Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mar 2021, 11:56

exroosje schreef: di 23 mar 2021, 9:36Oostenrijk is wat dat betreft ook weer een ander geval, want bv op de Brenner heb je wel kentekentol, maar het is geen free flow. Het is feitelijk pre pay dus heb je het incassoprobleem niet.
Het is niet alleen prepaid. Ja, je kunt prepaid betalen, maar je kunt ook een account aanmaken waar je je kenteken en een creditcard aan koppelt en dan wordt je creditcard pas belast op het moment van passage. Digitale Streckenmaut Flex is zeker geen prepaid oplossing, het is gewoon een systeem waarbij je pas afrekent als je het gebruikt, maar met kentekenherkenning in plaats van transponders. Een prima systeem, geen gedoe meer met stoppen, geen extra kosten, alleen een account aanmaken. Na de F1 GP van Oostenrijk bespaarde het mij bovendien veel tijd bij het tolstation voor de Bosrucktunnel, het was mooi om al die andere Nederlanders voorbij te kunnen rijden. :woop:

Maar het incassorisico van dit systeem ligt bij de creditcardmaatschappij, niet bij de tolwegbeheerder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 mar 2021, 10:55

^^
Waar Oostenrijk echter nog aan moet werken is dan ook automatisch een tolvignet regelen met die Flexoptie. Dat gebeurd nu nog niet. Nu ze die technologie toch al voor Sondermautsrecken inzetten, zou het relatief weinig extra moeite moeten kosten om voor het overige snelwegennet (digitale camera's zijn al voldoende aanwezig) je automatisch een tolvignet voor 10 dagen (of daarna automatisch een upgrade naar 2 maanden of 1 jaar als dat de goedkoopste variant wordt) af te schrijven.

Maar nee, de Asfinag staat liever op hele gemene plekken mensen te vangen zonder tolvignet, om vervolgens 120€ "Ersatzmaut" af te tikken voor 2 km snelweg (al is dit nu wat lastiger geworden met de nieuwe tolvrije stukken). En nog veel gemener vind ik dat nieuwe Free-Flow systeem op de A9. Als je geen abonnement hebt of geen geactiveerde Flex-Optie of geen prepaid-ticket, krijg je meteen ook die €120 "Ersatzmaut" naar huis gestuurd. Dat vind ik nogal behoorlijk agressief. In andere landen met Free-Flow-systemen krijg je tenminste nog de fatsoenlijke mogelijkheid om het tolbedrag in een X-aantal dagen na de passage te betalen zonder opslag, bijv. online of bij diverse tankstations aan de route. OK, de Oostenrijkers bieden daarvoor nog een half tolplein aan om ter plaatse te betalen, maar ik durf te wedden dat nodige touristen onwetend gewoon op de hoofdrijbaan blijven rijden.
Pino schreef: vr 19 mar 2021, 22:22 Laatste gedachte over Aosta: ze hadden, toen men de A5 verlengde naar Courmayeur, eigenlijk het oude tolstation Aosta-Est (tot 1994 het einde van de snelweg) moeten afbreken en moeten verplaatsen naar Aosta-Ovest. Aosta-Est had binnen het gesloten systeem moeten worden gebracht en Aosta-Ovest had de plaats moeten worden waar je dat systeem verlaat. Op Aosta-Ovest dan aparte tolpoorten voor afslaand en oprijdend verkeer, zodat doorgaand verkeer vanuit Torino betaalt voor het stuk tot aan Courmayeur (plus het bedrag op je kaartje), doorgaand verkeer richting Torino een kaartje trekt waaruit blijkt dat je al bij Courmayeur was opgereden, terwijl oprijdend verkeer richting Torino een kaartje trekt waaruit blijkt dat je juist niet uit Courmayeur komt (etcetera).
Het tolstation van de afrit Aosta-Ovest was al duidelijk voorbereid op zo'n situatie, aangezien verkeer van/naar Torino ook door het tolstation rijdt, maar zonder slagboom. Alleen voor de mensen met een Telepass piept het en wordt het hele tolbedrag tussen Cormayeur en Aosta-Est op je account als tegoed bijgeschreven. Als je bij Aosta-Ovest de snelweg oprijdt staat er ook een bordje met "ticket in 13 km", waar normaliter de slagboom staat. Alleen van/naar Courmayeur betaal je bij Aosta-Ovest meteen de tol. Schijnbaar heeft men er rekening mee gehouden dat het tolstation verplaatst zou kunnen worden.

Overigens ook opvallend is dat de afrit Morgex normaliter alleen van/naar Aosta gebruikt kan worden, maar eigenlijk is die afrit volledig gebouwd en zou ook van/naar Courmayeur gebruikt kunnen worden. Dat schijnt in uitzonderingsgevallen ook wel eens te gebeuren, maar normaliter is die mogelijkheid met slagbomen afgesloten.
duikgek89 schreef: za 20 mar 2021, 20:53 Door Polen moet je stoppen voor een kaartje, waarbij je moet wachten op klungels die er te ver af staan; om bij het betalen te wachten tot je voorgangers betaald hebben. Is geen ramp, maar als je eenmaal de tolbadge gebruikt hebt, stoort al dat gehannes. Zelfs als het nauwelijks langer duurt.
In Polen is er ook een Kapsch-badge voor de meeste tolwegen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 29 mar 2021, 11:02

^^ En bij Courmayeur heb je deze asfaltvlakte waar een tolstation op zou passen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 29 mar 2021, 11:26

^^ Ik denk dat hier een oprit vanuit Courmayeur was gedacht (die nu een paarhonderd meter stroomafwaarts ligt). Of dat dit op de een of andere manier hielp om in de jaren 2001-2007, toen de A5 hier ophield, verkeer goed van en naar de parallel lopende Statale te krijgen. Als je hier een laatste tolstation zou willen neerleggen, moet je hoe dan ook nadenken over een andere aansluiting naar de SS26dir om verkeer op weg naar / afkomstig uit Courmayeur ook netjes te laten betalen. Bedenk jezelf daarbij ook dat de A5-bypass van Courmayeur nog wel eens dicht is en verkeer dan ook efficient door het dorp moet. Ze sluiten hem onder andere bij wat langere wachttijd voor de Mont Blanctunnel, want dan willen ze geen file hebben in de bypass-tunnel langs Courmayeur.
SnarfFlevoland schreef: ma 29 mar 2021, 10:55 Overigens ook opvallend is dat de afrit Morgex normaliter alleen van/naar Aosta gebruikt kan worden, maar eigenlijk is die afrit volledig gebouwd en zou ook van/naar Courmayeur gebruikt kunnen worden. Dat schijnt in uitzonderingsgevallen ook wel eens te gebeuren, maar normaliter is die mogelijkheid met slagbomen afgesloten.
Bij Morgex zou je vrij gemakkelijk een tolstationnetje op de oprit neer kunnen zetten. Het ruimtegebrek zit bij Courmeyeur. Ik snap trouwens wel waarom die verbindingslussen van/naar Courmayeur in beginsel dicht zijn. Behoorlijk krap, nul in/uitvoeger op de snelweg zelf en dan nog de noodzaak om in een 180 graden-bocht door een tunneltje te weven om goed uit te komen. Dat is prima voor hulpdiensten en andere “eccetto autorizzati”, maar niet voor regulier verkeer. Het is trouwens wel grappig om te zien hoe die Telepass-scanners daar bij Morgex zijn opgesteld. Namelijk in de verbindingslussen, in plaats van waar normaal het stationnetje zou staan, en wel zo dat verkeer dat de hulpdienst-lusjes gebruikt nog nét scant. Niet dat het iets doet, inchecken als je Morgex-Courmayeur rijdt of uitchecken wanneer je Courmayeur-Morgex rijdt, want aan de kant van Courmayeur zelf staat er dus niets. Maar zo is men wellicht toch voorbereid op een toekomst waarin dingen anders kunnen zijn?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 29 mar 2021, 17:54

SnarfFlevoland schreef: ma 29 mar 2021, 10:55
duikgek89 schreef: za 20 mar 2021, 20:53 Door Polen moet je stoppen voor een kaartje, waarbij je moet wachten op klungels die er te ver af staan; om bij het betalen te wachten tot je voorgangers betaald hebben. Is geen ramp, maar als je eenmaal de tolbadge gebruikt hebt, stoort al dat gehannes. Zelfs als het nauwelijks langer duurt.
In Polen is er ook een Kapsch-badge voor de meeste tolwegen. ;)
Er is inderdaad ViaAuto van ViaToll voor personenwagens. Maar bijvoorbeeld de A2 van Rzepin naar Poznan valt er niet onder en ook op de A1 en A4 ontbreken er hele stukken, dus het is net niet wat je wilt...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 02 jul 2021, 13:25

Ik zie zojuist een leuke aanbieding voor de Franse tolbadge, geen verzendkosten, geen unitkosten en de eerste 12 maanden geen maandelijkse abonnementskosten in Frankrijk: https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/e ... e-portugal

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 02 jul 2021, 13:59

^^ Als je de badge jaarlijks gebruikt heb je sowieso geen vaste kosten.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 02 jul 2021, 14:08

Klopt. Maar wel verzendkosten en wel kosten per maand dat je de badge gebruikt. En die vervallen nu ook.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 02 jul 2021, 14:23

Ik dacht dat het bij m'n SANEF-badge 2 euro per gebruikte maand was, niet iets om van wakker te liggen, maar als ze die 2 euro niet meer wensen hou ik hem wel bij voor wat anders ja :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 jul 2021, 14:33

Op zijn minst positief dat die maandelijkse kosten er nu zo langzaam vanaf gaan. Want de kosten van badge-gebruikers zijn voor de tolmaatschappij veel lager dan die van creditcard-betalers of mensen die nog langs bemande poortjes gaan. Economisch is dat abonnementsgeld niet te rechtvaardigen; maar omdat de markt maar een paar aanbieders kent, konden ze je die toch opleggen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 16:55

Km357 schreef: vr 02 jul 2021, 14:23 Ik dacht dat het bij m'n SANEF-badge 2 euro per gebruikte maand was, niet iets om van wakker te liggen, maar als ze die 2 euro niet meer wensen hou ik hem wel bij voor wat anders ja :)
Bij mijn Bip&Go maar €1,70 voor Fr, maar als ik in Spanje, Portugal of Italië kom betaal ik voor die landen €2,50.
Als dat €5 per land was zou ik nog niet zeuren. Als ik zie wat voor een gemak ik ervan heb en hoeveel gezeik het bespaard met de elektronische tol in Portugal.. Dat is het dubbel en dwars waard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 jul 2021, 23:25

Ook gewoon het gemak dat je hebt, zeker op wegen met een open tolsysteem zoals de A63 ten zuiden van Bordeaux.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 23:34

Exact. Zelfs buiten enorm drukke dagen scheelt het enorm of je met 30 door kunt of dat je aan moet sluiten en creditcards moet zoeken. En als je dan nog wat Duitsers voor je hebt die uiteraard weer naar munten aan het zoeken zijn omdat ze betalen met kaarten niet snappen...

Op de A63 ben je dat met zoveel stations snel beu!

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 01 sep 2021, 16:26

Ook een fijne. Net bij Vinci een abonnementje op de Ulys télépéage badge afgesloten: geen ingebruikstellingskosten, eerste 5 maanden geen abokosten en een tientje verzendkosten. Afspraak was: SEPA incasso van € 1.

Alles ingevuld en geregeld, krijg je na een paar uur een mailtje dat je even € 60 borg moet overmaken, die je pas bij beëindiging van het contract terugkrijgt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 01 sep 2021, 17:39

^^ Bij SANEF was dat een 5-tal jaar geleden toch een stuk eenvoudiger en goedkoper. Misschien daar toch eens navragen? Het enige tegenover Vinci dat dan zal verschillen is je factuur. Want bij mij staat SANEF mooi apart van "de rest", wat niet veel uitmaakt buiten de lay-out.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 01 sep 2021, 19:09

De mogelijkheid om een borg te vragen staat bij alle aanbieders in de algemene voorwaarden, maar Ulys/Vinci lijkt de enige die het structureel vraagt. Levert zo hier en daar op internet ook vergelijkbare negatieve reacties op.

Ik heb indertijd bij AREA rechtstreeks afgenomen en daar is toen niet meer gedaan dan de 1 euro om je SEPA-machtiging te verifiëren. Als ik het zo begrijp, gaat het bij hen en bij SANEF nog steeds zo.

Heb je dit abonnement online afgesloten? Dan kun je er volgens mij binnen twee weken onderuit. Nog mooi op tijd voor een overstap naar een concurrent...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 01 sep 2021, 20:39

Online afgesloten ja, dus ik kan er zo weer vanaf. Probleem met de andere aanbieders is dat zij verwachten op 14 september de badge te leveren. Laat ik nou op 14 september weggaan (zie topic reisadviezen). Wordt me wat te krap. Dan maar wat tolwegen gaan mijden ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 01 sep 2021, 20:50

Bip&go komt meestal met een paar werkdagen dacht ik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 01 sep 2021, 20:58

Bip&Go is ook SANEF, dus de eerste wegbeheerder die je tegenkomt. Komend vanuit Nederland kom je kantoortjes van hen tegen op de afritten Arras (A1) of Cambrai (A2). Op dinsdag open van 09.00 uur tot 18.00 uur. Op hun website staat dat je alles ter plaatse kunt regelen en dan weg kunt rijden. https://www.bipandgo.com/en/aide/souscr ... question-1

Maar goed, met deze benadering heb ik zelf geen ervaring. Weet bijvoorbeeld niet hoe snel het gaat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 sep 2021, 21:12

Spanje heeft overigens nu nog zo weinig tolwegen dat die combi F+E+P nu niet zo heel veel meerwaarde meer heeft. De belangrijkste voor toeristen is nu tolvrij (AP-7).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 01 sep 2021, 21:25

^^ Je hebt je bezoek aan Spanje mooi laten samenvallen met het aflopen van de AP-2/7-concessie? Het zou je nog wat helpen als je door Navarra, Baskenland en omgeving moet rijden, maar voor de standaard-route "door Frankrijk naar de Catalaanse Costa's" is het niet meer aan de orde inderdaad. Nog wel opletten in het achterland van Barcelona, waar de regio nog enkele tolwegen in handen heeft.

Was het niet zo dat je Spanje en Portugal er min of meer automatisch bij krijgt, maar Italië een aparte (bijbetaal-)optie is? Dat laatste wordt veroorzaakt voor het feit dat je voor Italië feitelijk een tweede transponder nodig hebt. Als je Italië erbij kiest, koop je dus één kastje met twee transponders. Dat is meteen waarom die varianten vrij groot zijn (maar goed, ik heb ze niet meer achter mijn voorruit zitten).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 01 sep 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 01 sep 2021, 21:35

Spanje+Portugal erbij is eigenlijk standaard inderdaad.
Gezien het gedoe en de kosten denk ik dat ik tegen mijn principes in maar even bij de ANWB winkel langs rij en ‘m meteen meeneem.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 02 sep 2021, 15:20

Voorlopig kom je in Frankrijk nog makkelijk weg met je betaalpas en nu zal het aantal toeristen beperkt zijn. Portugal is moeilijker voor sommige snelwegen, maar aan de andere kant betaal je vermoedelijk niets als je kenteken niet Spaans of Portugees is (en je je aan de grens niet registreert)

Maar goed het geeft wel gemak, dus ik zal ook zo'n pas kopen zodra reizen weer leuk is. Zonder Italie denk ik. Daar heb ik maar één keer een klein stukje tolweg gereden in mijn NL auto op weg naar Kroatie (vanuit Oostenrijk).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 sep 2021, 16:23

Meer dan genoeg toeristen hoor - al waren het maar de binnenlandse. Lees het topic over de zwarte zaterdagen van dit jaar maar door.

Uiteraard is het zo dat je met pas nog prima uitkomt. Zolang er reguliere tolstations zijn (ook buiten Portugal zal freeflow aan terrein winnen, en dan moet je zonder badge achteraf online betalen), zullen passen werken. Dus je koopt hoofdzakelijk het gemak om niet te hoeven hannesen met kaartjes en passen, en het gaat ook nog een beetje sneller dan betalen met pas. Dat gemak vind ik de investering die ik ervoor gedaan heb dubbel en dwars waard. Binnen dat kader zou ik je over de Italië-optie niet druk maken. Hij kost je vier euro extra opstartkosten op dit moment. Als je de badge naar je toe laat sturen, is dat een verschil tussen 21 en 25 euro.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 sep 2021, 16:25

Ik heb de telepeaje in Spanje geprobeerd op de AP-61. Werkt prima, hetzelfde als in Frankrijk met dezelfde transponder.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 02 sep 2021, 17:09

Pino schreef: do 02 sep 2021, 16:23 Meer dan genoeg toeristen hoor - al waren het maar de binnenlandse. Lees het topic over de zwarte zaterdagen van dit jaar maar door.

Uiteraard is het zo dat je met pas nog prima uitkomt. Zolang er reguliere tolstations zijn (ook buiten Portugal zal freeflow aan terrein winnen, en dan moet je zonder badge achteraf online betalen), zullen passen werken. Dus je koopt hoofdzakelijk het gemak om niet te hoeven hannesen met kaartjes en passen, en het gaat ook nog een beetje sneller dan betalen met pas. Dat gemak vind ik de investering die ik ervoor gedaan heb dubbel en dwars waard. Binnen dat kader zou ik je over de Italië-optie niet druk maken. Hij kost je vier euro extra opstartkosten op dit moment. Als je de badge naar je toe laat sturen, is dat een verschil tussen 21 en 25 euro.
Gaat mij om het gemak. Heb een rondje NL-Tours-Avignon-NL met enkele tussenstops voor de boeg in 4 dagen tijd. Dat is wel heel veel keren stoppen en kaartje trekken/betalen.
Italië optie snap ik, maar er moet veel gebeuren wil ik vrijwillig naar Italië gaan…

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » do 02 sep 2021, 17:11

Oh, I forgot to talk about this:
Yeah, We finally have our télépéage, two mounths ago. So we have passed in Télépéage at 30 km/h, it works well! :top:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 sep 2021, 21:52

^^ Ik zie de dashcam, maar niet de badge? Maar goed, dat herinnert mij aan het feit dat ik vrijwel de hele vakantie heb rondgereden met mijn badge in het kastje tussen de twee stoelen voorin. Hebben een nieuwe auto, had geen zin een houdertje voor de badge achter de voorruit te plakken, dus het gewoon maar eens geprobeerd.

Bij de eerste tolpoort de badge nog wel gepakt en een beetje in de buurt van de voorruit gehouden. Bij de tweede uit het kastje maar gewoon in de hand, en daarna durfde ik het wel aan de badge gewoon steeds in het kastje te laten liggen. Met succes. Signaal is gewoon steeds keurig opgepikt.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 02 sep 2021, 22:45

Pino schreef: do 02 sep 2021, 21:52 ^^ Ik zie de dashcam, maar niet de badge?
Is het niet dat rode ding op het dashboard?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 sep 2021, 7:34

Dat lijkt wel een noodknop :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net