dus meer moet betalen. Terecht als je een boete zou krijgen als je niet uit- en incheckt in Zwolle.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
In Sprinters vinden regelmatig kaartjescontroles plaats en die boete komt zeker. Vooral als je doelbewust de huishoudelijke regels negeert. Als je dezelfde argumenten gebruikt als hier ga je nat. Plus dat je door andere reizigers wordt uitgelachen
Iets met hoogmoed en een val 

-
- Voorzitter
Natuurlijk kan het, maar het is duurder, omdat je de omreis ook moet betalen. Anders zou elke reiziger van Utrecht/Amersfoort naar Zwolle een enkeltje Wezep kopen omdat dat goedkoper is.sirdanilot schreef:? Voor heel veel stoptreinstations is het sneller om eerst naar het IC station te reizen, en dan weer terug. Je hebt wel écht een regelneef van een conducteur die hier een boete voor gaat geven... bovendien is de kans op een controle op dat kleine stukje ook maar klein. 9292OV.nl gaf mij gewoon het advies om eerst naar Zwolle te reizen en daarna naar Wezep. Misschien dat ns.nl dat niet doet, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op (alleen als er problemen zijn op het spoor).Met de OV-chipkaart zul je dan nog altijd in Zwolle langs een paal moeten omdat je omreist; als je in de trein van Zwolle naar Wezep zit en de conducteur ziet dat je in Utrecht ben ingecheckt en in Zwolle niet langs de paal bent geweest heb je wel degelijk probleem. Met een papieren kaartje heb je uiteraard een probleem in de IC tussen Amersfoort en Zwolle. De regels van de NS zijn daar gewoon duidelijk in en bovendien zullen online reisplanners je nooit een advies geven om voor Wezep het station voorbij te reizen en via Zwolle te gaan.
Heb het trouwens wel eens meegemaakt in de trein dat er een boete voor gegeven werd. Destijds was het voor station Grou-Jirnsum iets sneller om komende vanaf Amersfoort/Zwolle in de IC naar Leeuwarden (die niet stopte in Grou-Jirnsum) te blijven zitten en in Leeuwarden de trein naar Grou-Jirnsum te pakken.
-
- 4x5 autosnelweg
Terugreizen in de richting van je incheckstation (zonder tussendoor in- en uittecheken) is niet toegestaan, behoudens uitzonderingen dewelke vermeld staan in het spoorboekje (tegenwoordig op de site).sirdanilot schreef:? Voor heel veel stoptreinstations is het sneller om eerst naar het IC station te reizen, en dan weer terug. Je hebt wel écht een regelneef van een conducteur die hier een boete voor gaat geven... bovendien is de kans op een controle op dat kleine stukje ook maar klein. 9292OV.nl gaf mij gewoon het advies om eerst naar Zwolle te reizen en daarna naar Wezep. Misschien dat ns.nl dat niet doet, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op (alleen als er problemen zijn op het spoor).Met de OV-chipkaart zul je dan nog altijd in Zwolle langs een paal moeten omdat je omreist; als je in de trein van Zwolle naar Wezep zit en de conducteur ziet dat je in Utrecht ben ingecheckt en in Zwolle niet langs de paal bent geweest heb je wel degelijk probleem. Met een papieren kaartje heb je uiteraard een probleem in de IC tussen Amersfoort en Zwolle. De regels van de NS zijn daar gewoon duidelijk in en bovendien zullen online reisplanners je nooit een advies geven om voor Wezep het station voorbij te reizen en via Zwolle te gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Nou met de val zal het wel meevallen, want ik reis vrijwel altijd in de gratis-reizen periode met mijn studenten-OVwaldo79 schreef:In Sprinters vinden regelmatig kaartjescontroles plaats en die boete komt zeker. Vooral als je doelbewust de huishoudelijke regels negeert. Als je dezelfde argumenten gebruikt als hier ga je nat. Plus dat je door andere reizigers wordt uitgelachenIets met hoogmoed en een val

En let wel, ik heb het over de OV-chipkaart. Dat je gewoon een via-treinkaartje moet kopen, lijkt me duidelijk, om bovengenoemde redenen. Maar waarom zou iemand, die bv. in Utrecht heeft ingecheckt, nu weer in de sprinter richting Utrecht zitten? Echt niet om gratis terug te reizen naar Utrecht hoor, dan zou je de IC pakken. Enkel dus om een stoptreinstation als Wezep te bereiken.
Een smoesje als 'oh ik dacht dat deze ook in Wezep zou stoppen maar hij reed verder dus moest ik weer terug' of simpelweg 'dat wist ik niet' zal bij de meeste conducteurs overigens ook wel helpen. Hooguit zetten ze je de trein uit en moet je een halfuur wachten. Conducteurs die hiervoor een boete geven zijn echt klantonvriendelijk. Hoe moet bijvoorbeeld een toerist zoiets weten? Het gaat ook maar om een paar centen.
-
- 4x5 autosnelweg
Als het om een paar centen gaat kun je dus ook gewoon betalen 
En dat je, als je met je chipkaart, een stukje terugreist is het logisch - en verplicht! - dat je uit- en dan weer incheckt. Het probleem bij een boete ligt dan niet aan de conducteur maar aan de reiziger.
Toeristen (alsof die massaal naar Wezep komen...) zullen het probleem niet hebben omdat je in elk land ter wereld moet betalen voor je reis, ook als je een stukje terugreist.

En dat je, als je met je chipkaart, een stukje terugreist is het logisch - en verplicht! - dat je uit- en dan weer incheckt. Het probleem bij een boete ligt dan niet aan de conducteur maar aan de reiziger.
Toeristen (alsof die massaal naar Wezep komen...) zullen het probleem niet hebben omdat je in elk land ter wereld moet betalen voor je reis, ook als je een stukje terugreist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Overigens is Utrecht-Wezep met de sprinter 1uur 9minuten, net zo lang als de route via Zwolle met IC en terugreizen. Vanaf Amersfoort zijn dat 46 en 52 minuten. Dus ik zie niet in waar je de tijdwinst vandaan haalt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Vanuit Leiden is het sneller via de IC en dan terug, of dit was het geval toen ik ooit naar Wezep moest. Misschien is de dienstregeling inmiddels veranderd.
Je betaalt voor een reis naar Wezep. Dan is het logisch dat je ook via de snelste route mag reizen (behoudens hogesnelheidstreinen natuurlijk). En als de snelste route via een verderopgelegen station is, dan moet je daar mijns inzien ook niet meer voor moeten betalen. De conducteur zou dan wel kunnen eisen dat je er bij Wezep uitgaat. Dat zou ik althans doen als ik een conducteur was; ik zou liever aso's beboeten die helemaal zwart rijden, hun smerige poten op de bank doen of op een andere manier overlast veroorzaken ! Geen nette reizigers die gewoon op de snelste manier naar Wezep willen.
En anders moet de NS/ProRail toch maar beter haar best doen voor een IC stop in Harderwijk, zodat je aldaar kan overstappen naar Wezep.
Je betaalt voor een reis naar Wezep. Dan is het logisch dat je ook via de snelste route mag reizen (behoudens hogesnelheidstreinen natuurlijk). En als de snelste route via een verderopgelegen station is, dan moet je daar mijns inzien ook niet meer voor moeten betalen. De conducteur zou dan wel kunnen eisen dat je er bij Wezep uitgaat. Dat zou ik althans doen als ik een conducteur was; ik zou liever aso's beboeten die helemaal zwart rijden, hun smerige poten op de bank doen of op een andere manier overlast veroorzaken ! Geen nette reizigers die gewoon op de snelste manier naar Wezep willen.
En anders moet de NS/ProRail toch maar beter haar best doen voor een IC stop in Harderwijk, zodat je aldaar kan overstappen naar Wezep.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik herinner me iets als N 50 ofzo. Toen waren er ineens een hele meute "toeristen" in de trein naar Wezep.Toeristen (alsof die massaal naar Wezep komen...) z
Best een mooi gebied trouwens, ik kan het toeristen wel aanraden.
-
- expressweg

-
- 2x5 autosnelweg
Vanuit Leiden reis je sowieso via Lelystad en Zwolle. Daarna een klein stukje terug naar Amersfoort. Niks illegaals aan 

Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 13 apr 2014, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Niet meer dan logisch trouwens, dat zal overal wel zo gelden denk ik. Het zou wat geven anders, ideaal excuus om op dergelijke manier gratis terug te reizen...
En over wat praten we eigenlijk? Alsof je via de normale weg ineens 1 uur langer onderweg bent...
Maarja...
En over wat praten we eigenlijk? Alsof je via de normale weg ineens 1 uur langer onderweg bent...

-
- 4x5 autosnelweg
De reisplanner geeft inderdaad een overstap aan in Zwolle. Maar dat is dan de route Leiden-Zwolle via Lelystad en dus niet via Utrecht. Je rijdt in dat geval niet Wezep voorbij.sirdanilot schreef:Vanuit Leiden is het sneller via de IC en dan terug, of dit was het geval toen ik ooit naar Wezep moest.
Lees nog eens goed de definitie van reisroute in de reisvoorwaarden over de reisroute. En dan met name het stukje over voorbijreizen van aankomst- of vertrekstation. Misschien dat het kwartje dan valt?sirdanilot schreef:Je betaalt voor een reis naar Wezep. Dan is het logisch dat je ook via de snelste route mag reizen
(behoudens hogesnelheidstreinen natuurlijk). En als de snelste route via een verderopgelegen station is, dan moet je daar mijns inzien ook niet meer voor moeten betalen.
Je bent net zo'n aso als je bewust niet betaalt voor je reis. Daarnaast is al genoeg duidelijk gemaakt dat het niet mag en dat het ook al niet de snelste reis is als je van Utrecht naar Zwolle reist. Dat heeft niets te maken met reizigers die 'poten op de bank doen'.sirdanilot schreef:Dat zou ik althans doen als ik een conducteur was; ik zou liever aso's beboeten die helemaal zwart rijden, hun smerige poten op de bank doen of op een andere manier overlast veroorzaken ! Geen nette reizigers die gewoon op de snelste manier naar Wezep willen.
sirdanilot schreef:En anders moet de NS/ProRail toch maar beter haar best doen voor een IC stop in Harderwijk, zodat je aldaar kan overstappen naar Wezep.
boe! schreef: Uitbreiding op Amersfoort - Harderwijk is gewoon niet mogelijk. Alle argumenten zijn genoemd.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Wel grappig dit. Sirdanilot wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De spoorwereld/overheid moet maar weer miljoenen euro's gaan investeren in allerlei nieuwe treinverbindingen. Maar een euro extra betalen om over te stappen op een comfortabeler station, dat gaat meneer te ver... 

-
- expressweg
@Vinny: daar hebben meer OV'ers wel last van: wij willen dit en eisen dat, maar er geen cent voor willen betalen, integendeel zelfs... En de allerergste freaks gaan dan zelfs brullen dat men accijnzen moet verhogen, tol moet heffen op de wegen,... om hun grilletjes te bekostigen. 

-
- 4x5 autosnelweg
Wie beweert dat?Davy schreef:@Vinny: daar hebben meer OV'ers wel last van: wij willen dit en eisen dat, maar er geen cent voor willen betalen, integendeel zelfs..
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Hier beweert niemand dat, maar in bepaalde "kringen" lees je dat wel vaker. Ook op OV fora worden dat soort mensen overigens tegenwoordig van repliek gediend, las op OVinNL een voorstel van iemand die een vergelijkbaar voorstel deed, maar tot op de bodem werd afgebrand 

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij was mijn reis zo lang geleden, dat de hanzelijn er nog niet lag. Het is niet zo dat ik continu naar Wezep moet of zo. Ik noemde het slechts als voorbeeld van een reis waarvoor je eerst naar het IC station moet en dan weer terug met de sprinter. Dit geldt ook b.v. voor Den Haag-Moerwijk en dergelijke stations op veel relaties.Palance schreef:De reisplanner geeft inderdaad een overstap aan in Zwolle. Maar dat is dan de route Leiden-Zwolle via Lelystad en dus niet via Utrecht. Je rijdt in dat geval niet Wezep voorbij.sirdanilot schreef:Vanuit Leiden is het sneller via de IC en dan terug, of dit was het geval toen ik ooit naar Wezep moest.
Het kwartje valt heus wel, maar ik vind het in het OV-chipkaartentijdperk een belachelijke regeling. De conducteur kan inderdaad zien dat je in Utrecht (of elders) ingecheckt hebt, maar de conducteur is dan ook bij machte om je in Wezep verplicht de trein uit te zetten. Om daar een boete voor te heffen is natuurlijk onzinnig. Ik denk ook absoluut niet dat het veel gebeurt in de praktijk.Lees nog eens goed de definitie van reisroute in de reisvoorwaarden over de reisroute. En dan met name het stukje over voorbijreizen van aankomst- of vertrekstation. Misschien dat het kwartje dan valt?
Bewust? Een groot deel van de mensen die via deze route naar Wezep reist, zal absoluut niet weten dat je in Zwolle weer uit en in moet checken, behalve misschien dagelijkse reizigers (maar daar zullen er niet veel van zijn denk ik).Je bent net zo'n aso als je bewust niet betaalt voor je reis. Daarnaast is al genoeg duidelijk gemaakt dat het niet mag en dat het ook al niet de snelste reis is als je van Utrecht naar Zwolle reist. Dat heeft niets te maken met reizigers die 'poten op de bank doen'.
-
- 2x2 autosnelweg
Jij weet niet eens hoe de OV-chipkaart werkt getuige andere van jouw postings op het forum, dus hoe weet je of dit een 'excuus is om gratis terug te reizen'? Niemand zou gratis terug reizen via de stoptrein, omdat die véél langer duurt dan de IC op hetzelfde traject. Bovendien is de route van eerst naar Zwolle en dan weer terug alleen interessant voor station Wezep en niet voor verdere stations. En zelfs dan alleen nog op bepaald relaties/overstappen, misschien met de huidige dienstregeling zelfs voor geen enkele reis meer.Davy schreef:Niet meer dan logisch trouwens, dat zal overal wel zo gelden denk ik. Het zou wat geven anders, ideaal excuus om op dergelijke manier gratis terug te reizen...
En over wat praten we eigenlijk? Alsof je via de normale weg ineens 1 uur langer onderweg bent...Maarja...
Met een treinkaartje is het inderdaad een excuus en daar ben ik het ook mee eens. Maar anno 2014 reist men steeds minder met kaartjes.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 13 apr 2014, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Via de reisplanner komt die route via Zwolle er niet eens uit, dus ook niet-dagelijkse reizigers zullen daar niet op komen. En als je iets anders probeert om minder te betalen doe je het bewust. Waarbij je voorbij blijft gaan aan het feit dat het helemaal niet sneller is via Zwolle vanuit Utrecht - integendeel.
En met de OV-chipkaart zijn de voorwaarden niet veranderd inzake het terugreizen, dat heb ik een paar postings terug al aangetoond. Dus ook met OV-chipkaart mag het niet. En terecht.
En met de OV-chipkaart zijn de voorwaarden niet veranderd inzake het terugreizen, dat heb ik een paar postings terug al aangetoond. Dus ook met OV-chipkaart mag het niet. En terecht.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het zijn je eigen voorwaarden verzinnen omdat het net beter uitkomt. Nogmaals: er staat heel duidelijk in de reisregels dat je met een chipkaart niet terug mag reizen zonder eerst uit- en ingechekt te hebben op het overstapstation. Als mensen die regel niet kennen dan is dat een kwestie van oost-Indische blindheid. 

-
- 2x2 autosnelweg
Overigens; zelfs als je via de hanzelijn naar Zwolle reist en dan weer met de sprinter terug naar Wezep, zou je in theorie het argument kunnen aanvoeren dat je 'gratis' terug reist. Je kutn dan namelijk in een kringetje weer terug naar Utrecht (of, via Amersfoort, naar Schiphol en verder bijvoorbeeld). In theorie kun je dus helemaal naar Amersfoort terug met de sprinter, en dan daar pas uitchecken. Een reisje Schiphol-A'foort is toch goedkoper dan Schiphol-Zwolle.
En met de hanzelijn naar zwolle en dan naar Wezep is op veel relaties wel degelijk sneller.
En met de hanzelijn naar zwolle en dan naar Wezep is op veel relaties wel degelijk sneller.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 13 apr 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar dat is dus niet terugreizen 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
^Ik heb mijn post enigszins aangevuld.
Hoe kan de conducteur bovendien weten of je via de Centraalspoorlijn of de Hanzelijn bent gereisd vanaf b.v. Schiphol? Aannemende dat je tussendoor niet gecontroleerd bent.
Hoe kan de conducteur bovendien weten of je via de Centraalspoorlijn of de Hanzelijn bent gereisd vanaf b.v. Schiphol? Aannemende dat je tussendoor niet gecontroleerd bent.
-
- 4x5 autosnelweg
Aan de hand van je kaartje, dan wel je ov-chipkaart, waar het moment en locatie van inchecken uit te lezen is.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Ok, nogmaals, ik was denk ik niet duidelijk. Stel je wil van Schiphol naar Wezep. Je checkt in op Schiphol, dan kun je via drie routes:
a. Intercity naar A'foort, dan stoptrein naar Wezep. Volledig 'legaal'.
b. Intercity via Lelystad naar Zwolle, dan stoptrein naar Wezep (aanbevolen door 9292ov). Je kunt dan in theorie ook helemaal terug met de stoptrein naar A'foort, daar uit- en inchecken en dan weer naar Schiphol ! Dan heb je dus veel minder betaald dan voor een retourtje Schiphol-Wezep.
c. Intercity naar A'foort, dan Intercity naar Zwolle, dan weer terug met de stoptrein. Dit is dus 'illegaal'. Maar de conducteur kan niet zien of je via deze route reist, of via route b !
a. Intercity naar A'foort, dan stoptrein naar Wezep. Volledig 'legaal'.
b. Intercity via Lelystad naar Zwolle, dan stoptrein naar Wezep (aanbevolen door 9292ov). Je kunt dan in theorie ook helemaal terug met de stoptrein naar A'foort, daar uit- en inchecken en dan weer naar Schiphol ! Dan heb je dus veel minder betaald dan voor een retourtje Schiphol-Wezep.
c. Intercity naar A'foort, dan Intercity naar Zwolle, dan weer terug met de stoptrein. Dit is dus 'illegaal'. Maar de conducteur kan niet zien of je via deze route reist, of via route b !
-
- 4x5 autosnelweg
A is legaal, mits je via Hilversum naar Amersfoort reist en niet via Lelystadsirdanilot schreef:a. Intercity naar A'foort, dan stoptrein naar Wezep. Volledig 'legaal'.
B is uiteraard legaal tot Wezep, maar niet naar Amersfoort gelet op het bovenstaande. Het mag wel als je in Zwolle uitcheckt, en daarna weer incheckt.
C is illegaal, en de conducteur kan dat zien omdat je heel veel vroeger bent ingechekt/veel te lang onderweg bent dus hij kan het wantrouwen. Maar goed, er is al aangetoond dat deze route totaal geen zin heeft.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Dus volgens jou is route B legaal totaan Wezep, en als je ten zuiden van Wezep wordt gecontroleerd krijg je een boete?
In dat geval zou ik het namelijk ook prima aandurven om met de IC via A'foort naar Zwolle te reizen en dan met de sprinter terug naar Wezep, bewerende tegen de conducteur dat ik via Lelystad ben gereisd en op station Zwolle even een hapje heb gegeten
Dit soort 'kringelreizen' heb je overigens wel vaker. Van Schiphol naar Rijssen is het bijvoorbeeld mogelijk om met de IC naar Zwolle te gaan (via Lelystad) en dan met de stoptrein naar Wierden, en dan de trein terug te pakken naar Rijssen. Dit duurt 2:15 uur; de snelste route (via Apeldoorn) duur iets korter (2:09) maar heeft meer overstappen, waardoor dit in de praktijk een heel goed mogelijke route is.
Vaak is op dit soort reizen de bus overigens sneller, maar dus lang niet altijd.
In dat geval zou ik het namelijk ook prima aandurven om met de IC via A'foort naar Zwolle te reizen en dan met de sprinter terug naar Wezep, bewerende tegen de conducteur dat ik via Lelystad ben gereisd en op station Zwolle even een hapje heb gegeten

Dit soort 'kringelreizen' heb je overigens wel vaker. Van Schiphol naar Rijssen is het bijvoorbeeld mogelijk om met de IC naar Zwolle te gaan (via Lelystad) en dan met de stoptrein naar Wierden, en dan de trein terug te pakken naar Rijssen. Dit duurt 2:15 uur; de snelste route (via Apeldoorn) duur iets korter (2:09) maar heeft meer overstappen, waardoor dit in de praktijk een heel goed mogelijke route is.
Vaak is op dit soort reizen de bus overigens sneller, maar dus lang niet altijd.
-
- 2x5 autosnelweg
Als de reisplanner een optie geeft via Wierden vanuit Schiphol, dan mag je op die manier reizen zonder in en uit te checken in Wierden. Is het geen optie dan moet je even in- en uitchecken. Maar dat gaat niet lukken in de krappe overstaptijd in Wierden 

Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 14 apr 2014, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.