In 2016 heb ik er een in Leermens op de foto gezet:Sibren schreef: vr 07 mei 2021, 11:48 Een geograaf uit Winsum heeft een oproep gedaan om de locaties van oude kilometerpaaltjes van Provinciale Waterstaat Groningen door te geven.

Moderator: Moderatoren
In 2016 heb ik er een in Leermens op de foto gezet:Sibren schreef: vr 07 mei 2021, 11:48 Een geograaf uit Winsum heeft een oproep gedaan om de locaties van oude kilometerpaaltjes van Provinciale Waterstaat Groningen door te geven.

Vandaag fietste ik toevallig langs deze paaltjes, die bijna onzichtbaar zijn vanwege de hoge bermgebgroeiing. Maar toen ik na het uitzwaaien van TT-gangers met de kinderen het fietspad verder volgde, bleken aan het noordelijke einde nòg een aantal van die paaltjes te staan. Vooral de 'KM 27' trok mijn aandacht! Toch maar even gestopt en wat foto's gemaakt:Kaaiman schreef: za 23 nov 2019, 22:19 Ruim een jaar geleden heb ik hier oude provinciale Drentse betonnen hectometerpalen gezien, namelijk als een soort hek aan het begin van het fietspad, links en rechts van het rode paaltje: https://goo.gl/maps/Jap2dHrJi4oiYV6t5
De stijl leek me identiek aan die langs de Beilerstraat in Assen: heel sober met alleen een nummertje. De verf is eraf en mogelijk komen ze van de provinciale weg 13, die rond 1957 gereedkwam tussen Fluitenberg en Pesse. Dan zouden ze daar in de jaren '70 bij de ombouw tot A28 neergezet kunnen zijn.

Ik vermoed dat die bestrating er al vanaf de jaren 60 ligt; de klinkers met kasseien erlangs doen me denken aan deze situatie uit mijn eigen dorp (Veghel) en die is ook uit die periode: https://maps.app.goo.gl/Yma5wNoxvDqwseef9Vinny schreef: ma 19 feb 2024, 23:15 Heel curieus geval. Vermoedelijk zijn die paaltjes er ooit geplaatst door Rijkswaterstaat als kanaalbeheerder. De gemeente zal ze dan niet weghalen. Er rijdt waarschijnlijk ook vrijwel geen verkeer zodat het klinkerwegdek ook al zeer op leeftijd is.
Absoluut een leuk document, met ook de nodige instructies over hoe de toen net ingevoerde E-nummers te gaan bewegwijzeren. Nederland had de Verklaring van Genève in 1954 geratificeerd en zou vanaf 1957 gaan bewegwijzeren. Dat was duidelijk een aanleiding voor dit document. Wel grappig dat het echt puur ging over bebakening; blauwe bewegwijzering is hier nog niet te zien. De eind jaren ‘50 ook ingevoerde N-nummers voor hoofdwegen die geen E-weg waren trouwens ook niet.Kaaiman schreef: ma 19 feb 2024, 16:33 Ah, die Leidraad voor de bebakening van Rijkswegen 1956 kende ik nog niet. Leuk document wel, vooral ook opmerkelijk om te zien dat de driestrooksweg zo uitgebreid wordt behandeld in de ontwerptekeningen: https://open.rijkswaterstaat.nl/zoeken/ ... egen-1956/
Dat viel samen met de wegletters A-S?Overigens werden de betonnen hectometerpaaltjes met oranje kop al in 1937 ingevoerd. Op 4 juli 1937 werden de eerste voorrangswegen aangewezen en op 15 augustus 1937 nog een aantal:
![]()
Lichtelijk off-topic, maar die kleine streep van Bergen op Zoom richting Tholen, aangeduid in het bovenste document als weg nummer 59, was dat de Tholenseweg? Ik zag zo snel geen betonnen hectometerpaaltjes staan, maar deze stond er nog wel. Nooit geweten dat die weg zo belangrijk is geweest.Kaaiman schreef: ma 19 feb 2024, 16:33 Ah, die Leidraad voor de bebakening van Rijkswegen 1956 kende ik nog niet. Leuk document wel, vooral ook opmerkelijk om te zien dat de driestrooksweg zo uitgebreid wordt behandeld in de ontwerptekeningen: https://open.rijkswaterstaat.nl/zoeken/ ... egen-1956/
Overigens werden de betonnen hectometerpaaltjes met oranje kop al in 1937 ingevoerd. Op 4 juli 1937 werden de eerste voorrangswegen aangewezen en op 15 augustus 1937 nog een aantal:
- SPOILER: TOON
20240319_155610 by keokiracer, on Flickr Volgens mij is dat de weg naar de oude brug over de Eendracht. De brug die genoemd wordt in het paneel op een van jouw foto's in een ander topic.
In Otterlo staan er nog enkele langs de N310, helaas niet in veel betere staat: