Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino »

Chris schreef: vr 05 apr 2024, 9:28 Ik zeg ook niet dat het technisch niet werkt, maar dat kentekentol zorgt voor een groot aantal niet-betalers, zeker in systemen die volledig open zijn. Je ziet dat ook al op de nieuwe A79.
Het kwam er in de berichten over de A79 op neer dat een 2% van de gebruikers niet betaalde en dus de incasso-machine op zich afkreeg. Daarbij is het, omdat de weg nog niet zo lang open is, nog te vroeg om te zeggen of die incasso succesvol is - inclusief dat de kosten van de incasso uiteindelijk worden verhaald op de zwartrijder, als tegengesteld aan de gezamenlijke gebruikers. Nou, dan moet je die 2% eens vergelijken met de 13% op de Pedemontana Lombarda. Maar de suggestie in hun jaarverslagen is dat daar de grote meerderheid van de incasso's wel succesvol is. Kijk je naar het laatste jaarverslag van de Dartford Crossing, dan komt 88 miljoen pond op totale inkomsten van 215 miljoen uit "enforcement" oftewel mensen die niet op tijd betaalden. Maar ook die laatbetalers dragen de incassokosten, want er wordt per boekjaar gemiddeld maar een 1.7 miljoen pond afgeschreven. Die is minder dan een procent van het totale inkomen, wat alweer een veel overzichtelijker element is in de totale systeemkosten. Maar goed, c'est le ton qui fait la musique, want in Italiaanse media wordt geklaagd over opportunisten die denken wel weg te komen met gewoon niets doen, in Engelse media wordt geklaagd over buitenlandse chauffeurs die niet betalen en in de Franse media gaat het over de draconische boetes...

Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat er veel niet-betalers zijn, al vind ik dat niet het grootste probleem zolang je uiteindelijk succesvol incasseert en je afschrijving binnen de perken blijft. Ik denk wel dat de A79 een zeker aanloopprobleem heeft doordat nog maar heel weinig wegen op dit open systeem draaien, en de A79 nogal in de rimboe ligt en daarmee niet de bekendheid geniet van een Dartford Crossing. Zie dan maar eens het verschil tussen een tolvrije expresweg, een A75/A20 en de A79. Je krijgt duidelijk geen echte prikkel dat je online zult moeten betalen. De borden die er staan zijn duidelijk niet voldoende. Dat zou op zich kunnen veranderen wanneer kentekentol de landelijke standaard wordt. Dan is Tante Gerda er tenminste ook op voorbereid, zoals ze ook weet (of voor domme doos wordt uitgemaakt als ze het niet weet) dat ze in Oostenrijk en Zwitserland niet de snelweg op moet gaan zonder vignet.

Nou helpt het vast niet dat de A79 loopt in een streek waar de nodige Tante Gerda's op vakantie gaan (evenals hun verre Franse neven), maar ik vraag me ook nog steeds af of er nou méér misgaat op de A79 dan op een Dartford Crossing of op de Italiaanse snelwegen met kentekentol. Mogelijk dat de voorgeschiedenis van de A79, als langzaamaan verdubbelde N-weg, niet helpt. Het feit dat je daar bepaalde dorpen tolvrij mag passeren maakt het ook niet begrijpelijker. Misschien dat het lopende A13-project daar andere data zal geven. Wat ik ook een structureel probleem vind in Frankrijk is dat websites slecht lijken te werken en hoe met leesfouten uit badges wordt omgegaan. Want omdat de badges niet zijn gekoppeld aan kentekens, leidt een leesfout ertoe dat je wordt geflitst, dat van je wordt verwacht dat je je online meldt terwijl je zelf in de veronderstelling verkeert dat je betaalt via je badge. Italië heeft wel die kenteken-badge-koppeling om dat te ondervangen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 apr 2024, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Pino schreef: vr 05 apr 2024, 9:03
Pindaklaas schreef: vr 05 apr 2024, 3:56 Blijkbaar gaat kentekenherkening niet helemaal vlekkeloos. Ik kan mij voorstellen dat tolheffing een flink stuk duurder wordt als er toch de nodige menskracht aan te pas moet komen om de juiste kentekens in het systeem te krijgen.
Dat “niet vlekkeloos” zit ergens in de systemen gebakken. Leesfouten horen erbij, inclusief achtervangen daarvoor. Heb je een eerstelijns-apparaat dat iets van twee pogingen waagt om je te herkennen, dan mogelijk nog een tweede wat zwaarder systeem en uiteindelijk kom je in een backoffice terecht waar een mens naar een foto gaat zitten kijken.
In dit geval speelde waarschijnlijk ook mee dat het een mobiele controle was met een camera op een driepoot, in de scherpe bocht van de A12-Oost de tunnel in. Dat is natuurlijk een andere manier van herkenning dan met een portaal recht van voren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef:Kijk je naar het laatste jaarverslag van de Dartford Crossing, dan komt 88 miljoen pond op totale inkomsten van 215 miljoen uit "enforcement" oftewel mensen die niet op tijd betaalden.
Dat is een heel hoog percentage en ik heb even gekeken hoe het wordt aangegeven:
https://maps.app.goo.gl/UrJuAqZCqUWgkz1U7

en dit staat bij de laatste afrit:
https://maps.app.goo.gl/KFBZiLnQJrjB2MhW6

Laat ik het zo zeggen: volgens mij is dit vatbaar voor verbetering...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Twee jaar na invoering van de kentekentol bij Dartford werd een percentage genoemd van 7% die niet op tijd betaalde. Weet niet of er een actueler percentage is. Maar goed, als 7% van de gebruikers een 40% van de inkomsten genereert, kun je doorrekenen hoeveel boete daar dus in zit. Die dan weer terugloopt naar de tijd die personeel moet besteden aan nazoeken van kentekendetails, uitbesteden incasso etc. Althans: als de “enforcement” tak bedoeld is als winstmachine gaat er iets goed fout, en ik wil maar aannemen dat ook in Engeland de regering zoiets niet toelaat.

Ik had ook zitten kijken naar de bewegwijzering en vond het eerlijk gezegd wel meevallen. Er hangen in ieder geval iets van vier portaalborden pontificaal boven de weg dat je op een tolweg komt en dat je uiterlijk de volgende dag moet betalen. De kracht van herhaling moet daar iets bewerkstelligen. Maar dan kom je ook vanzelf uit op het punt dat de Dartford Crossing maar één punt heeft waar je tol betaalt, dus daar kun je jezelf die extra borden wel veroorloven. Op een tolweg met veel losse tolpunten zoals de A79 ga je dat niet doen; doen ze in Taiwan ook niet (*). Maar uiteindelijk werken de A79-borden alleen als je een portaal herkent als tolportaal en je langs de weg wat informatie zoekt over hoe je dan zou moeten betalen. Misschien zou een pontificaal bord bij het verlaten van de snelweg nog kunnen helpen: “betaal uiterlijk morgen je tol op [website]. Anders forse boete. Uitgezonderd Telepéage-gebruikers.”

(*) Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik helemaal niet wist dat Taiwanese snelwegen tolwegen waren. Daar kwam ik pas achter bij het inleveren van mijn huurauto, waar ik een keurig overzicht kreeg welke tolpoorten ik gepasseerd was en wat ik dus nog moest afrekenen. Maar mijn huurauto had ook zo’n passieve tag, dus ook niet vreemd dat ik daar op voorhand geen uitleg over kreeg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kentekentol werkt beter op eilanden, waar alle bestuurders onder dezelfde jurisdictie vallen, en in gebieden waar weinig buitenlanders komen. Of zoals in Noorwegen: hogere tarieven rekenen voor kentekentol (je doet alsof gebruikers van transponder korting krijgen, maar eigenlijk is het andersom).

Een bijkomend probleem is dat automobilisten gestolen of afgedekte kentekens gebruiken, en dit is in toenemende mate het geval, de Wall Street Journal had daar onlangs een artikel over: https://www.wsj.com/us-news/sneaky-driv ... s-5941fe31

The MTA said 1.6 million transactions were classified as obstructed in the first 10 months of 2023, up from 923,000 in 2020.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: za 06 apr 2024, 18:07 Kentekentol werkt beter op eilanden, waar alle bestuurders onder dezelfde jurisdictie vallen, en in gebieden waar weinig buitenlanders komen. Of zoals in Noorwegen: hogere tarieven rekenen voor kentekentol (je doet alsof gebruikers van transponder korting krijgen, maar eigenlijk is het andersom).
Zelfde zie je in Taiwan. Je krijgt korting als je een machtiging geeft voor automatische incasso. Maar uiteindelijk is die korting ook gelijk aan de extra back office-kosten voor het moeten versturen van de eerste rekening. En vanaf daar lopen de verhogingen die steeds aan de weggebruiker in rekening worden gebracht wanneer die niet betaalt mee met een omslag in de kosten die worden gemaakt om dat soort bedragen te innen. Ik heb uiteindelijk ook niet zoveel medelijden met de Tante Gerda's. Je kunt één onaangename verrassing krijgen wanneer je een brief thuisgestuurd krijgt met een rekening verhoogd met administratiekosten, maar in die fase praat je nog over zeer overzichtelijke bedragen die je dan maar te slikken hebt als je niet goed was voorbereid. Diegenen die uiteindelijk een volle mep van een paarhonderd euro op zich afkrijgen hebben iets in hun eigen brievenbus uit de klauwen laten lopen, vergelijkbaar met het aantal verhogingen dat je kunt krijgen op een gewone verkeersboete of hoe een andere kleine rekening kan eindigen in deurwaarders voor je deur. Dat is geen collectief gehuil waard in de pers over een onrechtvaardig systeem, mits de verhogingen gelijke tred houden met de incassoverrichtingen.

Nou goed, zolang het onder de streep allemaal uit komt op afschrijvingen onder de procent vind ik het allemaal redelijk overzichtelijk en niet echt richtinggevend om wel of geen open road tolling te doen. Dan is het ook een druppel op een gloeiende plaat wanneer je het afzet tegen de veel bredere systeemkosten. En dan ken jij ook maar al te goed de berekening dat de systeemkosten van een volledig elektronisch systeem ruim lager uitkomen dan die van een systeem met fysieke tolpoorten, dus dan kunnen die afschrijvingen er ook nog wel bij.

Ik zou je punt over eilanden of gebieden waar weinig buitenlanders komen iets willen nuanceren. Want ik snap heel goed hoe Taiwan behoorlijk wordt geholpen doordat het een eiland is, maar ik denk dat de omvang van het tolsysteem méér helpt. Als je in Taiwan één of twee geïsoleerde stukken snelweg had gehad met deze vorm van tolheffing, had je één jurisdictie gehad, maar vrijwel gegarandeerd een veel hoger percentage niet-abonnees met alle extra gedoe daaromheen. En als je ook ziet dat in de Europese (elektronisch) vignetlanden vrijwel niemand het in zijn hoofd haalt om zwart te gaan rijden, mag je toch ook wel verwachten dat, wanneer op enig moment Frankrijk over zou gaan naar kentekentol op het gehele netwerk, binnenlandse automobilisten collectief geabonneerd zullen zijn en het voor een buitenlander net zo onderdeel is van de vakantie-voorbereiding als het aanschaffen van een Zwitsers vignet. Dan maakt het aantal buitenlanders ineens niet zoveel meer uit. Dubbel wanneer er dan ook nog werkende Europeesrechtelijke mechanismen zijn die een wapen geven tegen grapjassen die denken "ze kunnen me wel flitsen, maar die boete komt toch nooit bij mij aan" - zoals je wel eens ziet bij Zwitsers die denken buiten de landsgrenzen lekker door te kunnen jakkeren.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Vallen die (elektronische) tolbedragen onder naheffingen (belasting) of onder boetes ? In het eerste geval is een gegevensuitwisseling met een ander (EU) land niet gegarandeerd, net zoals met de milieuzones of de stadsparkeerdienst (niet betalen voor straatparkeren).

In Portugal hebben denk ik alle huurauto's een transponder. Het hangt van de verhuurder af of je extra betaalt voor het actief zijn van de kastje (naast de gemaakte tolkosten uiteraard).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Uitwisseling kentekengegevens voor elektronische tolheffing heeft ergens een zelfstandige grondslag. Ik meen in de EETS-richtlijn, maar pin me daar niet op vast. Naar derde-landen als Zwitserland, Noorwegen en het VK heb je dan uiteraard ook nog een extra verdrag nodig om te zorgen dat zij ook meedoen. Dat zou dan mee moeten gaan lopen in bredere vrijhandelsverdragen, maar precieze status mij onbekend.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Chris schreef: za 06 apr 2024, 18:07 Kentekentol werkt beter op eilanden, waar alle bestuurders onder dezelfde jurisdictie vallen, en in gebieden waar weinig buitenlanders komen. Of zoals in Noorwegen: hogere tarieven rekenen voor kentekentol (je doet alsof gebruikers van transponder korting krijgen, maar eigenlijk is het andersom).

Een bijkomend probleem is dat automobilisten gestolen of afgedekte kentekens gebruiken, en dit is in toenemende mate het geval, de Wall Street Journal had daar onlangs een artikel over: https://www.wsj.com/us-news/sneaky-driv ... s-5941fe31

The MTA said 1.6 million transactions were classified as obstructed in the first 10 months of 2023, up from 923,000 in 2020.
Dat is het mooie van het systeem in Oostenrijk. Kenteken werkt alleen indien het gekoppeld is aan een geldige creditcard. Zoniet, dan blijft de slagboom dicht en moet je alsnog op traditionele wijze betalen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op de Sondermautstrecken wel. Op de reguliere snelwegen waar je wordt geacht met een (digitaal) vignet rond te rijden loopt het dan weer precies omgekeerd.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

paolie schreef: ma 08 apr 2024, 12:18

Dat is het mooie van het systeem in Oostenrijk. Kenteken werkt alleen indien het gekoppeld is aan een geldige creditcard. Zoniet, dan blijft de slagboom dicht en moet je alsnog op traditionele wijze betalen.
Dit is alleen het geval bij de "Mautstellen" Brenner en Tauern-/Katschbergtunnel. Bij de Gleinalmtunnel en de Bosrucktunnel zijn geen slagbomen aanwezig en valt er netjes binnen een paar weken een brief op de mat met een boete als je geen "Sondermaut" hebt betaald / geen Digitale Streckenmaut Flex hebt.

Voorbeeld bij de Gleinalmtunnel:
https://www.google.com/maps/@47.3237306 ... ?entry=ttu
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Zelfde als de freeflow-doorrijstroken die je had op de Spaanse AP-7 ten noorden van Barcelona toen dat nog een tolweg was. Dat werkte dan op badges, maar onder de streep hetzelfde resultaat dat een niet-abonnee daar zou worden gefotografeerd om dan een brief met administratieve verhoging in de brievenbus te krijgen.

Haal de slagboom weg, en je opent feitelijk altijd de route naar welbewuste fraude. Onder de streep niet echt anders dan supermarkt-zelfscan en niet vooruit hoeven te betalen in de horeca. Maar ik denk wel dat je op tolstations als Granollers of bij de Oostenrijkse tunnels een ander soort proces krijgt in de hersenen van weggebruikers als Mevrouw Van Zetten uit Tiel, dan op een normale weg met alleen een tolportaal eroverheen. Want op stations met freeflow-rijstroken zal de weggebruiker (te goeder trouw) zich afvragen of hij iets te zoeken heeft op die stroken. Om, naar je mag aannemen, in geval van twijfel naar de tolpoort te rijden. Het ontbreken van die keuze op een normale weg met tolportaal, het ontbreken van een visuele trigger als een fysiek tolstation, dat moet toch ergens wel functioneren als een factor die in de hand werkt dat mensen zich vergeten te melden.

Zijn er eigenlijk statistieken hierover bekend van Gleinalm, Bosruck en Granollers?
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Peter schreef: ma 08 apr 2024, 12:03 Vallen die (elektronische) tolbedragen onder naheffingen (belasting) of onder boetes ? In het eerste geval is een gegevensuitwisseling met een ander (EU) land niet gegarandeerd, net zoals met de milieuzones of de stadsparkeerdienst (niet betalen voor straatparkeren).
Heb het even nagekeken:
In Frankrijk is dat een inbreuk op de wegcode, meerbepaald artikel R419-1 voor fysieke tolstations en R419-2 voor "péage sans barrière". Het leverde een boete van de vierde klasse op.Artikel R529-4 van het Wetboek van Strafvordering delegeert de inning naar concessiehouders die beëdigd personeel inzetten voor de inning.
In eerste instantie is er sprake van een forfaitaire boete van €90 (voor péages zonder barrière bedraagt die slechts €10 als je binnen de 15 dagen na verzending betaald). Als die niet betaald wordt binnen de 2 maanden loopt het bedrag op tot €375. Als dat ook niet betaald wordt binnen de 4 maanden na verzending, komt het tot een procedure voor de politierechtbank, die kan een boete van maximaal €750 uitspreken (+ gerechtskosten uiteraard).
Pino schreef: vr 05 apr 2024, 10:27 Het kwam er in de berichten over de A79 op neer dat een 2% van de gebruikers niet betaalde en dus de incasso-machine op zich afkreeg. Daarbij is het, omdat de weg nog niet zo lang open is, nog te vroeg om te zeggen of die incasso succesvol is - inclusief dat de kosten van de incasso uiteindelijk worden verhaald op de zwartrijder, als tegengesteld aan de gezamenlijke gebruikers. Nou, dan moet je die 2% eens vergelijken met de 13% op de Pedemontana Lombarda. Maar de suggestie in hun jaarverslagen is dat daar de grote meerderheid van de incasso's wel succesvol is.
Volgens dit artikel in Le Parisien waren er in het jaar na de opening 8 miljoen passages. Daarvoor zijn er 600.000 brieven met een vriendelijke herinnering en uitleg verstuurd. Dan komen we al eerder aan 7,5% niet-betalers.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er gaan twee getallen rond: namelijk de 600.000 brieven en de 180.000 inpayés. In een eerdere discussie kwamen we er niet helemaal uit wat nu precies in teller en noemer moest; iemand kwam toen ook op een percentage rond de 5%. De 180k is dan wellicht het aantal passages dat aan het einde van dat eerste jaar nog niet geïnd was. Als dat zo is: daar kunnen dan ook situaties tussen zitten van twee weken oud waarvoor net de eerste brief was verstuurd, dus dat getal zegt niet zoveel. Maar 600k brieven kan ook prima duiden op maar iets van 300-400k passages die niet meteen betaalden (en mogelijk ook wel een paar veelplegers). Als het ergens rond de 7.5% zit (600000 losse files dus), zit je in vergelijking met de genoemde anderen nog niet zo slecht.

Wat betreft het wettelijke framework: men heeft hier indertijd specifiek de wet voor gewijzigd, maar ik herinner me ook nog dat men dat pas wilde doen nadat dat EU-systeem was opgetuigd. Want men had goed door dat gegevensuitwisseling met EU-buitenland hard nodig zou zijn.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Het was vooral bedoelt op aanvulling op Chris' bericht.
Als er 600.000 brieven met uitleg verstuurd werden en er daarvan, zou je kunnen stellen dat zo'n 7% het niet begreep (er vanuitgaan dat niemand moedwillig fraudeerde) e' dat valt nog best mee in vergelijking met de dramatische persberichten.
Een deel zal natuurlijk moedwillig proberen te frauderen.
180k wanbetalers is best beheersbaar, hopelijk kunnen ze het grootste deel recupereren anders is dat ten laste van de andere gebruikers.

Wat buitenlandse chauffeurs betreft: je reis voorbereiden is natuurlijk altijd een goed plan en het woord "péage" in combinatie met een website of automaatsymbool zou toch een belletje moeten doen rinkelen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat je met dat laatste een deel van de automobilisten overschat. En zeker in het tijdperk van de navigatiesystemen waar een flink aantal van de mensen de borden niet leest. Of misschien lees je dat woord péage nog net, maar sla je het allemaal niet actief genoeg op om je ook aan het einde van de dag te herinneren dat je nog even naar die website moet (en ga je ook niet naar een betaalautomaat op een aire toe).

Lang verhaal kort: zolang niet alle weggebruikers op de een of andere manier zijn gekoppeld via een abonnement, zul je een redelijk grote groep hebben die vergeet zich te melden. Je zou nog eens wat beter naar de cijfers van de verschillende routes moeten kijken, maar die kan zomaar tussen een kwart en de helft liggen van de weggebruikers die niet zijn geabonneerd. Vanaf daar de vraag “is dat erg?” De Franse media kiest al sinds de eerste berichten over freeflow-oplossingen voor de gebruiker als underdog tegen de machtige machines van de tolmaatschappijen. Met teksten als “ik kreeg een brief met een tientje administratiekosten bovenop mijn tolbedrag van 40 cent.” Ik vind trouwens dat dat een soort (wan)verhouding is waar je best over mag nadenken, maar je creëert met dat soort zeik-berichtgeving ook meteen een soort collectief-volkswantrouwen dat mooi op één rijtje kan met dingen als vaccin-weigeren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb een nieuwe badge besteld die ook in Italië werkt. De levertijd was 8 dagen vanaf bestelling. Bij Fulli.

Ik had nog een oude Area badge die geen Italië had. Wel Spanje en Portugal.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

^^ Moi! Dan kun je er dan ook van uitgaan dat de badge op tijd binnen is. Zelf ook de Fra-Spa-Por-Ita badge en ben daar zeer tevreden over alhoewel het bliepje wel iets luider had mogen zijn. Ervaringen van anderen geven ook die levertijd aan.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
Dat bliepje is niet zo heel relevant toch? Die gaat hooguit een tel voor de slagboom opent, dan zit je al in de strook.

Vorig jaar stond ik al stil voor ik me realiseerde dat ik geen piep gehoord had. Te laat om nog verder naar links te sturen en dus half uit het raam hangen voor de intercom. Met de alarmlichten aan in de télépéage poort, met je gele kenteken... Gelukkig was het op een vroege zondagochtend.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als het bliepje uitblijft, is er inderdaad geen weg meer terug. Maar ik ben ook wel geconditioneerd geraakt op het geluid. Als het komt, weet je dat de slagboom open zal gaan en dan pas je daar je snelheid op aan: niet meer een snelheid dat je elk moment toch tot stilstand moet kunnen komen bij de slagboom. Dus als je die bliep ineens niet meer goed kunt horen in een Telepeage-30-poort zla dat wel even wennen zijn.

Overigens is mijn nieuwe Fulli-badge nu al tien dagen onderweg. De tracker van laposte.fr zegt al een week dat "votre envoi est en cours d'acheminement dans son pays de destination". Dat zou dus betekenen dat hij ergens bij PostNL ligt, begin me dan toch licht zorgen te maken of dat pakket niet ergens kwijt is ... Gelukkig staat er geen reis over tolwegen op het programma.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had hem overigens daadwerkelijk ontvangen op de 8e dag van bestelling.

Die oude badge van mij gaf ook incidenteel geen biep, maar werd wel altijd gelezen.

In september had ik in Italië dat mijn betaalkaarten allemaal niet geaccepteerd werden bij een tolstation. Uiteindelijk ben ik doorgereden. Ik heb nog geen factuur daarvan gezien, maar Italië kennende zal die wel 1 dag voor de verjaringstermijn komen of zo. Maar goed, om dat te voorkomen heb ik dus die badge ingewisseld voor eentje met Italië. Ik kwam voorheen niet vaak in Italië, maar de laatste jaren wat vaker.

In Spanje zijn ondertussen zoveel tolwegen tolvrij geworden dat de badge op minder plekken nodig is.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Peter schreef: ma 08 apr 2024, 12:03 In Portugal hebben denk ik alle huurauto's een transponder.
Zou je zeggen inderdaad, maar ik vroeg ernaar in Lissabon en ze snapten niet eens wat ik bedoelde. Dit was wel in 2011 toen dat er nog wat minder was. Een paar jaar later in Albufeira had ik het wel.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ In 2016 had ik een huurauto in Faro en moest ik nog bij een postkantoor de tol voor de A22 betalen. Voor de A2 was het gewoon ouderwets een kaartje trekken en betalen.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Wij hadden in de jaren rond 2012 en 2015 ontdekt dat er bij de bemande (of bevrouwde) tolpoortjes in Portugal gewoon met creditcard betaald kon worden. Maar dat dit niet kon bij de onbemande (of onbevrouwde) tolpoortjes. Daar werden alleen debetcards geaccepteerd. Dat werd dus uitstappen en met Euro’s betalen. Het wisselgeld kwam zonder problemen uit de automaat. Dat dan weer wel.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Dit weekend heb ik onze Bip & Go omgeruild (althans de aanvraag gedaan) voor een exemplaar met Italië erbij, want in september gaat de reis naar Sardinië.
Het kwam sowieso wel goed uit om te wisselen, aangezien de huidige badge van 2016 is.
Eigenlijk een wonder dat hij het nog steeds doet (vorig jaar in ieder geval nog wel).
Ubi volentia est, via est
Mwise2012
woonerf

Re: Pijlen Belgische borden

Bericht door Mwise2012 »

Dan heb ik ook een vraag:
Ik ga binnenkort naar Parijs en ik vroeg me af hoe de tol zonder badge werkt (ik kan het niet echt vinden op google)?
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij het oprijden van de tolweg een ticket trekken en bij het verlaten afrekenen met kredietkaart of in contanten.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Of debitcard (pinpas). Sommige korte stukjes hebben alleen maar een tolpoort met vast bedrag (per type voertuig). Je moet met cash wel opletten dat je de goede rij neemt, want steeds minder poorten accepteren cash (per automaat vrijwel altijd).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
JanVerhoeven
verkeersader

Re: Pijlen Belgische borden

Bericht door JanVerhoeven »

Mwise2012 schreef: ma 29 apr 2024, 19:38 Dan heb ik ook een vraag:
Ik ga binnenkort naar Parijs en ik vroeg me af hoe de tol zonder badge werkt (ik kan het niet echt vinden op google)?
ANWB heeft duidelijke overzichten per land: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ol#betalen
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ En Amex wordt bijna nergens geaccepteerd. Visa gaat wel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel