Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel »

Telepass staat hier bij de OBU's genoemd: https://www.liefkenshoektunnel.be/nl/ta ... almiddelen

Via de ANWB en enkele Franse tolconcessionairs, alsmede sommige andere aanbieders, kun je een tolbadge krijgen die (ook) in Italië werkt. Ik heb zelf wat ook wel de FEPI-badge (Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië) wordt genoemd. Ik kan daar dus in Italië mee rijden, waar het Telepass-systeem wordt gebruikt. Die badge zou dan technisch gezien ook moeten werken bij de Liefkenshoektunnel, maar ik weet niet of dat alleen voor vrachtwagens is, of dat het ook voor personenauto's zou werken. Helemaal uitsluiten doe ik het niet, maar de enige keer dat ik door de Liefkenshoek kwam sinds ik die badge heb, had ik hem helaas niet bij me, dus ik heb het nog niet kunnen testen.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Ik heb contact gehad met “liefkenshoek” en die vertelden mij dat de badge die werkt in Fr-Sp-Po-It niet werkt bij hun.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het zou voor vrachtwagens misschien wel werken, het idee van transponders voor personenauto's die in meerdere landen werken is relatief nieuw, en voor geïsoleerde tolwegen zoals de Liefkenshoektunnel nogal een 'ver-van-mijn-bedshow'.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ De EETS obu werkt bij de Liefkenshoek. Westerschelde (nog) niet.

Zou wel mooi zijn als de Westerschelde daarin zou participeren.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

mhkamp schreef: ma 09 okt 2023, 13:50 ^^ De EETS obu werkt bij de Liefkenshoek. Westerschelde (nog) niet.

Zou wel mooi zijn als de Westerschelde daarin zou participeren.
Is de de EETS obu voor particulieren?
Ik heb de badge van Fulli.
Ook voor Italie🤷‍♂️ en die werkt zoals gezegd niet bij de Liefkenshoek.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Ik denk het niet. Die EETS obu is in de plaats gekomen omdat veel voorruiten van vrachtwagens behangen waren met tolbadjes, OBU's en stickers om Europa rond te geraken.

Dat zal met een particulier niet zo snel gebeuren en ik denk dat de tolbadge van Fulli (F, I, E en P) meer als voldoende is.

En anders de creditcard trekken bij de tolpoort.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Hmm..dat laatste dat was nou net de reden om de badge aan te schaffen.
Mijn of de arm van mijn echtgenote was vaak net tekort om er goed bij te kunnen.
In Portugal een paar keer uitgestapt en in alle rust, dat kon want er was geen verkeer verder, contant betaald omdat de creditcard van visa niet werd geaccepteerd door de automaat.
En met de ervaringen van aansluiten in de rij waren we ook klaar.
Nu zijn we er zeer content mee.
Gaan we door de Liefkenshoek dan is het met de cc wel goed te doen.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Zojuist kreeg ik een mail van Fulli dat mijn tolbadge (aangeschaft 2019) per mei aanstaande niet meer gebruikt kan worden in Spanje en Portugal.

Niet voor mij een probleem, maar wat is de reden erachter?
WeFo Lidnummer 0010.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vreemd, want op hun website bieden ze nog gewoon de badges aan voor Spanje en Portugal - en is de enige keuze die je moet maken of je Italië erbij wilt hebben of niet (dat heeft te maken met de hardware in je transponder). Omdat Spanje en Portugal dezelfde technologie gebruiken als Frankrijk, lijkt het onmogelijk dat jouw hardware niet meer gesupport wordt. En als ze, ook met de juiste hardware, zouden willen stoppen om het aan te bieden, had dat aanbod toch niet op hun website gestaan?

Zelf hoe dan ook geen bericht van deze strekking ontvangen. Zat er in jouw mail wellicht iets van nadere uitleg, van stappen die je zou kunnen zetten om de Spanje/Portugal-functionaliteit te behouden?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ De badges uit 2019 zijn een ander model dan die uit latere jaren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het model is veranderd, maar de technologie in de badge zou hetzelfde moeten zijn. Het is vooral dat men die technologie nu kleiner kan uitvoeren, waardoor een praktischer formaat badge mogelijk geworden is, maar in de basis blijft het zo simpel als dat de transponders in de badge moeten kunnen communiceren met de systemen op de tolpoorten/portalen. Die systemen zijn (naar ik altijd begrepen heb) hetzelfde in Frankrijk, Spanje en Portugal - dat maakte het ook zo gemakkelijk om de Franse badges ook te laten werken in Spanje en Portugal- en aan die systeemkant ben ik ook niet met een lopende wijziging bekend.

Een beetje door-filosoferend zou het volgende aan de hand kunnen zijn: hoewel de hardware op de tolpoorten hetzelfde is gebleven, en dus ook wat er is gevraagd voor de transponders in de auto's, zijn transponders ontwikkeld met betere chips/zendapparatuur waardoor de kans op communicatiefouten verkleint. Of waarvoor minder sterke signalen hoeven worden uitgezonden vanaf de tolpoorten. Dan zou het zo kunnen zijn dat de Spaanse en Portugese tolmaatschappijen dat willen verheffen tot de nieuwe standaard, zodat hun systeemkosten omlaag kunnen. En zo eindig je dan met een soort boodschap "we ondersteunen jouw Windows-versie niet meer". Maar dan zou de vlugge oplossing ook moeten zijn: regel een badge volgens laatste model - vandaar ook mijn vraag of er in de Fulli-mail nog wat verdere uitleg stond. Want als dit aan de hand is, is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat de Franse tolmaatschappijen ook over gaan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik heb ook een badge uit (begin) 2019 met dan naast Spanje en Portugal ook Italië erbij. Ik heb vooralsnog geen mail gehad hierover, maar wellicht komt dat dan weer omdat de badge F/SP/PT/IT weer een andere badge is dan de badge met F/SP/PT.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Italië gebruikt een ander systeem. Dus in een badge mét Italië zitten eigenlijk twee apparaatjes: eentje dat communiceert met de tolpoorten in Italië en eentje dat communiceert met de tolpoorten in Frankrijk, Spanje en Portugal.

Wat dat betekent voor deze Spanje/Portugal-discussie: geen idee. Als er op enig moment badges met betere transponders in omloop zijn gekomen, is op zich denkbaar dat die al wel zaten in de FEPI-badges van 2018 en nog niet in de FEP-badges van 2019. Gewoon omdat de eerste een nieuwigheid waren van 2018, terwijl de laatste mogelijk nog werden geproduceerd op een model van vóór die tijd.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Pino schreef: do 04 apr 2024, 11:06 Zat er in jouw mail wellicht iets van nadere uitleg, van stappen die je zou kunnen zetten om de Spanje/Portugal-functionaliteit te behouden?
Ja, een nieuwe aanvragen en de oude retour sturen in de voorgefrankeerde enveloppe.

Maar wat ik al schreef, geen probleem voor mij. Spanje, Italië en Portugal kom ik niet.
WeFo Lidnummer 0010.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dan gaat het dus niet om de dienst, maar om jouw badge. Als je dan toch een voorgefrankeerde envelop hebt liggen: ik zou het vooral doen, al kom je nooit in die landen. Gratis verversing met nieuwe batterij!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: do 04 apr 2024, 20:56met nieuwe batterij!
Het wordt tijd dat Europa eens in de 21e eeuw komt en sticker tags gaat verstrekken.

In de VS bestaat dit al zowat 20 jaar, een sticker tag is vergelijkbaar met een RFID tag tegen winkeldiefstal. De kostprijs daarvan is zo laag dat ze in de VS vaak gratis verstrekt worden bij het openen van een account.

Sticker tags zijn passief dus die hebben geen batterij nodig. Dus die kan nooit leeglopen.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Pino schreef: do 04 apr 2024, 20:56 ^^ Dan gaat het dus niet om de dienst, maar om jouw badge. Als je dan toch een voorgefrankeerde envelop hebt liggen: ik zou het vooral doen, al kom je nooit in die landen. Gratis verversing met nieuwe batterij!
De batterij is nog goed en alleen dit jaar nog ga ik naar Frankrijk. Daarna voorlopig niet meer. Dus ik denk dat het eerder inleveren wordt dan wisselen.
WeFo Lidnummer 0010.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: do 04 apr 2024, 20:58
Het wordt tijd dat Europa eens in de 21e eeuw komt en sticker tags gaat verstrekken.
Ik zeg kentekentol, Chris! En die tag-fase overslaan.

De huidige protocollen van de telepéage en Telepass komen er uiteindelijk op neer dat niet passief wordt uitgelezen, maar dat een "gesprek" plaatsvindt tussen de on-board unit en de systemen op de tolpoort. Omdat de OBU dus moet communiceren, heb je die batterij erbij. Zou je over willen naar die passieve tags, dan vergt dat dus een ander protocol. Dat is natuurlijk een stap die je kunt nemen, maar heeft het zin als kentekentol-technologieën steeds beter worden? Eventueel kun je dan nog kiezen voor kentekentol aangevuld met stickertags als dat tegen overzichtelijke meerkosten beter uitleest (foutmarges verkleint). En dan geef je die strips gratis uit wanneer iemand zich opgeeft voor automatische incasso tegen korting ofzo.
Laatst gewijzigd door Pino op do 04 apr 2024, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kentekentol zorgt voor hogere kosten voor het achterhalen van niet-betalers en het versturen van rekeningen. Dat zie je in de Verenigde Staten ook, de toltarieven voor kentekentol zijn daar altijd significant hoger, soms zelfs het dubbele. En in Noorwegen bijvoorbeeld ook.

Alhoewel kentekentol gebruiksvriendelijker voor automobilisten is die hun zaken voor elkaar hebben, is een systeem waarin een soort van transponder gebruikt wordt beter voor betrouwbare tolinning tegen de laagste kosten. En gezien de Europese EETS moet het toch wel eens van een protocol komen van één transponder, één account, op alle tolwegen. Dat is al jaren gepland maar de uitrol is traag en tot nu toe niet compleet.

Kentekentol kan je wel aanvullend aanbieden, met een tarief dat past bij de hogere inningskosten.

Ik denk dat men dit in Nederland ook onderschat: we gaan headlines zien over dat een groot percentage niet de tol betaalt, en vervolgens headlines over ophef dat er zoveel boetes worden uitgeschreven voor het niet betalen van de tol. Met tante Gerda die niet snapt waarom ze niet gewoon een tolplein zoals in Frankrijk bouwen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tante Gerda zal in Frankrijk in de komende jaren alleen maar tolpleinen zien verdwijnen. En de Kampioen voller zien staan met klaagzangen over gedoe daaromheen. Maar misschien helpt dat dan wel bij het besef dat ook tolpleinen een nogal 20e eeuws gebeuren zijn.

Ik zeg nog steeds: kopieer het systeem van Taiwan. Korting voor wie zijn kenteken koppelt aan een automatische incasso, en dan krijg je er meteen zo’n stripje bij. Op die manier laat je feitelijk de mensen die het de exploitant moeilijker maken betalen voor die extra moeite die voor hun tol wordt gedaan.

Mede door de korting heeft het grootste gedeelte van de Taiwanezen ook gekozen voor die incasso. Zou ik van de Nederlanders ook verwachten. Voorzag de laatste Eurovignetrichtlijn niet ook ergens in kortingen die je kunt geven op een maatstaf als lagere handling-kosten bij abonnees?

Voor vrachtwagens is EETS denk ik onvermijdelijk de toekomst, met alle komende differentiatie daar. Maar personenauto’s kun je simpel houden op kenteken. Wat dat nog verder kan faciliteren zijn platform-aanbieders, zodat je je niet hoeft op te geven bij alle tolmaatschappijen en tolheffende overheden, maar dat die aanbieder de tussenpersoon wordt tussen jou, je bankrekening en de verschillende maatschappijen. En laat daar vervolgens eerder de fintech-sector inspringen dan dat de tolmaatschappijen dat zelf gaan runnen.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

Chris schreef: do 04 apr 2024, 20:58

In de VS bestaat dit al zowat 20 jaar, een sticker tag is vergelijkbaar met een RFID tag tegen winkeldiefstal. De kostprijs daarvan is zo laag dat ze in de VS vaak gratis verstrekt worden bij het openen van een account.

Sticker tags zijn passief dus die hebben geen batterij nodig. Dus die kan nooit leeglopen.
Als er iets is waar ik echt niet tegen kan, dan zijn het stickers op een voorruit, net zoals tattoo's op mensen. Ik hoef het niet, dus dring het mij niet op aub. M'n kenteken (of ID) is meer dan genoeg in deze digitale wereld.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Chris schreef: do 04 apr 2024, 21:35 Kentekentol zorgt voor hogere kosten voor het achterhalen van niet-betalers en het versturen van rekeningen.
Kentekentol werkt al jaren prima in Oostenrijk. Digitaal je creditcard koppelen en je kan bijna barrièrevrij doorrijden op de Sondermautstrecken…
Laatst gewijzigd door paolie op vr 05 apr 2024, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Ondanks dat ik netjes tol had betaald werd ik in januari aan de kant gezet bij de tunnel bij Landeck. Kenteken werd niet goed herkend door de agent. Ik stond net stil toen een andere agent vanuit een busje aangaf dat het toch ok was, en ik kon doorrijden.
Blijkbaar gaat kentekenherkening niet helemaal vlekkeloos. Ik kan mij voorstellen dat tolheffing een flink stuk duurder wordt als er toch de nodige menskracht aan te pas moet komen om de juiste kentekens in het systeem te krijgen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Jij hebt het nu over het digitale vignet. Dat is wat anders dan de Sonderstreckenmaut waar ik het over heb. Daar rijd je, net zoals in bijvoorbeeld Frankrijk, met 30 km/u door tolpoortjes en staan er geavanceerde camera’s recht op je kenteken gericht, zowel aan de voor- als achterzijde van je auto.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Oostenrijk is nou net een land waar je kenteken al snel onleesbaar kan worden. Lijkt me niet heel praktisch.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ in de praktijk werkt het gewoon.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Pindaklaas schreef: vr 05 apr 2024, 3:56 Blijkbaar gaat kentekenherkening niet helemaal vlekkeloos. Ik kan mij voorstellen dat tolheffing een flink stuk duurder wordt als er toch de nodige menskracht aan te pas moet komen om de juiste kentekens in het systeem te krijgen.
Dat “niet vlekkeloos” zit ergens in de systemen gebakken. Leesfouten horen erbij, inclusief achtervangen daarvoor. Heb je een eerstelijns-apparaat dat iets van twee pogingen waagt om je te herkennen, dan mogelijk nog een tweede wat zwaarder systeem en uiteindelijk kom je in een backoffice terecht waar een mens naar een foto gaat zitten kijken. Men meet vervolgens de prestatie van het systeem af aan hoeveel gevallen in die backoffice terecht komen, en indirect wellicht aan het aantal mensen dat vervolgens onterecht boetes uit die backoffice toegestuurd krijgt. En dat geheel moet dan ook kostentechnisch optellen naar systeemkosten die lager zijn dan wat je had op de klassieke tolpleinen (inclusief de huidige onbemande poorten die ook een backoffice nodig hebben).

De verzamelde tolmaatschappijen moeten daar maar uitwerken of freeflow-systemen kostendekkend gemaakt kunnen worden, hoe ze vergelijken met klassieke tolpleinen en hoe kentekentol daarin vergelijkt met badges en passieve tags. Maar je moet denk ik wel een beetje waken voor een al te grote focus op zwartrijders moeten najagen. Het is een beetje als de zelfscan in de supermarkten: ingevoerd om de personeelskosten te verlagen en extra omzet te kunnen genereren doordat klanten minder in de rij staan, en dan de kranten opzoeken met huilie-huilie over wat zelfscan-diefstal je allemaal kost.

In de tussentijd vind ik je Oostenrijkse ervaring wat apart. Door de politie langs de kant worden gezet en dan toch door mogen duidt op een leesfout in eerste instantie, die in tweede lijn vervolgens kon worden gecorrigeerd. Dat toont ergens aan dat het systeem werkt. Maar als politie of een concessionair automobilisten al langs de kant zet na de eerste leesfout, is dat niet okee. Je hebt ergens een recht op de verschillende achtervangen zonder dat je langs de kant moet wachten. Het suggereert dat men in Oostenrijk ergens ook het Europese incassoproces niet vertrouwt. Nou snap ik dat dat tijd en geld kost en niet altijd succesvol is, maar daar geldt wat mij betreft ook dat je die factor moet afwentelen op de gezamenlijke zwartrijders en niet op de pre-EU-manier de buitenlanders extra hard aanpakt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

paolie schreef: vr 05 apr 2024, 1:01
Chris schreef: do 04 apr 2024, 21:35 Kentekentol zorgt voor hogere kosten voor het achterhalen van niet-betalers en het versturen van rekeningen.
Kentekentol werkt al jaren prima in Oostenrijk. Digitaal je creditcard koppelen en je kan bijna barrièrevrij doorrijden op de Sondermautstrecken…
Ik zeg ook niet dat het technisch niet werkt, maar dat kentekentol zorgt voor een groot aantal niet-betalers, zeker in systemen die volledig open zijn. Je ziet dat ook al op de nieuwe A79.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
Mijn oom en tante hebben nog wat extra vakantiekosten gehad. Konden de tol niet eens betalen omdat de site niet werkte, met twee telefoons geprobeerd, beide niet gelukt. Auto en caravan met fikse boete er op. Mijn ouders waren blij dat ze mijn badge mee hadden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: vr 05 apr 2024, 9:03 In de tussentijd vind ik je Oostenrijkse ervaring wat apart. Door de politie langs de kant worden gezet en dan toch door mogen duidt op een leesfout in eerste instantie, die in tweede lijn vervolgens kon worden gecorrigeerd. Dat toont ergens aan dat het systeem werkt. Maar als politie of een concessionair automobilisten al langs de kant zet na de eerste leesfout, is dat niet okee. Je hebt ergens een recht op de verschillende achtervangen zonder dat je langs de kant moet wachten. Het suggereert dat men in Oostenrijk ergens ook het Europese incassoproces niet vertrouwt. Nou snap ik dat dat tijd en geld kost en niet altijd succesvol is, maar daar geldt wat mij betreft ook dat je die factor moet afwentelen op de gezamenlijke zwartrijders en niet op de pre-EU-manier de buitenlanders extra hard aanpakt.
Zolang Oostenrijk naast de digitale vignetten ook nog werkt met stickervignetten, wordt er sowieso nog handmatig gecontroleerd langs de weg. In Slowakije ben ik ooit ook een keer staande gehouden door de politie omdat ze de sticker op mijn raam niet goed konden lezen. Nadat ze er met hun neus bovenop hadden gehangen mocht ik weer doorrijden...