[B][R25]Aarschot, de ring

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

[B][R25]Aarschot, de ring

Bericht door Wimpie25 » ma 16 jun 2014, 12:42

Een verzameltopic voor fotoreportages van de Aarschotse ringweg, er is de voorbije 2 jaar het één en ander veranderd op korte tijd. Eén van die zaken is het sluitstuk van de Ring, 2 jaar geleden opengesteld. Na een opmerking van een kennis dat de Ringweg dezer dagen meer weg heeft van een gevarieerde botanische tuin, vond ik het de moeite de fietsvoorzieningen nog eens op foto vast te leggen. De eerste fotoreportage sinds mijn laatste, 2 jaar terug (ook over de R25).

Blijkbaar komen het gewest en de gemeente nog altijd niet overeen wie nu moet instaan voor de groenvoorzieningen. De gemeente wilt netjes gemaaide bermen, het gewest wil de natuur zijn gang laten gaan. Ondertussen is er al in 2 jaar niet meer gemaaid geweest. Oordeelt u zelf maar, zou ik zeggen. Let ook op de pracht aan wilde bloemen, struiken en planten. Zowat alles dat er in deze streek in het wild groeit, komt langs deze weg voor!

Infrastructuurgerichte reportages volgen later, met duidelijke voor en na foto's.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 16 jun 2014, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [B][R25]Aarschot, de ring

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 jun 2014, 12:50

Prachtig schoolvoorbeeld van onderhoud, iets waar het in België nog wel eens aan schort :)

Nou moet ik zeggen dat het bermonderhoud in Noord-Holland door bezuinigingen ook sterk is teruggedraaid, maar zo erg zal het hier toch niet worden. Het fietspad is letterlijk overwoekerd :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 16 jun 2014, 12:54

^^
Dat is nu wel de enige weg in heel de streek die dit jaar nog geen twee maaibeurten heeft gehad. Voor de rest hoor je hier de laatste tijd niets anders dan kantenmaaiers, kettingzagen en grasmachines. Maaien is een jaarlijkse traditie maar nu lijkt het een hoogmis te zijn. Het is ook frappant om te zien, op de meeste plaatsen heeft men 5 tot 10 meter in de bermen een pak bomen gerooid, struiken verwijderd en alles netjes tot een gazon gemaaid maar het houdt net allemaal aan deze weg op. Het heeft wel iets :)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 16 jun 2014, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 16 jun 2014, 14:06

Zo krijgt de bewering dat mensen die de fiets pakken 'groen' bezig zijn weer een heel andere lading. :rofl2:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 16 jun 2014, 15:09

Snelwegfreak schreef:Prachtig schoolvoorbeeld van onderhoud, iets waar het in België nog wel eens aan schort :)

Nou moet ik zeggen dat het bermonderhoud in Noord-Holland door bezuinigingen ook sterk is teruggedraaid, maar zo erg zal het hier toch niet worden. Het fietspad is letterlijk overwoekerd :neenee:
Sinds kort hebben veel gemeenten pesticiden in de ban gedaan. Vanaf 2015 is het sowieso in heel België verboden om nog chemische middelen te gebruiken voor onkruidverdeling. Dat betekent dat er vast meer onkruid zullen zien in het voorjaar en de zomer. Dat geeft inderdaad een slordige indruk. Maar het is te arbeidsintensief om dat allemaal weg te schoffelen.

Overigens denk ik dat het fietspad in de eerste plaats overwoekert is door laag gebruik.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 17 jun 2014, 20:49

doen zoals ze hier in Oostende doen he. Gasbranders gebruiken en alle onkruid verbranden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 17 jun 2014, 21:31

^^
Die techniek wordt al gebruikt om onkruid in het centrum tussen de straatstenen uit te krijgen. Ik weet niet of het een goed idee is daar hele bermen mee te doen :D

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » do 19 jun 2014, 19:16

:rofl2: op de wandel gaan met schapen aan de leiband.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 19 jun 2014, 20:01

denne007 schreef:doen zoals ze hier in Oostende doen he. Gasbranders gebruiken en alle onkruid verbranden.
Dat blijft veel arbeidsintensief dan gewoon sproeien zoals ze vroeger deden. Wegbranden dood de plant ook niet en is dus een straatje zonder einde.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 19 jun 2014, 20:20

^^
Met de kantenmaaiers en de tractormaaiers zoals op de autosnelwegen valt veel al op te lossen. Daar waar men vroeger gras zou laten staan hebben, kiest men vandaag eerder voor lage begroeiing zoals struiken en kruipplanten. Ik denk niet dat we daar veel tegen kunnen hebben, het is veel milieuvriendelijker dan pesticiden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 19 jun 2014, 20:41

^^Voor de berm zelf gaat dat inderdaad. Maar het ging mij meer om het kruid dat tussen de straatstenen staat en waar ze nog geen goede oplossing voor hebben.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 19 jun 2014, 20:51

^^
Wegbranden is daar nu de meest effectieve oplossing voor. Onkruid haalt over het algemeen haar voedingsstoffen uit de lucht en het regenwater (aangezien onkruid typisch op arme grond groeit). Bij het wegbranden gaat de plant zelf eraan en groeit deze dus zelden terug. Weggebranden is echter nog altijd iets duurden dan pesticiden.