[B][N004] Brussel - Namur - Arlon
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: [B][N004] De gevaarlijke N4...
Ik heb het idee dat politici in Wallonië zich meer druk maken om andere dingen dan de veiligheid van de N4.
Men vindt bereikbaarheid belangrijker dan veiligheid krijg ik het idee.
Men vindt bereikbaarheid belangrijker dan veiligheid krijg ik het idee.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Lange stukken moeten rijden over enkelbaans wegen roept ook zijn eigen onveiligheid op. Dus doorgaande ontsluitingsroutes een beetje op profiel houden heeft ook wel zin. In Wallonië speelt natuurlijk ook dat het geld gaat naar meer gebruikte routes: in de gebieden waar de mensen wonen (lees: niet de Ardennen), en als er dan geld naar de Ardennen gaat eerst naar de snelwegen. Maar black spots moeten uiteraard weg, en dat gebeurt ook wel. Snelheid omlaag gooien heeft, zelfs als je maar matig handhaaft, ook wel goed effect voor de geringe investering.
Of dat nou rijden door dit soort streken leuker maakt? Vermoed van niet, maar ik kan het begrijpen.
Of dat nou rijden door dit soort streken leuker maakt? Vermoed van niet, maar ik kan het begrijpen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ze zijn in Wallonië al wat langer bezig om de 'black spots' weg te werken. Het duurt alleen een stuk langer dan in andere regio's. Er is te weinig geld voor beschikbaar denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Tommy
- autoweg
Vorig weekend in de nacht en regen nog eens een deel van de N4 gereden. Van Marche tot de E411 in Courrière. Eigenlijk valt die weg echt reuzegoed mee. De N5 ten zuiden van Philippeville bvb ligt er veel slechter bij. De N4 is goed verlicht en overzichtelijk me dunkt ;-)
Het viel me trouwens enorm op dat de gestelde Vmax in Wallonië nog steeds meer realiteitszin heeft dan in Vlaanderen. Wat een heel pak aangenamer rijdt...
Het viel me trouwens enorm op dat de gestelde Vmax in Wallonië nog steeds meer realiteitszin heeft dan in Vlaanderen. Wat een heel pak aangenamer rijdt...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat je met het stuk Courrière-Marche ook wel het betere stuk N4 te pakken hebt. Marche-Bastogne kent meer bochten, is heuvelachtiger en heeft wat meer bebouwing in de buurt.
-
paolie
- expressweg
Valt ook reuze mee, ligt er eigenlijk gewoon goed tot redelijk goed bij, en al helemaal in vergelijking met delen van de N5 (die tegenwoordig een stuk drukker bereden wordt).Pino schreef: ma 08 jan 2024, 15:26 Ik denk dat je met het stuk Courrière-Marche ook wel het betere stuk N4 te pakken hebt. Marche-Bastogne kent meer bochten, is heuvelachtiger en heeft wat meer bebouwing in de buurt.
-
Joshua
- autoweg
Re: [B][N004] De N4...
De N4 is op dat stuk een voorbeeld van de Belgische wegen: links de slechte wegen en rechts de goede wegen: https://www.google.com/maps/@50.2757123 ... &entry=ttu.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 02 sep 2024, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
paolie
- expressweg
-
MaartenE
- verkeersader
Joshua schreef: ma 08 jan 2024, 17:45 De N4 is op dat stuk een voorbeeld van de Belgische wegen: links de slechte wegen en rechts de goede wegen: https://www.google.com/maps/@50.2757123 ... &entry=ttu.
Vraagje tussendoor
Is dat een markering om het type weg aan te geven of een fietsstrook? Want als het het laatste is, dan moet je hopen dat je geen zijwind hebt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik denk gewoon een verduidelijking van de scheiding tussen rijbaan en fietsstrook.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De N4 is zo slecht nog niet inderdaad. Is alweer even terug dat ik er voor het laatst over heb gereden, maar zolang het asfalt in redelijke staat is gebleven, is het alignement het grote probleem niet. Natuurlijk, voor een expresweg is hij behoorlijk substandaard, maar dankzij de nabije E411 liggen de intensiteiten zo laag dat dat redelijk uit kan - zoals je terecht zegt een stuk beter dan op de N5. Behalve de grotere drukte op die laatste zal daar ook een rol spelen dat je door wat dichterbevolkt gebied gaat en dus meer aansluitingen tegenkomt.paolie schreef: ma 08 jan 2024, 15:46Valt ook reuze mee, ligt er eigenlijk gewoon goed tot redelijk goed bij, en al helemaal in vergelijking met delen van de N5 (die tegenwoordig een stuk drukker bereden wordt).Pino schreef: ma 08 jan 2024, 15:26 Ik denk dat je met het stuk Courrière-Marche ook wel het betere stuk N4 te pakken hebt. Marche-Bastogne kent meer bochten, is heuvelachtiger en heeft wat meer bebouwing in de buurt.
Het ergste dat je kan overkomen is een onverwachte move van een andere weggebruiker. De zeer substandaard omgeving is naar zijn aard nu eenmaal minder vergevingsgezind dan een volwaardige snelweg. Of dat nou iemand is die zeer traag komt invoegen vanuit een zeer krappe aansluiting, iets in een net wat scherpere bocht of de zeldzame persoon die in Tenneville over de weg loopt.
Ik heb nog ergens een herinnering aan een dispuutsweekend in de Ardennen, rond 2000, waar we op vrijdagavond laat zomaar ergens midden op de N4 iemand verward zagen rondlopen. Totale schrik in ons busje. Daar toen toch eens voor gestopt, maar niet echt contact kunnen maken. Later zei iemand “hier zit een psychiatrische kliniek in de buurt, dit soort dingen gebeurt ‘s avonds zo vaak.” Kan niet meer plaatsen waar dit precies speelde (zegt het jou iets, als iemand die vanuit Maastricht vaak door de Ardennen reed?), maar het zijn dingen die je toch eerder overkomen op Belgische expreswegen dan op snelwegen …
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Verwarde personen kun je (helaas) overal wel aantreffen. Zolang een weg niet helemaal voorzien wordt van hekken kunnen voetgangers er gewoon op. Je kunt overigens wel zien dat het Waals gewest de afgelopen jaren heeft geinvesteerd in de verlichting. Het zijn nu overal led-lampen geworden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Tommy
- autoweg
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Tommy
- autoweg
Dit is hier nog niet langsgekomen... Maar de N4 doet helaas zijn naam als 'gevaarlijk' terug aan:
En nog meer: https://www.hln.be/binnenland/moeder-tr ... a11d2a352/
Op de plaats van het ongeval staat er inderdaad waarschuwing rond landbouwverkeer: https://www.google.com/maps/@50.2655543 ... &entry=ttu
Meer en bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/21 ... gevaar-na/2 kinderen uit Antwerpen niet meer in levensgevaar na dodelijk ongeval bij Namen
De 2 kinderen die zaterdagochtend zwaargewond raakten bij een dodelijk verkeersongeval in Somme-Leuze, in de provincie Namen, zijn buiten levensgevaar. Dat zegt burgemeester Valérie Lecomte. Het ongeval kostte het leven aan de vader die achter het stuur zat en zijn 12-jarige zoon. De slachtoffers zijn afkomstig uit Antwerpen.
En nog meer: https://www.hln.be/binnenland/moeder-tr ... a11d2a352/
Op de plaats van het ongeval staat er inderdaad waarschuwing rond landbouwverkeer: https://www.google.com/maps/@50.2655543 ... &entry=ttu
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Van zo'n klein onderbord convoi agricole moet je het niet hebben. Een maximumsnelheid van 120 en het toelaten van zo langzaam verkeer, dat gaat wat mij betreft niet samen. En als het dat al gaat, dan in konvooi en voorzien van gele waarschuwingslichten. Mogen ze in Wallonië kiezen: of langzaam verkeer weren, of de maximumsnelheid omlaag (en dan niet alleen met een laf bordje en verder niets doen aan handhaving).
-
Joshua
- autoweg
Een aantal jaar geleden werden er nochtans duidelijkere waarschuwingsborden geplaatst. Hier is er daar zo een voorbeeld: https://www.google.com/maps/@50.2927963 ... &entry=ttu.
Ik zou er zelf persoonlijk een autoweg van maken zonder de toelating van landbouwverkeer.
Ik zou er zelf persoonlijk een autoweg van maken zonder de toelating van landbouwverkeer.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 02 sep 2024, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Tommy
- autoweg
't Is geen simpele hé. Ik rij meermaals per jaar op de N4, N5, waar 120 gereden mag worden. Dan ben ik echt wel 300% gefocust...
Wat hier gebeurd is, is dramatisch. De vraag blijft uiteraard waarom hij het langzame voertuig niet op tijd gezien heeft om uit te wijken of af te remmen. Was hij afgeleid door één van zijn zonen? Of dacht hij dat de strobalen een oplegger van een vrachtwagen was? We gaan het nooit weten.
Het wegbeeld lijkt er op een autosnelweg en dat is het niet. Idealiter zou het inderdaad een autoweg moeten zijn, maar kan iedere landbouwer dan nog wel bij zijn veld raken? Goeie vraag!
Ik vermoed ook dat het verschil Vlaanderen vs. Wallonië een rol speelt. In centraal Vlaanderen is er amper nog een niet-snelweg te vinden waar sneller dan 70km gereden mag worden. Bijna iedere Vlaamse gemeente heeft zijn centrum gedegradeerd naar een zone 30. Kunnen de Vlaamse chauffeurs dan nog voldoende inschattingen maken op de Waalse N4 met dergelijke grote snelheidsverschillen?
Wat hier gebeurd is, is dramatisch. De vraag blijft uiteraard waarom hij het langzame voertuig niet op tijd gezien heeft om uit te wijken of af te remmen. Was hij afgeleid door één van zijn zonen? Of dacht hij dat de strobalen een oplegger van een vrachtwagen was? We gaan het nooit weten.
Het wegbeeld lijkt er op een autosnelweg en dat is het niet. Idealiter zou het inderdaad een autoweg moeten zijn, maar kan iedere landbouwer dan nog wel bij zijn veld raken? Goeie vraag!
Ik vermoed ook dat het verschil Vlaanderen vs. Wallonië een rol speelt. In centraal Vlaanderen is er amper nog een niet-snelweg te vinden waar sneller dan 70km gereden mag worden. Bijna iedere Vlaamse gemeente heeft zijn centrum gedegradeerd naar een zone 30. Kunnen de Vlaamse chauffeurs dan nog voldoende inschattingen maken op de Waalse N4 met dergelijke grote snelheidsverschillen?
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je ziet hier op de Google Maps-luchtfoto's al een paar erven die alleen bereikbaar lijken vanaf de N4. En ik denk dat die waarschuwingsborden hier niet voor niets zijn; het zál concreet aan de orde zijn.Tommy schreef: di 23 jul 2024, 17:16Het wegbeeld lijkt er op een autosnelweg en dat is het niet. Idealiter zou het inderdaad een autoweg moeten zijn, maar kan iedere landbouwer dan nog wel bij zijn veld raken? Goeie vraag!
Maar goed, als het geen optie is om hier de N4 gesloten te verklaren voor langzaam verkeer, én geen wens bestaat om de maximumsnelheid te verlagen (al was het maar naar 90 of 100), zou je eens moeten nadenken over bijvoorbeeld een fietspad langs de weg of een vluchtstrook waarover langzaam verkeer zich dwingend moet verplaatsen. Door niets te doen neem je de kans op dit soort ongelukken op de koop toe. Kun je hele bomen opzetten over hoe de chauffeur mogelijk was afgeleid of een inschattingsfout had gemaakt, maar afleiding en inschattingsfouten zijn aan de orde van de dag in het verkeer en het idee is toch wel ontstaan dat de weg vergevingsgezind dient te zijn ontworpen. Het is uiteindelijk de wegbeheerder die zich schuldig maakt aan een vorm van gevaarzetting door dat niet te doen, en dat leidt (in ieder geval in Nederland en de nodige andere Europese landen) tot vormen van aansprakelijkheid - ook al is er ook een element van onoplettendheid in het spel bij het uiteindelijke slachtoffer. Kun je veel zeggen over hoe Vlaanderen een soort crèche is geworden met al zijn bubeko-wegen waarop je niet harder dan 70 mag, maar als je dit soort verhalen leest, weet je wel weer waarom. En bedenk jezelf daarbij ook altijd dat er altijd het alternatief is om met routes voor langzaam verkeer of andere middelen de weg alsnog geschikt te maken voor hogere snelheden.
-
Joshua
- autoweg
Het is geweten dat die was afgeleid inderdaad.Tommy schreef: di 23 jul 2024, 17:16 Wat hier gebeurd is, is dramatisch. De vraag blijft uiteraard waarom hij het langzame voertuig niet op tijd gezien heeft om uit te wijken of af te remmen. Was hij afgeleid door één van zijn zonen? Of dacht hij dat de strobalen een oplegger van een vrachtwagen was? We gaan het nooit weten.
Door even wat hier rond te neuzen. Hebben ze deze weg wel in ieder geval met onderduikers aangelegd dat is iets dat ik nog niet eens wist: https://www.google.com/maps/@50.374871, ... ?entry=ttu, https://www.google.com/maps/@50.3694564 ... ?entry=ttu,https://www.google.com/maps/@50.0633746 ... ?entry=ttu, https://www.google.com/maps/@50.3201868 ... &entry=ttu.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 02 sep 2024, 22:53, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Dit soort wegen worden ook eigenlijk amper nog nieuw aangelegd in Europa.
In bijvoorbeeld Polen en Spanje, waar nieuwe snelwegen vaak de oude N-wegen hebben vervangen, zie je ook dat ze enorme lengtes aan parallelwegen hebben. Verhard en onverhard. Om aanliggende percelen bereikbaar te houden voor landbouwverkeer.
In bijvoorbeeld Polen en Spanje, waar nieuwe snelwegen vaak de oude N-wegen hebben vervangen, zie je ook dat ze enorme lengtes aan parallelwegen hebben. Verhard en onverhard. Om aanliggende percelen bereikbaar te houden voor landbouwverkeer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar goed, Belgische expreswegen waren een manier om de kool en de geit te sparen. Meer capaciteit, sneller verplaatsen, maar niet de grote impact op ruimtelijke ordening die snelwegen wel hebben. En goedkoop. Het leek zo mooi in de jaren ‘70. De prijs die je in de verkeersveiligheid betaalt, dat inzicht kwam pas later (of werd op zijn slechtst voor lief genomen). Vlaanderen heeft hier inmiddels zijn verantwoordelijkheid genomen, zij het op een manier die niet heel vrolijk stemt. Wallonië is, wel, zoals we Wallonië kennen.
Ik moet nog wel denken aan de nodige Britse 2x2-wegen van het oude soort. 2x2 waar dan gewoon langzaamverkeer tussen mag. Maar die dual carriageways zitten zo vol met rotondes en stoplichten dat je er niet aan zou denken dat je wel 120 kunt rijden. Mag daar ook totaal niet, net zomin als je op substandaard autosnelwegen in andere Europese landen niet de 120 mag rijden die hier in Wallonië is toegelaten.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Je bedoelt 90. Juist dit soort 2x2 niet-(auto)snelwegen worden in het Vlaams Gewest vrijwel altijd afgewaardeerd naar 90 km/h. Overigens zijn er nog steeds niet-(auto)snelwegen in het Vlaams Gewest te vinden met een maximumsnelheid van 120 km/h, zoals de N49, N80 en de N702. Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken met dat de 2x2=120 regel nog steeds overal in België als standaard geldt.Tommy schreef: di 23 jul 2024, 17:16 Ik vermoed ook dat het verschil Vlaanderen vs. Wallonië een rol speelt. In centraal Vlaanderen is er amper nog een niet-snelweg te vinden waar sneller dan 70km gereden mag worden.
Wel gek dat er Somme-Leuze in het artikel staat. Je zou dan gelijk denken dat het om een ongeluk op de N63 gaat. Maar ja, de gemeenten spelen worden nou eenmaal als gebiedsaanduiding in België gebruikt, ook al is de hoofdplaats 10+ kilometer verder op. Ik zou eerder de meest dichtstbijzijnde afritnaam noemen, zoals Sinsin.
Ik denk dat Wallonië geen zin heeft om maatregelen te gaan nemen, zeker niet aan dit gedeelte van de N4. Geen (grote) bebouwing in de buurt, geen scherpe bochten..
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook veel beter. Je ziet overigens wel dat er langzaam wat aan de weg gebeurt. Er worden hier en daar erftoegangen opgeheven.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
90 is ook het uitgangspunt voor 2x2 wegen in Frankrijk en Italië die niet aan de standaarden van een expresweg voldoen (waaronder in het bijzonder een vluchtstrook). Dat is prima zo. Maar al zet je in op 100, als algemene Duitse maximumsnelheid bubeko…
Snelheden hoger dan dat kunnen hoogstens in zeer dunbevolkte gebieden met uiterst lage verkeersintensiteiten. Maar de Ardennen zijn geen Northern Territory.
Snelheden hoger dan dat kunnen hoogstens in zeer dunbevolkte gebieden met uiterst lage verkeersintensiteiten. Maar de Ardennen zijn geen Northern Territory.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Probleem is dat het wegbeeld ook uitnodigd tot hoge snelheden.
Bij dorpspassages zou je nog wel de snelheid kunnen (en eigenlijk moeten) verlagen:
https://maps.app.goo.gl/TroVKD11sf7eLKQv7
Bij Tenneville hebben ze dat wel gedaan, daar laten de verkeersintensiteiten dat ook wel toe:
https://maps.app.goo.gl/b5we32EgjCGL2WMJ8
Bij dorpspassages zou je nog wel de snelheid kunnen (en eigenlijk moeten) verlagen:
https://maps.app.goo.gl/TroVKD11sf7eLKQv7
Bij Tenneville hebben ze dat wel gedaan, daar laten de verkeersintensiteiten dat ook wel toe:
https://maps.app.goo.gl/b5we32EgjCGL2WMJ8
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Daar zijn wel oplossingen voor. Bredere vluchtstrook smallere rijstroken bijvoorbeeld. En er zou wat ruimte kunnen worden opgeofferd om aan weerszijden ruimte te hebben voor langzaam verkeer en die erftoegangen te kunnen bedienen. Kun je eventueel uitkomen op dit soort profiel. Als het is gekoppeld aan een geslotenverklaring voor langzaam verkeer kun je zelfs naar Frans voorbeeld een vmax 110 rechtvaardigen.
Het betekent uiteraard wel dat gewoon bordjes
-
paolie
- expressweg
De maximum snelheid verlagen naar 100 en zoveel als mogelijk opwaarderen naar autoweg lijken mij de twee meest voor de hand liggende maatregelen voor de Waalse expreswegen. En wanneer een autowegstatus echt niet mogelijk is, dan fysiek afwaarderen en maximaal 90 instellen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Eens. Waaraan ik dus zou toevoegen dat er zo op het eerste gezicht genoeg ruimte lijkt te bestaan voor aanleg van smalle parallelwegen die erven ontsluiten, wat de autowegstatus mogelijk zou maken, door simpelweg de vluchtstrook op te offeren en de rijstroken iets te versmallen. Heb je meteen een wegbeeld dat aansluit bij de maximumsnelheid van 100.paolie schreef: di 23 jul 2024, 20:41 De maximum snelheid verlagen naar 100 en zoveel als mogelijk opwaarderen naar autoweg lijken mij de twee meest voor de hand liggende maatregelen voor de Waalse expreswegen. En wanneer een autowegstatus echt niet mogelijk is, dan fysiek afwaarderen en maximaal 90 instellen.
-
Joshua
- autoweg
Alleen de verlichtingsmasten staan dan soms nog wel in de weg, laten staan waar nodig en anders weg doen van mij.
Het bruggennetwerk heeft zelf in sommige gevallen nog wat plaats over. Dus daar zijn dan geen investeringen (meer) voor nodig. Dat is trouwens al iets typisch in Wallonië dat het kunstwerkennetwerk in de meeste gevallen met ruimtereservering aangelegd is.
Het bruggennetwerk heeft zelf in sommige gevallen nog wat plaats over. Dus daar zijn dan geen investeringen (meer) voor nodig. Dat is trouwens al iets typisch in Wallonië dat het kunstwerkennetwerk in de meeste gevallen met ruimtereservering aangelegd is.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 02 sep 2024, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.