paolie schreef: vr 01 mei 2026, 10:11
Nou, als ik kijk naar de snelwegen in Noord- Nederland, dan volgen die toch vrijwel allemaal redelijk de tracés van de in de jaren 60 reeds aanwezig N-wegen. Af en toe even een verlegging bij dorpspassages, maar veel spannender wordt het niet.
Het hele tracé van de A28/A37 tussen Meppel en de Duitse grens is nieuw, alsmede Assen-Hoogeveen. Ja, tussen Assen en Hoogeveen volgt de A28 wel wegen die tussen die plaatsen liepen, maar van oudsher waren dat wegen van een zeer secundair karakter, en hadden ze nooit meer dan een regionaal belang. De hoofdroute was al voor de oorlog langs de Drentse Hoofdvaart, over wat nu de N371 is, en dat was het ook nog ten tijde van de invoering van de E-nummering, toen dat de E35 werd.
Van Meppel naar Hoogeveen ging voor de bouw van de A28 ook over allemaal secundaire wegen met vele malen afslaan, er was daar geen doorgaande weg. Later kwam wat nu de N375 is gereed, ik vermoed dat de hoofdroute van Meppel naar Hoogeveen toen enige tijd via Pesse liep. Van Hoogeveen naar Emmen volgde de hoofdroute de Hoogeveense Vaart, maar ook dat waren allemaal smalle wegen.
Vanaf de jaren '60 lag er inderdaad een iets beter provinciaal wegennet, al is Meppel-Hoogeveen pas een hoogwaardige verbinding geworden toen de A28 eind jaren '70 gereed was. En de N371-route is uiteindelijk nooit door een snelweg vervangen.
Ook andere plannen voor de ontsluiting van het noorden van het land zijn gesneuveld, zoals de A6 Emmeloord-Groningen via Steenwijk, Oosterwolde en Roden, met daarop aansluitend een A33 Oosterwolde-Assen. De snelwegroute Leeuwarden-Groningen langs/over de oude E10 (huidige N355) is uiteindelijk ook nooit verder gekomen dan 6 km 2x2 op snelwegprofiel (later werd een gelijkvloerse kruising bij De Groene Ster toegevoegd) tussen Leeuwarden en Zwartewegsend, en een omlegging met ruimtereservering voor 2x2 bij Visvliet/Buren. Leeuwarden was uiteindelijk pas in 1999 over doorlopende 2x2 autosnelwegen bereikbaar, als laatste provinciehoofdstad van Nederland.
De E411 betreft echt een volledig nieuw snelwegtracé door heel landelijk gebied. Ik vermoed dat eerder de relatief lage kosten doorslag hebben gegeven dan de lobby van de provincie Luxemburg. En dat verklaart trouwens ook waarom men de N4 niet teruggebouwd heeft, maar zelfs verder uitgebouwd is. Die weg loopt door dichter bevolkt gebied en heeft een groter lokaal belang dan de E411. Grote voordeel hiervan is dat Wallonië hierdoor een relatief heel robuust wegennetwerk kent, voor een zo dunbevolkt gebied.
De E411 is prima voor doorgaand verkeer en helpt om een groot deel van Wallonië vrij vlot te ontsluiten. Een tot autosnelweg uitgebouwde N4 had dat veel minder goed kunnen doen voor de gebieden dichter tegen de Franse grens aan.
Pino schreef: vr 01 mei 2026, 11:28Ik heb dus het idee van wel (zie opmerkingen onlangs in de draad over de N89). Wat denk ik ook een rol heeft gespeeld bij de tracékeuze, is de wens om de industrie rond Athus te stimuleren. Naar Arlon geeft de E411 toch een ruim korter tracé dan de N4.
Hmm, als ik vanaf de N4 bij Namen (voor de aansluiting met de E411) tot aan de N81 bij Aarlen (ten zuiden van de aansluiting met de E411) meet is het zowel over de E411 als over de N4 117 km.
Vinny schreef: vr 01 mei 2026, 10:21
Was volgens mij ook makkelijker om aan te leggen, minder onteigeningen nodig en de hoogteverschillen zijn wat meer te overzien. Belangrijkste punt is dat Marche-en-Fammene erg geïsoleerd is komen te liggen. 17.000 inwoners zijn er echter ook niet super veel. Ze hebben wel een soort klaverbladaansluiting
Geïsoleerd niet echt. De N4, N63 en N89 zijn allemaal goed genoeg uitgebouwd dat je Marche vlot kan bereiken. De N836/N86 via Rochefort en Han-sur-Lesse is ook een heel behoorlijke weg. In ongeveer 20 minuten zit je op de E411 bij Namen, in ongeveer 25 minuten op de E25 bij Bastogne of de E411 bij Wellin, in een halfuur op de E411 bij Libramont-Chevigny, en het is ongeveer 45 minuten tot het begin van de A604 bij Seraing en daarmee minder dan 50 minuten tot de E42 bij Luik.