Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

p9ol
zandpaadje

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door p9ol »

Wij gaan dit jaar 3 weken rondreizen met een huurauto door Zuid-Italie. Welke badge raden jullie aan?
Wij zijn het systeem gewend van de VS waarbij je bijv. Toll-by-plate kan kiezen
Is dit iets wat ze in Italië ook kennen?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Welk stuk Zuid-Italië? Ten zuiden van Napoli is het grootste deel van het wegennet immers tolvrij?
p9ol
zandpaadje

Bericht door p9ol »

Napels, Pompei, Salerno daarna naar Calabrie en dan door naar Puglia van Lecce naar boven eindigen we in Bari
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor het traject Napels-Salerno zou ik geen eens moeite nemen om een badge te kiezen. Rest is tolvrij.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Bovendien acht ik het doorgaans voor mogelijk dat een huurauto al een badge van de verhuurmaatschappij heeft?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens met de gedachten hierboven, maar is het in landen als Frankrijk en Italië nou zo dat huurauto’s meestal zijn uitgerust met badge of dat je dat als vlugge optie er overal bij kunt krijgen? Mijn laatste autohuren in deze landen zijn even geleden en mogelijk ook nog eens in het verkeerde deel van het land (Sicilië), maar het lijkt me in het algemeen iets om van tevoren even over na te vragen in plaats van er van tevoren op te vertrouwen. Mocht je een eigen badge hebben (of nu nog willen aanschaffen), dan kun je die hoe dan ook gewoon meenemen voor je huurauto in Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Het kenteken dat aan je badge gekoppeld is, dient alleen als backup voor het geval de Italiaanse apparatuur je badge niet kan uitlezen, dus je kunt jouw badge gewoon in andere auto’s gebruiken.

In landen waar freeflow-systemen gangbaarder zijn, heb je naar mijn gevoel wel sneller dit soort opties bij je autohuur. Ik schreef ooit al eens over Taiwan met zijn freeflow-systeem, waar mij niets was verteld bij het ophalen van de huurauto, ik ook verder niet van hun systeem op de hoogte was en ik bij het terugbrengen van de auto keurig een uitdraai kreeg van de e-tol. Ik dacht te hebben begrepen dat het in Portugal ook veel voorkomt dat je een badge meekrijgt. Zo’n benadering lijkt me ook bepaald handiger voor de verhuurder. Want je weet dat er meer dan genoeg mensen de freeflow-tollen zullen gaan vergeten. En wanneer de verhuurder vervolgens de rekeningen toegestuurt krijgt mét administratieve verhoging en dan nog eens achter de huurder aan moet - tel uit je verlies. Dus dan maar die badge aan boord van je huurauto...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 jun 2024, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Het kenteken aanpassen in je account van Fulli is ook zo gebeurd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. Maar als je je badge dus een keertje meeneemt naar Spanje oid: weet dat het daar dus geen enkele toegevoegde waarde heeft om je kenteken even te wijzigen. Je kenteken opgeven bij Fulli doe je alleen voor het Italiaanse Telepass-systeem, dat als achtervang-functie heeft dat wanneer een tolpoort je badge niet uit kan lezen, het systeem gaat kijken of je kenteken kan worden gekoppeld aan een bestaand account ;)
p9ol
zandpaadje

Bericht door p9ol »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik laat de eigen badge voor nu even zitten dan.
Mochten we nou vaker met een auto door Europa gaan touren dan kunnen we er altijd nog eentje aanschaffen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb voor het eerst een badge teruggestuurd, ik weet niet of anderen dat al eens gedaan hebben?

Mijn oorspronkelijke badge is van 2014, ik heb die ingewisseld bij de ANWB voor een badge die in drie landen werkt (P-E-F), later kwam het Italiaanse deel beschikbaar en heb die daarom weer ingewisseld voor de Fulli badge die in de vier landen werkt (P-I-E-F). Dat ging buiten de ANWB om.

Om het contract van de oude te annuleren moet je de oude badge weer opsturen. Die badge was van AREA, maar het terugsturen was naar Fulli. Ik heb dat in het goedkoopste buitenlandpakketje verstuurd, binnen 4 werkdagen kreeg ik de bevestiging dat het afgeleverd was in Beaune. De volgende dag kreeg ik een email dat het ontvangen was en dat die badge is losgekoppeld van mijn account en daar dus geen bedrag in rekening wordt gebracht na 2 jaar inactiviteit.

Los daarvan ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat ik de Portugese tolrekening krijg. Die staat nog steeds op € 0,00. De Via Verde poortjes gaven wel allemaal een groene lamp of het bedrag bij passeren, dus de badge is wel geregistreerd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Ja, dat heb ik ook al een keer gedaan. De oude knots van een transponder van AREA ingewisseld voor een nieuwer/kleiner formaat van mango, kort voor de rebranding naar Fulli. Als eerst kreeg ik de nieuwe transponder toegestuurd en heb vervolgens de oude geretourneerd. Dat werkte allemaal prima. Geen eens als pakketpost, maar in een dikke envelop als brief.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zit de webcam van het tolstation van de A6 bij Villefranche en de A31 bij Gye te kijken. Je ziet mensen toch wel gekke dingen doen, zoals op het laatste moment nog 5 rijstroken opschuiven waardoor ze dwars op inkomende het verkeer rijden.

Ook rijden zich de hele tijd mensen vast in de 30 km/h poorten, waardoor dat uitroepteken gaat knipperen. Bij Villefranche zijn de wachtrijen voor de 30 poorten langer dan voor de andere, een geheimtipp is om hier dan door de vrachtwagenpoorten te gaan met je badge.

Op die hele grote tolpleinen lijken 2 of 3 télépéage poorten niet meer te voldoen. Als er eentje zich vast rijdt heb je meteen filevorming.

Wel duidelijk een ander soort verkeersgedrag dan dat ik buiten het hoogseizoen tegen kom in Frankrijk. Als je altijd in een zomerweekend door Frankrijk reist heb je sowieso een compleet ander beeld van het verkeer en de drukte in Frankrijk dan de rest van het jaar.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: vr 26 jul 2024, 16:41
Ook rijden zich de hele tijd mensen vast in de 30 km/h poorten, waardoor dat uitroepteken gaat knipperen.
Dit is een bekend probleem; zeker op Gye verlies je dan gelijk meer dan 20% van de capaciteit van het station. Ik het idee dat de congestie zoals die daar recent was, een direct gevolg is van gehannes in de tolpoorten. Ik heb nu twee jaar een badge en beide afgelopen zomers is me opgevallen dat je altijd scherp moet zijn op je voorganger, zeker als dit geen Fransman is. Zie je bijvoorbeeld een Poolse busje de telepeage nemen, dan doe je er verstandig aan voor de zekerheid maar even een andere poort te pakken (dit moet uiteraard wel kunnen). Begrijp me niet verkeerd: een Pool kan prima met een badge rond rijden, maar al doende leert men zullen we maar zeggen…

Mij valt me overigens op dat er in Italië beduidend minder toeristen gebruik maken van de Telepass stroken en ik moet eerlijk zeggen dat derhalve het aantal onnodige blokkades van de free flow poorten eveneens gevoelsmatig een stuk lager ligt…
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

In Italië heb ik inderdaad ook wel het gevoel dat buitenlandse automobilisten veel minder de Telepass gebruiken als in Frankrijk de Télépéage. Dat zal aan de ene kant wel komen, doordat verkeer naar Italië weinig tot niets met Frankrijk van doen heeft en de mogelijkheden van een Franse tolbadge met Italië als extra optie niet kennen. In Italië zelf moet je immers ook voor de maanden dat je een Telepass niet gebruikt een klein bedrag betalen, plus heb je voor de officiële Telepass-badge nog een Italiaans belastingnummer nodig. Die kan je als privépersoon weliswaar gratis aanvragen, maar betekend voor de meesten veel te veel gedoe. Hoewel Telepass inmiddels wel alles in het Engels heeft vertaald, waren nog altijd delen van de website alleen in het Italiaans leesbaar.

Aan de andere kant zullen mogelijk vele Frankrijk-gangers wel alleen de Franse Télépéage badge hebben, die weliswaar ook in Spanje en Portugal werkt, maar niet in Italië. Je moet immers nog altijd bij de gangbare aanbieders extra de Italië optie aanklikken, anders krijg je de standaard badge van Kapsch opgestuurd die in Italië niet werkt.

Afgelopen week was ik op Sicilië. Daar werkt de badge alleen bij de tolpoorten die extra als Telepass aangewezen zijn. Rijdt iemand zich daar vast heb je pech, immers gebeurd er niks met je badge in de andere sporen. (Mogelijk kan je de barcode van de Telepass scannen, maar dat heb ik niet geprobeerd.)
Autostrada
autoweg

SnarfFlevoland schreef: di 30 jul 2024, 21:11
Aan de andere kant zullen mogelijk vele Frankrijk-gangers wel alleen de Franse Télépéage badge hebben, die weliswaar ook in Spanje en Portugal werkt, maar niet in Italië. Je moet immers nog altijd bij de gangbare aanbieders extra de Italië optie aanklikken, anders krijg je de standaard badge van Kapsch opgestuurd die in Italië niet werkt.

Afgelopen week was ik op Sicilië. Daar werkt de badge alleen bij de tolpoorten die extra als Telepass aangewezen zijn. Rijdt iemand zich daar vast heb je pech, immers gebeurd er niks met je badge in de andere sporen. (Mogelijk kan je de barcode van de Telepass scannen, maar dat heb ik niet geprobeerd.)
Het feit dat de meeste mensen een “Frankrijk-only” badge hebben zou ongetwijfeld een rol kunnen spelen. Aan de andere kant zou dit juist weer tot extra gedoe aan de poorten in Italië kunnen leiden (“ik heb toch zo’n kastje??”), maar dat heb ik zelf nog niet gezien. De spaarzame buitenlandse gebruiker in Italië is overigens in mijn ervaring juist de Fransman, wat natuurlijk wel logisch is gegeven de bekendheid van de Fransen met (de voordelen van) telepeage badges.

Op het vasteland van Italië is voor zover ik weet wel elke poort met een transponder uitgerust. Ik heb in ieder geval zelf nog geen problemen ervaren met mijn badge met de andere poorten, in het geval de Telepass baan druk was, of onbereikbaar omdat je net aan de andere kant van het tolstation uitkomt tussen het verkeer.

Het is natuurlijk erg lastig om dit te bewijzen, maar ik heb wel het idee dat Italianen relatief net zo veel en graag van de badge gebruik maken als de Fransen (qua percentage badge passanten tov totale passanten van een tol).

De Franse badge (mét Italië optie) werkt overigens ook in Italiaanse parkeergarages (wanneer uitgerust met Telepass); ik vind dit toch ideaal. Geen kaartje meer trekken en niet meer langs de automaat om te betalen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ikzelf ben een redelijk verstokt Italië-ganger en juist daarom schafte ik mijn badge pas aan toen de Italië-optie beschikbaar kwam. Maar dat is inmiddels toch ook alweer ruim zes jaar geleden. Maar voor een badge die door de ANWB toch wel enigszins wordt gemarket als iets voor je vakantie naar Frankrijk, zullen veel Nederlanders die naar Italië reizen (door Duitsland en Zwitserland/Oostenrijk) niet zo over de optie nadenken. Voor een trip naar een willekeurig punt in Noord- of Midden-Italië zul je ook niet meer dan vier poorten tegenkomen, dus wellicht dat velen de toegevoegde waarde dan ook beperkter achten dan op een rit naar Zuid-Frankrijk.

Bij Duitsers, toch een flink deel van de Italiëgangers en een verhoudingsgewijs veel kleiner deel van de Frankrijkgangers, hoef je met dit soort badges natuurlijk niet aan te komen. Als ze hun “nur Bares ist Wares“ inmiddels misschien een keer voorbij zijn, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze zo’n badge vertrouwen -laat staan het wel fijn vinden als gadget.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.maut1.de/nl/

Maut1 biedt (ook via de ANWB) een 'tolkastje' aan die in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Kroatië werkt. Maar dan nog niet in Istrië, want concessionair Bina-Istra is nog niet gereed voor de 'interoperabiliteit'. Volgend jaar wellicht wel.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Wel een dure optie (naast een belabberd vertaalde website): jaarlijks 22,90 euro plus 5% toeslag op de bruto tol. Bovenop komen nog de hoge aanschafkosten, ik zie hier voor nu de toegevoegde waarde niet van, of je moet echt per se ook die paar Kroatische wegen er bij willen hebben.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: di 30 jul 2024, 22:03 ^^ Ikzelf ben een redelijk verstokt Italië-ganger en juist daarom schafte ik mijn badge pas aan toen de Italië-optie beschikbaar kwam. Maar dat is inmiddels toch ook alweer ruim zes jaar geleden. Maar voor een badge die door de ANWB toch wel enigszins wordt gemarket als iets voor je vakantie naar Frankrijk, zullen veel Nederlanders die naar Italië reizen (door Duitsland en Zwitserland/Oostenrijk) niet zo over de optie nadenken. Voor een trip naar een willekeurig punt in Noord- of Midden-Italië zul je ook niet meer dan vier poorten tegenkomen, dus wellicht dat velen de toegevoegde waarde dan ook beperkter achten dan op een rit naar Zuid-Frankrijk.
Veruit mijn meeste badge passages rijd ik tijdens de vakantie; dagje Milaan/Barcelona/Perpignan, uitje naar het strand, etc. En als je gebruik wilt maken van Tesla superchargers, die vrijwel altijd op het OWN zitten, is een badge al helemaal prettig.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

mvalkenburg schreef: di 30 jul 2024, 22:20 of je moet echt per se ook die paar Kroatische wegen er bij willen hebben.
Die kan je bij de Italiaanse badge er al bij krijgen (al is die wel moeilijker te krijgen voor niet-Italianen), misschien dat die ooit nog aan het Franse aanbod worden toegevoegd.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Toll plaza A9 at Nîmes.
Hum.... :nuts:

Afbeelding
brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 »

Ik heb een vraag over waar ik de tolbadge het beste kan hangen in mijn auto. Ik heb nu een modernere auto dan ik 3 jaar geleden had toen ik voor het laatst naar Frankrijk ben gereden. Ik heb de badge niet meer gebruikt sindsdien. Maar hoor je de badge nu wel of niet op het zwarte gestippelde gedeelte te hangen? Nu is dit gestippelde gebied niet zo groot in mijn auto dus dat kan niet eens denk ik. verder las ik op de ANWB dat je de badge het beste rechts achter de binnenspiegel kan hangen..? Maar in mijn vorige auto hing die gewoon linksachter de binnenspiegel. Beetje onzin lijkt mij dat? Maar ik heb niet zo,n zin om voor een dichte tolpoort te staan omdat ik de badge verkeerd opgehangen hebt. :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb hem links van de achteruitkijkspiegel geplakt. Vrij hoog, zodat de GoPro er nog onder kan zonder in de weg te zitten. Mijn huidige auto heeft ook niet zo'n gestippeld venster meer rond de achteruitkijkspiegel. Ik heb geen problemen er mee gehad in Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Men raadt aan om de badge in het gestippelde gebied op te hangen mits je die hebt natuurlijk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er is vast een ideale plek op een ruit waar de kans dat de zenders je badge uit kunnen lezen maximaal is. Maar je moet dat ook niet groter maken dan het is, wanneer je praat over een kans van 99,9% tegenover 99,5% op veel andere plaatsen.

Het meest typisch is nog die keer dat ik in Spanje 's avonds laat een huurauto had opgehaald. Kinderen van 0 en 2 bij ons en gehuurde kinderstoeljes; het was duidelijk zaak om zo snel mogelijk weg te rijden om te zorgen dat de kinderen in slaap zouden vallen/blijven. Kortom, die badge zat nog ergens in een tas en de tol van die avond zouden we dan wel met creditcard betalen. Waarna bij het tolstation opeens de bekende piep ergens uit een tas klonk en de slagboom open ging. Nu is dat wellicht een wat extreem geval (we kwamen maar langs één tolstation en het kan best zijn dat ik in die setting maar 50% kans had dat de badge zou worden uitgelezen), maar in de praktijk heb ik ervoor gekozen om geen houdertje op mijn voorruit te plakken. Wanneer ik over tolwegen ga rijden, heb ik de badge liggen in het bakje tussen bestuurdersstoel en passagiersstoel. En bij het naderen van een tolstation vis ik de badge daaruit en dan houd ik hem in mijn hand op het stuur - of de passagier houdt de badge ergens boven het handschoenenkastje. Gaat feitelijk altijd goed.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Ze doen er ook niet voor niks zo’n stralings-dicht zakje bij voor als je wil voorkomen dat ie werkt. Ik heb hem vaak genoeg op het dashboard gelegd wat nooit problemen heeft gegeven.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Pino schreef: vr 07 mar 2025, 9:52 ^^ Er is vast een ideale plek op een ruit waar de kans dat de zenders je badge uit kunnen lezen maximaal is. Maar je moet dat ook niet groter maken dan het is, wanneer je praat over een kans van 99,9% tegenover 99,5% op veel andere plaatsen.
Ik maak niks groter dan het is, maar ik beschreef slechts wat men bij Fulli zelf aangeeft. Zie hieronder.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En daar was uiteraard niets mis mee; de "je moet" was gericht aan eenieder, niet aan jou.

Wilde alleen mijn ervaring delen dat het allemaal niet zo heel nauw luistert. Vooral in het licht van de opmerking van Brytje "straks sta ik daar en gaat de slagboom niet open omdat ik mijn badge verkeerd heb opgehangen".
Autostrada
autoweg

In huur auto’s leg ik de badge gewoon in het bakje naast de handrem. Werkt prima.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Bij ons hangt hij, van binnenuit gezien, rechts van de spiegel in de stippelzone en dat werkt goed. Enkel in de parking Anatole France in Tours wordt hij nooit gedetecteerd en moet ik hem er uitnemen en even zwaaien.
1x ging het echt niet en toen heb ik even via de intercom gebeld en hebben ze de installatie vanop afstand opnieuw opgestart.