Rene schreef:Coen Tunnel schreef:Op school heb ik voor de schrijftaal km/u aangeleerd.
Ik denk dat de meesten op school bij natuurkunde m/s in km/h hebben moeten leren omrekenen.
km/u is wel toegestaan, maar ik zie het vrijwel nooit. In schrijftaal is km/h veel meer gebruikelijk. En daarmee is ook de h voor uur op verkeersborden heel normaal.
Bij natuurkunde wel, maar leren schrijven doe je al op de basisschool. km/u is in Nederlandse schrijftaal
echt niet ongebruikelijk, al komt km/h ook veel voor.
Je moet niet alleen denken aan waar bepaalde groepen Nederlanders al dan niet van gecharmeerd zijn, maar vooral aan de internationale leesbaarheid. Bij onderborden die een tijdsduur aangeven is de h voor uit het buitenland afkomstige weggebruikers veel beter begrijpelijk dan die u.
Wat betreft onderborden ben ik het ook met je eens. En de

die een adviessnelheid aangeeft, dat is ook prima. Maar wat betreft borden met een hele tekst in het Nederlands, zoals dat bord in Leek op Harry's foto, hoort voor de leesbaarheid gewoon correct Nederlands toegepast te worden. En dan zegt de Taalunie: een u, en niet een h.
Mensen zullen zich soms ook moeten aanpassen in een ander land. Ik moest afgelopen maandag
hier ook even nadenken, ondanks dat het bord op zich natuurlijk duidelijk is en vrijwel hetzelfde oogt als onze

.