[B][N004] Brussel - Namur - Arlon

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [B][N004] De gevaarlijke N4...

Bericht door Pino »

^^ Eens, mits de lichtbakken het ook doen. Niet altijd een gegeven helaas ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 21 jul 2025, 22:23 ^^ Die Franse expreswegen met afritnummers zijn ook wel van het wat hoogwaardiger soort. Een afrit is daar echt een snelwegafrit, zij het vaak uitgevoerd tegen wat lagere standaarden. Maar wel dusdanig dat erftoegangen niet voorkomen, evenmin als verder niet bewegwijzerde afslagen naar zijwegen - al zijn ze van een uitvoegstrook voorzien.
Dat klopt meestal, al is het zeker bij de Départementales soms ook wel wat het departement doet. In Pyrénées-Orientales, rond Perpignan, hebben veel wegen afritnummering en daar zitten ook delen bij die enkelbaans of super-two zijn. Geen erfaansuitingen en niet-bewegwijzerde afslagen. De Fransen zijn over het algemeen goed in het opruimen van erfaansluitingen als een weg wordt opgewaardeerd tot expressweg, en als iets wel moet blijven bestaan dan wordt het soms een ri-ro (zoals hier bijvoorbeeld). Andere substandaard elementen worden vaak ook wel opgeruimd, het kan soms even duren zoals met die grote rotonde op de N104, maar het gebeurt wel - zeker op de N-wegen. Op de D-wegen kom je iets vaker substandaard situaties tegen. De enige echt vreemde eend in de bijt die ik kan bedenken is die gelijkvloerse kruising op de D430 bij Kingersheim, waar er verkeerslichten op de expressweg staan en een bypass van het kruispunt een afritnummer heeft, maar de rest van het kruispunt niet met afritnummer wordt aangegeven.
Overigens: bij mijn zoektocht naar Ardense lichtwegwijzers zoek ik minder naar de aansluitingen met autosnelwegen, maar naar die tussen N-wegen met tweecijferige nummers; bij voorkeur gelegen buiten of aan de rand van de bebouwde kom (in de centra is vaak al wel vervangen).
Ja, op dat soort locaties heb je de meeste kans op succes, zoals hier: https://www.google.com/maps/@49.6752098 ... FQAw%3D%3D

Daar vind je dan ook nog wel eens van die verwijzingen over N-wegen met heel lange afstanden, dit is ook een voorbeeld met 154 km afstand tot aan Luik, grotendeels over OWN: https://www.google.com/maps/@49.9767857 ... FQAw%3D%3D

Maar deze midden in Bastogne staat er anders nog altijd. Indrukwekkend kruispunt met veel lichtbakken, en ook een aantal van die grotere lichtbakken: https://www.google.com/maps/@50.0003116 ... FQAw%3D%3D

Niet in de bebouwde kom, maar net iets verderop zijn op de N4 deze oudjes ook nog altijd te vinden: https://www.google.com/maps/@50.0022483 ... FQAw%3D%3D

En hier is de leesbaarheid inmiddels flink achteruitgegaan (vergelijk maar met Streetview van 2017, en in 2009 was het al helemaal prima leesbaar), maar ook deze staat er nog altijd: https://www.google.com/maps/@49.8421216 ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ook in Vlaanderen zijn dit de beste locaties om ze nog terug te vinden. Verstedelijkte kruispunten, niet al te ver van de stadscentra. Hier op dit kruispunt in Leuven staat er zelfs eentje dat geïntegreerd is met een VRI. Ondertussen ook wel het op één na laatste kruispunt van de R23 dat er nog heeft.

https://www.google.com/maps/@50.877177, ... FQAw%3D%3D
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Ik ben dan toch wel erg benieuwd of je dan ook 40+ jaar oude lichtbakken nog te vinden zijn, in het bijzonder in Vlaanderen. De regel dat je die vooral in meer dunbevolke gebieden zou kunnen vinden (in Wallonië) gaat in Vlaanderen niet echt op. Teminste, ik heb een jaartje geleden een trip door Noord-Limburg gemaakt, en ben geen enkele lichtbak tegengekomen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: di 22 jul 2025, 16:37 Daar vind je dan ook nog wel eens van die verwijzingen over N-wegen met heel lange afstanden, dit is ook een voorbeeld met 154 km afstand tot aan Luik, grotendeels over OWN: https://www.google.com/maps/@49.9767857 ... FQAw%3D%3D
En linksaf naar Parijs - dat stond oorspronkelijk toch ook daar?
(of hier net om de hoek)
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Even het beeld draaien :yes:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ah. Ik zocht naar een soortgelijke lichtwegwijzer. ;)
Joshua
autoweg

Re: [B][N004] De N4...

Bericht door Joshua »

^^
Hier: https://www.google.com/maps/@49.7714215 ... FQAw%3D%3D, bijna alle andere intern verlichte (hand)wegwijzers zijn niet meer op de N89/E46.
Coen Tunnel schreef: di 22 jul 2025, 16:37
Pino schreef: ma 21 jul 2025, 22:23 ^^ Die Franse expreswegen met afritnummers zijn ook wel van het wat hoogwaardiger soort. Een afrit is daar echt een snelwegafrit, zij het vaak uitgevoerd tegen wat lagere standaarden. Maar wel dusdanig dat erftoegangen niet voorkomen, evenmin als verder niet bewegwijzerde afslagen naar zijwegen - al zijn ze van een uitvoegstrook voorzien.
Dat klopt meestal, al is het zeker bij de Départementales soms ook wel wat het departement doet. In Pyrénées-Orientales, rond Perpignan, hebben veel wegen afritnummering en daar zitten ook delen bij die enkelbaans of super-two zijn. Geen erfaansuitingen en niet-bewegwijzerde afslagen. De Fransen zijn over het algemeen goed in het opruimen van erfaansluitingen als een weg wordt opgewaardeerd tot expressweg, en als iets wel moet blijven bestaan dan wordt het soms een ri-ro (zoals hier bijvoorbeeld). Andere substandaard elementen worden vaak ook wel opgeruimd
Ze doen dat zo op de E420/N5 in Wallonië ook.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

JuwaA35 schreef: di 22 jul 2025, 18:08 ^^ Ik ben dan toch wel erg benieuwd of je dan ook 40+ jaar oude lichtbakken nog te vinden zijn, in het bijzonder in Vlaanderen. De regel dat je die vooral in meer dunbevolke gebieden zou kunnen vinden (in Wallonië) gaat in Vlaanderen niet echt op. Teminste, ik heb een jaartje geleden een trip door Noord-Limburg gemaakt, en ben geen enkele lichtbak tegengekomen.
Alle lichtwegwijzers stammen af uit dezelde periode en zijn om en bij de 40 jaar oud. Ze zijn over geheel België van hetzelfde type. Zoals je achter mijn link kan zien, zijn ze in Vlaanderen nog te vinden. Tot een jaar of 10 geleden stond Vlaams-Brabant er zelf nog vol mee.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De Fransen zijn over het algemeen goed in het opruimen van erfaansluitingen als een weg wordt opgewaardeerd tot expressweg,
Het is eigenlijk geen eerlijke vergelijking: De N 4 (en andere belangrijke wegen) zijn juist niet volwaardig tot expressweg omgebouwd, omdat in België er ooit voor gekozen is om dat niet te doen, maar in plaats daarvan de E 411 en de E 25 op snelwegprofiel aan te leggen. Daarna zijn de oude wegen 'verweesd' overgedragen aan het Waals gewest die pas recent aan het moderniseren is geslagen. In veel gevallen houdt het eerder een afwaardering in en het verfraaien van dorpspassages. De enige expressweg die echt op autosnelwegstandaard wordt gebracht is de N 5. En ook dat project sleept erg aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Ik denk toch dat je daar niet zo rap over kunt oordelen. Zo is de N63 tussen Terwagne en de aansluiting met de N953 wel volwaardig expressweg, oftwel 2x2 rijstroken, geheel ongelijkvloers en geen erfaansluitingen. Ik denk ook dat bepaalde delen van de N4 ook wel echt als volwaardig expressweg kunnen worden beschouwd (zoals ik hierboven stelde), zoals de bypass van Assesse (tussen de aansluitingen Gesves en Huy). Vanaf daar in oostelijke richting kom wel zeer geregeld erfaansluitingen tegen, en pas na de aansluiting Pessoux nemen de erfaansluitingen drastisch toe. Tussen de aansluitingen Marche-Centre en Harsin is het dan wel weer volledig expressweg. Maar vanaf daar is het wel afgelopen met de volwaardige expresswegen; het aantal erfaansluitingen neemt weer toe, vooral in het bos rondom Champlon. Daarna stopt zelfs de autowegstatus even.

Ik weet dat de aansluitingen misschien wat krap zijn vormgegeven en dat er ook mogelijk andere zijwegen daaraan te vinden zijn, maar ik zie dat niet als een reeël probleem, want kijk maar naar bijv. onze oude :AS: Gramsbergen.

En ik begrijp ook wel dat het is en blijven geen gehele expresswegen, maar dat was bij ons ook zo bij bijv. de N34 voor 2016 (ik duid hiermee op ongelijkvloers en evt. erfaansluitingen, niet 2x2).
Joshua
autoweg

Re: [B][N004] De N4...

Bericht door Joshua »

^^
Bepaalde delen van de N4 en de N63/E46 hebben een hoogwaardige uitbouw, vooral de N25 tussen Wavre en Nivelles en de N5/E420 in de/een verre toekomst.
Laatst gewijzigd door Joshua op wo 29 apr 2026, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Ik snap je zin niet goed.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Joshua schreef: wo 23 jul 2025, 9:56 ^^
Bepaalde delen van de N4 en de N63/E46 hebben een hoogwaardige uitbouw
En dat wil ik dus duidelijk maken. Dat niet alle autowegen in zijn geheel in Wallonië standaard erfaansluitingen hebben.
Ik vind het trouwens wel goed dat ze tweemaal een Aire de repos hebben langs de N4. En een Shopping die vernoemd is naar de N4.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: wo 23 jul 2025, 7:15 De N 4 (en andere belangrijke wegen) zijn juist niet volwaardig tot expressweg omgebouwd, omdat in België er ooit voor gekozen is om dat niet te doen, maar in plaats daarvan de E 411 en de E 25 op snelwegprofiel aan te leggen. Daarna zijn de oude wegen 'verweesd' overgedragen aan het Waals gewest die pas recent aan het moderniseren is geslagen. In veel gevallen houdt het eerder een afwaardering in en het verfraaien van dorpspassages. De enige expressweg die echt op autosnelwegstandaard wordt gebracht is de N 5. En ook dat project sleept erg aan.
Het probleem van de N4 en vergelijkbare wegen is dat ze te belangrijk zijn voor de ontsluiting van forse delen van dunbevolkt België om ze af te waarderen. Daarom blijven ze ook bestaan als expresweg in Belgische stijl náást de elders aangelegde E411 en E25, daargelaten wat afwaarderingen waar de situatie echt onhoudbaar werd - zie bijvoorbeeld Tenneville.

Maar voor die functie, en met de verkeersintensiteiten die dat oplevert, is dat expresweg-concept fundamenteel onveilig. Het naar een veilig hoogwaardig concept brengen, wat als door anderen gezegd her en der echt wel is gebeurd, loopt tegen zijn grenzen aan door het bredere ruimtelijke concept. Als je erven langs de weg en gehuchtjes nabij de weg wilt blijven ontsluiten, moet je met parallelwegen werken, waarvoor de ruimte niet bestaat, of met totaal nieuwe tracé's de dorpen ontlasten. De kosten en politieke moeite die dat allemaal kost bij de N5 zegt genoeg. Als je daar de Vlaamse expreswegen tegenover zet, zie je dat de afstanden tot het autosnelwegennet het wat makkelijker maken om daar af te waarderen of de lastigste punten aan te pakken. Het feit dat de Vlaamse begroting wat ruimer is helpt natuurlijk ook.

Het is natuurlijk enorm wijsheid achteraf, maar regio's als het midden van de Ardennen (ontsloten door de N4, de N63 en het expreswegdeel van de N89) had je denk ik beter kunnen ontsluiten met super-two's met hoofdzakelijk ongelijkvloerse aansluitingen. Maar om alle vormen van lokale ontsluiting niet in gevaar te laten komen én de dorpen een beetje te ontlasten, had dat over forse stukken over nieuw tracé gemoeten. En daar kom je dan onvermijdelijk terecht in het waarom van de Belgische keuze achter expreswegen. Gedreven door de wens om de hand op de knip te houden (als bekend: al vanaf de jaren '70 investeert België structureel veel minder in infrastructuur dan omringende landen) en een wens om niet meer buitengebied te hoeven opopfferen aan asfalt (een wens die internationaal wel speelde) kwam men terecht op dit concept. Een concept waar het de verkeersveiligheid was die door de Belgische politiek indertijd voor de bus werd gegooid - of wellicht beter "voor de voorbijdenderende vrachtwagen"

Even op de aanname dat de genoemde super-two's er nooit zullen komen, kun je uiteindelijk niet heel veel meer dan er maar zo'n beetje 2+1 van maken en misschien nog ergens een ongelijkvloerse aansluiting of juist een parallelweg naast 1x2 om het aantal erftoegangen/lokale afslagen te reduceren. Maar het blijft ergens dweilen met de kraan open.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

De N4 is inderdaad wel een complexe weg. Er is nog wel wat werk aan.

Vergane glorie. Hier heeft men het oude trace nog laten liggen:
https://www.google.com/maps/@50.1670932 ... FQAw%3D%3D
En dient ook niet als lunch plaats of zo. Er wordt met borden 'P' naar deze mooie parking verwezen:
https://www.google.com/maps/@50.1673907 ... FQAw%3D%3D

Maar je zal er anno 2025 maar eens wonen. Lukraak voorbeeld eventjes verderop:
https://www.google.com/maps/@50.1633807 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind dat de N4 dit probleem ook veel meer heeft dan bijvoorbeeld de N63 en de N89. De N89 gaat over forse stukken door een uitgestrekt bosgebied, en men heeft plaatsen als Saint Hubert en Haute Bras nog gebypassed weten te krijgen. Ook de N63 kent al sinds zijn begindagen als expresweg enkele dorps-bypasses, waarbij ook tussen de dorpen 9 kilometer totaal nieuw is aangelegd. Dat in combinatie met het landschap tussen Neupré en Marche maakte het mogelijk om de weinige lieux-dits die er zijn via onderliggend wegennet af te wikkelen (uiteraard is er nog wel het probleemstuk langs Neupré, maar dat is overzichtelijker).

De N4 tussen Namur en Marche gaat wat dat betreft door een heel ander gebied, met heel veel erfjes en gehuchten die nog ergens ontsloten worden door de N4 zelf. Na Marche kom je in wat uitgestrekter gebied, ware het niet dat daar nog even die passage van Champlon/Tenneville tussen zit die totaal ongeschikt is voor een expresweg. Het stuk Bastogne-Martelange-Arlon vertoont dan weer de trekken van het stuk Namur-Marche. Het was indertijd in de jaren '50-'70 vast heel conveniërend om in te zetten op de bestaande weg, en vooral niets nieuws aan te leggen, maar juist deze geografie vraagt om iets anders. Daarom dan uiteindelijk toch die E411 Namur-Arlon, maar uiteindelijk is dit ook fundamenteel ongeschikt voor het soort hoogwaardige weg dat de corridor Namur-Marche-Bastogne ondanks de aanwezigheid van die E411 toch echt nodig heeft.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er worden wel wat kleine verbeteringen doorgevoerd, maar veel stelt het niet voor. Ik denk dat ze het liefst hebben dat doorgaand verkeer andere wegen kiest.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, wat is doorgaand verkeer in deze? Het is niet dat mensen op weg van Brussel naar Luxembourg deze weg nou pakken. Maar verbindingen als van en naar Marche trekken alleen al genoeg verkeer om het huidige niveau drukte aan te trekken. De voornaamste verkeersstroom die je nog zou kunnen proberen weg te krijgen is Brussel/Namur-Bastogne. Maar ik weet niet over hoeveel (vracht)verkeer je dan überhaupt praat?

En vraag twee is wat je dan zou moeten doen om een reductie van de verkeersstroom te bereiken? Over een veel langer stuk 1x2 zoals door Tenneville? Er over veel langere stukken een feitelijk niet handhaafbare 90 km/h van maken? In zoverre zit men toch met een redelijk gedrocht opgescheept.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag de N4 gereden van Namur tot de afslag naar de N89 bij Champlon. Ik had dat stuk tot Marche nog nooit eerder gereden.

Ik was wel verrast over de staat van deze weg, over het algemeen goed asfalt, een moderne wegmarkering, een barrier op bijna de hele route. Vooral tussen de E411 en Marche is het vrijwel een autosnelweg, behalve dat er kennelijk soms tractors op mogen rijden, wat ik niet heb gezien, maar enkele landwegen hebben een rechts uit, rechts in-aansluiting. Het zag er uit dat het allemaal recentelijk opgeknapt was. Heel anders dan veel andere 2x2 wegen in Wallonië.

Je kan daar dus comfortabel 120 km/h rijden. Met minder verkeer dan op de E411.

De passage door Marche-en-Famenne heeft wel een lagere standaard. Vanaf Hogne tot de N89 is het wel grotendeels 2x2 met midden barrier, maar zijn de aansluitingen vaak meer substandaard met krappe verbindingswegen en korte invoegers.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat foto's van dat traject van de N4:

1. Het deel vanaf Namur tot de E411 is een 2x2 weg met overrijdbare middenstrook.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 01 by European Roads, on Flickr

2. Aansluiting op de E411.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 03 by European Roads, on Flickr

3. Courrière.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 05 by European Roads, on Flickr

4. Assesse.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 09 by European Roads, on Flickr

5. Afrit naar Huy.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 11 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 13 by European Roads, on Flickr

7. Aansluiting op de N97 naar Dinant.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 18 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 19 by European Roads, on Flickr

9. Nieuwe stijl wegwijzer.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 20 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 21 by European Roads, on Flickr

11. Sinsin.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 24 by European Roads, on Flickr

12. Er zijn een serie van dit soort rechts uit, rechts in-aansluitingen naar / van landwegen.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 25 by European Roads, on Flickr

13. Aye Aye
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 29 by European Roads, on Flickr

14. De N839 is een bypass van Marche-en-Famenne, waarmee je snel de N63 / E46 naar Liège kan bereiken.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 32 by European Roads, on Flickr

15. Nieuwe stijl wegwijzer.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 33 by European Roads, on Flickr

16. Vlak voor Marche eindigt dan het hoogwaardige 2x2-deel.
Afbeelding
N4 Namur - Champlon 34 by European Roads, on Flickr
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Chris schreef: ma 06 apr 2026, 21:26 Ik heb vanmiddag de N4 gereden van Namur tot de afslag naar de N89 bij Champlon. Ik had dat stuk tot Marche nog nooit eerder gereden.

Ik was wel verrast over de staat van deze weg, over het algemeen goed asfalt, een moderne wegmarkering, een barrier op bijna de hele route. Vooral tussen de E411 en Marche is het vrijwel een autosnelweg, behalve dat er kennelijk soms tractors op mogen rijden, wat ik niet heb gezien, maar enkele landwegen hebben een rechts uit, rechts in-aansluiting. Het zag er uit dat het allemaal recentelijk opgeknapt was. Heel anders dan veel andere 2x2 wegen in Wallonië.

Je kan daar dus comfortabel 120 km/h rijden. Met minder verkeer dan op de E411.

De passage door Marche-en-Famenne heeft wel een lagere standaard. Vanaf Hogne tot de N89 is het wel grotendeels 2x2 met midden barrier, maar zijn de aansluitingen vaak meer substandaard met krappe verbindingswegen en korte invoegers.
Ik had vorige zomer exact dezelfde indrukken toen ik naar La Roche reed via deze route. Toen waren er wel werken over lange afstand in de richting van Namen, maar daar had ik geen last van omdat ik via de N89 en E25 langs Luik ben teruggereden. Zeker het gedeelte tot aan Marche is tegenwoordig goed uitgebouwd en in goede staat. Bedankt voor de foto's!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog een paar plaatjes tussen Marche en Champlon, waar de N89 afslaat.

Afbeelding
N4 Namur - Champlon 35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4 Namur - Champlon 38 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4 Namur - Champlon 45 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4 Namur - Champlon 46 by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Is dit een voorbode van de eerder besproken A-nummers op een groene achtergrond?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het ding is, E-nummers krijgen al jaren lang een verkeerde kleur. Vrijwel altijd zwart-wit. Soms zelfs wit-blauw.

https://www.google.com/maps/@50.9086117 ... FQAw%3D%3D
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ waar dan precies?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Voornamelijk in Vlaams-Brabant sinds een jaar of 5, binnen.
Raamkozijn31
woonerf

Bericht door Raamkozijn31 »

Een prachtige en rustige weg door een schitterend gebied.
Vorig jaar april stond ik met een tentje op een camping in Poupehan, en het was heerlijk om daar in de omgeving rond te toeren.

Dit jaar zit ik op een camping nabij de Strabrechtse Heide, onder Helmond, maar daar zijn de wegen behoorlijk druk met vrachtverkeer. In dat opzicht zijn de Ardennen echt een verademing.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wimpie25 schreef: za 18 apr 2026, 9:47 ^^
Voornamelijk in Vlaams-Brabant sinds een jaar of 5, binnen.
Een aantal incidenten is niet meteen een nieuwe regel. Blijkbaar gaat binnenkort de federale wetgeving omtrent verkeer op de schop in België en zal het Waalse voorbeeld de standaard moeten worden. Dan is het niet fout (meer). Wellicht hadden de gewesten er beter aan gedaan om de wegen die een E prefix hebben te ontdoen van hun A nummer. Ik vermoed dat dat vooral beheerstechnisch lastig ligt omdat je dubbele hecometreringen krijgt en wellicht dubbele afritnummers. Nu Wallonië beide gaat aangeven is dit wel een rustiger bord.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is niet zo dat beide wegnummers vanaf volgend jaar beiden moeten worden aangegeven. Da's een Waalse keuze, geen federale richtlijn. Het voornaamste dat volgend jaar qua wegnummers gaat veranderen, is dat A-nummers nu ook een groen schildje krijgen.