Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

rene170
zandpaadje

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door rene170 » zo 30 jul 2023, 11:00

Hoe lang duurt het voordat gebruik van de tolbadge inzichtelijk is op de website van fulli.com ?

Ik was vorige jaar in frankrijk, daar duurde het max 2 dagen (wat ik al te lang vindt duren...)
We zijn nu in Italie, is al 3 weken niks zichtbaar in de online omgeving.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 30 jul 2023, 11:27

^^ ongeveer 2 maanden duurde het vorig jaar bij mij

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 jul 2023, 11:46

Dat is waarschijnlijk de facturatie / afschrijving, maar de gereden toltrajecten worden doorgaans na een aantal dagen in het account zichtbaar bij mij.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 30 jul 2023, 12:11

^^ Italiaanse trajecten worden überhaupt niet zichtbaar in mijn account (fulli).

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » zo 30 jul 2023, 13:36

^^ Klopt trajecten buiten Frankrijk worden niet getoond.
Bij de afrekening staat op de factuur van Fulli/AREA het bedrag per land vermeldt en zit dan een extra factuur van de exploitant van dat land met een specificatie van die trajecten.

hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey » zo 30 jul 2023, 19:41

Ik was de afgelopen week in Italië met mijn Franse badge. Op de heenweg deed hij het normaal in Frankrijk, maar na de Italiaanse grens ging het mis: de poortjes bij Aosta Ovest gingen normaal open, maar bij Milaan bleven ze dicht. Dat patroon herhaalde zich de hele week: geen probleem de tolweg op, maar de snelweg af bleven de poortjes dicht. De parkeergarage in Bologna werkte wel. Sinds vandaag terug in Frankrijk en de badge doet nu niets meer. Morgen de klantenservice maar eens bellen !

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 02 aug 2023, 15:41

Bip & Go doet wat moet in Fr en It. Zeer tevreden van!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 02 aug 2023, 15:53

OOk weer gebruik gemaakt van mijn badge dit jaar in Frankrijk en Italie. Veel tijd mee bespaard. Ook ga je veel makkelijker even op of af de snelweg om bv te tanken of te eten.
OP zich kost een credit kaar transactie ook niet zo veel tijd, alleen je moet in een rij gaan staan waar er X auto's voor je staan die vaak niet efficient opschieten , bv door een bonnetje te vragen, te schutteren met de kaart of andere ellende.
En op drukke reisdagen kunnen het zo maar lange rijen zijn.
Zou mooi zijn als de alpen tunnels dit ook accepteren, de files die er nu wel eens zijn worden vaak veroorzaakt door de beperkte capaciteit van de tolpoortjes

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 08 aug 2023, 9:42

^^
Niet alleen. De tolpoorten voor de Mont Blanc en Fréjus fungeren ook als dosering. Beide tunnels vereisen ook een gigantische afstand op je voorligger van 150 m.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 08 aug 2023, 13:18

Ik dacht dat de MontBlanc tunnel wel meer dan 3 tolpoortjes had.

Dat zou dan betekenen dat er poortjes dicht moeten als er telepeage wordt geïmplementeerd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 aug 2023, 13:52

SnarfFlevoland schreef: di 08 aug 2023, 9:42 ^^
Niet alleen. De tolpoorten voor de Mont Blanc en Fréjus fungeren ook als dosering. Beide tunnels vereisen ook een gigantische afstand op je voorligger van 150 m.
Je krijgt zelfs een sticker met de Vmax en de minimale afstand er duidelijk op die je op de voorruit moet plakken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 08 aug 2023, 18:21

^^ Serieus? Ik denk eraan om via de Mt Blanc Tunnel vanuit Italië naar Frankrijk te rijden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 aug 2023, 19:28

Ja, al bedenk ik mij wel dat dit volgens mij alleen voor vrachtwagens geldt ivm milieurestricties. Voorop de sticker staat de euro-norm van het voertuig.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » di 08 aug 2023, 20:14

Van deze documentaire herriner ik me wel dat je een soort deurhanger (maar dan voor de spiegel) meekrijgt met daarop de veiligheidsinstructies en snelheidsbeperkingen.
Ik heb ook onthouden dat je de tunnel kan bezoeken met een gids, als ik in de buurt ben ga ik dat zeker eens doen, ook civiele bouwwerken vind ik heel fascinerend (het hoeft niet altijd Romeins of renaissance te zijn).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 09 aug 2023, 0:18

^^ Ik herinner me ook zo’n hanger van de Mont Blanc. Feitelijk een flyer die ik kreeg bij het afrekenen. En toen ik daarmee klaar was, bleef de slagboom nog steeds even dicht om daarmee de genoemde minimumafstand te bereiken. Van de Fréjus staat dit alles me niet bij, maar daar reed ik op een veel rustiger tijdstip zonder wachttijd.

Conclusie lijkt me dat ze bij de tunnels best telepéage zouden kunnen invoeren, maar ze zullen je nog steeds even voor de slagboom houden als dat nodig is voor de minimale afstand. Ze zullen het vast niet laten omwille van die flyer, maar ik heb ergens ook het idee dat de tunnelbeheerders het wel best vinden om iedereen met creditcard af te laten rekenen. Er is denk ik minder belang om mee te betalen aan allerhande systemen die in de tunnels nooit relevant zullen zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 09 aug 2023, 11:48

^^
De A43 door het Maurienne dal wordt door dezelfde concessiehouder (SFTRF) geexploiteerd als het Franse deel van de Fréjustunnel. Op de A43 wordt tot de tunnel wel gewoon het télépéage systeem geaccepteerd, terwijl de tunnel dat niet doet. Idemdito voor het Italiaanse bedrijf SITAF, waar je bij de tunnel niet met Telepass kunt betalen, maar wel op de A32.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 aug 2023, 17:55

Accepteert de Mt Blanc Tunnel een creditcard van American Express? ;) :D

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 aug 2023, 20:40

Amex wordt geaccepteerd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 aug 2023, 22:10

^^ De Mt Blanc Tunnel is vanaf 4 september drie maanden dicht. Ik moet dus omrijden via de St Bernhard Tunnel. Volgens hun website accepteren ook zij Amex. :woop: 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 aug 2023, 22:11

Hajo schreef: wo 09 aug 2023, 22:10 Volgens hun website accepteren ook zij Amex. :woop: 8-)
Dat is dan het hoogtepunt van je vakantie? :hap:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 09 aug 2023, 22:16

Hajo schreef: wo 09 aug 2023, 22:10 Ik moet dus omrijden via de St Bernhard Tunnel.
De pas kost je amper extra tijd en is veel mooier.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 aug 2023, 8:06

Chris schreef: wo 09 aug 2023, 22:11
Hajo schreef: wo 09 aug 2023, 22:10 Volgens hun website accepteren ook zij Amex. :woop: 8-)
Dat is dan het hoogtepunt van je vakantie? :hap:
Haha. :rofl2:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 aug 2023, 8:09

Chrysa schreef: wo 09 aug 2023, 22:16
Hajo schreef: wo 09 aug 2023, 22:10 Ik moet dus omrijden via de St Bernhard Tunnel.
De pas kost je amper extra tijd en is veel mooier.
Ben ik al eens geweest. Kan mij niet voorstellen dat het via de pas ongeveer even lang duurt. Hoe dan ook, de pas heb ik gezien, tijd om eens door de tunnel te rijden. :) Bestemming is Lausanne. ;)

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 10 aug 2023, 14:00

Als je 10-15 minuten verliest voor het tolpoortje dan maakt het allemaal weinig meer uit. Zeker als het lekker rustig is op de pas.... Ik vond de vlotheid van de tunnel nogal tegenvallen. Ook al omdat aan de italiaanse kant er een stoplicht staat met alternerend verkeer.

De Bernhard tunnel is natuurlijk wel een hele puist goedkoper, 30 ipv 50 euro . Maar 0 euro is natuurlijk nog goedkoper...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 10 aug 2023, 14:54

^^
Alternerend verkeer? Hebben ze momenteel wegwerkzaamheden aan de Italiaanse kant? Dan schiet de tunnel inderdaad al snel niets meer op. 10-15 min wachttijd voor de tolpoortjes heb ik daar nog nooit meegemaakt, maar wil best geloven dat dat op de drukste reisdagen kan voorkomen. En als de Mont Blanctunnel afgesloten is, heeft de geschiedenis al geleerd dat de Grote Sint Bernardtunnel flink overbelast kan worden. In dat geval zou ik gewoon de bergpas nemen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 aug 2023, 16:56

Dank voor de tips. :top:

Ander idee: de Simplon pas. Met de auto, hoewel die Autoverladung (dus auto op de trein en dan door de tunnel) ook wel geinig klinkt. :D

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 10 aug 2023, 17:19

Wachttijden en prijzen van tunnels die alsmaar hoger lijken te gaan, begint het dan niet te lonen om gewoon de A8 Nice/A10 Genova te nemen naar Noord-Italië. Ja, het is langer rijden en het is ook péage, maar niet op het niveau van die tunnels.

Trouwens, de batterij van de Bip&Go werkte nog steeds goed dit jaar, maar volgend jaar voor het 6de jaar toch maar eens een nieuwe badge vragen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2023, 18:27

Km357 schreef: do 10 aug 2023, 17:19 Wachttijden en prijzen van tunnels die alsmaar hoger lijken te gaan, begint het dan niet te lonen om gewoon de A8 Nice/A10 Genova te nemen naar Noord-Italië. Ja, het is langer rijden en het is ook péage, maar niet op het niveau van die tunnels.
Dat is maar voor een heel beperkt aantal routes zinvol. Je hebt er niks aan als je van/naar Milaan/Turijn gaat, of de andere kant op van/naar Genève/Chambéry.

Van Parijs naar Genua is via Nice ruim 200 km om. Sterker nog, Nice ligt sowieso verder van Parijs dan Genua (als we de snelste routes met elkaar vergelijken), dus het gros van het verkeer zal niks aan de omweg hebben. En me dunkt dat die 200 extra kilometers ook de nodige tol en benzine kosten. Onder de streep zul je op Parijs-Genua niet goedkoper uit zijn door via Nice te rijden. Het kost je wel twee uur meer.

Voor alles noordelijk van Genua, of alles voorbij Genua, kan het dus ook niet uit. Misschien is het competitief naar Sanremo of zo, het omslagpunt zal ergens tussen Ventimiglia en Savona liggen.

Het zijn verder hooguit routes tussen bv. Bordeaux/Toulouse/Barcelona en Turijn/Milaan waar de A8 via Nice en de Mont-Blanc-/Fréjustunnel enigszins gelijkwaardig aan elkaar zijn. Dat zijn geen grote verkeersstromen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 aug 2023, 18:30

Ik denk dat het nodige vrachtverkeer deze omweg pakt. En vanuit Noord-Frankrijk zijn er ook goede opties via de Gotthard natuurlijk.

Voor personenverkeer: zoals Coen Tunnel zegt, praat je op de verbinding Mâcon-Genova al over 200 kilometer extra wanneer je over Ventimiglia rijdt; naar Midden-Italië over nog meer. Daar kun je je wel wat wachttijd voor veroorloven. Misschien bespaar je onder de streep enige tol, maar je houdt niet vreselijk veel over als je ook benzine meerekent. Komt bij dat de dagen met de significante wachttijd voor de tunnel ook de drukste dagen op de A7 en A8 zijn…

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 10 aug 2023, 19:19

Ik ben voor een oud-werkgever een paar keer via de Mont Blanc tunnel richting Italië gereden en de énige reden daarvoor was als er een rijverbod voor Duitsland en/of gold (en tegelijkertijd géén rijverbod voor Frankrijk).