Het kwam er in de berichten over de A79 op neer dat een 2% van de gebruikers niet betaalde en dus de incasso-machine op zich afkreeg. Daarbij is het, omdat de weg nog niet zo lang open is, nog te vroeg om te zeggen of die incasso succesvol is - inclusief dat de kosten van de incasso uiteindelijk worden verhaald op de zwartrijder, als tegengesteld aan de gezamenlijke gebruikers. Nou, dan moet je die 2% eens vergelijken met de 13% op de Pedemontana Lombarda. Maar de suggestie in hun jaarverslagen is dat daar de grote meerderheid van de incasso's wel succesvol is. Kijk je naar het laatste jaarverslag van de Dartford Crossing, dan komt 88 miljoen pond op totale inkomsten van 215 miljoen uit "enforcement" oftewel mensen die niet op tijd betaalden. Maar ook die laatbetalers dragen de incassokosten, want er wordt per boekjaar gemiddeld maar een 1.7 miljoen pond afgeschreven. Die is minder dan een procent van het totale inkomen, wat alweer een veel overzichtelijker element is in de totale systeemkosten. Maar goed, c'est le ton qui fait la musique, want in Italiaanse media wordt geklaagd over opportunisten die denken wel weg te komen met gewoon niets doen, in Engelse media wordt geklaagd over buitenlandse chauffeurs die niet betalen en in de Franse media gaat het over de draconische boetes...Chris schreef: vr 05 apr 2024, 9:28 Ik zeg ook niet dat het technisch niet werkt, maar dat kentekentol zorgt voor een groot aantal niet-betalers, zeker in systemen die volledig open zijn. Je ziet dat ook al op de nieuwe A79.
Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat er veel niet-betalers zijn, al vind ik dat niet het grootste probleem zolang je uiteindelijk succesvol incasseert en je afschrijving binnen de perken blijft. Ik denk wel dat de A79 een zeker aanloopprobleem heeft doordat nog maar heel weinig wegen op dit open systeem draaien, en de A79 nogal in de rimboe ligt en daarmee niet de bekendheid geniet van een Dartford Crossing. Zie dan maar eens het verschil tussen een tolvrije expresweg, een A75/A20 en de A79. Je krijgt duidelijk geen echte prikkel dat je online zult moeten betalen. De borden die er staan zijn duidelijk niet voldoende. Dat zou op zich kunnen veranderen wanneer kentekentol de landelijke standaard wordt. Dan is Tante Gerda er tenminste ook op voorbereid, zoals ze ook weet (of voor domme doos wordt uitgemaakt als ze het niet weet) dat ze in Oostenrijk en Zwitserland niet de snelweg op moet gaan zonder vignet.
Nou helpt het vast niet dat de A79 loopt in een streek waar de nodige Tante Gerda's op vakantie gaan (evenals hun verre Franse neven), maar ik vraag me ook nog steeds af of er nou méér misgaat op de A79 dan op een Dartford Crossing of op de Italiaanse snelwegen met kentekentol. Mogelijk dat de voorgeschiedenis van de A79, als langzaamaan verdubbelde N-weg, niet helpt. Het feit dat je daar bepaalde dorpen tolvrij mag passeren maakt het ook niet begrijpelijker. Misschien dat het lopende A13-project daar andere data zal geven. Wat ik ook een structureel probleem vind in Frankrijk is dat websites slecht lijken te werken en hoe met leesfouten uit badges wordt omgegaan. Want omdat de badges niet zijn gekoppeld aan kentekens, leidt een leesfout ertoe dat je wordt geflitst, dat van je wordt verwacht dat je je online meldt terwijl je zelf in de veronderstelling verkeert dat je betaalt via je badge. Italië heeft wel die kenteken-badge-koppeling om dat te ondervangen.