Ik reed zaterdag over de A25 bij Hamburg, en zag dit afstandenbord, ik kan me niet herinneren eerder een afstandenbord met zowel een afstand in kilometers als meters gezien te hebben.

A25 Hamburg by Chriszwolle, on Flickr
Moderator: Moderatoren
Dat dacht ik op het eerste blik ook, ik moest even 2 keer kijkenTachi schreef:Wel misleidend. Ik dacht eerst dat er 2200 km stond
Welkom in de leegte van Rheinland Pfalz. Op de A60 wordt ook van zo'n afstand verwezen naar Dreieck Wittlich.Chris schreef:Hoe ver van te voren kan je een knooppunt aangeven?
Het is nog steeds DIN Mittelschrift, maar je ziet een fenomeen dat vaker voorkomt op oude portalen / lichtbakken. De letters komen allemaal net wat anders uit. De spatiëring tussen de letters lijkt op die oude borden ook wat groter te zijn.Is dit nou een ander lettertype?
Volgens mij is dit wel degelijk een licht afwijkend lettertype. Je ziet het vooral aan de "s". Het begin en einde van de s-krom zijn niet licht beneden of boven gebogen maar eindigen in een rechte lijn.Pino schreef: Het is nog steeds DIN Mittelschrift, maar je ziet een fenomeen dat vaker voorkomt op oude portalen / lichtbakken. De letters komen allemaal net wat anders uit. De spatiëring tussen de letters lijkt op die oude borden ook wat groter te zijn.
Het komt zo hier en daar voor. Nog het meeste op portalen op ringwegen (veel voorbeelden in de omgeving van München en Nürnberg), zo hier en daar ook vorkborden waarop de 'volgende afrit' is aangegeven met een knooppuntsymbool.Peter schreef:Het viel mij trouwens afgelopen week pas op dat (ook op nieuwe borden) men het knooppuntsymbool op de vorkborden bij de laatste reguliere afrit (voor de benaming van de volgende afrit) nooit (zelden ?) gebruikt. Men spelt vaak de naam voluit, soms zelfs met "Autobahnkreuz ..." ipv "Kreuz...." . Vreemd.
Nauwelijks in- en uitvoegstroken op sommige plekken, en Vmax 60 ben ik er ook al tegengekomen. Het deel langs Saarlouis en Völklingen is nog tot daar aan toe, maar het deel door Saarbrücken heeft eigenlijk niks meer met een Autobahn te maken.Peter schreef:Die A620 is ook een Autobahn van niks die eigenlijk gewoon een B nummer zou moeten krijgen. Grotendeels zonder vluchtstrook, veel Vmax 70-80, bochtig, krappe op en afritten, etc.
Veel plaatsen heten hetzelfde in Frankrijk. Iets als Villeneuve-sous-Bois (Nieuwstad in het bos). Ja als je dan geen toevoeging gebruikt kan het overal liggen. In Nederland speelt dat voor de iets grotere steden minder, al hebben we bijvoorbeeld ook meerdere Ouderkerken en zoChris schreef:Franse plaatsnamen zijn helemaal een drama met al die toevoegingen van 'sur-dit-en-dat' en 'sous' en '-la-etcetc'. Dat probleem speelt in Duitsland wat minder.
Dat is ook het Duitse probleem. Groot land, veel gelijke plaatsnamen en de toevoeging moet het oplossen.Vinny schreef:Veel plaatsen heten hetzelfde in Frankrijk. Iets als Villeneuve-sous-Bois (Nieuwstad in het bos). Ja als je dan geen toevoeging gebruikt kan het overal liggen.
Er zijn volgens mij niet heel veel Duitse plaatsen die op die manier worden afgekort. Frankfurt am Main is de bekendste, Rothenburg o.d.T. staat ook bewegwijzerd op snelwegen, maar verder kan ik me zo vlug niets bedenken.Mandelsoft schreef:In Duitsland komt het ook voor dat er wordt afgekort tot enkel initialen. Voorbeeld is Frankfurt am Main, vaak afgekort als Frankfurt a.M.
Ik ken dus nu al 3 Kirchheimen:Pino schreef:Dat is ook het Duitse probleem. Groot land, veel gelijke plaatsnamen en de toevoeging moet het oplossen.
Driebergen-Rijsenburg, Westerhaar-Vriezenveensewijk, Hardinxveld-Giessendam.verfmeer95 schreef:de langste plaatsnaam zal waarschijnlijk St. Michielsgestel of Alphen aan den rijn zijn.
Of men zet er gewoon Frankfurt neer, dat komt ook voor. Het is in dat geval toch wel duidelijk welke Frankfurt er bedoeld wordt.Mandelsoft schreef:In Duitsland komt het ook voor dat er wordt afgekort tot enkel initialen. Voorbeeld is Frankfurt am Main, vaak afgekort als Frankfurt a.M.
Deze heb je ook nog (Hilter am Teutoburger Wald):Pino schreef:Er zijn volgens mij niet heel veel Duitse plaatsen die op die manier worden afgekort. Frankfurt am Main is de bekendste, Rothenburg o.d.T. staat ook bewegwijzerd op snelwegen, maar verder kan ik me zo vlug niets bedenken.