[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 20 nov 2019, 23:00

mhkamp schreef: wo 20 nov 2019, 20:31 Wat ik dan wel weer vreemd vindt is dat Hannover al bij Mannheim op komt..

Afbeelding

... maar vanaf Berlijn komend maar het moet gaan doen met Magdeburg (Hannover wordt op een opzetbordje bij dreieck Postdam aangegeven). Vanaf dreieck Werder continu.
De leegte ten noorden van Frankfurt/Main zorgt ervoor dat Hannover vanuit het zuiden al heel vroeg op de borden komt. Dit in combinatie met de hobby van Hessen om verre doelen aan te geven, want ze zien hun wegen van oudsher als Drehscheibe waar verkeer over heel Duitsland wordt verdeeld en ze zetten verre doelen op de borden om dat transitverkeer zo goed mogelijk te faciliteren. Deze claim was zeker tot 1990 ook wel terecht, heeft ook nu nog wel relevantie, maar dat maakt een bord Hannover bij Mannheim nog steeds wel wat overdreven. Je had daar prima kunnen volstaan zonder een vermelding achter Frankfurt.

Ik denk ook dat ze de Drehscheibe-pretenties ook prima hadden kunnen vervullen met Kassel als doel voor de A5 ten noorden van Frankfurt, waarna je Hannover voor het eerst neerzet bij de Gambacher Kreuz. Sterker nog, dat was denk ik wel beter geweest, omdat je dan bij Frankfurt al ruimte hebt voor het aangeven van A4-doel Erfurt in plaats van dat je twee regels gebruikt voor Kassel én Hannover als A5-doelen zoals nu. Hiermee had je vanaf Frankfurt de drie hoofdtakken aangegeven waarin de A5 in de genoemde leegte ten noorden van Frankfurt overgaat: A45 Dortmund, A7 Kassel en A4 Erfurt.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 nov 2019, 18:08

Vinny schreef: di 19 nov 2019, 20:14 Het vreemdst, en eigenlijk vind ik dat ook fout is de aanduiding van de "Berliner Ring". Het bord wekt de suggestie dat ook de weg naar rechts er onderdeel van is.
Ik had het er boven gezet. Dat is volgens mij ook meer gebruikelijk bij dat soort aanduidingen.
Ik heb in Geslau in Bayern een keer "Staatsstraße 2250" als doel gezien op het einde-kombord...
Daar heb ik zelfs een foto van:
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 26 nov 2019, 13:44

Bij sommigen wel bekend, De Zwitserse A7 en het groene vlak op een Duits bord in Konstanz op weg naar Kreuzlingen.

Afbeelding

Iets verderop. Het is hier zeker kassa, maar men zal bedoeld hebben het Italiaans voor tol, tassa. :)

Afbeelding

Zoals bij Basel indertijd:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 nov 2019, 15:20

^^
Dat oude bord op de A5 voor Basel vond ik wel wat hebben. Jammer hebben ze dat nu veranderd. Nu is het met twee borden aan weerszijden van de weg niet meer zo overduidelijk als toen dat er tol betaald moet gaan worden.

Bij Konstanz kan je overigens nog zonder vignet tot de rotonde van Kreuzlingen rijden, achter de douane. Na de afrit van Weil am Rhein op de A5 heb je meteen een Zwitsers vignet nodig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 nov 2019, 15:35

SnarfFlevoland schreef: di 26 nov 2019, 15:20 Dat oude bord op de A5 voor Basel vond ik wel wat hebben. Jammer hebben ze dat nu veranderd. Nu is het met twee borden aan weerszijden van de weg niet meer zo overduidelijk als toen dat er tol betaald moet gaan worden.
De Zwitserse vignetplicht was in de jaren '80, toen dat oude bord werd geplaatst, nog iets heel nieuws. Nu is de bekendheid groter en kun je wat makkelijker volstaan met een kleiner bord. Je ziet het ook aan de grenzen van andere buurlanden met vignetplicht niet zo prominent als het daar toen stond bij Weil am Rhein.

Puur praktisch is dat oude 500m-bord tegenwoordig een kantelswalspaneel. Zie de fotoserie van mhkamp op http://autobahnen.nummerplaten.info/BAB ... ndex30.htm. Dat zal het combineren een vignet-boodschap van enkele regels hoog ook nog tot een dure grap hebben gemaakt. Weet eigenlijk zo vlug niet wat de alternatieve boodschap op de kantelwalsen is? Ik vermoed een wat afwijkende rijstrookverdeling om LKW-Stau te kunnen managen en verkeer in staat te stellen toch de afrit te nemen?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 26 nov 2019, 15:50

Dit gaat er anders achter schuil (foto van marcel):

Afbeelding

Verder ben ik met met jullie beide eens, ik vind het ook jammer dat het oude bord er niet meer is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 nov 2019, 16:52

LKW-Stau opvangen dus. Gek genoeg vind ik het bord in deze staat een stuk beter leesbaar dan in reguliere stand...

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 06 dec 2019, 12:37

KREUZ Hannover-Ost. Ik weet niet zeker of het duidelijk is of je hier nou een knooppunt of een afrit hebt. :emo:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 dec 2019, 13:23

^^ Ja , dat hangt daar zo al een tijdje, zeker al 2,5 jaar. Ik snap niet hoe dat bordontwerp er doorheen is gekomen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 06 dec 2019, 13:48

^^
Richting Berlijn:
Afbeelding

Richting Dortmund (foto van 2008):
Afbeelding
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 17 dec 2019, 12:42

Pino schreef: ma 12 aug 2019, 9:14Het is aan Wallonië om dan te bepalen hoe ver ze dat stroomopwaarts willen doorzetten (maar ja, met Waals NBA zijn er geen rechtdoordoelen op de bewegwijzering van reguliere afritten, en wat er op afstandenborden staat wordt vaak veel lokaler gehouden).
Beetje off-topic: Wallonië heeft drie/vier weken geleden gloednieuwe afstandsborden geplaatst met de doelen "Saarbrücken" en "Trier". Tevens is voor de grens het oude bord "Deutschland 1" vervangen door een bord met deze twee doelen.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 17 dec 2019, 12:53

^^ Geen slechte zaak. Nu nog Saarbrücken toevoegen aan de Duitse kant, alhoewel Mainz nu wel logischer is om te gaan vermelden vanwege de eindelijk complete Hochmoselübergang.

Ik vraag me wel af in hoeverre die verwijzingen echt nuttig zijn.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 17 dec 2019, 13:00

^^ Op de vrij lege E42, die natuurlijk van niks naar Luik loopt is een Duits doel wel op zijn plaats. Trier als doorgaand doel is op zich wel logisch daar, gezien het een grotere stad is dan de andere opties Prüm, Wittlich of Bitburg. Saarbrücken vind ik wat discutabel. Met de HMÜ is Mainz / Frankfurt AM. ook een logisch doel, in Belgische stijl zelfs logischer. Ik verwacht op de BAB 60 ook dat Mainz wel zal verschijnen als dat er nog niet staat als de B50n af is.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 13:48

^^ Strip maar over de mijlenverre verwijzingen naar Kreuz Wittlich heen, zou ik zeggen. Dat heeft wat mij betreft meer prioriteit dan algehele vervanging van afstandenborden waarbij in Duitsland dan vanaf de grens A1 Saarbrücken onder de streep zou staan. Aan Belgische zijde kun je op zich nog prima volstaan met Trier/Saarbrücken en moet je zeker bij Battice denk ik ook niet gaan zwaaien met doelen in de Rhein-Main-regio. (EDIT: ik herhaal hier iets dat ik precies zo heb gezegd in augustus, zie ik)

Hoe ver na Battice verschijnt nu het eerste afstandenbord naar Saarbrücken? Is daar nu iets wat enigszins lijkt op continuïteit?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 17 dec 2019, 14:15

^^ Ik durf er wel uit te gaan van niet. Trier (of Trèves) wordt enigszins continue aangegeven (op wegwijzers en afstandenbord, soms wel / soms niet met kilometrage)

Dit is het eerste bord waarop Saarbrücken aangegeven wordt:
Afbeelding

En dit is pas na :AS: Bitburg.
TOEVOEGING
(kleine veranderingen)
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 17 dec 2019, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 dec 2019, 15:29

^^ Tja. Er zal in Duitsland op dit punt niets veranderd zijn, dus dat is Trier vanaf de grens (wat dan aan Belgische kant teruggaat tot Verviers) en Saarbrücken pas later. Maar als aan Belgische kant een serie nieuwe borden is geplaatst, ben ik wel benieuwd of tenminste aan die kant nu continuïteit bestaat tot aan de grens voor Saarbrücken - en dan vanaf waar.

Voor wat het waard is: Trèves met accent grave ;)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 17 dec 2019, 15:54

Voorheen stond Saarbrücken voor het eerst na :AS: Prüm op het afstandenbord.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 17 dec 2019, 18:59

BHJ schreef: di 17 dec 2019, 13:00 ^^ Op de vrij lege E42, die natuurlijk van niks naar Luik loopt is een Duits doel wel op zijn plaats. Trier als doorgaand doel is op zich wel logisch daar, gezien het een grotere stad is dan de andere opties Prüm, Wittlich of Bitburg. Saarbrücken vind ik wat discutabel. Met de HMÜ is Mainz / Frankfurt AM. ook een logisch doel, in Belgische stijl zelfs logischer. Ik verwacht op de BAB 60 ook dat Mainz wel zal verschijnen als dat er nog niet staat als de B50n af is.
Trier is meer dan prima voor de hele Belgische E42. Mainz kun je mee gaan beginnen na Malmedy, zodat je constant 3 doelen hebt om aan te geven.

Tot :AS: 11 - Trier, Sankt-Vith, Malmedy
:AS: 11 - :AS: 15 - Mainz, Trier, Sankt-Vith
Gehele A60 - Mainz, Saarbrücken (A1), Trier (A1)

Koblenz kan wachten tot aan Wittlich. Verkeer vanuit Liege neemt dan toch nog de A4 en A61.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 18 dec 2019, 0:20

^^ Koblenz kun je beter samen met Köln over de B51 bij Prüm sturen die op het knooppunt met de B410 splitst in Koblenz naar het dreieck Vulkaneifel naar de A1 en Köln over de B51 naar Blankenheim en dat dan continueren over de A1. Ik zou dan Köln wel vanaf ongeveer St. Vith op de hoofdbewegwijzering toevoegen aangezien het ook snel afslaat.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 dec 2019, 8:00

^^ Volgens Google Maps is de A60-A1-A48 in reistijd vergelijkbaar met de B51-B410-A1-A48 tussen Prüm en Koblenz. Dan zou ik verkeer toch liever over de snelwegroute sturen dan over een bochtige weg door de Eifel met meerdere dorpspassages, ook al is dat zo'n 30 km om. Koblenz lijkt me ook niet belangrijk genoeg om vanaf België al aan te geven.

Van Sankt-Vith naar Köln gaat sneller als je over het OWN naar de Duitse A1 bij Blankenheim of Euskirchen rijdt. Dat zijn routes die lokaal wel bekend zijn en her en der staan nog wel wat wegwijzers richting Köln en Euskirchen in België. Maar ook niet belangrijk genoeg om op de E42 al aan te geven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 dec 2019, 9:00

^^ Wat je ook doet op zo’n verbinding, het lijkt me niets om als doel in lijn aan te geven op het stuk Battice-Wittlich. Het lijkt me juist iets dat mensen uit de regio prima uit kunnen zoeken en waar je ook van een gelegenheidsbezoeker die toevallig vanuit de regio naar het Rijnland moet kunt verwachten dat hij zich nog wel even voorbereidt en helpt met wegnummers en doelen op regionaal niveau. Voor zover de grotere Rijnlandse steden op een kruisende Bundesstrasse staan bewegwijzerd, mag je ze meenemen op de afritbewegwijzering vanaf de A60; dat lijkt me al meer dan voldoende.

Nog over de keuze voor Saarbrücken op de E42/A60: ik vind hem zo slecht niet (daargelaten dat hij natuurlijk beter bewegwijzerd moet worden). De route wordt onmiskenbaar als noord-zuid-route gebruikt richting Strasbourg, en in wat mindere mate via het Saarland en de B10 richting Karlsruhe. Met een verwijzing Saarbrücken geef je dat karakter wat beter weer dan met dat eerste gat over de grens cq laatste stop voor de Eifel-Hunsrückse Leegte genaamd Trier. Dat impliceert dat ik me prima kan voorstellen dat je bij Battice begint met Saarbrücken aangevuld met Belgische E42-doelen en daar pas bij St Vith regionale grootheid Trier aan toevoegt. Wanneer je dan met Mainz begint, is een kwestie van smaak. Laten we niet vergeten dat het in Europa al vrij uitzonderlijk is om op meer dan een steenworp afstand van de grens twee of meer buitenlandse doelen aan te geven, maar als je (vrij on-Belgisch) afstandenborden met meer dan drie doelen durft neer te zetten, kan het er op enig moment wel bij.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 03 feb 2020, 19:07

Bij Haltingen, noordelijk van Weil am Rhein:

Afbeelding

^Omleidingsroute in wit op blauw?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 feb 2020, 19:19

Ik neem aan dat dit een U-route voor de snelweg A5 is, en dan is wit op blauw toch de normale kleurstelling? Alleen bewegwijzert men ze normaal met een apart bordje in plaats van geïntegreerd in het hoofdpaneel.

EDIT: U54 loopt hier ook daadwerkelijk in de buurt. https://www.openstreetmap.org/relation/5392911

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 03 feb 2020, 19:38

Klopt wat je zegt, maar gezien de afwijkende weergave twijfelde ik even. Het lijkt nu een wegnummer...ik heb het nog niet eerder zo gezien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 feb 2020, 19:55

^^ Je ziet het inderdaad niet snel zo. Het afwijkende zit in het integreren waardoor het een regulier wegnummer lijkt. Weet zo snel niet zeker of ik deze geïntegreerde plaatsing nu wel of niet eerder heb gezien in Duitsland. In Nederland zeker wel. Waar je het ook doet: ik vind het niet geslaagd, omdat een enorme bijzaak hier tussen hoofdzaken komt en daar de aandacht van afleidt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 20:23

Waarschijnlijk een ambtenaar die dat in Nederland gezien heeft en dacht: oh zo kunnen we besparen op het opzetbordje. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 05 feb 2020, 11:18

Hoewel off-topic voor Duitsland aangezien het over België gaat, wil ik toch nog een update geven.
nickdh schreef: di 17 dec 2019, 18:59 Tot :AS: 11 - Trier, Sankt-Vith, Malmedy
:AS: 11 - :AS: 15 - Mainz, Trier, Sankt-Vith
Gehele A60 - Mainz, Saarbrücken (A1), Trier (A1)
Op de afstandsborden is er nu sprake van de volgende rij:
Voor :AS: 6: geen afstandsborden (?)
Vanaf :AS: 6 (Verviers-Sud): Saarbrücken, Trier, Sankt-Vith
Vanaf :AS: 14 (St. Vith-Nord): Saarbrücken, Trier
Pino schreef: wo 18 dec 2019, 9:00 Nog over de keuze voor Saarbrücken op de E42/A60: ik vind hem zo slecht niet (daargelaten dat hij natuurlijk beter bewegwijzerd moet worden). De route wordt onmiskenbaar als noord-zuid-route gebruikt richting Strasbourg, en in wat mindere mate via het Saarland en de B10 richting Karlsruhe. Met een verwijzing Saarbrücken geef je dat karakter wat beter weer dan met dat eerste gat over de grens cq laatste stop voor de Eifel-Hunsrückse Leegte genaamd Trier. Dat impliceert dat ik me prima kan voorstellen dat je bij Battice begint met Saarbrücken aangevuld met Belgische E42-doelen en daar pas bij St Vith regionale grootheid Trier aan toevoegt. Wanneer je dan met Mainz begint, is een kwestie van smaak. Laten we niet vergeten dat het in Europa al vrij uitzonderlijk is om op meer dan een steenworp afstand van de grens twee of meer buitenlandse doelen aan te geven, maar als je (vrij on-Belgisch) afstandenborden met meer dan drie doelen durft neer te zetten, kan het er op enig moment wel bij.
Saarbrücken staat nu vanaf Battice prominent op de borden (die lichtbakken die boven de rijstroken hangen), behalve bij Verviers, waar nog één oude lichtbak hangt met Prüm/Spa/St. Vith. Op de A60 komt Saarbrücken terug op de afstandborden. Dus het lijkt nu wel een mooi geheel te worden/zijn.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 05 feb 2020, 18:34

Dit bord is in feite een schematische kaart van een gebied van zo'n 10 km lengte:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 feb 2020, 18:50

^^ Als je alle kruispunten mist, ga je dus het schip in :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 feb 2020, 18:56

En de Vmax is hier 5 km/h, zodat je dit kunt lezen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net