[B][N004] Brussel - Namur - Arlon

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: [B][N004] Brussel - Namur - Arlon

Bericht door Joshua »

TiboDuwel schreef: do 30 apr 2026, 14:20 Het is wat off topic, maar ik vind het erg raar dat de N58 een 90 weg is geworden terwijl die een pechstrook en redelijke op en afritten heeft waardoor het op een snelweg lijkt...
Oorspronkelijk had de N58 120 en was dat zelfs een autoweg, totdat landbouwverkeer er toegang tot kreeg, gevolg de autowegstatus moest weg, goed de N97 is dan weer een autoweg waardat landbouwverkeer ook toegang tot heeft.

Als er één niet snelweg is dat er echt op lijkt dat is dan de N25 tussen de R24 en de E411/A4: https://maps.app.goo.gl/DBYqGqtYVmiwnqe46; ook met landbouwverkeer en 120.
Chris schreef: do 30 apr 2026, 18:50 Zijn er eigenlijk nog verdere upgrades aan de N4 gepland?
Het enige getekende traject op de gewestplannen dat is de gedeeltelijke omleiding ten westen van Tenneville en dat kan niet zonder een wel heel lang/hoog viaduct.
Pino schreef: do 30 apr 2026, 19:35 Ik vind er weinig over op internet. Vraag bij de N4 is ergens wat een upgrade is. Iedere linksaffer die eruit gaat is voor mij een upgrade. Ieder klein zijweggetje dat wordt afgesloten is een vooruitgang.

Best jammer dat ze nog in 2025 dit kruispunt met linksaf-mogelijkheid hebben laten bestaan. De “upgrade” heeft er bestaan uit het afknijpen van de N4 in doorgaande richting naar één doorgaande rijstrook, om zo meer ruimte te creëren voor afslaand en invoegend lokaal verkeer naar het dorpje Grune.
Dat toont ook hoe (on)belangrijk ze de weg vinden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
TiboDuwel
zandpaadje

Bericht door TiboDuwel »

De N25 lijkt mij èèn van de best uitgebouwde autowegen in België! Beetje smalle in en uitvoegstroken bij de afritten maar veel beter dan een gelijkvloerskruispunt. Spijtig dat ze niet dezelfde ontheffing voor landbouwverkeer als op de N97 hebben gebruikt op de N58. Maar ik vind het vreemd dat de toegang voor landbouwverkeer überhaupt een probleem vormde hier voor de snelheidslimiet aangezien je zonder autoweg status ook 120 zou mogen.
Het Belgisch wegennetwerk is iets interessant.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De N25 heeft trouwens daar geen autowegstatus, de aansluitende N238 wel.
Joshua schreef: do 30 apr 2026, 23:22
TiboDuwel schreef: do 30 apr 2026, 14:20 Het is wat off topic, maar ik vind het erg raar dat de N58 een 90 weg is geworden terwijl die een pechstrook en redelijke op en afritten heeft waardoor het op een snelweg lijkt...
Oorspronkelijk had de N58 120 en was dat zelfs een autoweg, totdat landbouwverkeer er toegang tot kreeg, gevolg de autowegstatus moest weg, goed de N97 is dan weer een autoweg waardat landbouwverkeer ook toegang tot heeft.

Als er één niet snelweg is dat er echt op lijkt dat is dan de N25 tussen de R24 en de E411/A4: https://maps.app.goo.gl/DBYqGqtYVmiwnqe46; ook met landbouwverkeer en 120.
Andersom valt hetzelfde te zeggen over expreswegen zonder pechstrook met huizen met 120.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 02 mei 2026, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat klopt wel, want dat was de enige of een van de weinige wegen in Wallonië die op oude Michelinkaarten met het expresswegsymbooltje werden aangeduid. De weg is ook tamelijk recent, uit mijn hoofd zeg ik: eind jaren '90 aangelegd.
Joshua schreef:Dat toont ook hoe (on)belangrijk ze de weg vinden.
Er is denk ik vooral onderschat hoe belangrijk de weg voor regionaal verkeer is gebleven. In Nederland zou de weg waarschijnlijk grootschaliger teruggebouwd zijn naar 1x1.

Het blijft moeilijk om structureel iets aan de weg te doen. Je hebt natuurlijk te maken met hoogteverschillen, je moet voor een beperkte hoeveelheid langzaam verkeer dure voorzieningen analeggen en er zijn erfaansluitingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Vinny schreef: vr 01 mei 2026, 8:56
Joshua schreef:Dat toont ook hoe (on)belangrijk ze de weg vinden.
Er is denk ik vooral onderschat hoe belangrijk de weg voor regionaal verkeer is gebleven. In Nederland zou de weg waarschijnlijk grootschaliger teruggebouwd zijn naar 1x1.
Of, en dat acht ik veel waarschijnlijker, Nederland zou de N4 uitgebouwd hebben tot volwaardige autosnelweg en zou de E411 nooit aangelegd hebben.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het was de provincie Luxembourg die het hardste heeft gevochten voor de autosnelwegverbinding. Het zuidelijker tracé daarvan (ten opzichte van de N4) zie ik als uitvloeisel van de wens om de provincie maximaal te ontsluiten. Met de N4 was dat nooit gelukt.

Ik denk soortgelijke argumenten in Nederland ook wel hun werk hadden gedaan; zie met name discussies eind jaren ‘60 over de ontsluiting van het noorden van het land. De vraag is dan wat ‘we’ met de oude N4 zouden hebben gedaan. 2+1 vind ik geen rare gedachte, en dan terugbouwen in bebouwd gebied.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Nou, als ik kijk naar de snelwegen in Noord- Nederland, dan volgen die toch vrijwel allemaal redelijk de tracés van de in de jaren 60 reeds aanwezig N-wegen. Af en toe even een verlegging bij dorpspassages, maar veel spannender wordt het niet.
De E411 betreft echt een volledig nieuw snelwegtracé door heel landelijk gebied. Ik vermoed dat eerder de relatief lage kosten doorslag hebben gegeven dan de lobby van de provincie Luxemburg. En dat verklaart trouwens ook waarom men de N4 niet teruggebouwd heeft, maar zelfs verder uitgebouwd is. Die weg loopt door dichter bevolkt gebied en heeft een groter lokaal belang dan de E411. Grote voordeel hiervan is dat Wallonië hierdoor een relatief heel robuust wegennetwerk kent, voor een zo dunbevolkt gebied.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De bouw van de E411 lijkt er toch wel vertraging door hebben opgelopen. De snelweg eindigde in 1973 bij Courrière op de N4, maar het duurde 15 jaar voordat de hele E411 voltooid was.

In hedendaags opzicht lijkt 15 jaar niet veel, maar voor die tijd was dat een best lange periode. De afweging / variantenkeuze heeft misschien toch wel veel tijd gekost.

Ik vraag mij af of de E411 de functie van zowel de N4 als N95 moest overnemen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Was volgens mij ook makkelijker om aan te leggen, minder onteigeningen nodig en de hoogteverschillen zijn wat meer te overzien. Belangrijkste punt is dat Marche-en-Fammene erg geïsoleerd is komen te liggen. 17.000 inwoners zijn er echter ook niet super veel. Ze hebben wel een soort klaverbladaansluiting :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: vr 01 mei 2026, 10:15 De bouw van de E411 lijkt er toch wel vertraging door hebben opgelopen. De snelweg eindigde in 1973 bij Courrière op de N4, maar het duurde 15 jaar voordat de hele E411 voltooid was.

In hedendaags opzicht lijkt 15 jaar niet veel, maar voor die tijd was dat een best lange periode. De afweging / variantenkeuze heeft misschien toch wel veel tijd gekost.
Het plan zoals het in de jaren '50 ontstond was dat de autosnelweg bij Courrière zou eindigen, waarna het dan verder zou gaan over de N4, die voorzien was als een driestrooksweg. Dus langs die lijn werd de planvorming ingezet. Daarna begon de provincie Luxembourg zijn lobby en wisten zij eind jaren '60 de slag van een volledige autosnelweg binnen te halen. Maar alleen al dat element zorgde natuurlijk voor een flink deel van de 15 jaar. Verder liep er nog een periode van beperkte budgetten eind jaren '70 en begin jaren '80 doorheen. Op een gegeven moment is er nog wat geld dat bedoeld was voor de verbinding Arlon-Athus omgeleid naar het laatste stuk E411.

Wat ik in die context het raarste vind, is dat men bleef bouwen aan de uitbouw van de N4 naar expresweg terwijl de keuze voor de autosnelweg allang gevallen was. Hoewel expreswegen natuurlijk prettig goedkoop waren, had ook daar wel wat budgettaire ruimte kunnen worden vrijgespeeld. En mogelijk goodwill in de bredere planvorming voor de E411.
Chris schreef: vr 01 mei 2026, 10:15 Ik vraag mij af of de E411 de functie van zowel de N4 als N95 moest overnemen.
Ik heb dus het idee van wel (zie opmerkingen onlangs in de draad over de N89). Wat denk ik ook een rol heeft gespeeld bij de tracékeuze, is de wens om de industrie rond Athus te stimuleren. Naar Arlon geeft de E411 toch een ruim korter tracé dan de N4.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

paolie schreef: vr 01 mei 2026, 10:11 Nou, als ik kijk naar de snelwegen in Noord- Nederland, dan volgen die toch vrijwel allemaal redelijk de tracés van de in de jaren 60 reeds aanwezig N-wegen. Af en toe even een verlegging bij dorpspassages, maar veel spannender wordt het niet.
Het hele tracé van de A28/A37 tussen Meppel en de Duitse grens is nieuw, alsmede Assen-Hoogeveen. Ja, tussen Assen en Hoogeveen volgt de A28 wel wegen die tussen die plaatsen liepen, maar van oudsher waren dat wegen van een zeer secundair karakter, en hadden ze nooit meer dan een regionaal belang. De hoofdroute was al voor de oorlog langs de Drentse Hoofdvaart, over wat nu de N371 is, en dat was het ook nog ten tijde van de invoering van de E-nummering, toen dat de E35 werd.

Van Meppel naar Hoogeveen ging voor de bouw van de A28 ook over allemaal secundaire wegen met vele malen afslaan, er was daar geen doorgaande weg. Later kwam wat nu de N375 is gereed, ik vermoed dat de hoofdroute van Meppel naar Hoogeveen toen enige tijd via Pesse liep. Van Hoogeveen naar Emmen volgde de hoofdroute de Hoogeveense Vaart, maar ook dat waren allemaal smalle wegen.

Vanaf de jaren '60 lag er inderdaad een iets beter provinciaal wegennet, al is Meppel-Hoogeveen pas een hoogwaardige verbinding geworden toen de A28 eind jaren '70 gereed was. En de N371-route is uiteindelijk nooit door een snelweg vervangen.

Ook andere plannen voor de ontsluiting van het noorden van het land zijn gesneuveld, zoals de A6 Emmeloord-Groningen via Steenwijk, Oosterwolde en Roden, met daarop aansluitend een A33 Oosterwolde-Assen. De snelwegroute Leeuwarden-Groningen langs/over de oude E10 (huidige N355) is uiteindelijk ook nooit verder gekomen dan 6 km 2x2 op snelwegprofiel (later werd een gelijkvloerse kruising bij De Groene Ster toegevoegd) tussen Leeuwarden en Zwartewegsend, en een omlegging met ruimtereservering voor 2x2 bij Visvliet/Buren. Leeuwarden was uiteindelijk pas in 1999 over doorlopende 2x2 autosnelwegen bereikbaar, als laatste provinciehoofdstad van Nederland.
De E411 betreft echt een volledig nieuw snelwegtracé door heel landelijk gebied. Ik vermoed dat eerder de relatief lage kosten doorslag hebben gegeven dan de lobby van de provincie Luxemburg. En dat verklaart trouwens ook waarom men de N4 niet teruggebouwd heeft, maar zelfs verder uitgebouwd is. Die weg loopt door dichter bevolkt gebied en heeft een groter lokaal belang dan de E411. Grote voordeel hiervan is dat Wallonië hierdoor een relatief heel robuust wegennetwerk kent, voor een zo dunbevolkt gebied.
De E411 is prima voor doorgaand verkeer en helpt om een groot deel van Wallonië vrij vlot te ontsluiten. Een tot autosnelweg uitgebouwde N4 had dat veel minder goed kunnen doen voor de gebieden dichter tegen de Franse grens aan.
Pino schreef: vr 01 mei 2026, 11:28Ik heb dus het idee van wel (zie opmerkingen onlangs in de draad over de N89). Wat denk ik ook een rol heeft gespeeld bij de tracékeuze, is de wens om de industrie rond Athus te stimuleren. Naar Arlon geeft de E411 toch een ruim korter tracé dan de N4.
Hmm, als ik vanaf de N4 bij Namen (voor de aansluiting met de E411) tot aan de N81 bij Aarlen (ten zuiden van de aansluiting met de E411) meet is het zowel over de E411 als over de N4 117 km.
Vinny schreef: vr 01 mei 2026, 10:21 Was volgens mij ook makkelijker om aan te leggen, minder onteigeningen nodig en de hoogteverschillen zijn wat meer te overzien. Belangrijkste punt is dat Marche-en-Fammene erg geïsoleerd is komen te liggen. 17.000 inwoners zijn er echter ook niet super veel. Ze hebben wel een soort klaverbladaansluiting :rofl2:
Geïsoleerd niet echt. De N4, N63 en N89 zijn allemaal goed genoeg uitgebouwd dat je Marche vlot kan bereiken. De N836/N86 via Rochefort en Han-sur-Lesse is ook een heel behoorlijke weg. In ongeveer 20 minuten zit je op de E411 bij Namen, in ongeveer 25 minuten op de E25 bij Bastogne of de E411 bij Wellin, in een halfuur op de E411 bij Libramont-Chevigny, en het is ongeveer 45 minuten tot het begin van de A604 bij Seraing en daarmee minder dan 50 minuten tot de E42 bij Luik.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2026, 13:04
Pino schreef: vr 01 mei 2026, 11:28Ik heb dus het idee van wel (zie opmerkingen onlangs in de draad over de N89). Wat denk ik ook een rol heeft gespeeld bij de tracékeuze, is de wens om de industrie rond Athus te stimuleren. Naar Arlon geeft de E411 toch een ruim korter tracé dan de N4.
Hmm, als ik vanaf de N4 bij Namen (voor de aansluiting met de E411) tot aan de N81 bij Aarlen (ten zuiden van de aansluiting met de E411) meet is het zowel over de E411 als over de N4 117 km.
Verrek; da's best bijzonder wanneer je ziet hoezeer de E411 dichterbij de vogelvluchtlijn Courrière-Weyler blijft. Win je met de kaarsrechte stukken N4, tegenover zoiets als de slinger tussen Libramont-Chevigny, Neufchateau en Léglise, dus toch nog wel het een en ander terug.

Voor wat het dan nog waard is: mocht men het N4 tracé zijn gaan uitbouwen, dan had je er daar ook wel wat bochten bij gekregen, dus extra kilometers.

Laatste opmerking nog over Noord-Nederland: wat ik probeerde eerder te zeggen was met name dat er snelwegen tot stand kwamen om iets te doen aan het economische achterblijven van de regio. Net zoals dat voor de Ardense snelwegen een cruciaal argument was. Had je puur naar verkeersvraag gekeken, of ieder landsdeel iets willen een geven, dan had realisatie van de Nederlandse A7 en A28 en de Ardense snelwegen veel minder prioriteit gekregen. Het is een wat ander verhaal dat onze Nota Noorden des Lands (onder meer) werd uitgevoerd door uitbouw van een bestaande weg als Rijksweg 43, waar de E411 elders kwam te liggen. Maar de N4 is in zijn kern ook een 18e eeuwse weg, waar Rijksweg 43 op de tekentafel is ontstaan in de jaren ‘30 en grotendeels pas gerealiseerd ná de oorlog (waarbij ook nog tracéwijzigingen zijn doorgevoerd). Het zou eerder raar zijn geweest om niet langs die route te bouwen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Chris schreef: vr 01 mei 2026, 10:15 De bouw van de E411 lijkt er toch wel vertraging door hebben opgelopen. De snelweg eindigde in 1973 bij Courrière op de N4, maar het duurde 15 jaar voordat de hele E411 voltooid was.

Ik vraag mij af of de E411 de functie van zowel de N4 als N95 moest overnemen.
Wat daarin meespeelde was dat het in die 15 jaar economisch niet goed ging. Dat begon met de oliecrisis van 1973 en duurde tot die in de jaren '80.

Op internet wordt er ook verwezen naar de wafelijzerpolitiek en de sluiting van de staalfabriek in Athus in 1977 als reden waarom de E411 aangelegd werd. Maar de grondoorzaak dat het zo geduurd heeft ligt toch wel aan het gebrek aan geld door de de slechte economische toestand van toen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als ik het goed begreep, was de sluiting bij Athus feitelijk het moment waarop besloten werd de A28 niet meer aan te leggen. Van het vrijgevallen geld kon het laatste stuk A4 worden gefinancierd.

Qua wafelijzer: Rien merkt op wegen-routes.be met zoveel woorden op dat Vlaamse afgevaardigden meerdere malen hebben geprobeerd de E411 als onnodig te laten schrappen, maar dat Wallonië het zich niet meer uit handen liet slaan.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Als de (E25-E411/)A4 enerzijds en de E25/A26 anderzijds nooit werden aangelegd dan waren er rond het zuiden van Tenneville en westen van Martelange rondwegen aangelegd, deze staan dan nog ook ingetekend in de gewestplannen:
Martelange( deels): https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47;
Tenneville: https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47.

Op 1 april ;) ging er de ronde tot het aanleggen van d(i)e rondweg/contournement de Martelange:
SPOILER: TOON

Afbeelding