Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 05 jul 2020, 9:28

Km357 schreef: zo 05 jul 2020, 7:47 Dat houdertje hangt er bij mij nu zo al 3 jaar, kan niet zeggen dat ik er last van heb.
Herkenbaar. Ik zie het feitelijk alleen maar zitten wanneer ik door de voorruit naar binnen kijk. Overigens alleen dat houdertje; de badge ligt binnen bij de wegenkaarten en gaat er pas in bij vertrek op vakantie.

De gedachte “waarom zit dat gele ding er voor maar enkele ritten per jaar” herken ik trouwens ook wel. Nog erger: ik ontvang binnenkort een heffing omdat ik 13 maanden niet gebruikt heb (en het is nu niet dat ik plannen had voor ritten over tolwegen die ik door COVID-19 heb moeten begraven).

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » zo 05 jul 2020, 20:15

^^ Hier ligt de badge in de kast en wordt ook alleen gebruikt voor de vakantie. Dit jaar staat geen vakantie gepland, dat hadden we vorig jaar al besloten i.v.m. trouwplannen. Ik kan dus ook de heffing (€ 10,-?) verwachten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 jul 2020, 20:23

^^ Hangt van het type badge af. Voor de badge voor alleen Frankrijk is het inderdaad dat je moet betalen als je hem een contractjaar (dus niet per se 12 maanden sinds de vorige keer) lang niet gebruikt. Voor de badge met Spanje en Portugal (en eventueel Italië erbij) geldt een termijn van twee contractjaren, als ik het goed heb.

Mijn oude badge voor Frankrijk heb ik ook wel eens voor een kort stukje gebruikt, toen ik op vakantie in Oostenrijk en Zwitserland vanaf Martigny een rondje via Chamonix en Morzine maakte. Ik had de badge toen ook al een hele tijd niet gebruikt en ondanks dat ik hem enkel gebruikte voor het stukje tot aan Cluses (maar dus wel € 2,50 extra moest betalen per maand dat ik de badge gebruikte), was dat natuurlijk voordeliger dan die 10 euro aftikken als ik de badge niet had gebruikt.

Ik heb mijn huidige badge ook nog niet in Frankrijk gebruikt, alleen in Italië en Spanje.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 05 jul 2020, 21:53

Van de week mijn badge ook maar omwisselen bij de ANWB. Ik heb nog zo,n badge voor Frankrijk alleen, maar die heb ik al 5 jaar en aardig wat gebruikt. Voor de zekerheid dan maar even omruilen, voor dat de batterij op is.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 jul 2020, 22:36

^^ Die badges voor Frankrijk alleen worden niet meer nieuw uitgegeven via de ANWB. Het is op FR/ES/PT, of FR/ES/PT/IT.

Ik heb vorig jaar voor die laatste gekozen, maar dat was omdat ik ook een badge wilde die Italië dekte en dat kon nu eindelijk makkelijk. Ik had eerder een badge voor alleen Frankrijk.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 05 jul 2020, 22:47

^^ Klopt ik kies denk ik voor de variant FR/ES/PT. Ik hoef niet per se zo,n grote kast op me voorruit :rofl2:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 jul 2020, 23:33

^^ Zo'n ding zit er toch niet permanent op. ;) Ja, het kastje is een stuk groter dan de badge voor alleen Frankrijk, maar dat het ook in Italië werkt is voor mij wel ideaal. Als je daar nooit komt voegt het natuurlijk niet zoveel toe. Maar ik heb hem vorig jaar en dit jaar al in Italië gebruikt, en dit jaar ook al in Spanje (in een huurauto).

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » zo 05 jul 2020, 23:50

Bij mij is het meestal de keuze uit Frankrijk of Italië als vakantiebestemming, no brainer dus om die met Italië te nemen. Dit keer pak ik nog een paar dagen Barcelona mee, dat wordt dus nu ook fijn de Via-T stroken pakken.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 06 jul 2020, 7:24

Heeft er iemand z'n télépéage badge gebruikt voor ondergronds parkeren?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jul 2020, 7:52

^^ Ja, meermaals in Versailles en Parijs. En ook wel in Nice geloof ik. Handige manier van betalen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 06 jul 2020, 10:21

Coen Tunnel schreef: zo 05 jul 2020, 20:23 ^^ Hangt van het type badge af. Voor de badge voor alleen Frankrijk is het inderdaad dat je moet betalen als je hem een contractjaar (dus niet per se 12 maanden sinds de vorige keer) lang niet gebruikt. Voor de badge met Spanje en Portugal (en eventueel Italië erbij) geldt een termijn van twee contractjaren, als ik het goed heb.
Ik heb nog een oude, alleen voor Frankrijk-badge. De noodzaak om deze om te ruilen heb ik (nog), daar wij alleen naar Frankrijk op vakantie gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 10:27

Ik heb ook nog die Frankrijk badge, nu het 7e jaar. Ik vraag mij ook af of die batterij nog wel zo lang mee gaat.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 06 jul 2020, 10:55

^^ Van wat ik gelezen heb gaat de batterij ongeveer 7 jaar mee, maar er staat niet bij of dit ook geld bij veel gebruik. Ik snap niet zo goed dat ze geen badges maken met een indicatie erop hoe ver de batterij is qua levensduur, misschien omdat het anders helemaal van die grote dingen worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 11:12

Mijn rookmelders gaan altijd piepjes geven wanneer de batterij op zijn einde loopt. Kan me voorstellen dat de badge dat ook doet, of dat je merkt dat de piepjes bij het openen van de poortjes zwakker worden. Als ik de teksten op de websites over Telepéage zo lees, zou ik me er niet al te druk over maken. Als een slagboom niet open gaat, moet je met de assistence-knop wel doorgelaten worden en daarna is het een kwestie van vervangen. Dat laatste gaat natuurlijk wel makkelijker als je in AREA-gebied bent (kun je ook tijdens je rit nog even laten testen), maar in het slechtste geval je vakantie moeten uitrijden op de oude creditcard-methode is natuurlijk ook geen drama.

Het wordt tijd dat het Ulys-systeem van Vinci breder wordt uitgerold: alles over smartphone.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 06 jul 2020, 13:19

^^
Ik heb net even op de site gekeken, als ik het zo goed zie is het Ulys systeem niet heel veel anders dan wat AREA heeft? Badge achter de ruit voor de tol, alleen wel een beter overzichtelijke app. Al moet ik zeggen dat ik nog eens uit moet zoeken of AREA een app heeft, nog nooit naar gekeken.

Ulys heeft geen activatiekostem, het tarief is dan weer 30 cent per maand hoger dan AREA. En geen optie voor Italië.

En nu ik toch naar de tarieven zit te kijken, hoe zit het voor meerdere landen? Betaal ik de € 1,70 voor Frankrijk en daar dan € 2,40 bovenop voor Spanje?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 13:51

R-R-L schreef: ma 06 jul 2020, 13:19 Als ik het zo goed zie is het Ulys systeem niet heel veel anders dan wat AREA heeft? Badge achter de ruit voor de tol, alleen wel een beter overzichtelijke app. Al moet ik zeggen dat ik nog eens uit moet zoeken of AREA een app heeft, nog nooit naar gekeken.
Ulys werkt nu inderdaad nog met badge. De bijbehorende app moet wat extra gebruiksgemak geven, maar het systeem is onder de streep niet anders dan de AREA-badge.

Ze waren echter bezig met een systeem zonder badge, waarbij met Bluetooth de verbinding wordt gemaakt tussen jouw smartphone-app en het telepeage-systeem (met nog ergens een kenteken-check ertussenin, ook om te voorkomen dat meerdere apps in één auto aangeslagen worden). Het is alweer twee jaar terug dat ik daarover las (hier bijvoorbeeld), dus ik had ergens gedacht dat dit wel live zou zijn. Dat lijkt niet het geval, dus mijn post stond onjuist in tegenwoordige tijd. Het lijkt me wel een logische verandering naar de nabije toekomst. Ik zie die graag komen, want het vermindert badge-gedoe als in de voorgaande posts besproken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 06 jul 2020, 14:28

R-R-L schreef: ma 06 jul 2020, 13:19En nu ik toch naar de tarieven zit te kijken, hoe zit het voor meerdere landen? Betaal ik de € 1,70 voor Frankrijk en daar dan € 2,40 bovenop voor Spanje?
Ja, maar daar krijg je dan wel weer een gespecificeerde Spaanse factuur voor terug.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 06 jul 2020, 14:31

Coen Tunnel schreef: zo 05 jul 2020, 23:33 ^^ Zo'n ding zit er toch niet permanent op. ;)
Niet? Ik heb hem er sinds vorige zomer gewoon op laten zitten. Verder nooit over nagedacht tot enkele weken geleden. Maar voor die paar weken haal ik hem er niet nog een keer af.

Koots
woonerf

Bericht door Koots » di 07 jul 2020, 13:36

Chris schreef: ma 06 jul 2020, 10:27 Ik heb ook nog die Frankrijk badge, nu het 7e jaar. Ik vraag mij ook af of die batterij nog wel zo lang mee gaat.
Same here, voor de zekerheid altijd de eerste keer bij een combinatiepoort om evt. met de creditcard te kunnen betalen/een ticket te kunnen pakken 8-) . Ik heb de houder/badge overigens altijd juist niet op het "zwarte" gedeelte van de voorruit geplakt, maar net eronder, rechts van de binnenspiegel. Zo heb ik er absoluut geen last van. Rond Metz de badge uit de verpakking uit het dashboardkastje en klaar!
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 07 jul 2020, 23:11

Voor de mensen die hun badge via AREA hebben, hebben jullie de oude voor alleen Frankrijk teruggestuurd na het wisselen voor de nieuwe met de andere landen? Bij het aanvragen van de nieuwe zag ik wel dat de oude terug zou moeten, maar geen instructie gekregen waar dat heen moet. Niet per mail, niet in de envelop waar de nieuwe badge in zat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 08 jul 2020, 8:17

Als je de nieuwe per post ontvangt zit er ook een soort antwoordenvelop bij die je met oude badge erin moet terugsturen. Moet binnen een maand of zo op straffe van een soort boete dacht ik.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 21 jul 2020, 21:18

*SCHOP*
Naturist schreef: vr 09 aug 2019, 0:10
Ajaxcied10 schreef: do 08 aug 2019, 16:26
Naturist schreef: do 08 aug 2019, 0:06 ^^ Hel en verdoemenis, dit jaar 3 incidenten!
Wat in godsnaam rij je om in klasse 4 terecht te komen??? Dat zijn vrachtwagens.

Klasse 4: voertuigen of combinaties van voertuigen met meer dan twee assen, waarvan het gewicht hoger is dan 3,5 ton.
Wat Keokiracer al zei, onze Iveco.
Iemand zei een keer dat het gewicht toen wellicht meegespeeld heeft. Met de kinderen erin, een volle tank water en alle vakantiespullen erin zou hij wel net iets boven de 3,5 ton uitgekomen kunnen zijn.
Maar misschien was het gewoon een poging om weer een Nederlandse toerist te belazeren, omdat ze de echte fraude met de invalideparkeerkaart beu zijn.
Ik weet het niet, maar wel dat het toen bij Parijs met die kerel waar ik zelfs tegen moest schreeuwen er echt stond: Classe 4
Maar ik heb geen twinasser of dubbelasser maar gewoon een extra lange iveco daily lengte 4 hoogte 3.
En die kan dus in de toekomst nog langer worden, een L5
Maar vandaag was het weer r*tedruk in de winkel dus nog niet aan schrijven toegekomen.
Het staat in de agenda dus komt het vast wel goed.
Een jaar verder en de Corona problematiek voorlopig uit het zicht planden wij voor komend jaar naast sowieso een seizoenplaats op de Vaarselhof een 14daagse rondrit door Duitsland (die wat meer Corona-regels als in Nederland hebben) als nu toch ook weer Frankrijk in plaats van Duitsland.
Heel het voorjaar hadden we het er niet meer over gehad maar nu Frankrijk weer in zicht kwam gaf Eega aan dat zij geen schreeuwpartijen aan de tolpoorten meer wenste en dat ze dan maar liever zag dat ik de onterecht hoge tol zou accepteren omdat zij door zulke spanning ontzettend veel spasmen kreeg die gepaard gaan met een gelijke hoeveelheid pijn.
Met hulp van Hans mijn autismebegeleider dit gesprek in gegaan waarin ik eigenlijk niet wilde wijken. Voordat we onaardige dingen tegen elkaar gingen zeggen heb ik me toen zover laten krijgen dat ik alleen vriendelijk alles mocht proberen maar dat ik daarna dan maar moest accepteren, we kunnen het tenslotte dit zakelijk goede jaar ook wel betalen.
Maar principe is principe dus bleef het in de dagen daarna toch knagen waarop ik m'n eigen schrijfsels en de reacties daarop er maar eens op nasloeg.
Kwam de prachtige reminder van RSK tegen om toch de badge maar aan te schaffen, waarvan Eega zich door de eerste de beste telefonisch medewerker van de ANWB zich had laten wijsmaken dat zulks niet zou gaan.
Barriere nummer 1 was dus Eega die op mijn aandringen en de passage van Liber-t erbij toch maar weer kontakt met die organisatie opnam.
Met een positief antwoord van het hoofdkantoor moesten wij naar een filiaal van de ANWB gaan om daar die badge te bestellen met dan dus die aanpassingen erin.
Aangezien wij afgelopen maandag naar Ede moesten voor een rolstoelwielrevisie, konden we dat mooi daar combineren.
Elf uur stipt waren we de eerste klant en mochten met een van de medewerksters mee naar de balie om een en ander te regelen, zou het dan toch nu echt eindelijk gaan lukken?

Nou, niet helemaal dus:

(en hier laat ik Eega het verhaal vervolgen want ik wordt nog witheet als ik hier aan terugdenk.)

De dame in kwestie had 'n klein beetje moeite met het helder krijgen van alle details uit Naturist zijn verhaal. Nadat ik hem aangaf het wellicht duidelijker te kunnen overbrengen mocht ik het verder uitleggen. Ze snapte onze vraagstelling en ging voor ons aan de slag. De telefoon gepakt richting het hoofdkantoor omdat ze in haar scherm geen gaik code in kon voeren.
Het hoofdkantoor gaf aan dat wij dat zelf konden regelen met het klantaccount nadat de aanvraag was gedaan.
Het kopen van het apparaatje ging van start, bij het invullen van de rekening gegevens bleek dat bij een bedrijfsaccount weer extra zaken nodig waren.
Tweede ronde telefonisch contact met het hoofdkantoor. Nu in dit geval was die extra info niet noodzakelijk. Ik ben namelijk zowel eigenaar van de winkel, de bus én de gehandicaptenparkeerkaart. (o ja de handicap is ook van mij 😉). Na de uitgebreide uitleg (de uitleg was enorm lang en gedetailleerd), op weg naar de betaling. Nou helaas de kassa werkte niet. De rij achter ons was inmiddels enorm.
Naturist rekende af bij de andere kassa en ik nam de tijd om de dame achter mij excuses te maken omdat ze zo lang moest wachten. Totaal gaargekletst maar ook trots en voldaan richting een plekje voor de lunch.
Eindelijk zijn wij de eigenaar van een tolbadge en zijn discussies en wachtrijen waarschijnlijk verleden tijd.
Over 'n dag of twee kunnen wij in ons account de extra gegevens ingeven en daarna in principe op reis.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om 'n uur in de ANWB winkel in de belangstelling te staan, maar ik niet, aan mij mag het voorbij gaan....
Het beste van beide: rechtmatig gebruik van de korting en snel doorgang bij de tol, zonder geroep-geschreeuw-spasticiteit en pijn.
Op naar een gezellige ontspannen vakantie.
(tot zover Eega haar verhaal)

Aldus zo hopen wij. Nu afwachten of het veranderen van de gegevens net zo gemakkelijk verloopt als dat de medewerker van het hoofdkantoor ons via de dame aan de balie heeft toegezegd.

The story continues...
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 10 aug 2020, 22:59

Update: De tolbadge werkt!!!
Bij het eerste poortje, met veel spanning langzaam opgereden.. Om te zien dat deze ook voor ons openging met een kort zacht piepje uit onze tolbadge.
De tweede en laatste poort andermaal hetzelfde.
:feestjeja: :feestjeja: :feestjeja:

Nog even kort gevraagd aan Eega of het toch echt allemaal klopte, en waar ze de GAIK code had ingevuld, waarop ze zei dat dat niet kon en niet hoefde.
Deze badge ondersteunt alleen classe 1 en classe 2 en op basis van ons kenteken hoort deze gewoon alleen maar classe 1 te geven. Dat zei ze :p

Super, dit hadden we echt jaren eerder moeten doen. Maar dan hadden jullie niet mee kunnen smullen van de belevenissen die ik hier mocht neerpennen.
Mocht er trouwens toch nog een classe 3 of 4 uitrollen op de factuur, dan is dat niet mijn probleem meer. Bemoeien met de boekhouding laat ik met liefde en plezier aan Eega over, die weet daar wel raad mee. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 aug 2020, 23:15

Eureka dat het functioneert. Scheelt jou weer heel wat Franse ergernis.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 11 aug 2020, 8:04

Mooi :) Zo'n gemak dat dingetje.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 14 aug 2020, 10:54

Mooi dat hij werkt :top:

Zelf nog even de ervaringen met de Top'Europ FEPI (maw, de versie met Italië) neerpennen. Heb de badge uiteindelijk toch wel tegen de ruit geplakt, helemaal tegen de hemelbekleding zit hij zo dat ik hem niet zie. Zo goed verborgen dat ik hem terug in Nederland nog een tijdje tegen de ruit had, compleet vergeten. Door de zwarte stippen op de ruit viel hij van buiten ook amper op.

Wederom erg veel schik gehad van de tolbadge, zowel bij de rustige als drukke poorten scheelt het simpelweg erg veel tijd. Paar specifieke situaties:
- Tol op de périphérique van Lyon: 50 km/u waar met wat auto's voor je de pijl last minute naar de andere strook kan gaan, die pakte ik maar met 30-40 om iets minder abrupt te hoeven wisselen.
- Parkeergarage in Spanje: via-T logo zat er nog niet genoeg in, dus niet gezien bij het inrijden. Kaartje betaald en daarna bij het uitrijden piep van de tolbadge. Zit blijkbaar een prima controle op, zat de parkeergarage niet terug op de factuur.
- Ingang tolsectie op de A9 als je vanuit Spanje komt was de télépéage poort gesloten. Compleet naar rechts voor die van de vrachtwagens, blijkt geen slagboom te hebben. Gendarmerie achter de poort wees nog naar mijn auto en verwachtte dat ze nog wel even achter me aan kwamen voor een praatje, bleef uit. Zonde, kan ik die niet wegstrepen. Normaal is in discussie gaan met de gendarmerie geen slim plan, maar als alles in orde is, ach.
- Bij uitgang tolsectie op de A2 veel Nederlanders en Belgen met de badge. Nederlander voor ons die zat te twijfelen, toen hij net genoeg opzij ging de bestuurster aangemaand om er tussendoor te gaan. Mocht hij toch de télépéage poort pakken, dan liever achter ons. Belg achter ons had blijkbaar dezelfde tactiek en hield het gat tussen ons zo klein mogelijk.

Alle ritten in Spanje waren in de periode 17-23 juli, zijn keurig op tijd doorgegeven aan AREA zodat ze nog dezelfde maand op de factuur staan. Had een langere verwerkingstijd verwacht. Fijn, niet nog eens een factuur die binnenkomt tegen de tijd dat je alweer toe bent aan de volgende vakantie.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » vr 14 aug 2020, 22:49

De tolbadge wordt elk jaar beter gebruikt in Franrijk, heb ik het gevoel. Door het veelvuldige gebruik zijn de rijen voor de poortjes waar je moet betalen met betaalkaarten ook veel korter geworden of zelfs verdwenen. In de afgelopen tweeënhalve week nooit meer dan max 1 of 2 auto's voor ons gehad bij deze poortjes. Dat korte wachten heb ik er overigens graag voor over, omdat ik de tankpas van de baas mag gebruiken om de tol af te rekenen...

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 17 aug 2020, 15:48

Dit jaar op de terugweg op de A10/A11 vlak onder Parijs 10 minuten over de tol barriere gedaan... poortje liep vast. Ik stond als 4e, en heb m'n combi achteruit gestoken en poortje naar links genomen (helaas, die naar rechts was waarschijnlijk probleemloos, die naar links deed het wel, maar zonder passen...) Was vorig jaar ook bij saint Arnoult, gevoelige systemen of dom toeval?
Normaal kost zo'n poortje misschien 20 seconden, maar met deze ervaring snap ik badge gebruikers :top:

hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey » ma 17 aug 2020, 16:41

Dit jaar mijn Liber-T van APRR omgewisseld voor een Top'Europe (F/E/P/I). Werkte feilloos op de autoroute in Frankrijk en Italië, en in een parkeergarage in Aix-en-Provence. Bij de P&R op de Italiaanse A1 bij Firenze was de badge niet zo reactief, maar uiteindelijk ging de barrier toch open. In Frankrijk is alles t/m 8 augustus gefactureerd, Italië heb ik nog niet gezien. Weer heel veel tijd gewonnen bij de tolstations, nergens hoeven wachten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 aug 2020, 16:56

^^
Dat kan ruim een half jaar duren. Heb ook erg lang niks van een rekening o.i.d. gezien. Uiteindelijk kwam het dan ruim een half jaar later toen ik op een hele andere snelweg de badge gebruikte en de oude rekening zo mee kwam. Sindsdien komt ook de Italiaanse rekening normaal aan het eind van de maand. Schijnbaar krijgen de Italianen het niet voor elkaar om bij nieuwe badges de rekening meteen op te sturen. Bij de badge van onze bedrijfsauto's was dat ook al zo het geval, al kwamen die direct van Telepass.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"