[B][N004] Brussel - Namur - Arlon
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: [B][N004] De gevaarlijke N4...
Het gros van gelijkaardige expresswegen in Vlaanderen is afgewaardeerd geweest naar 90km/u. Behalve diegene die geen erftoegangen hebben en over voldoende ver uiteenliggende kruispunten beschikken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bij bruggen zie je in andere landen vaak dat parallelweggetjes die ruimte niet nodig hebben. Ze laten de parallelweg juist vaak kruisen met de weg die over de brug gaat, en daarmee is de afvoer naar het "reguliere" onderliggende wegennet bereikt. Om die kruising mogelijk te maken, beweegt de parallelweg ter hoogte van de brug een stukje naar "buiten" en de kruising ligt dan zo ongeveer op het punt waar de brug weer maaiveld bereikt.Joshua schreef: di 23 jul 2024, 21:34 Het bruggennetwerk heeft zelf in sommige gevallen nog wat plaats over. Dus daar zijn dan geen investeringen (meer) voor nodig. Dat is trouwens al iets typisch in Wallonië dat het kunstwerkennetwerk in de meeste gevallen met ruimtereservering aangelegd is.
Nederlands voorbeeld
Frans voorbeeld
Laatst gewijzigd door Pino op di 23 jul 2024, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Tommy
- autoweg
De grootste uitzondering zal waarschijnlijke de delen A12 zijn, die niet-autosnelweg zijn. Deze zijn op 120 blijven staan...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
jdb2
- autoweg
Belgisch voorbeeldPino schreef: di 23 jul 2024, 22:26 Bij bruggen zie je in andere landen vaak dat parallelweggetjes die ruimte niet nodig hebben. Ze laten de parallelweg juist vaak kruisen met de weg die over de brug gaat, en daarmee is de afvoer naar het "reguliere" onderliggende wegennet bereikt. Om die kruising mogelijk te maken, beweegt de parallelweg ter hoogte van de brug een stukje naar "buiten" en de kruising ligt dan zo ongeveer op het punt waar de brug weer maaiveld bereikt.
Nederlands voorbeeld
Frans voorbeeld
Het expresweggedeelte van de A12 tussen Willebroek en Meise en heeft al over grote lengte parallelwegen, alleen zijn het losse stukken die niet op elkaar aansluiten. Anders zouden die erftoegangen gemakkelijk weggewerkt kunnen worden. Blijven alleen nog die 2 kruispunten over en een brug die eigenlijk te smal is voor 2x3.
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 24 jul 2024, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Juist de oplossingen voor 'maar één boer' liggen erg problematisch, dat zie je in Nederland bij de sanering van onbeveiligde spoorwegovergangen ook wel. Het is dan een 'recht van overpad' dat bestaat, en waarvoor een voorziening heel erg in de papieren loopt terwijl er maar één 'Manke Nelis' belang bij heeft.
Merk op dat in Vlaanderen de dossiers over de uitbouw van de A 12 (genoemd) en de N 49 naar A 11 ook een zaak van lange adem is. Sleept ook al ettelijke decennia. In Nederland mogen we ons gelukkig prijzen dat zulke wegen eigenlijk niet meer bestaan, en die hebben eigenlijk allemaal een lagere maximumsnelheid, geloten verklaring voor langzaam verkeer en VRI's op kruispunten.
Merk op dat in Vlaanderen de dossiers over de uitbouw van de A 12 (genoemd) en de N 49 naar A 11 ook een zaak van lange adem is. Sleept ook al ettelijke decennia. In Nederland mogen we ons gelukkig prijzen dat zulke wegen eigenlijk niet meer bestaan, en die hebben eigenlijk allemaal een lagere maximumsnelheid, geloten verklaring voor langzaam verkeer en VRI's op kruispunten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
joep
- zandpaadje
In Wallonië kan het ook anders. Ik meen mij te herinneren dat ze de snelheid op de N58 een jaar of 5 geleden verlaagd hebben van 120 naar 90 en zelfs trajectcontrole ingevoerd hebben, precies omdat er vanaf dan ook traag landbouwverkeer toegelaten is, want de weg is anders perfect geschikt voor 120 en had toen net prachtig nieuw asfalt gekregen. Dit omdat de bewoners van de dorpen klaagden over de grote aantallen zware landbouwvoertuigen die door het centrum van hun dorp reden, aangezien er anders geen ander alternatief is, en de intensiteiten op de N58 toch niet zo hoog zijn en het geen drama is om voor dat stukje maar 90 te mogen. Dat zou hier ook moeten kunnen zou ik denken.
-
Joshua
- autoweg
Re: [B][N004] De N4...
Vandaag gereden over de A303 richting Exeter, op de een of andere manier moest ik hier denken aan de N4. En nu waarom? Maximumsnelheden: vaak best redelijk lange stukken waar goed door mag gereden worden. Wegnummergeschiedenis: het gaat bij beide wegen om Wegnummers die uit jaren '30 stammen. Beide slachtoffers geworden van andere wegen die de soort van functie overnamen. Algemeen redelijk interessante mooie wegen wel.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 02 sep 2024, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Joshua
- autoweg
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/08/ ... gne-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
Bertogne - N4: herstel van het wegdek tussen Flamierge en Mande-Saint-Etienne
20 augustus 2024
Vanaf woensdag 21 augustus beginnen de werkzaamheden voor het herstel van de oppervlakken van de N4 in Bertogne, tussen Flamierge en Mande-Saint-Etienne. Ze worden in twee fases opgedeeld en zullen rond half september klaar zijn.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Joshua
- autoweg
Ook hier, voor meer over de werken: viewtopic.php?p=1340249#p1340249.
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... r-du-24-ma.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... N%20N4.pdf.
Bron en meer;Wallonie Mobilité Infrastructures SPW schreef:
WAVRE-LOUVAIN-LA-NEUVE: N4: eenrichtingsverkeer vanaf 24 maart!
Routes voor uitzonderlijk vervoer
Gepubliceerd op: 19 maart 2025
WAVRE-LOUVAIN-LA-NEUVE: N4: eenrichtingsverkeer vanaf 24 maart!
Op de N4/Chaussée de Namur, tussen de brandweerkazerne en de rotonde “Décathlon”, zal het verkeer enkel in de richting van Louvain-la-Neuve rijden.
Het zal dus niet meer mogelijk zijn om vanaf de rotonde “Decathlon” richting brandweerkazerne en Waver op de N4 te rijden.
Omgekeerd geldt de bestaande omleiding niet voor uitzonderlijk vervoer.
Pas uw schema hierop aan of vraag een omleidingsvergunning aan.
Waarschijnlijke duur: tot medio april 2025
Informatie: SOFICO: https://sofico.org/app/uploads/2025/03/ ... rne-cp.pdf
www.wallonie.be
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... r-du-24-ma.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... N%20N4.pdf.
-
Joshua
- autoweg
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/03/ ... ion-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
N4 – Lokale veiligheids- en reparatiewerkzaamheden tussen Grune en Bande
27 maart 2025
Een project om de N4 tussen Grune en Bande te beveiligen, start aanstaande maandag 31 maart en zal ongeveer drie maanden duren. Ook worden er plaatselijke reparaties aan het beton van de Nationale weg uitgevoerd.
Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.
Het bedrijf Socogetra werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
-
Joshua
- autoweg
Even een update over: viewtopic.php?p=1336742#p1336742;
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/07/ ... ure-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
Arlon – Lokale afsluiting van de N4 gedurende vier dagen in het kader van de renovatie van de N82-brug
18 juli 2025
In het kader van de renovatiewerkzaamheden aan de brug over de N82, die afgelopen februari van start gingen en uitkijken over de N4 bij de ingang van Arlon, zal de N4 in juli vier dagen lang in beide richtingen afgesloten zijn. Verkeer op de N82 blijft mogelijk.
Het wordt uitgevoerd in samenwerking met de technische partner: SPW Mobiliteit en Infrastructuur, projectleider.
Het bedrijf Galère werd via een overheidsopdracht aangewezen om deze werkzaamheden uit te voeren.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Deze werkzaamheden een maand geleden (helaas geen al te beste foto):

Rest van de foto's:
https://photos.app.goo.gl/BUQVzNqyqPukybns8
Rest van de foto's:
https://photos.app.goo.gl/BUQVzNqyqPukybns8
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
Tommy
- autoweg
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dit soort museumstukken zijn nu in rap tempo aan het verdwijnen.
-
Raamkozijn31
- woonerf
Bijzonder jammer, ik vond dit als kind al fascinerend en typisch voor Wallonië. 
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Punt op zichzelf: hoe specifiek Waals is dit nu eigenlijk? Ja, we herinneren dit ons van onze eigen historische verplaatsingen door de Ardennen, maar praat je hier niet over een wegtype dat in Vlaanderen net zo hard voorkwam? Dan denk ik met name aan wat oude banen die zo vanaf de jaren '70 werden omgetoverd tot expresweg - en dan met name het type zonder rijbaanscheiding. De Ardense expreswegen stonden hier bepaald niet alleen in. Ik noem stukken N74, de nodige wegen rond Dendermonde en in de Vlaamse Ardennen, de N38 in de Westhoek (eigenlijk allemaal plekken waar eerst autosnelwegen waren voorzien). Cruciaal verschil is natuurlijk wel dat de Ardense expreswegen het hoofdwegennet vormden van de regio, terwijl de expreswegen in Vlaanderen veel meer complementair waren aan een al veel eerder gerealiseerd autosnelwegennet. Wat in dezelfde zin ook zal hebben gegolden voor het Wallonië boven de E42.
-
Davy
- expressweg
Hangt wel een beetje van de regio af. Zeker de provincie Luxemburg staat nog vol met lichtbakken.Vinny schreef: ma 21 jul 2025, 7:56 Dit soort museumstukken zijn nu in rap tempo aan het verdwijnen.
-
Joshua
- autoweg
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 21 jul 2025, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het een sluit het ander niet uit. Als je structureel de laatste bent, word je vanzelf een keer de meest moderniserende. Of Luxembourg daadwerkelijk de meest achtergebleven provincie is? Wel, er staan nog veel van dit soort lichtwegwijzers, meer dan in de Vlaamse en Waalse provincies waar in de afgelopen 40 jaar meer in wegen is geïnvesteerd. Maar als je Luxembourg zet tegenover Namur of de Ardense delen van Luik, heb ik niet direct het idee dat Luxembourg relatief voller staat met lichtbakken. Ik zie het vooral als illustratief voor de algemene staat van het wegennet in de dunbevolkte streek ten zuiden van Maas en Sambre.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Deze weginrichting dateert uit de tijd dat in België er nog unitaire wegenbouw was: De federale overheid legde de N wegen aan en onderhield ze. In Wallonië is de modernisering langzamer op gang gekomen dan in Vlaanderen.Pino schreef:Punt op zichzelf: hoe specifiek Waals is dit nu eigenlijk?
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Exact. Inderdaad in de meer dunbevolkte regio's. Waar men in de Luikse stedenband het centrum vol stopt met Redesign-achtige bewegwijzering, zul je in de Ardennen voornamelijk lichtbakken tegenkomen, vooral in zuidelijk Ostbelgien. Ik denk dan ook voornamelijk bubeko en rondom de autosnelwegen (vooral de E42).Pino schreef: ma 21 jul 2025, 19:08 Het een sluit het ander niet uit. Als je structureel de laatste bent, word je vanzelf een keer de meest moderniserende. Of Luxembourg daadwerkelijk de meest achtergebleven provincie is? Wel, er staan nog veel van dit soort lichtwegwijzers, meer dan in de Vlaamse en Waalse provincies waar in de afgelopen 40 jaar meer in wegen is geïnvesteerd. Maar als je Luxembourg zet tegenover Namur of de Ardense delen van Luik, heb ik niet direct het idee dat Luxembourg relatief voller staat met lichtbakken. Ik zie het vooral als illustratief voor de algemene staat van het wegennet in de dunbevolkte streek ten zuiden van Maas en Sambre.
On-topic: helaas nog nooit de N4 bereden. Als kind fantaseerde ik altijd over een afritnummering, komende vanuit "
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar niet alleen dat. Als ik kijk op de genoemde Vlaamse N-wegen, zie ik daar ook nog wel een aantal elementen. Misschien niet de lichtbakken; wel het soort brede baan met lastige kruisingen of gelijkvloerse aansluitingen, inclusief passages van steden waar niet-gemotoriseerd verkeer het zo’n beetje mag uitzoeken. Vlaanderen heeft die dan deels aangepakt, maar veel is er nog. De gebieden die door expreswegen zijn ontsloten (als tegengesteld aan de oorspronkelijk geplande snelweg) zouden ook moeilijk zonder kunnen, maar dat is dan meteen het structurele probleem. Men had het anders moeten aanpakken.Vinny schreef: ma 21 jul 2025, 19:12Deze weginrichting dateert uit de tijd dat in België er nog unitaire wegenbouw was: De federale overheid legde de N wegen aan en onderhield ze. In Wallonië is de modernisering langzamer op gang gekomen dan in Vlaanderen.Pino schreef:Punt op zichzelf: hoe specifiek Waals is dit nu eigenlijk?
-
Joshua
- autoweg
Pino schreef: ma 21 jul 2025, 19:08 Maar als je Luxembourg zet tegenover Namur of de Ardense delen van Luik, heb ik niet direct het idee dat Luxembourg relatief voller staat met lichtbakken.
Absoluut. Vergelijk het handwegwijzers verschil tussen E25/A26 Provincie Luxemburg, E411/A4 Provincie Namen enerzijds en E25/A26 - E42/A27 Provincie Luik anderzijds.JuwaA35 schreef: ma 21 jul 2025, 19:18 Exact. Inderdaad in de meer dunbevolkte regio's. Waar men in de Luikse stedenband het centrum vol stopt met Redesign-achtige bewegwijzering, zul je in de Ardennen voornamelijk lichtbakken tegenkomen, vooral in zuidelijk Ostbelgien. Ik denk dan ook voornamelijk bubeko en rondom de autosnelwegen (vooral de E42).
Ik kom meer uit op ongeveerJuwaA35 schreef: ma 21 jul 2025, 19:18 On-topic: helaas nog nooit de N4 bereden. Als kind fantaseerde ik altijd over een afritnummering, komende vanuit "" Courrière. Ter hoogte van Arlon zou je dan ongeveer op
34 uitkomen, ofzoiets.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 21 jul 2025, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik vond de N4 heel leuk, want dat was een hele lange autoweg met veel ongelijkvloerse kruisingen. Zodoende ging ik die allemaal "nummeren". Gelijkvloerse kruisingen telde ik niet mee, bang voor inconsistentie.
-
Joshua
- autoweg
Afritnummering gaan toevoegen dat is niet toegestaan want alleen wat dat aangeduid/bewegwijzerd is mag geplaatst worden op OpenStreetMap, immers om alle "zelfverzonnen (afrit)nummeringssystemen" te voorkomen.
Ik zou dan nog graag op alle Waalse expreswegen afritnummering(ssystem)en zien verschijnen.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 21 jul 2025, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
In Frankrijk worden sommige afritten op autowegen wel genummerd. Maar bon, we gaan off-toppic.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat je op één telling in de dertig zit en op een ander in de zestig - het verbaast me niet enorm.
Overigens: bij mijn zoektocht naar Ardense lichtwegwijzers zoek ik minder naar de aansluitingen met autosnelwegen, maar naar die tussen N-wegen met tweecijferige nummers; bij voorkeur gelegen buiten of aan de rand van de bebouwde kom (in de centra is vaak al wel vervangen).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Voor wat betreft onveilige rijbaan- en kruisingsconfiguraties ben ik het met je eens: voor wat betreft de sierlijke VRI masten, de lichtbakken als wegwijzers en de Schréder-lichtmasten niet. Die kunnen wat mij betreft prima langs de N 4 blijven staan.Pino schreef: ma 21 jul 2025, 19:55 Maar niet alleen dat. Als ik kijk op de genoemde Vlaamse N-wegen, zie ik daar ook nog wel een aantal elementen. Misschien niet de lichtbakken; wel het soort brede baan met lastige kruisingen of gelijkvloerse aansluitingen, inclusief passages van steden waar niet-gemotoriseerd verkeer het zo’n beetje mag uitzoeken. Vlaanderen heeft die dan deels aangepakt, maar veel is er nog. De gebieden die door expreswegen zijn ontsloten (als tegengesteld aan de oorspronkelijk geplande snelweg) zouden ook moeilijk zonder kunnen, maar dat is dan meteen het structurele probleem. Men had het anders moeten aanpakken.