Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door IIVQ »

Ik heb vorige week over de A79 van Paray-le-Monial naar Montmarault gereden, dat is een tolweg flux libre, ofwel zonder klassieke tolpoorten. Je moet binnen 72 uur naar een kiosk op de parkings of online tol betalen, dit staat aangegeven, maar als je er niet op beducht bent kan ik mij voorstellen dat je het mist.

Gelukkig hadden wij de tolbadge van mijn oma en dat werkt ook prima. Er staan wel veel portalen, ik denk 5 stuks.

Edit: excuses, ik zie nu pas dat er een apart topic voor PaFL is.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 10 mei 2024, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is zo ongeveer voor elke afrit één portaal, waarmee het feitelijk functioneert als een gesloten tolsysteem. Er zijn een paar stukken A79 die gratis zijn. Dat is bijvoorbeeld rond Dompierre, waar men verkeer op de A79-bypass wil hebben en niet in de bebouwde kom. Dus daar passeer je dan even geen portaal.

Per portaal betaal je steeds maar een heel klein bedrag aan tol, meestal ruim onder de euro. Tegelijkertijd draagt dat dan weer wel bij aan klachten onder die weggebruikers die vergeten zich te melden. Want als je maar een heel klein stukje A79 had gereden, is het al gauw 10 euro administratiekosten bovenop je 90 cent tol. Dat is natuurlijk geen heel chique verhouding.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ergens werd gesproken over de hoogtebeperking van 2,0 meter bij de télépéage 30 km/h poorten.

Het viel mij op dat deze verdwenen lijken te zijn, in elk geval op de route Reims - Bayonne, waar ik ze niet zag. Er was geen enkele hoogtebeperking. Ik denk dat je met caravan liever de vrachtwagenpoort neemt omdat die breder is, maar met fietsen of dakkoffer of hoge bus kan je ook door de 30 poorten.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Met de caravan heb ik ook weleens de linker poort genomen omdat er rechts geen 30-poortje was en ik geen zin had om aan te sluiten. Past op zich wel. Maar ik vroeg me af of het mag hoewel tolpleinen meestal geen rijstroken hebben.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Er is 1 baan met die hoogtebeperking (en 30km) die is vooral bedoeld voor motoren en auto’s met badge zonder caravan. De andere 30 km baan is wel voor caravans en vrachtwagens met badge. En dan is er ook nog een aparte baan voor vrachtwagens met badge waar de automaat hoger is zodat de chauffeur er goed of beter bij kan komen in geval van geen badge. En die baan kun je ook nemen met personenauto met of zonder caravan met badge. Tenminste dat is onze jarenlange ervaring. Maar het kan zijn dat ze in het kader van voortschrijdend inzicht beginnen te verdwijnen. We gaan het zien op de route van Lille naar Argenton s. Creuze.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Bij de péage van Tours-Monnaie zag ik op Streetview (jaartje oud) tot mijn verbazing hoogtebeperkingen die konden worden uitgeklapt boven de linker Telepéage-30-poortjes. Dus dan is het poortje meer een middel in de linkerkant van het tolstation vrij te houden dan iets technisch.

Kijk je op Streetview bij andere tolstations: ik zie (ook historisch) maar weinig beperkingen op het netwerk van Vinci. Uitzondering is Saint-Arnoult, wat voor mij dan weer duidt op het weghouden van groot verkeer aan de linkerkant. Op de grote tolstations van SANEF, APRR en AREA zie je de poortjes meestal wel, maar vaker aan de kant waar je de tolweg betaalt dan aan de kant waar je een kaartje trekt.

Maakt het goed mogelijk om Reims-Bayonne te rijden zonder die poorten tegen te komen…
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Die hoogtebeperkingen worden in de zomer gebruikt. Om caravans te weren bij de linker poortjes.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat zou je zeggen, maar als je kijkt naar de Streetviewbeelden bij Monnaie (en ook aan de zuidkant van Tours) zie je de hoogtepoortjes aanwezig in rustige maanden als februari en oktober. En nu begin juni komt Chris op het Vinci-netwerk dus niets tegen. Dat roept de vraag op of men er altijd wel even bewust mee omgaat.

Caravans rechts laten houden vind ik logisch, maar motorrijders worden hier zonder echt aanwijsbare reden de dupe van.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Voor zover ik weet werken Vinci en APRR niet met hoogtebeperkingen op T-30 poorten, althans die heb ik daar zelf nog nooit gezien.
Sanef wel; en laat dat nou net een consessiehouder zijn die heel veel mensen uit de Lage Landen elke zomer sowieso tegenkomen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Ik denk dat bij de tolpoorten van Gye en Villefranche (APRR) de meeste Nederlanders in de zomer passeren. En daar worden de hoogtebeperkingen toegepast.
https://maps.app.goo.gl/eGZn9otaMi8kg8w59?g_st=ic
https://maps.app.goo.gl/8AjLTkRhq2xAdbZ29?g_st=ic
Laatst gewijzigd door paolie op wo 05 jun 2024, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

paolie schreef: wo 05 jun 2024, 20:29 ^^ Ik denk dat bij de tolpoorten van Toul (APRR) de meeste Nederlanders in de zomer passeren. En daar worden de hoogtebeperkingen toegepast.
https://maps.app.goo.gl/eGZn9otaMi8kg8w59?g_st=ic
Dat geloof ik graag - dat zijn de creditcard passages die te smal zijn voor vrachtwagens en daarom een limiet kennen; maar de T-30 passages kennen hier vziw geen hoogtelimiet.

Ri zuid:
https://maps.app.goo.gl/jXo12aXmz9JvtqrP6
Ri noord:
https://maps.app.goo.gl/WDv826VvtUJckpdy9
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ bij de meest linker T-30 passages zie je de hoogtebeperking gewoon hoor!
Autostrada
autoweg

paolie schreef: wo 05 jun 2024, 20:36 ^^ bij de meest linker T-30 passages zie je de hoogtebeperking gewoon hoor!
Inderdaad de meest linkerbaan van de 3 T-30 poorten is voorzien van een hekje. Ik heb dat nergens anders gezien op het APRR netwerk.
Bij Eprunes lost men het bijvoorbeeld zo op; https://maps.app.goo.gl/dTtYpTdvzSMc8Y2y9 :C21:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: wo 05 jun 2024, 20:21 Sanef wel; en laat dat nou net een consessiehouder zijn die heel veel mensen uit de Lage Landen elke zomer sowieso tegenkomen.
Valt tegen. Wie een route over Luxembourg-Lyon rijdt, ziet ze niet. En als je langs Parijs gaat op weg naar A75 of A10, kom je twee SANEF-tolstations tegen. Een keer achter Lille of Valenciennes, en dan weer bij Senlis. Veel minder dan het aantal Vinci’s en APRR’s dat je aan de andere kant van Parijs zult tegenkomen. Om een mooi Engels woord te gebruiken is het SANEF-deel van je tolroute-ervaring altijd nogal underwhelming.
(wel de fijnste 107.7 vind ik)
Autostrada
autoweg

Het staat me nu wel weer bij dat de 'oude' T-30 poorten nog geen onderscheid konden maken welk voertuig door de poort kwam zeilen; daarom mag je door die poorten ook niet met een motor rijden. Elke passant krijg categorie 1 (personenwagen) voorgeschoteld. Caravans zijn hier eveneens niet welkom omdat zij in categorie 2 vallen.

De nieuwere T-30 poorten zien "on the fly" (om maar goed Nederlands te blijven gebruiken) om wat voor voertuig het gaat, en kan de badge belasten met de juiste categorie. Dit gaat ook goed als je met dakkoffer of fiets op het dak rijdt (en dus hoger bent dan 2m).

Wellicht verklaart dit ook deels waarom je verschillende toepassingen ziet.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Pino schreef: wo 05 jun 2024, 20:53 Om een mooi Engels woord te gebruiken is het SANEF-deel van je tolroute-ervaring altijd nogal underwhelming.
(wel de fijnste 107.7 vind ik)
Ze hebben in ieder geval de beste jingle. 8-)
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Sanef cent-sept-SEEEEEEEPT
:denk:

[het is mij meer om de muziekkeuze te doen, wat minder standaard computer-playlist, in het bijzonder 's avonds]
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
En 107.7 is een van de weinige zenders die het wel consequent doet. DAB hoef je buiten steden niet te verwachten, maar FM is ook niet veel soeps.
Pino schreef: wo 05 jun 2024, 20:18 Caravans rechts laten houden vind ik logisch, maar motorrijders worden hier zonder echt aanwijsbare reden de dupe van.
Met fietsen op het dak zijn ze ook onhandig. Een van de redenen waarom ik ze op de trekhaak een stuk handiger vind.
Autostrada
autoweg

R-R-L schreef: vr 07 jun 2024, 15:13 ^^
En 107.7 is een van de weinige zenders die het wel consequent doet. DAB hoef je buiten steden niet te verwachten, maar FM is ook niet veel soeps.
Pino schreef: wo 05 jun 2024, 20:18 Caravans rechts laten houden vind ik logisch, maar motorrijders worden hier zonder echt aanwijsbare reden de dupe van.
Met fietsen op het dak zijn ze ook onhandig. Een van de redenen waarom ik ze op de trekhaak een stuk handiger vind.
Zoals gezegd; een télepéage poort met beperking van 2m hoogte heeft vaak geen voortuig detectie; alles wat daar doorheen komt wordt automatisch als classe 1 (personenauto) aangemerkt. Met een motor (classe 5) betaal je dan bijna het dubbele, terwijl het onnodig is.
Een telepeage 30 poort zonder hoogtebeperking heeft die techniek wel en zal automatisch het correcte tarief vaststellen terwijl je er doorheen rijdt; dit systeem laat zich zelfs niet 'foppen' door caravans, dakkoffers of fietsen op een imperiaal.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind dat een zeer plausibele verklaring, maar het roept wel vragen op. Want ik zie op SANEF-snelwegen nog hoogtebeperkingen die op het oog echt vast zijn, maar op de nodige andere plekken poorten die handmatig open en dicht kunnen worden geklapt. Dat suggereert voor mij dat daar dus apparatuur hangt die de klasse juist kan inschatten, en dat de "stand" van het poortje dus vooral een kwestie is van verkeersmanagement. Maar misschien heb ik het mis - voor de liefhebber misschien een vraag om eens te stellen op het Forum SARA?

Brengt in zoverre dus ook het punt terug dat motorrijders hier een wat onterecht slachtoffer zijn. Want een verkeerskundige reden om ze rechts te houden bestaat niet, een technische reden bestaat niet meer (neem ik dus maar even aan). Maar omdat de methode om caravans rechts te houden nu eenmaal bestaat uit een balk op 2.20m, wat een motorrijder potentieel kan onthoofden, moet 'ie toch van andere poorten gebruik maken ...
Autostrada
autoweg

Pino schreef: vr 07 jun 2024, 16:43 ^^ Ik vind dat een zeer plausibele verklaring, maar het roept wel vragen op. Want ik zie op SANEF-snelwegen nog hoogtebeperkingen die op het oog echt vast zijn, maar op de nodige andere plekken poorten die handmatig open en dicht kunnen worden geklapt. Dat suggereert voor mij dat daar dus apparatuur hangt die de klasse juist kan inschatten, en dat de "stand" van het poortje dus vooral een kwestie is van verkeersmanagement. Maar misschien heb ik het mis - voor de liefhebber misschien een vraag om eens te stellen op het Forum SARA?

Brengt in zoverre dus ook het punt terug dat motorrijders hier een wat onterecht slachtoffer zijn. Want een verkeerskundige reden om ze rechts te houden bestaat niet, een technische reden bestaat niet meer (neem ik dus maar even aan). Maar omdat de methode om caravans rechts te houden nu eenmaal bestaat uit een balk op 2.20m, wat een motorrijder potentieel kan onthoofden, moet 'ie toch van andere poorten gebruik maken ...
Het klopt dat een télépéage 30 poort mét detectie her en der alsnog dichtgeklapt kan worden met een beweegbare poort, om vrachtverkeer en caravans niet teveel naar links te krijgen. Een mooi voorbeeld is Gerzat (A71); je ziet hier de detectieapparatuur zelfs hangen, toch heeft men de 2m beperking hier uitgeklapt, dit is dan idd in het kader van verkeersmanagement (en een APRR station - waarvan ik zei dat men geen hoogtebeperkingen kende, zo zie je maar...) Motorrijders worden hier waarschijnlijk geweerd ivm aanrijd risico van die flapjes, of erger: de constructie.

https://maps.app.goo.gl/YaSCp19drELeFAxq8
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: vr 07 jun 2024, 16:53 Motorrijders worden hier waarschijnlijk geweerd ivm aanrijd risico van die flapjes, of erger: de constructie.
Kortom, ze worden erbij gelapt voor een probleem dat niet het hunne zou moeten zijn...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: vr 07 jun 2024, 16:33Zoals gezegd; een télepéage poort met beperking van 2m hoogte heeft vaak geen voortuig detectie; alles wat daar doorheen komt wordt automatisch als classe 1 (personenauto) aangemerkt. Met een motor (classe 5) betaal je dan bijna het dubbele, terwijl het onnodig is.
Een telepeage 30 poort zonder hoogtebeperking heeft die techniek wel en zal automatisch het correcte tarief vaststellen terwijl je er doorheen rijdt; dit systeem laat zich zelfs niet 'foppen' door caravans, dakkoffers of fietsen op een imperiaal.
Dit soort systemen zijn inderdaad al een tijd op de markt, ik heb het zelf ervaren op de Øresundbrug toen ik in een Hyundai i10 werd aangeslagen voor een grote bestelbus (dubbel tarief). Bepaald vertrouwen gaf dat nog niet, dat ze zo'n groot verschil niet kunnen detecteren.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: vr 07 jun 2024, 17:08
Autostrada schreef: vr 07 jun 2024, 16:53 Motorrijders worden hier waarschijnlijk geweerd ivm aanrijd risico van die flapjes, of erger: de constructie.
Kortom, ze worden erbij gelapt voor een probleem dat niet het hunne zou moeten zijn...
Tsja, als je het zo bekijkt wel. Ze kunnen uiteraard gewoon door de andere T-30 passages, net zoals auto's met dakkoffer (die er dan ook bijgelapt worden in feite). Overigens kan je wel achteraf reclameren als je een onterechte categorie tol aan je broek gekregen hebt, het verschil wordt dan teruggestort. Ook halve passages worden gerepareerd; als je de weg oprijdt door een kaartje te trekken (bijvoorbeeld omdat je badge niet aan de voorruit geplaatst is) maar wél met de badge de weg verlaat, wordt het traject een tijdje na dato toch aan elkaar geknoopt en krijg je alsnog de rekening (anders zou het systeem ook wel heel makkelijk te omzeilen zijn).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zit best wel een vertraging in het gereden trajecten overzicht bij Fulli (en waarschijnlijk ook andere aanbieders).

Op 17 juni heb ik van Pau naar Bordeaux gereden. De trajecten van de A64 en A62 staan al op het overzicht, maar de A65 nog niet.

Op 18 juni heb ik van Montargis naar Reims gereden. Het APRR deel staat er al op, maar het Sanef deel nog niet.

Je zou denken dat aangezien dit allemaal geautomatiseerd is, het bijna instant op je overzicht zou moeten staan na het verlaten van de tolweg.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Dat verbaast me niks in Frankrijk. Zelf wacht ik de rekening rustig af, meestal staat in Frankrijk er dan alles wel op. Als ik de badge in Italië gebruik, gebeurd het vaak dat het wel enkele maanden duurt, alvorens het afgerekend wordt. Soms ook maar een deel, terwijl een later deel dan pas een maand of twee later komt. Gelukkig is Fulli dan wel zo netjes om maar 1x het maandabonnement voor Italië in rekening te stellen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

Bij Bip & Go (SANEF) zijn mijn in juli 2023 gereden trajecten in Spanje in oktober 2023 op de rekening verschenen. Je wordt dan niet nogmaals aangeslagen voor het gebruik (maandbedrag).
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Bip & Go heeft voor de onregelmatige Frankrijkganger één groot nadeel t.o.v. Fulli: Ze berekenen al na 12 i.p.v. 24 maanden inactiviteit een administratief bedrag van €10. Bovendien zijn ze niet zo coulant, mocht een keer de automatische incasso niet werken. Dat had ik een keer en meteen kwam een aanmaning met extra kosten. Fulli had ook een keer niet af kunnen boeken, omdat m'n Zwitserse bank in eerste instantie een verdachte incasso uit Frankrijk niet vertrouwde en daarom wijgerde. Fulli probeerde het een maand later gewoon nog een keer, zonder extra kosten. Tegen die tijd had ik met de bank alles geregeld en ging het gewoon goed.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Chris schreef: do 20 jun 2024, 10:33 ...
Je zou denken dat aangezien dit allemaal geautomatiseerd is, het bijna instant op je overzicht zou moeten staan na het verlaten van de tolweg.
Dat weet ik zo net niet. Bij een abonnement van bijvoorbeeld NS weet je ook pas enige tijd later de kosten van de ritten die buiten de werking van het abonnement vallen - zoals bijvoorbeeld reizen in de spits, met de bus etc.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ maar die 'enige tijd' is doorgaans een dag. Ik had hetzelfde als Chris na een vakantie met vrienden waarbij we de eindafrekening niet snel konden opmaken omdat Sanef er meer dan een week over deed om de tolkosten bij Bib&Go te melden.