Dan kan je beter gewoon de Col du Mont-Cenis pakken. Dat is niet eens zo idioot veel langer dan de Fréjustunnel.Pino schreef: ↑do 10 aug 2023, 18:30 Ik denk dat het nodige vrachtverkeer deze omweg pakt. En vanuit Noord-Frankrijk zijn er ook goede opties via de Gotthard natuurlijk.
Voor personenverkeer: zoals Coen Tunnel zegt, praat je op de verbinding Mâcon-Genova al over 200 kilometer extra wanneer je over Ventimiglia rijdt; naar Midden-Italië over nog meer. Daar kun je je wel wat wachttijd voor veroorloven. Misschien bespaar je onder de streep enige tol, maar je houdt niet vreselijk veel over als je ook benzine meerekent. Komt bij dat de dagen met de significante wachttijd voor de tunnel ook de drukste dagen op de A7 en A8 zijn…
Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vertrek in de late namiddag van maandag 4 september vanuit San Marino naar Milaan. Daar volgt een overnachting.
De volgende dag ga ik naar Zwitserland, welke route ik dan neem weet ik nog niet. De Mt Blanc Tunnel is dan dicht, dus blijft de St Bernhard of de Simplon over. Ik heb nu het idee mijn auto op de trein te zetten en die door de Simplon spoortunnel te laten vervoeren. Lijkt mij leuk.
Na een overnachting in Lausanne, door naar Genève. Vervolgens wil ik via Neuchatel naar Biel om daar de Trans-Jura Autoroute te nemen naar Belfort (Frankrijk).
Daarna naar de Vogezen en zo langzamerhand verder noordwaarts richting huis.
Hotels in München (Hotel Vier Jahreszeiten), San Marino (Grand Hotel San Marino), Milaan (Hotel Principe Di Savoia) en Lausanne (Hotel Royal Savoy) zijn gereserveerd. Totaal kost mij dit 157.650 punten + een geheim bedrag.
Ik krijg er echter bijna 240.000 punten voor terug.
De rest wil ik eigenlijk op de bonnefooi doen.
Het raakt overigens wel behoorlijk off topic...
De volgende dag ga ik naar Zwitserland, welke route ik dan neem weet ik nog niet. De Mt Blanc Tunnel is dan dicht, dus blijft de St Bernhard of de Simplon over. Ik heb nu het idee mijn auto op de trein te zetten en die door de Simplon spoortunnel te laten vervoeren. Lijkt mij leuk.

Na een overnachting in Lausanne, door naar Genève. Vervolgens wil ik via Neuchatel naar Biel om daar de Trans-Jura Autoroute te nemen naar Belfort (Frankrijk).
Daarna naar de Vogezen en zo langzamerhand verder noordwaarts richting huis.
Hotels in München (Hotel Vier Jahreszeiten), San Marino (Grand Hotel San Marino), Milaan (Hotel Principe Di Savoia) en Lausanne (Hotel Royal Savoy) zijn gereserveerd. Totaal kost mij dit 157.650 punten + een geheim bedrag.

De rest wil ik eigenlijk op de bonnefooi doen.
Het raakt overigens wel behoorlijk off topic...

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Hoofdmoderator
Leuk reisje, maar dat is inderdaad off-topic hier. En wat is eigenlijk de fascinatie met het continu noemen van hotels? 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Hoofdmoderator
Maar er is niemand die campings bij naam noemt. Van mij mag het allemaal, maar het komt op mij wat raar over. Maar soit, dat is dus off-topic. En kalm maar weer met de toon, want er wordt niemand aangevallen.
-
- 2x2 autosnelweg
Negresco - Nice of Carlton - Cannes klinkt nou net wat anders dan Camping Cosmos.
-
- 2x3 autosnelweg
Het kan mij echt geen reet schelen in welke hotels Hajo gaat logeren en ook niet wie op welke camping staat. Bovendien zou deze draad over Telepeage moeten gaan en is het geen opscheptopic over wie zich welk hotel kan veroorloven.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
Ondertussen is mijn tolrekening voor mijn afgelopen vakantie binnen. Een slordige €164. Toch nog aardig aan de prijs ondanks dat we een flink stuk over de tolwegen hebben gereden. Voordeel was wel dat de tolwegen lekker rustig waren en het asfalt over het algemeen vrij goed.
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
Absoluut. Het is niet voor niets de oude Route Nationale 6, oftewel hoofdroute tussen Parijs en Italië (naast RN5 naar Sint Bernard en Simplon, en RN7 naar Menton). Heb de pas zelf nooit gereden, maar de hoogte van ongeveer 2000 meter en de stijgingspercentages doen een niet al te moeilijke rit vermoeden. Het feit dat ze de weg meestal open hebben van begin mei tot november ook. Achterkant is natuurlijk dat de pas het andere halfjaar dicht is. Voor wat zwaarder vrachtverkeer trouwens het hele jaar.
-
- 2x3 autosnelweg
Terug on topic. Wat betreft tol: er wordt steeds gewezen op de voordelen van automatisch tol betalen door zo'n kastje in je auto.
Ik zie het nut er eigenlijk niet van in. Ik kom maar één keer over die tolweg, stop bij de tolpoort, creditcard tegen de lezer, piep, slagboom opent en door. Ok, dat duurt wat langer dan via Telepeage, maar daar zit ik niet mee. Ik heb nooit die enorme wachttijden meegemaakt, maar kon altijd vrij vlot doorrijden.
Wellicht heeft dit te maken met het tijdstip. Dit jaar begin september, dus na de grote drukte.
Ik ben wel bekend met de Franse tolwegen, maar minder met de Italiaanse.
Ik zie het nut er eigenlijk niet van in. Ik kom maar één keer over die tolweg, stop bij de tolpoort, creditcard tegen de lezer, piep, slagboom opent en door. Ok, dat duurt wat langer dan via Telepeage, maar daar zit ik niet mee. Ik heb nooit die enorme wachttijden meegemaakt, maar kon altijd vrij vlot doorrijden.
Wellicht heeft dit te maken met het tijdstip. Dit jaar begin september, dus na de grote drukte.
Ik ben wel bekend met de Franse tolwegen, maar minder met de Italiaanse.
-
- 2x2 autosnelweg

Als ik dan wel eens moet stoppen bij een afrit of zo, tja daar is sowieso minder volk, maar dat de ruit niet open moet en alles automatisch gaat vind ik wel zo leuk.
-
- autoweg
Ik heb nu zo’n 10 jaar een Bib&go maar ook achteraf gezien niet zo veel nut van gehad. Op de drukste vakantiedagen was het fijn om met een boog om de rijen heen te kunnen, maar die waren zelfs dan voor de CB nou ook niet enorm. En het was met de verrekening van de kosten met de reisgenoten ook onhandig dat sommige trajecten pas weken later factureerden. Recentelijk begon hij ook bij parkeergarages te werken, maar ook daar een keer meegemaakt dat de slagboom bij het inrijden niet open ging maar bij het wegrijden wel vanzelf. Toch had ik dan al voor het kaartje betaald en ik kreeg een afrekening op de badge (het was dus geen automatische kentekenherkenning zoals je nu in Nederland vaak ziet) en had ik dus dubbel betaald.
Al met al vind ik geen gemis om weer terug naar de CB te gaan, ik ga hem in het najaar weer inleveren.
Al met al vind ik geen gemis om weer terug naar de CB te gaan, ik ga hem in het najaar weer inleveren.
-
- verkeersader
Telepeage vond ik geen gemis nu je overal contactloos kan betalen, alleen moet je gorilla-armen hebben om erbij te kunnen. 

-
- expressweg
Ik vond de badge echt een uitkomst op de rit door Frankrijk moet ik zeggen. Je hoeft nauwelijks te stoppen, kan door de linker tolstraat met 30 zo door en achteraf komt de rekening. Enige nadeel is dat je daardoor een beetje ondoordacht door iedere tolpoort gaat met de gedachte "ach die rekening die komt toch wel"
Svenlo
-
- stadsweg
Ik ook voor de eerste keer in 20 jaar Bip&Go gebruikt in Frankrijk en Italië, en zeer tevreden van tot nu toe.
Heb wel mijn Camerafunctie in de Easypark app afgezet.... geen idee waarom, maar ook bang om parkings dubbel te betalen
Heb wel mijn Camerafunctie in de Easypark app afgezet.... geen idee waarom, maar ook bang om parkings dubbel te betalen

-
- 2x2 autosnelweg
Zie ik precies zo. Op mijn reis Basel - Cherbourg moest ik 6 keer tol betalen in twee dagen en dat kostte misschien 5-10 minuten extra. En verder heb ik nooit meer dan één keer per dag tol betaald. En dan komt dit soort grappen er ook nog bij:
En dan nog de moeite die je moet doen om aan zo'n badge te komen en een account op te zetten, de batterij te vervangen (en daar aan te denken) etc.Lekkere Kwal schreef: ↑vr 11 aug 2023, 8:42een keer meegemaakt dat de slagboom bij het inrijden niet open ging maar bij het wegrijden wel vanzelf. Toch had ik dan al voor het kaartje betaald en ik kreeg een afrekening op de badge (het was dus geen automatische kentekenherkenning zoals je nu in Nederland vaak ziet) en had ik dus dubbel betaald.
Wel zullen er steeds meer wegen komen waar het niet anders kan, of je moet achteraf via een website betalen, wat ook onhandig is. Dus ooit wordt het misschien wel anders.
-
- stadsweg
Dat staat op de website uitgelegd, je moet vaak een kaartje nemen omdat je dat nodig hebt om op bepaalde uren de voetgangersingangen te kunnen openen. Bij het buitenrijden moet je dat dan invoeren en de télépéage laten detecteren.Lekkere Kwal schreef: ↑vr 11 aug 2023, 8:42een keer meegemaakt dat de slagboom bij het inrijden niet open ging maar bij het wegrijden wel vanzelf. Toch had ik dan al voor het kaartje betaald en ik kreeg een afrekening op de badge (het was dus geen automatische kentekenherkenning zoals je nu in Nederland vaak ziet) en had ik dus dubbel betaald.
Bij mij was het vooral een keer flink aanschuiven op de A-63 (met 6 tolpleinen tussen Bordeaux en Behobia) op een rode dag, wat de doorslag gaf en het verwijderen van de tolpleinen op de A-13, ik zit regelmatig in dat deel van Normandië.
In Spanje is er soms korting op snelwegen, dus dat is ook leuk meegenomen.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt, zolang het maar een doordachte keuze is. Als ik enkel in Normandië zou komen en de tolpleinen daar in gebruik bleven had ik wellicht ook nooit een badge aangeschaft.
-
- Voorzitter
Zeker op de A63 en aansluitend de Spaanse AP-8 met het open tolsysteem is een badge op drukke dagen een uitkomst.
Link
Wat je noemt kan allemaal gewoon thuis in je woonkamer gedaan worden. Wat ik fijn vind aan een badge is dat ik niet of een stuk korter hoef te wachten, en niet met een creditcard bij een automaat hoef te klooien, maar gewoon kan doorrijden en het raam dicht kan houden. Zeker bij regen, kou en/of harde wind is dat erg prettig. Het is voor mij onder de streep een stukje comfort.marcel schreef: ↑za 12 aug 2023, 14:22En dan nog de moeite die je moet doen om aan zo'n badge te komen en een account op te zetten, de batterij te vervangen (en daar aan te denken) etc.
Wel zullen er steeds meer wegen komen waar het niet anders kan, of je moet achteraf via een website betalen, wat ook onhandig is. Dus ooit wordt het misschien wel anders.
Inderdaad, het wordt door de aanbieders doorgaans netjes uitgelegd hoe het precies werkt. Ik heb het ook meermaals gebruikt, al is de laatste keer al jaren geleden, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ja, je krijgt een kaartje, maar je hoeft het niet bij de automaat af te rekenen. De ANWB verwijst op haar website door naar dit filmpje:Mundial schreef: ↑za 12 aug 2023, 17:12Dat staat op de website uitgelegd, je moet vaak een kaartje nemen omdat je dat nodig hebt om op bepaalde uren de voetgangersingangen te kunnen openen. Bij het buitenrijden moet je dat dan invoeren en de télépéage laten detecteren.Lekkere Kwal schreef: ↑vr 11 aug 2023, 8:42een keer meegemaakt dat de slagboom bij het inrijden niet open ging maar bij het wegrijden wel vanzelf. Toch had ik dan al voor het kaartje betaald en ik kreeg een afrekening op de badge (het was dus geen automatische kentekenherkenning zoals je nu in Nederland vaak ziet) en had ik dus dubbel betaald.
Link
-
- 2x3 autosnelweg
In Spanje reed ik van de week een garage in en ging de boom al open voordat ik überhaupt kon nadenken of ik met die badge terecht zou kunnen. Vond ik op zich verder prima natuurlijk.
Ik heb dat ding ook vooral voor het gemak, ook al zou ik ook best zonder kunnen. Maar het voelt best fijn om in één keer door te kunnen rijden bij een tolpoort, terwijl er in de gewone rijen vijf of zes auto’s staan te wachten. En al helemaal als er 10 of meer voertuigen staan te wachten.
Overigens vind ik het argument dat het een gedoe is zo’n badge aan te schaffen echt de grootst mogelijke onzin. Ik ben 10 jaar terug bij een ANWB winkel geweest om voor het eerst dat ding aan te schaffen. Verder heb ik denk ik misschien 5 minuten besteed om een online account aan te maken om zo op het gemak mijn reisjes te kunnen zien en facturen te kunnen controleren. Tenslotte ben ik vier jaar terug nog eens 5 minuten bezig geweest om online een nieuwe badge te bestellen welke vervolgens een week later werd thuisbezorgd. In 10 jaar tijd nog geen kwartier eraan hoeven besteden dus.

Ik heb dat ding ook vooral voor het gemak, ook al zou ik ook best zonder kunnen. Maar het voelt best fijn om in één keer door te kunnen rijden bij een tolpoort, terwijl er in de gewone rijen vijf of zes auto’s staan te wachten. En al helemaal als er 10 of meer voertuigen staan te wachten.
Overigens vind ik het argument dat het een gedoe is zo’n badge aan te schaffen echt de grootst mogelijke onzin. Ik ben 10 jaar terug bij een ANWB winkel geweest om voor het eerst dat ding aan te schaffen. Verder heb ik denk ik misschien 5 minuten besteed om een online account aan te maken om zo op het gemak mijn reisjes te kunnen zien en facturen te kunnen controleren. Tenslotte ben ik vier jaar terug nog eens 5 minuten bezig geweest om online een nieuwe badge te bestellen welke vervolgens een week later werd thuisbezorgd. In 10 jaar tijd nog geen kwartier eraan hoeven besteden dus.
-
- 4x5 autosnelweg
Je zult dan toch naar die ANWB-winkel moeten en vervolgens uit moeten zoeken hoe en wat.
Ik ben op dat moment al door een tolpoortje heen met mijn creditcard of pinpas. Die 5 seconden dat je raam open staat bij eventuele regen overleef ik ook nog wel.
Ik ben op dat moment al door een tolpoortje heen met mijn creditcard of pinpas. Die 5 seconden dat je raam open staat bij eventuele regen overleef ik ook nog wel.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Dan blijf jij dat toch lekker doen? Mag je lekker zelf weten. Ik zwaai wel even als ik zonder rij en zonder stil te hoeven staan jou voorbij schiet. 

-
- 4x5 autosnelweg
Tsja, als jij blij wordt van maar liefst een minuutje eerder ergens aankomen… Prima toch?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb inmiddels een digitaal 10-dagen vignet voor Oostenrijk gekocht, via Asfinag. Ook een digitaal ticket voor de Brenner Autobahn.
Voor Zwitserland heb ik bij de ANWB een sticker vignet aangeschaft. Digitaal kon ook, zo te zien bij een officiële Zwitserse website, maar die kost bij afrekenen ineens € 51,00, terwijl die op dezelfde site werd aangeboden voor 40 frank.
Voor Zwitserland heb ik bij de ANWB een sticker vignet aangeschaft. Digitaal kon ook, zo te zien bij een officiële Zwitserse website, maar die kost bij afrekenen ineens € 51,00, terwijl die op dezelfde site werd aangeboden voor 40 frank.

-
- Moderator
Dan is dat geen officiële website, maar een tussenhandelaar die zich voordoet als officiële website en je 25% teveel wil laten betalen.
-
- Hoofdmoderator
Er zijn situaties waarin de badge je vele minuten kan besparen maar er zijn nog veel meer situaties dat het je vrijwel niets kan besparen. Zelf kom ik net te weinig en sowieso niet op heel drukke momenten in Frankrijk om een badge aan te schaffen.
Een bijzonder voorval vind ik wel de péage bij Le Boulou op de Franse A9: daar staat op drukke dagen steevast een dikke file. Vanwege controles door de douane en politie zijn er vaak maar drie tolpoorten open, waardoor je tot 50 meter voor de péage in dezelfde file staat als iedereen zonder badge. Dan schiet het ook niet echt op.
-
- 2x3 autosnelweg
Dan is die website heel professioneel opgemaakt:
https://vignetteswitzerland.com/de/vignette-schweiz/
Ze rekenen € 9,95 kosten.
-
- Moderator
Ja dat is dus een Nederlands bedrijf dat een tussenhandelaar is: https://vignetteswitzerland.com/de/impressum/
Ze zeggen ook geraffineerd: Vignetteswitzerland.com ist die Website für den Kauf Ihrer offiziellen Schweizer Vignette.
Ze zeggen dus niet 'wij zijn een officieel verkooppunt'. Ze zeggen dat je daar officiële vignetten kan kopen. Dat is niet hetzelfde. Hier gaan heel veel toeristen intrappen.
Overigens is dat vanaf hier ook besproken: viewtopic.php?p=1275355#p1275355
Ze zeggen ook geraffineerd: Vignetteswitzerland.com ist die Website für den Kauf Ihrer offiziellen Schweizer Vignette.
Ze zeggen dus niet 'wij zijn een officieel verkooppunt'. Ze zeggen dat je daar officiële vignetten kan kopen. Dat is niet hetzelfde. Hier gaan heel veel toeristen intrappen.
Overigens is dat vanaf hier ook besproken: viewtopic.php?p=1275355#p1275355
-
- 2x3 autosnelweg