Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door captain007 » ma 14 aug 2023, 16:02

Rein schreef: za 12 aug 2023, 18:33 Dan blijf jij dat toch lekker doen? Mag je lekker zelf weten. Ik zwaai wel even als ik zonder rij en zonder stil te hoeven staan jou voorbij schiet. :doeidoei:
En het is ook handig bij die flux libre wegen die nieuw zijn zoals op de A79. En inderdaad bij gewoon sneller doorrijden zonder stoppen bij de meeste grote tolstations. Het is vooral gemak en een keer daarvoor naar een ANWB winkel in de 8-10 jaar tijd vind ik dan kleine moeite.
Hajo schreef: za 12 aug 2023, 19:00 Voor Zwitserland heb ik bij de ANWB een sticker vignet aangeschaft. Digitaal kon ook, zo te zien bij een officiële Zwitserse website, maar die kost bij afrekenen ineens € 51,00, terwijl die op dezelfde site werd aangeboden voor 40 frank. :s
Voor Zwitersland koop ik het meestal gewoon bij de grens of een tankstation net voor de grens. Is vaak nog goedkoper ook.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 aug 2023, 16:26

Snelwegfreak schreef: za 12 aug 2023, 19:06 Er zijn situaties waarin de badge je vele minuten kan besparen maar er zijn nog veel meer situaties dat het je vrijwel niets kan besparen. Zelf kom ik net te weinig en sowieso niet op heel drukke momenten in Frankrijk om een badge aan te schaffen.
Bij een tolstation is het redelijk verwaarloosbaar gemak in mijn optiek, zeker nu je bijna overal contactloos kunt betalen met je telefoon en dus nooit meer hoeft te hannesen met pasjes uit portemonnee en invoeren in er machine. Daargelaten dat velen het wel een leuk gadget vinden, denk ik dat de beste reden voor aanschaf de opkomst is van plaatsen waar geen tolpoort meer staat en je zonder badge online moet gaan om af te rekenen.
Een bijzonder voorval vind ik wel de péage bij Le Boulou op de Franse A9: daar staat op drukke dagen steevast een dikke file. Vanwege controles door de douane en politie zijn er vaak maar drie tolpoorten open, waardoor je tot 50 meter voor de péage in dezelfde file staat als iedereen zonder badge. Dan schiet het ook niet echt op.
Op de A63 bij Biriatou hetzelfde fenomeen met controle, alleen daar meestal minder file. Dat is dan maar zoals het is. Op de Brenner-route heb je bij Sterzing zelfs geen aparte poorten (of het zou in de afgelopen jaren veranderd moeten zijn), sta je er ook middenin. Situatie bij Sterzing heeft trouwens niets te maken met controles, eerder hoe de concessionair heeft gemeend dat station in te richten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 aug 2023, 16:49

Snelwegfreak schreef: za 12 aug 2023, 19:06
Palance schreef: za 12 aug 2023, 18:55 Tsja, als jij blij wordt van maar liefst een minuutje eerder ergens aankomen… Prima toch?
Er zijn situaties waarin de badge je vele minuten kan besparen maar er zijn nog veel meer situaties dat het je vrijwel niets kan besparen. Zelf kom ik net te weinig en sowieso niet op heel drukke momenten in Frankrijk om een badge aan te schaffen.

Een bijzonder voorval vind ik wel de péage bij Le Boulou op de Franse A9: daar staat op drukke dagen steevast een dikke file. Vanwege controles door de douane en politie zijn er vaak maar drie tolpoorten open, waardoor je tot 50 meter voor de péage in dezelfde file staat als iedereen zonder badge. Dan schiet het ook niet echt op.
Ik kom de laatste jaren niet heel veel in Frankrijk, Spanje en Italië (veel minder dan eerder), maar ik hou mijn badge aan. Ik vind het gewoon gemakkelijk en zelfs als het niet voor de tijdswinst is, dan wel voor het comfort. En ik vind het gewoon leuk. :)

Op een zwarte zaterdag tussen Bordeaux en San Sebastián heeft de badge me ooit echt veel tijd bespaard. Daar zitten zes tolstations, en voor elk tolstation stond een lange file. Als de file erg lang is sta je er met een badge ook wel in, maar zodra het tolpein begint en verbreedt en verkeer voor de Télépéage naar links wordt gedirigeerd kun je ook doorrijden. Elke keer haalde ik rijen in die 20-30 auto's lang waren, of misschien wel langer. Als ieder voertuig een halve minuut bezig is met betalingen bij de automaat (en dat lijkt me realistisch, want niet iedereen is even handig), dan pak je op zo'n rit al gauw een uur winst. Dat zijn uitzonderingen, maar er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin het een verschil kan maken, zeker in het hoogseizoen bij open tolsystemen met meerdere tolstations.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 aug 2023, 21:18

Ik vroeg mij af welk tolstation de meeste 30 km/h télépéage poorten heeft. Deze op de A8 bij Antibes heeft er 4 links, ik kan mij zo snel geen andere bedenken waar dat ook zo is, zelfs een grote als Villefranche heeft er 2 of 3 links.

Afbeelding
A8 Gare de péage de Antibes by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 30 aug 2023, 22:03

^^ Ik zal me niet uitspreken over de vraag welk station de meeste van die poorten heeft, maar het verbaast niet dat het er hier aan de Cote d'Azur zoveel zijn. Behoorlijk verstedelijkt gebied, waarbij verplaatsingen tussen plaatsen als Cannes, Antibes en Nice aan de orde van de dag zullen zijn voor best veel mensen. Die gaan dan dus allemaal over tolwegen, terwijl in de meeste andere verstedelijkte gebieden van Frankrijk hoogwaardige tolvrije verbindingen beschikbaar zijn. En daar voldoet de ex-N7 nou niet direct aan.

Als in deze regio daadwerkelijk meer mensen met voldoende regelmaat over de tolweg gaan dan in andere verstedelijkte regio's, is dit een grotere Telepeage-afzetmarkt dan Lyon, Bordeaux en Marseille. Parijs zal in absolute getallen een grotere afzetmarkt zijn, maar dat verkeer verdeelt zich over een veel groter aantal uitvalswegen. En hier gaan ze allemaal door een paar poorten op de A8.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 30 aug 2023, 22:10

Saint Arnould (A10 bij Parijs) heeft vier 30 poorten rechts en nog eens twee links.

Overigens heb ik bij mijn recente vakantie in Frankrijk geregeld de rechtse 30 poort(en) genomen, omdat zeker op drukkere dagen soms een klein treintje bij de 30 poort(en) aan de linkerkant ontstaat, terwijl er rechts vaak niemand (of één voertuig) rijdt.

Bij Le Boulou (A9 vanuit Spanje) staat de hele zomer al enkele kilometers file voor het tolstation. Ondanks dat je het grootste deel van de file gewoon moet uitzitten, loont het qua tijd om eenmaal op het tolplein helemaal naar rechts te duiken om daar de 30 poort te nemen.

ElHolandesErrante
polderweggetje

Bericht door ElHolandesErrante » do 31 aug 2023, 7:37

Mijn ervaring bij Biriatou op de grens tussen Frankrijk en Spanje (Franse A63) zijn nogal eens grenscontroles Frankrijk in, maar die staan altijd bij de linkse poorten. Daar ga ik daarom daar door de rechtse 30-poorten. Aan de Spaanse kant nog geen controle gezien.

Wordt in Le Boulou ook op het tolplein gecontroleerd?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 31 aug 2023, 8:00

^^ Regelmatig, ja. Volgens mij ook vooral links en in het midden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 8:11

Het staat zelfs mooi op Streetview.

Maar wat je daar ziet, is dat de politie een portacabin heeft aan de zijkant van de weg en dan naar de tolpoorten gaat. In Biriatou bestaat geen ruimte voor een keet en blokkeert de politie vrolijk de twee binnenste poorten om daar hun “keet” te maken - hier mooi te zien. Bij welke poorten de dienders vervolgens fysiek gaan staan is natuurlijk hun eigen keuze, maar je begint dus al met twee poorten minder. Als je je meer op personenauto’s focust (en dat doen ze denk ik), is het niet raar dat je je midden en links posteert. Wat rechts dus mogelijkheden geeft.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 31 aug 2023, 8:20

Pino schreef: do 31 aug 2023, 8:11 Het staat zelfs mooi op Streetview.
De bijbehorende file ook. :geenlach:

Ik reed daar vorige week en toen waren er net als op het SV beeld vier van de zes poorten open. Er stond toen een file van een dikke 3 kilometer met ca 10 minuten vertraging. Deze zomer heb ik van achter mijn computer echter ook veel langere files zien staan, op sommige dagen tot (net) over de grens en dat is dan al gauw een kilometer of tien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 aug 2023, 8:46

Coen Tunnel schreef: za 12 aug 2023, 17:31Ja, je krijgt een kaartje, maar je hoeft het niet bij de automaat af te rekenen. De ANWB verwijst op haar website door naar dit filmpje:
Link
Dit fimpje zag ik nu eerst, maar dat je nog een kaartje moet trekken en in moet leveren, is toch wel een beetje achterhaald? In Zwitserland hebben steeds meer parkeergarages tegenwoordig kentekenherkenning. En welke dat niet hebben, een gemeenschappelijke badge, die je op verzoek gratis krijgt thuisgestuurd. Van een Télépéage-parkeergarage zou ik dan ook verwachten dat het allemaal volledig automatisch werkt. En als voetganger toegang tot de parkeergarage verkrijgen, kan ook d.m.v. kenteken aan de deur intoetsen o.i.d.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 31 aug 2023, 9:05

In Spanje hoefde ik een paar weken geleden met mijn badge ook geen kaartje te trekken (en kon ik dat zelfs niet) en ging de slagboom automatisch omhoog. Geen idee of dit in Frankrijk tegenwoordig ook zo is bij garages waar de(zelfde) Télépéage badge zou moeten werken.

Overigens vind ik het ook wel weer een wat onhandige feature, omdat ik geregeld van tevoren garages boek (en betaal) via allerlei tussenpersonen (zoals Onepark en Zenpark) en ik dan dus niet zit te wachten dat ik via de badge ‘automatisch’ nogmaals moet betalen hiervoor.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » do 31 aug 2023, 9:30

Ik heb precies dezelfde ervaring als Rein. In Gerona gewoon de parkeergarage https://goo.gl/maps/JTWYAoUaqGnAtbS38 ingereden en de slagbomen gingen direct open zonder dat ik een kaartje hoefde te trekken.
Bij het uitrijden moest je een bijna haakse bocht maken om een kaartje te pakken. Maar in deze parkeergarage stond duidelijk aangegeven dat je, als telepeage gebruiker, even kort moest stoppen vlak voor het maken van die bocht. En inderdaad, er volgde een korte piep en de slagboom ging open.

Ideaal systeem! :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 31 aug 2023, 14:48

Rein schreef: wo 30 aug 2023, 22:10 Bij Le Boulou (A9 vanuit Spanje) staat de hele zomer al enkele kilometers file voor het tolstation. Ondanks dat je het grootste deel van de file gewoon moet uitzitten, loont het qua tijd om eenmaal op het tolplein helemaal naar rechts te duiken om daar de 30 poort te nemen.
In vergelijkbare situaties in Italie bv bij Milaan gingen de telepass bezitters over de vluchtstrook langs de file om de rechter telepass poortjes te pakken.

Vergeleken met Frankrijk gaan de snelle poorten in Italie overigens toch nog wat vlotter is mijn ervaring. Je wordt daar meestal al herkend voor je voorganger er al door is en de slagboom blijft constant open staan.

Mogelijk komt dat doordat men in Italie altijd nog het kenteken achter de hand heeft om de tol te innen.

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » vr 01 sep 2023, 9:51

captain007 schreef: ma 14 aug 2023, 16:02 En het is ook handig bij die flux libre wegen die nieuw zijn zoals op de A79.
Vooral voor de A79 waren mijn ouders erg blij met mijn télépéage badge. Oom en tante stonden op dezelfde camping, hadden problemen met de betaalsite en daardoor de 72u betaaltermijn niet gered. Mijn Tikkie was met een paar seconden geregeld.
ElHolandesErrante schreef: do 31 aug 2023, 7:37 Mijn ervaring bij Biriatou op de grens tussen Frankrijk en Spanje (Franse A63) zijn nogal eens grenscontroles Frankrijk in, maar die staan altijd bij de linkse poorten. Daar ga ik daarom daar door de rechtse 30-poorten. Aan de Spaanse kant nog geen controle gezien.
Op de A1 en A2 heb ik ze vooralsnog enkel de rechter poorten zien pakken en lieten ze de télépéage poorten ongemoeid. Is in 2021 nog eens handig uitgekomen toen ik al op pad moest terwijl ik mijn vertraagde covid testuitslag nog niet binnen had.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 18:44

Wat ik in Italië erg prettig vind zijn de duidelijk aangeven rijstroken bij tolpoorten. Een tolbadge vind ik onzin voor die ene keer dat ik erlangs kom, dus volg ik gewoon de blauwe rijstrook en "Carte".

Ik hoor vaak horrorverhalen over hoe lang je soms wel niet moet wachten, maar ik heb overal vrij vlot kunnen doorrijden. Zelfs bij Milaan.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 04 sep 2023, 19:43

^^ ook als het een premium tolbadge is? :D

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 19:47

^^ Haha. Bestaan die dan? :D

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 11 sep 2023, 12:29

^^ Te beschouwen als Premium zijn de badges waarbij alle opties zijn aangevinkt.
Je kunt namelijk ook nog kiezen voor een select aantal tol-organisaties.
Wij kozen daarvoor en zijn -zoals je dat terug kunt lezen- af van alle ellende die je bij tolpoorten meekrijgt als je met je voertuig niet binnen de standaard categorieën valt.

Als ik zo jouw reisverslagen lees, vind ik jou trouwens echt de uitgelezen persoon om een badge aan te schaffen.
Het maakt reizen zó veel prettiger.
Eenmaal terug in België/Duitsland gaat de badge echter wel weer terug in dat zilverkleurig zakje, schijnt dat de batterij dan ook nog veel langer meegaat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 11 sep 2023, 14:47

In Italië (en denk ook bij Frankrijk bij Ulys) is er een soort van premiumaanbod met bijkomende diensten als pechverhelping.
Deze zomer was de dagretourkorting tussen Zumaia en Bilbao mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door Mundial op ma 11 sep 2023, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2023, 15:22

^^ Er zijn ook nog wat wegen met open tolsysteem waar je cash of met creditcard de volle mep betaalt, maar als je een eerdere afrit neemt en een badge hebt, je een lager tarief betaalt. Ik moet zo gauw denken aan de A86 Duplex bij Parijs, en in Italië de A5 bij Aosta.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 11 sep 2023, 17:45

^^
Inderdaad. Met badge is de bypass langs Aosta over de A5 inmiddels zelfs gratis, terwijl je zonder badge de volle mep vanaf/tot de Mont Blanctunnel betaald. Maar ook als je de A5 bij Morgex verlaat of oprijdt, krijg je een flink aandeel weer op de badge teruggestord. Dat is te zien op de maandelijkse rekening. Zonder badge betaal je daar beduidend teveel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 sep 2023, 18:12

^^ Hmm. Toch iets om voor een eventuele volgende reis die kant op in gedachten te houden. Dank, heren. :top:

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 12 sep 2023, 16:49

^^ Afgelopen zomer heb ik op de C-16 gereden in Spanje, tussen Terrassa en Manresa.
Badge gebruikers krijgen hier bijna 50% korting op het toltarief, en betalen rond de 5,25 ipv 9 euro.
Met een op- en neertje over die weg heb ik de totale kosten van mijn badge voor dit jaar in één klap terug verdiend, daarnaast levert het veel gemak op.

https://goo.gl/maps/6Q3mtUHhtxcGDfTs6

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 sep 2023, 17:10

^^
Ook in Denemarken en Noorwegen krijg je korting met een badge, afhankelijk van badge provider en abonnement. Als je een prepaid variant kiest, krijg je in Noorwegen zelfs 40% korting op veerdiensten, maar ook 20% korting op alle toltrajecten is mogelijk. Je moet deze helaas wel apart bestellen, ook al is het eenzelfde kapsch badge als die voor Frankrijk, Spanje en Portugal. Helaas echter niet de variant met/voor Italië, zodat je daarvoor een aparte houder op de voorruit moet plakken.

ElHolandesErrante
polderweggetje

Bericht door ElHolandesErrante » di 12 sep 2023, 18:09

^^
Wat dichter bij huis: ook de westerscheldetunnel is goedkoper met badge.

https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/t ... /tarieven/

B-20
polderweggetje

Bericht door B-20 » zo 08 okt 2023, 22:21

Autostrada schreef: di 12 sep 2023, 16:49 ^^ Afgelopen zomer heb ik op de C-16 gereden in Spanje, tussen Terrassa en Manresa.
Badge gebruikers krijgen hier bijna 50% korting op het toltarief, en betalen rond de 5,25 ipv 9 euro.
Met een op- en neertje over die weg heb ik de totale kosten van mijn badge voor dit jaar in één klap terug verdiend, daarnaast levert het veel gemak op.

https://goo.gl/maps/6Q3mtUHhtxcGDfTs6
Op werkdagen dan, op feestdagen en tijdens het weekend betaal je (helaas) de volle mep.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » zo 08 okt 2023, 22:34

ElHolandesErrante schreef: di 12 sep 2023, 18:09 ^^
Wat dichter bij huis: ook de westerscheldetunnel is goedkoper met badge.

https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/t ... /tarieven/
Ja maar dat niet de badge voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Die moet je apart aanschaffen.
Net zoals de badge voor de Liefkenshoek een aparte is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 okt 2023, 0:13

^^ De Liefkenshoektunnel accepteert volgens de website wel de Italiaanse Telepass-badge. Geen idee of dat alleen voor vrachtauto's is, of dat een badge voor personenauto's ook werkt. Ik heb een FEPI-badge, maar ben er nog niet aan toegekomen die bij de Liefkenshoek te proberen.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » ma 09 okt 2023, 11:03

Welke badge is dat dan? Die voor Italië bedoel ik..