Kaaiman schreef: ↑za 23 nov 2019, 22:19
Ruim een jaar geleden heb ik hier oude provinciale Drentse betonnen hectometerpalen gezien, namelijk als een soort hek aan het begin van het fietspad, links en rechts van het rode paaltje:
https://goo.gl/maps/Jap2dHrJi4oiYV6t5
De stijl leek me identiek aan die langs de Beilerstraat in Assen: heel sober met alleen een nummertje. De verf is eraf en mogelijk komen ze van de provinciale weg 13, die rond 1957 gereedkwam tussen Fluitenberg en Pesse. Dan zouden ze daar in de jaren '70 bij de ombouw tot A28 neergezet kunnen zijn.
Vandaag fietste ik toevallig langs deze paaltjes, die bijna onzichtbaar zijn vanwege de hoge bermgebgroeiing. Maar toen ik na het uitzwaaien van TT-gangers met de kinderen het fietspad verder volgde, bleken aan het noordelijke einde nòg een aantal van die paaltjes te staan. Vooral de 'KM 27' trok mijn aandacht! Toch maar even gestopt en wat foto's gemaakt:

KM 27, eigenlijk in prima staat! Een lik verf is eigenlijk voldoende om deze er weer tiptop uit te laten zien.

KM 27 vanuit een iets andere hoek.

Deze 7 ziet er een stuk slechter uit, maar zit nog wel enigszins in de verf.

De 8 is er ook nog in vrij goede staat.

En de 9 ziet er ook nog best redelijk uit.

De andere 7 was behoorlijk toegetakeld, maar geeft wel een inkijkje in de constructie.
Voor de goede orde: deze paaltjes staan dus alle vijf op een rijtje aan het begin van het fietspad, om te voorkomen dat er autoverkeer langs kan. Dit is dus niet de originele plek. Mogelijk zijn ze met de verdubbeling van de P19 tot rijksweg 36 (A28) daar neergezet, omdat ook toen pas het fietspad parallel aan de autosnelweg werd aangelegd. Of misschien zelfs nog later, want het fietspad lijkt oorspronkelijk gewoon als landbouwweg te zijn aangelegd. In dat geval hebben ze misschien nog enige tijd in een opslag gelegen, of gewoon verloren in een berm, tot iemand op het idee kwam om ze te hergebruiken.
'KM 27' stond oorspronkelijk langs de eind 1957 geopende autoweg P13 bij Pesse, net ten noorden van de Molenhoek die daar met een 'Drentse oplossing' (gelijkvloers kruispunt met aftakkende afritjes) een aansluiting met de P13 had. De kilometrering sloot aan op de nu monumentale paaltjes langs de Beilerstraat in Assen en telde dus vanaf de Brink in Assen naar km 44,6 bij de Reest, de Overijsselse grens.
En ik zit nog eens even goed de topografische kaarten te bestuderen, en ik concludeer dat de paaltjes langs de Beilerstraat mogelijk toch niet vooroorlogs zijn. Op de eerste naoorlogse topkaart, uitgave 1953 (en eerdere kaarten) staat km 2 namelijk net ten zuiden van wat tegenwoordig de Europaweg-Zuid is, terwijl vanaf de kaartuitgave van 1960, dus nadat de weg Assen - Hooghalen in 1954 ingrijpend is gereconstrueerd, km 1 en km 2 op hun huidige plek staan. Een verschil van 300 meter. Ervan uitgaande dat de kaarten kloppen, vermoed ik vermoed dus dat rond 1954 de kilometrering is aangepast. Het kan natuurlijk zijn dat er met het instellen van de voorrangswegen in 1937 paaltjes zijn geplaatst die in 1954 gewoonweg zijn verplaatst, maar gezien de identieke stijl van de paaltjes uit (hoogstwaarschijnlijk) 1957, is het goed denkbaar dat het hele model naoorlogs is.
Pas in de jaren '80 is de A28 geherhectometreerd, en werd er vanuit Utrecht naar Groningen geteld. De N48 kreeg waarschijnlijk pas in de jaren '90 nieuwe hectometrering, tellend vanuit Arnhem naar Hoogeveen.