Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

R-R-L
dorpsstraat

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » ma 08 mei 2023, 16:51

Chris schreef: ma 08 mei 2023, 15:33
Coen Tunnel schreef: ma 08 mei 2023, 14:14Dat is een afweging die je voor jezelf maakt.
Van tijd tot tijd komt die vraag voorbij, 'heeft het echt meerwaarde als je niet op drukke dagen rijdt'.

Ik vind het zelf ook meer gemak dan dat het echt tijdswinst oplevert. Maar goed, af en toe kom je een situatie tegen dat er wel 20 auto's voor de cardpoorten staan (of de zoveelste Duitser die op het laatste moment er achter komt dat je voor cash een andere poort moet hebben). En dan is het wel lekker om gewoon door te kunnen rijden.
Idem voor het gebruiksgemak. Qua bewustzijn van kosten maakt het me niet uit, of ik nou achteloos de creditcard in de machine drukte of het nu via een incasso gaat is me om het even. Gaat vooral om het onderweg soepeltjes door de poorten gaan.

Grootste tijdswinst is vaak bij Cambrai, want inderdaad weer eens vertwijfelde Duitsers. Met wat mazzel staan ze een keer niet in de gereserveerde strook of weet je hem er nog net langs te drukken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 08 mei 2023, 18:18

Er is niks lekkerder dan even af te remmen naar 30 km/h en dan weer vol gas te kunnen geven. Je wint misschien maar 10 seconden (of 20 of 30) per keer, maar het is vooral het gemak en de lol om zonder stoppen door te kunnen rijden die een tolbadge zijn waarde geeft. En heel soms is het echt druk en win je nog veel meer tijd en is het fijne gevoel dat je zo door kunt rijden nog groter.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 08 mei 2023, 19:02

^^ Voor mij is het ook gewoon dat. Ik wens tijd te verliezen op de momenten die ik wens, en ik wens tijd te winnen op de momenten die ik wens. Die paar euro extra per jaar zijn me dat wel waard, ik win ze sowieso wel terug.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 08 mei 2023, 20:28

Chris schreef: ma 08 mei 2023, 15:33 Van tijd tot tijd komt die vraag voorbij.
Toevallig telkens wanneer de zomer eraan komt? :p

Ik heb ondertussen de antwoorden op mijn vragen gevonden via Touring.
Ik denk dat ik het maar zonder ga doen. Eventuele vertraging onderweg kan ik wel terugwinnen door wat vroeger uit te checken uit het hotel.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 08 mei 2023, 21:14

Coen Tunnel schreef: ma 08 mei 2023, 14:14Dat is een afweging die je voor jezelf maakt. Je kunt met 30 km/u bij veel tolpoorten doorrijden en bespaart daar toch een beetje tijd mee. Ook hoef je je raam niet te openen, iets dat bij veel wind en/of regen wat vervelend kan zijn. Daarnaast hangt het ervan af hoeveel tolpoorten je passeert. Ik vind het comfort de moeite en de kleine extra kosten waard, ook al heb ik de badge ongeveer twee jaar geleden voor het laatst gebruikt.
Ik vind het comfort ook het voornaamste. Alleen al omdat ik niet met kaartjes en betaalpassen moet klooien onderweg. Echt significante tijdswinst heb ik maar één keer gehad.

Daarnaast is het in Portugal met de free flow tol veel makkelijker om een badge te gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 mei 2023, 21:36

Vorig jaar bleek de batterij van mijn badge leeg. Ik moet zeggen dat ik, door de optie om met telefoon contactloos te betalen de toegevoegde waarde van de badge ineens een stuk kleiner vond dan vroeger. Maar goed, toen ik bij de daaropvolgende trip een nieuwe badge had: dat blijf ik toch echt prettiger vinden. De toekomst met free flows komt daar nog bij (al zou dat op zichzelf nog kunnen rechtvaardigen dat je aanschaf uitstelt tot er daar meer van zijn, of je naar Portugal moet).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 mei 2023, 9:57

Waarom doet Frankrijk eigenlijk niet ook aan kentekenherkenning bij de tolstations? Online bij Fulli kan je weliswaar je kenteken opgeven, maar als je je badge niet bij je hebt, gaat er alsnog geen slagboom open. Persoonlijk vind ik dat juist in Oostenrijk prettig, waar je gewoon je kenteken online met creditcard voor de Sondermautstrecken kunt opgeven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 09 mei 2023, 10:38

^^ zelfde vraag kun je ook stellen voor de Franse en Duitse milieustickers en het Zwitserse vignet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 mei 2023, 10:43

^^
Ja, maar in dit geval is de vraag speciaal voor de Franse tolwegen. Misschien heeft iemand hier insider informatie.

Zwitserland krijgt btw. binnenkort een digitaal vignet. Officieel zelfs dit jaar nog. Waarschijnlijk voor de verkoop van het e-vignet 2024.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 11:18

^^ Het is uiteindelijk zo simpel als dat de Franse systemen niet zijn ingericht op kentekens. Bij de tolpoorten loopt de herkenning puur op basis van transponders. Op die punten waar je freeflow hebt, heb je dan nu een kenteken-scan die plaatsvindt als er geen transponder-contact heeft plaatsgehad, maar dat is het dan. En zelfs dan vindt er niet achteraf een check plaats of er aan dat kenteken misschien een badge was gekoppeld. Dat je bij het aanvragen van je (FEPI-)badge een kenteken moet opgeven, is niet voor Franse doeleinden.

Waarom de Fransen dat zo hebben gedaan? Geen idee; ik zou vermoeden omdat de kenteken-uitlees-technologie nog niet zo ver gevorderd was in de tijd dat Telepéage werd ontwikkeld. In Italië zit kenteken-lezen wel in het systeem, in de zin dat wanneer geen transponder-contact plaatsvindt je alsnog kunt worden doorgelaten als je kenteken kan worden gematcht met een Telepass-rekening (en dat is ook de reden dat je bij het aanvragen van een FEPI-badge je kenteken opgeeft).

Mijn eigen visie is dat kentekentol de toekomst heeft en dat badges met transpondercontact op enig moment zullen verdwijnen. Of op zijn best niet noodzakelijk zijn om freeflow-passages mogelijk te maken. Oostenrijk loopt daar dus in voor, net zoals we in Nederland bij de Blankenburgtunnel direct over zullen gaan op kentekentol zonder transponder. Maar voor Frankrijk betekent dat dus een investering. Ze zullen de apparatuur bij de tolpoorten moeten vervangen. En ze zullen de kenteken-koppeling moeten gaan maken door de kentekens op te vragen bij de abonnees. Beide zullen wel wat voeten in de aarde hebben, en ongetwijfeld privacy-bezwaren oproepen (dat volgens mij waarom in Zwitserland een sticker-optie aangeboden moet worden), maar vroeg of laat zullen ze eraan moeten geloven lijkt me.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 09 mei 2023, 11:25

Ik vermoed dat de kosten voor de tolmaatschappij hoger liggen bij kenteken + creditcard en dat ook de kans groter is dat auto's met valse kentekenplaten rijden of claimen dat een ander het doet. Wellicht maar 5- 10% niet verhaalbare kosten, maar bij een poortje met creditcard betalen kost ze ook 2% ofzo tov pinpas. Bij veel OV kan je ook niet met de creditcard betalen vanwege de niet verhaalbare kosten. Maar goed: in Portugal kan het wel, maar hoogstens voor 1 maand. Dan moet je weer opnieuw koppelen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 09 mei 2023, 11:49

^^ In Nederland kun je tegenwoordig met je creditcard gewoon inchecken bij het ov.

Oostenrijkse tolpoorten hebben overigens nog wel moeite met kentekens van voertuigen met aanhanger. Het systeem kan nog niet omgaan met verschillende kentekens aan de voor- en achterzijde. Met je caravan moet je dus aansluiten bij de reguliere poortjes. Daar heb je met de Franse transponder dan weer geen last van.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 11:53

^^ Dat inchecken met creditcard in ons OV was ook eerder een hardware-punt dan iets dat te maken had met verhaalbaarheid. De chipkaart-systemen die in ons OV waren uitgerold waren er gewoon niet geschikt voor, en er moest bij Translink eerst gespaard worden voordat ze de investering voor conversie konden maken. Voor Translink scheelt dat trouwens flink in de kosten, want het systeem met tegoed op je OV-chipkaart maakte hen tot een electronisch geld-instelling. Rondom die tegoeden moet je weer aan allerlei financieel toezichtsregels voldoen - niet direct iets waar je op zit te wachten als je alleen maar het betalen voor OV wilt vergemakkelijken.
Peter schreef: di 09 mei 2023, 11:25 Ik vermoed dat de kosten voor de tolmaatschappij hoger liggen bij kenteken + creditcard en dat ook de kans groter is dat auto's met valse kentekenplaten rijden of claimen dat een ander het doet. Wellicht maar 5- 10% niet verhaalbare kosten, maar bij een poortje met creditcard betalen kost ze ook 2% ofzo tov pinpas.
Die niet-verhaalbaarheid is natuurlijk ook geen vaste waarde. We hebben in Europa pas een paar jaar regels over informatie-uitwisseling waardoor tolmaatschappijen vrij efficiënt kunnen komen tot verhaal op basis van kenteken. Zulk soort infrastructuur bestond totaal niet toen Telepéage in zijn huidige vorm werd opgezet, dus dat maakte transponders toen vermoedelijk een logische basis (en in het Italiaanse systeem was het ook nooit als zodanig bedoeld; eerder als optie om de slagboom alsnog open te krijgen als je transponder geen contact had gemaakt).

Kijk je naar de conversie die ik verwacht: natuurlijk zal onverhaalbaarheid een rol spelen bij die beslissing. Maar ik zou denken dat er inmiddels wel zo langzaam data beschikbaar is hoe het zit met de onverhaalbaarheid of kosten van verhaal op kentekentollen. Noorwegen werkt er veel mee. Het is misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal voor een drukkere Franse tolsnelweg met veel buitenlandse gebruikers, maar daar zal wel veel data zitten. Portugal zoals je noemde zou moeten laten zien hoe het werkt, en je had uit de laatste jaren tol op de Spaanse AP-2 natuurlijk de freeflow-optie bij Granollers. Op kleiner niveau dan nog de Franse freeflow-afritten bij Tours en Boulay. Bij die laatste (de eerste van Frankrijk) bestonden wel wat aanloopproblemen, maar daar lijkt het inmiddels ook wel stil. Franse A79 gaat natuurlijk ook wel weer wat meer data genereren. Het lijkt er allemaal niet op te duiden dat kentekentollen geen goed idee zijn. Dus dan praat je meer over de kosten van de investering dan over issues in het systeem.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2023, 12:26

paolie schreef: di 09 mei 2023, 11:49 ^^ In Nederland kun je tegenwoordig met je creditcard gewoon inchecken bij het ov.
Al enkele jaren terug kon ik zelfs met mijn toenmalige Amex van het werk een kaartje in de stadsbus kopen. En NS accepteert ook al jaren Mastercard, Visa en Amex. En nu kun je inderdaad ook gewoon met je bankpas of creditcard inchecken.
Pino schreef: di 09 mei 2023, 11:53We hebben in Europa pas een paar jaar regels over informatie-uitwisseling waardoor tolmaatschappijen vrij efficiënt kunnen komen tot verhaal op basis van kenteken. Zulk soort infrastructuur bestond totaal niet toen Telepéage in zijn huidige vorm werd opgezet, dus dat maakte transponders toen vermoedelijk een logische basis (en in het Italiaanse systeem was het ook nooit als zodanig bedoeld; eerder als optie om de slagboom alsnog open te krijgen als je transponder geen contact had gemaakt).
Aan de andere kant van de grote plas zie je in de VS vrijwel overal free-flow tol, maar wel goedkoper met een sticker met transponder dan als het op kenteken gebeurt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 mei 2023, 12:36

paolie schreef: di 09 mei 2023, 11:49 ^^ In Nederland kun je tegenwoordig met je creditcard gewoon inchecken bij het ov.
In ieder geval niet bij bus en tram in Rotterdam. Dus zo gewoon is het nog niet helemaal :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 09 mei 2023, 12:37

Palance schreef: di 09 mei 2023, 12:36
In ieder geval niet bij bus en tram in Rotterdam. Dus zo gewoon is het nog niet helemaal :)
Dat laatste Gallische dorpje gaat binnenkort vast overstag ;)
https://www.ovpay.nl/nl/waar-kan-het-al

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2023, 12:40

^^ Inderdaad, Rotterdam (en volgens mij specifiek bus en tram van de RET) is hier de uitzondering, in de rest van Nederland kan het al.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 13:12

Coen Tunnel schreef: di 09 mei 2023, 12:26 Aan de andere kant van de grote plas zie je in de VS vrijwel overal free-flow tol, maar wel goedkoper met een sticker met transponder dan als het op kenteken gebeurt.
Vaak ook omdat die stickers dan gekoppeld zijn aan rekeningen met automatische incasso. Da’s toch het beste wat je kunt krijgen als concessionair.

Zijn die Amerikaanse stickers niet ook veel lichter in de transponder-technologie? Ik heb in Taiwan rondgereden met een sticker die zo’n beetje de omvang had van zo’n anti-diefstal-strip in winkels. Ik zeg het vast technisch onjuist, maar die hoeft alleen maar te worden uitgelezen in plaats van dat over en weer informatie wordt uitgewisseld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 mei 2023, 13:15

Ja dat zijn passieve RFID tags. Die zijn er vaak in stickervorm in plaats van zo'n 'kastje' wat je in Europa veel ziet, wat actieve transponders zijn.

Ik snap ook niet waarom men in Europa daar op achter blijft. Die sticker tags bestaan al best lang.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 13:19

^^ Wet van de remmende voorsprong, vrees ik. En mogelijk ook wel de angst voor een nieuw IT-debacle met oncontroleerbare kosten etc.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 mei 2023, 13:24

Die passieve sticker tags zijn in de VS zo goedkoop dat ze gratis worden verstrekt als je een account aanmaakt. Kostprijs zou maar enkele tientallen centen zijn.

Het probleem is misschien dat de lezers op de portalen in Europa niet geschikt zijn om die dingen uit te lezen. In de VS kan dat gewoon onder free-flow condities met 120 km/h.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 13:28

^^ Ja precies. Ik zie het als een hardware-probleem aan de kant waar moet worden uitgelezen. Dus op de tolstations/portalen. Het software-protocol zal ook wel op de schop moeten, want met Telepéage wordt heen en weer gecommuniceerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2023, 13:31

Chris schreef: di 09 mei 2023, 13:24 Die passieve sticker tags zijn in de VS zo goedkoop dat ze gratis worden verstrekt als je een account aanmaakt. Kostprijs zou maar enkele tientallen centen zijn.

Het probleem is misschien dat de lezers op de portalen in Europa niet geschikt zijn om die dingen uit te lezen. In de VS kan dat gewoon onder free-flow condities met 120 km/h.
Turkije heeft ook zoiets met HGS, met meer klassieke tolportalen. Dus is dat nou echt het probleem?

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 09 mei 2023, 13:35

Passieve RFID heeft toch maar een heel beperkt bereik?
Tenzij ze in de VS sterkere zenders gebruiken, misschien zijn de stralingsnormen daar minder streng :?:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 mei 2023, 14:24

Los daarvan: de vraag is natuurlijk ook wat de toegevoegde waarde is van zo’n systeem tegenover gewoon kentekens uitlezen met camerasoftware. Die steeds beter wordt. We staan in Nederland niet voor niets op het punt het laatste te doen.

Als je dan nog abonnementen aan wilt bieden waar je korting krijgt in ruil voor automatische incasso, kan dat net zo goed met die techniek zonder tag.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » do 11 mei 2023, 16:12

David93 schreef: ma 08 mei 2023, 13:10 Heeft zo'n badge enig nut als je nooit in de file staat bij een tolpoortje? Ik kom iedere maand op de péage, maar heb op mijn traject nooit meer dan twee auto's voor me. Ik veronderstel dat de aanschafkosten van zo'n badge (plus nog "abonnementskosten" om hem te hebben?) in dat geval groter zijn dan het nut.
Jouw vraag bevat al een suggestie voor het gewenste antwoord, dus misschien heb je de afweging al zelf gemaakt en zoek je vooral bevestiging?
Het hangt van veel factoren af: op sommige trajecten in open systeem kom je veel tolpoorten tegen, bv. de A63 tussen Bordeaux en Hendaye.
In sommige landen zoals Portugal (en sinds kort in Frankrijk op de A79 en vanaf volgend jaar op de A14) zijn er trajecten waar enkel automatisch betaald kan worden of achteraf via internet en dan maakt een badge het makkelijker om de administratie wat bij te houden.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » zo 21 mei 2023, 10:59

Schaammoment, de alarmlichten aan moeten zetten in de télépéage strook, badge lijkt het op te hebben gegeven.

Eerste tolpoort kaartje moeten trekken nadat de badge weigerde, ook na er even mee uit het raam zwaaien. Sectie uit maar met de creditcard afgerekend. Later een losse betaalpoort, weer niets. Alarmlichten aan, op assistentieknop drukken en badge voor de camera houden.

Paar dagen eerder werkte hij nog prima, maakt het extra vreemd. Thuis maar eens Area/Mango/hoehetnuookheet contacten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 21 mei 2023, 12:07

Mijn broer sprak ook al van een haperende tolbadge in Frankrijk.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 21 mei 2023, 12:50

Je kan je badge gratis wisselen naar een nieuwe als dat gebeurt, het is meestal de batterij die het opgegeven heeft na een jaar of 4-5. Eigenlijk zou ik dat beter ook maar eens doen voor de zomervakantie. M'n badge wordt immers 6 jaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 mei 2023, 13:12

Ze zeiden toen ik in 2014 mijn eerste badge haalde, dat de batterij zo'n 10 jaar mee zou moeten gaan. Maar wij gebruiken als toeristen die badges nog weer een stuk minder dan mensen die de badge frequent gebruiken. Ik heb hem uiteindelijk ingewisseld voor eentje die in meer landen kon, maar hij deed het op dat moment (tegen de 8 jaar) nog wel probleemloos.

Ik merk overigens nog steeds dat Fransen het structureel niet vertrouwen als je met je NL kenteken de 30 km/h télépéage poort in rijdt. Ze kiezen dan een andere of houden extra afstand.