Pino schreef: ↑za 20 mar 2021, 19:30
Hajo schreef: ↑za 20 mar 2021, 17:31
Ik vat het heel pragmatisch op: hoe vaak kom ik nu op die bepaalde tolweg? Misschien één keer en daarna nooit meer.
Daar volg ik je niet helemaal. “Die bepaalde tolweg” is toch het complete netwerk waarop een badge werkt?
Een badge werkt weliswaar op een compleet netwerk van tolwegen, maar met "die bepaalde tolweg" bedoel ik de tolweg die ik nodig heb om van A naar B te komen. Op de rest van het netwerk kom je misschien niet eens. Ik zie het nut van zo'n badge, kortom, niet echt in. Voor die ene keer dat je, bijvoorbeeld, de Franse A31 volgt, is het mij de aanschaf van een badge niet waard.
In Europa heb met een huurauto in Spanje en Ierland gereden. De Spaanse huurauto (Audi Q3) had een badge of transponder. Als ik het mij goed herinner, was de enige tolweg die ik daar heb gevolgd, de A4 van Cadiz naar Sevilla.
In Ierland betaal je ook voor enkele snelwegen tol. Dat was maar 1 of 2 euro per keer. Dat geringe bedrag heb ik contant voldaan, bij een bemand tolpoortje. Wel grappig dat je dat aan de rechterkant moet doen. Zo ook in parkeergarages uiteraard.
In de VS daarentegen hebben huurauto's een transponder waarmee je zonder te stoppen onder een tolpoort door kunt rijden. Soms moet je vertragen, maar soms is zelfs dat niet nodig.
Thuis ontvang ik al vrij snel een factuur van AVIS (ben er vaste klant met "preferred" status) met een gespecificeerd overzicht van alle tolwegen, bruggen en tunnels die ik heb bereden. Je betaalt helaas wel een "gemakstoeslag" en het hoogste toltarief, maar goed. Het te betalen bedrag wordt via je creditcard automatisch van je rekening afgeschreven.