Het is aardig eens te kijken hoe het verkeersbeeld zich ontwikkeld heeft in die tijd. Op het wegvak Hoenderloo - Schaarsbergen zit een telpunt dat in de loop der jaren bijna altijd gewerkt heeft.

Zoals te zien was de intensiteit in de periode 2000-2008 redelijk stabiel met 80.000 voertuigen of daar net onder. In de periode 2008-2013 is de intensiteit omhoog gegaan, tot tegen of net boven de 90.000 voertuigen, maar door de crisis zijn er wat meer fluctuaties. 90.000 voertuigen lijkt niet extreem, maar het aandeel vrachtverkeer is wel vrij hoog, met circa 12.000 zware en 6.000 lichte vrachtwagens per dag.
Mijn ervaringen met de spitsstrook zijn wisselend. Ik hoor zelden nog van files op dit traject, maar ik rij er meestal alleen in het weekend, en het lijkt echt afhankelijk van de operator in de verkeerscentrale of de spitsstroken op zaterdag open zijn of niet.
Ik vraag me af wat het zou kosten om dit traject naar 2x3 rijstroken te verbreden. De kunstwerken hebben er wel ruimte voor, dus het is vooral asfalt. Een permanente verbreding wordt misschien interessant als de apparatuur afgeschreven is en weer groot onderhoud nodig is.