[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel »

verfmeer95 schreef: ma 08 jul 2024, 23:34 ^^ Als de A44 tussen Kassel en Eisenach straks af is zal verkeer richting Kassel en het Ruhrgebied bij het Hemdorfer Kreuz al zijn afgeslagen naar de A4.
Nu ook al. Vanaf het Hermsdorfer Kreuz naar Kassel is korter en sneller via de A4 en A7 over Kirchheim, dan over de A9, A38 en A7. En met de A44 snij je straks nog meer af. Maar ook in de huidige situatie zal er weinig verkeer zijn dat vanaf de A9 via Kreuz Rippachtal naar Kassel rijdt, dat zal eigenlijk alleen maar verkeer zijn dat ten noorden van Eisenberg op de A9 is gekomen.

Eerder stond hier alleen AD Halle-Süd in westelijke richting, maar volgens mij is deze foto nog uit de tijd van voordat de A38 compleet was:

Afbeelding

Ook Dresden is als doel voor de A38 in oostelijke richting verdwenen.

Kassel is hier nooit gepland geweest, op de oudste afstandsborden staat al Göttingen:

Afbeelding

Rare E-nummeraanduiding op de A38 westelijk van Kreuz Rippachtal. E II?: https://www.google.com/maps/@51.2379304 ... &entry=ttu

Op zich was het niet onlogisch geweest om de E331 hier door te trekken, maar ik weet niet of dat het plan was.

Het volgende afstandenbord staat pas ten westen van Bad Lauchstädt, en daar is aan de uitlijning van de A38 duidelijk te zien dat er ruimte op het bord is vrijgehouden voor nog een nummerschildje: https://www.google.com/maps/@51.3973155 ... &entry=ttu

Westelijk van AD Halle-Süd een leeg E-nummer: https://www.google.com/maps/@51.4052151 ... &entry=ttu
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Marcel heeft nog foto's van 'lege' A schildjes van bewegwijzering die geplaatst was rondom de omummering van een aantal wegen. Volgens mij zijn die inmiddels allemaal aangepast.
E II?:
Ik vermoed ook dat het schildje leeg had moeten zijn. Je ziet zoms in de ontwerpen wel verticale streepjes als het nummer nog ontbreekt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat E II staat ook zo in de modelafbeeldingen in de RWBA, dus mogelijk ook in de templates die softwarematig worden gebruikt. Is vast handig om de karaktergrootte goed te krijgen. Maar dan moet je het wel weghalen als het niet wordt gebruikt…

Borden met lege A-schildjes herinner ik me vooral van de A61. Die is op flinke stukken opgeleverd toen de A-nummering eraan zat te komen, dus op de borden was ruimte gereserveerd. Dat ging overigens niet met een lege zeshoek, maar met een leeg gelaten kartelrand. Die placeholders waren vast voorzien om na vaststelling van de nummers snel op te vullen, maar er zijn er veel blijven hangen. Wat zo bleef hangen zal in de loop van de jaren ‘90 zijn verdwenen, bij de reguliere vervanging van die borden na een jaar of 20-25.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vond het wel verrassend om op de A66 in Wiesbaden al Hannover op 370 kilometer afstand aangegeven te zien staan.

Afbeelding
A66 Hannover 370 km by European Roads, on Flickr
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^
Verderop is de A66 een omleidingsroute. Verkeer van de A5 komenden vanuit Baden-Württemberg kan onder bepaalde omstandigheden via Wiesbaden gestuurd worden. Op de A3 tussen Mönchhof-Dreieck en Wiesbadener Kreuz heb je zelfs op een gegeven moment twee afstandsborden achterelkaar omdat er in totaal zes doelen zijn. Köln, Koblenz en Wiesbaden op de achtergrond, Dortmund, Hannover en Frakfurt op de achtergrond
Daarom zal men hier voor Hannover in plaats van Kassel/Gießen gekozen hebben om op de A66 tussen Wiesbaden en Frankfurt geen twee doelen voor de A5 te hebben. Maar Hessen heeft wel vaker verre verwijzingen en probeert vaak de borden te vullen. Het verbaast me eerder dat ze niet nog Würzburg voor de A3-zuid hebben toegevoegd.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je hebt inderdaad die permanente omleidingsroute die je omschrijft, maar dat verklaart maar beperkt waarom voor Hannover werd gekozen als doel voor de A5-noord en niet Kassel. Dat laatste zie ik dan maar als onderdeel van hoe Hessen zijn wegennet altijd heeft gezien als de Drehscheibe Deutschlands. Als je dat verkeer over de grotere afstand wilt helpen, past Hannover daar beter bij dan Kassel.

Het is daarbij ook een beetje onderdeel van dat model geworden dat vier doorgaande doelen zo’n beetje de norm is, ook op wegen die weinig met transit te maken hebben. Op de A66 in de Rheingau staat er ook al ergens Hannover.

Voor de rest dacht ik wel dat ze die permanente omleidingsroutes een beetje aan het afbouwen waren. Hessen was in de jaren ‘80 natuurlijk een voorloper met zijn kantelwals-borden; en omdat dat blauwe bewegwijzering was, moesten alle bestemmingen ook worden gecontinueerd op de afstandenborden. Tegenwoordig handelt men omleidingen af met de grafische witte panelen. Dat rechtvaardigt het op zich wel om een doel als Hannover van de afstandenborden op de A3 weg te halen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rare 'g' in Bad Homburg.

Afbeelding
A661 Frankfurt-Sachsenhausen by European Roads, on Flickr
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het hele bord ziet er wat apart uit.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik denk om de onderkant van die 'g' gescheiden te houden van het daaronder gelegen witte v(l)ak.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ze doen het ook op andere borden langs deze snelweg. Blijft wel de vraag over waarom ze vinden dat sommige wijken op een wit vlak moeten en andere niet; en waarom ze specifiek een andere 'g' hebben ontworpen in plaats van het vergroten van de regelafstand. Het komt in ieder geval erg opgepropt over.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Rare doelenkeuze.

Als er afgaand niks over Offenbach te melden valt, dan zou je hier gewoon "Offenbach" rechtdoor moeten aangeven. Niks geen wijken, niks geen wit veld.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Dit is in de deelstaat Hessen, met hun eigen, nogal afwijkende bewegwijzering. Zij kiezen standaard voor een heel kleine regelafstand en vaste bordhoogtes. Tja, dan moet je met staartletters wel eens creatief worden. Zegt misschien ook iets over het succes van je bordontwerp :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er zaten op veel manieren best goede gedachten achter het Hessische eigen ontwerp. Met de kleinere regelafstand konden ze de kosten wat lager houden en toch vier rechtdoordoelen aanbieden. Standaardmaten zouden daar ook aan bijdragen. Wat dan weer winst zou brengen in een regio die zich zag als Drehscheibe Deutschlands. Er zat alleen een behoorlijke wet van de remmende voorsprong in. Met slagen die elders in Duitsland zijn gemaakt kun je wel van achterstand spreken. En heel principieel met vier rechtdoordoelen blijven werken op een weg als de A661 verraadt enig doorgeslagen dogmatisch denken.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Snelwegfreak schreef: ma 16 dec 2024, 7:45 Dit is in de deelstaat Hessen, met hun eigen, nogal afwijkende bewegwijzering. Zij kiezen standaard voor een heel kleine regelafstand en vaste bordhoogtes. Tja, dan moet je met staartletters wel eens creatief worden. Zegt misschien ook iets over het succes van je bordontwerp :shutup:
Zoais Antwerpen, ook kleine regelafstand... Maar toch vind ik dit bord slechter. De verkleinde "g" is gewoon een beetje belachelijk, en de "stadtmitte" in wit vlak is ook treurig...
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Die kleine 'g' gebruiken ze normaal alleen op dynamische borden om het exact op één paneel te doen passen.
Afbeelding
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat kantelwalsje beperkt op dezelfde manier de beschikbare ruimte als het witte vlak waarin hier het 'doel onder de g' staat. Dat witte vlak roept wel meer vragen op: je ziet hier ook wel aardig het halo-effect aan het werk, met de zwarte letters die veel ranker lijken. Daar wreekt zich dan DIN-Mittelschrift geen verschillende letters kent voor licht-op-donker tegenover donker-op-licht.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Hoe lossen ze dat op wanneer er een 'p' of 'q' in een plaatsnaam staat? Op vergelijkbare wijze?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Op dezelfde manier.
Ik voel me oud zeg, nog nooit de Commodore 64 charset gezien? :lol:

Afbeelding

Of een TRS-80, de eerste versies hadden geen lowercase, en toen er wel lowercase was kreeg je het probleem dat je dus geen pixels onder de lijn had.
Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vreselijk zeg. Dat we dit ooit normaal vonden :rofl2:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Toen zaten we nog wat minder aan onze schermpjes geplakt. Moesten je spelletjes sowieso een tien minuten laden vanaf een cassettebandje. Ging ik tafeltennissen tijdens het laden :write:
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Teetje schreef: ma 16 dec 2024, 15:48 ^^ Hoe lossen ze dat op wanneer er een 'p' of 'q' in een plaatsnaam staat? Op vergelijkbare wijze?
Miquelallee: https://www.google.de/maps/@50.1317216, ... FQAw%3D%3D
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Egbert schreef: ma 16 dec 2024, 21:14 Op dezelfde manier.
Ik voel me oud zeg, nog nooit de Commodore 64 charset gezien? :lol:
Ja hoor, zo'n kreng hadden wij thuis ook in die jaren. Maar ik had er weinig interesse in. Precies wat Pino zegt: een half uur wachten tot een spelletje geladen was en dan bij het opstarten een foutmelding krijgen zodat je weer van voren af aan kon beginnen. Nee, ik had het gauw gezien, die C64....
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Van Hamburg naar Zingst gereden (ten noorden van Rostock). Daar staan ook parels hoor.

Dresden via A14 op de A20. Kreuz Wismar. Blijft een raar gezicht.
https://maps.app.goo.gl/PU2tFCnrm7Anwcnh7?g_st=ac

Kreuz Rostock
https://maps.app.goo.gl/eFzNGjXYW4Mihb376?g_st=ac

BAB19 AS Rostock-Süd
https://maps.app.goo.gl/k5TUhjAoXdVwRLhSA?g_st=ac

Ribnitz-Damgarten
Met "-Damgarten" in het wit en "Ribnitz" in het wit. Ribnitz-Damgarten links en rechtdoor.
https://maps.app.goo.gl/bKcoJgkGdG7difQQ6?g_st=ac
Hamburg, meine Perle
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zo gek is Dresden niet als bestemming van de A14. Als de onderbreking tussen Schwerin en Magdeburg is opgelost is het de enige logische eindbestemming. Tot dan gaat het via Berlijn over de west- en zuidring. Lijkt me alleszins goed te doen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De B 105 als indirect wegnummer aangegeven langs de snelweg. Dat zie je niet veel.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

waldo79 schreef: zo 12 jan 2025, 8:34 Zo gek is Dresden niet als bestemming van de A14. Als de onderbreking tussen Schwerin en Magdeburg is opgelost is het de enige logische eindbestemming. Tot dan gaat het via Berlijn over de west- en zuidring.
Mwa, het grotere Leipzig ligt ook op de route van de A14. Maar dat wordt nu al laat aangegeven, omdat Halle de voorkeur krijgt.

Dresden is in de Duitse systematiek waar vaak met einddoelen wordt gewerkt niet onlogisch, maar ook als de A14 gereed is zal vanaf :KP: Schwerin naar Dresden via Berlijn (A24-A19-A10-A111-A100-A113-A13) nog altijd zo'n 20 km korter zijn, dus ik ben benieuwd wat een navigatiesysteem dan aangeeft. Berlijn kan wel wat vertraging opleveren, natuurlijk, en de bewegwijzering zal geen doorgaand verkeer door de stad geleiden, maar het is wel volledig Autobahn.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Halle/Leipzig is zo een "eigen deelstaat eerst" verhaal. Kennen we van Mannheim/Ludwigshafen, Mainz/Wiesbaden, etc.
Maar bij Maagdenburg staat Dresden en Leipzig en Halle aangegeven, dus alle drie zouden een optie zijn in Schwerin.
Ik denk dat men voor Dresden gekozen heeft omdat verkeer richting Leipzig zich best wel vertegenwoordigd voelt, maar andersom verkeer richting Dresden bij de keuze tussen Leipzig en Berlijn eerder Berlijn zou kiezen.

Met een Hessische aanpak zou je bij Schwerin waarschijnlijk Dresden/Leipzig/Maagdenburg krijgen, met München vanaf Maagdenburg.

De relatie Hamburg-Dresden is op dit moment op Dreieck Havelland niet bewegwijzerd.

Ik ben overigens benieuwd of ergens bij Leipzig een doel voor de A14-noord komt. Hamburg? Schwerin? Wismar?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Is Hamburg vanaf Magdeburg niet nog steeds sneller via A2-A7?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Het zal niel veel schelen en zelfs een kwestie zijn waar in Hamburg je wilt/moet zijn. Inderdaad geen wenselijk doel dus.

Net na Maagdenburg zien we dit:

Afbeelding
A14 Colbitz-5 by European Roads, on Flickr

Dat hoeft niks te zeggen over Hamburg op Kreuz Magdeburg, het kan ja ook pas na het knooppunt op de A14 komen. (Op de A2 verschijnt Hamburg pas ergens kort voor Hannover)
Wismar of Schwerin zijn dus beide kanshebbers. Ik denk eerder dat Schwerin nog ten zuiden van Maagdenburg komt. Is ook een stuk groter.
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Op Wismar naar het zuiden staat Dresden aangegeven, net daarna op de A14 komt Magdeburg er bij. Hamburg en Berlin onder de streep voor BAB24. Bij Kreuz Schwerin komt dan het volgbord Dresden via Berlin.

Ik vind het allemaal wat vroeg voor een openstelling ergens tussen 2030 en 2035. De A14 was ooit voor 2022 gepland te openen. Daar werd waarschijnlijk al in de bewegwijzering op geanticipeerd. Liever vermeldingen weghalen en gewoon op de A14 met Schwerin, Hamburg en Berlin werken. Ook op de A20 zou ik Dresden weghalen en alleen met Berlin werken.

De A14 tussen Schwerin en Kreuz Schwerin is ook met max 130 aangegeven en heeft geen vluchtstrook. Ook daar lijkt mij een verbreding bij volledige openstelling A14 noodzakelijk. Hier heb ik nog geen plannen over gelezen.

Schwerin voor Magdeburg is mogelijk. Heeft best een bijzondere ligging voor de westkant van Mecklenburg-Vorpommern en is tevens "Landeshauptstadt". Na Magdeburg kan ook nog Lübeck onder de streep een optie zijn.

Ooit waren de "missing links" tussen A24 en A2 anders gepland. Nu zijn A39 en A14 parallel gepland, er was ooit een plan beide snelwegen met elkaar te kruizen bij Salzwedel maar dat is in de prullenbak geland.
Hamburg, meine Perle