[D] Bewegwijzering in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland
Een verbreding van de A14 in Mecklenburg-Voor-Pommeren lijkt me geldverspilling. Het gebied is vrij leeg en om het bewegwijzeringsplan op de schop te gooien zie ik weinig brood in.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Er zijn bij herbouw/groot onderhoud wel wat snelwegen zonder vluchtstrook van een vluchtstrook voorzien. De A31 in Ostfriesland vrij recent nog, al heeft het deel rond Emden nog steeds geen vluchtstroken. Maar de A14 rond Schwerin, die eerder A241 heette en door de DDR in de jaren '80 is gebouwd, heeft niet zo'n upgrade gehad. Het lijkt me ook niet per se nodig. Als het echt een probleem wordt kan dat bij een later groot onderhoud wel een keer gebeuren. Sommige Duitse snelwegen die nog een stuk belangrijker zijn dan de A14 hebben ook geen vluchtstrook, en daar zitten snelwegen bij die een stuk drukker zijn, zoals o.a. de A8 rond Irschenberg, tussen Rosenheim en Felden, en tussen Grabenstätt en de Oostenrijkse grens.Widejo schreef: di 14 jan 2025, 11:16De A14 tussen Schwerin en Kreuz Schwerin is ook met max 130 aangegeven en heeft geen vluchtstrook. Ook daar lijkt mij een verbreding bij volledige openstelling A14 noodzakelijk. Hier heb ik nog geen plannen over gelezen.
Is dat echt ooit het plan geweest? Dat heb ik rond 2000 ooit eens geopperd op het Autobahn-Online forum, maar toen al gaf men aan dat de A14 en A39 gepland waren zoals ze nu worden uitgevoerd. Het idee van een X-patroon met een snelweg Magdeburg-Lüneburg en een snelweg Wolfsburg-Schwerin met een knooppunt ergens bij Salzwedel vond ik zelf heel logisch, maar heb ik nooit op kaarten zien staan. Ik heb altijd de indruk gehad dat dat nooit verder dan de ideeënfase is gekomen, hoe logisch het er ook uitziet op de kaart - zeker door de directere verbinding tussen Hamburg enerzijds en Magdeburg, Leipzig en Dresden anderzijds. Wellicht dat men er na de Wende wel even over heeft nagedacht, maar eind jaren '90 stonden de A39 Wolfsburg-Lünenburg en de A14 Schwerin-Magdeburg al wel vast.Ooit waren de "missing links" tussen A24 en A2 anders gepland. Nu zijn A39 en A14 parallel gepland, er was ooit een plan beide snelwegen met elkaar te kruizen bij Salzwedel maar dat is in de prullenbak geland.
-
Chris
- Moderator
De X-variant was één van de opties uit de planstudies destijds: https://www.wegenwiki.nl/A14_(Duitsland)#Planvorming
Dit is wel van meer dan 20 jaar geleden.
Dit is wel van meer dan 20 jaar geleden.
-
Chris
- Moderator
'Fernverkehr' als 'Hauptfernziel' op de A37 in Hannover. De A37 gaat kort daarna over in de B3, later weer de A37.

-
Egbert
- expressweg
Beetje vreemd, want Fernverkehr zou bij Kreuz Hannover-Buchholz niet die kant op moeten gaan.
-
nickdh
- autoweg
Je zou hier inderdaad eerder iets als Laatzen of Hildesheim verwachten als volgend hoofddoel.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Verderop de B3/B6 staat ook Fernverkehr: https://www.google.com/maps/@52.3561379 ... FQAw%3D%3D
-
Widejo
- verkeersader
Ik geloof die gehele route is een omleidingsroute voor de A7. Er staan daar verschillende oranje pijlen voor een omleidingsroute U42 naar Kassel op de A37.
Hamburg, meine Perle
-
Sophie
- expressweg
En richting Noorden heb ja dan weer "Autobahnen" als bestemming: https://www.google.de/maps/@52.3669823, ... FQAw%3D%3D
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Chris
- Moderator
Nieuwe vooraankondigingswegwijzer van afritten in Hamburg. Ik denk dat dit de grootste afstand is van een vooraankondiging.

Helemaal nieuw is het niet, er stonden al borden, op deze foto uit 2009

foto 142 by European Roads, on Flickr

Helemaal nieuw is het niet, er stonden al borden, op deze foto uit 2009

foto 142 by European Roads, on Flickr
-
verfmeer95
- expressweg
Is er een reden waarom ze die vooraankondiging niet dichter bij de tunnelmond plaatsen?
-
Bram Gaastra
- polderweggetje
Welke steden zijn in Ruhrgebied en Duitsland in zijn algemeenheid precies de belangrijkste draaischijffuncties ?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Aparte wegwijzer met dubbele nummers. De tweede B13 is een ander lettertype en de pijl is er deels overheen. Ook de tweede B307 is een ander lettertype.
Dit bord staat overigens in Oostenrijk. Linksaf ga je wel direct Duitsland in.

B307 Achenwald by European Roads, on Flickr
Dit bord staat overigens in Oostenrijk. Linksaf ga je wel direct Duitsland in.

B307 Achenwald by European Roads, on Flickr
-
Autostrada
- autoweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Robbert297
- expressweg
Ook interessant: de vooraankondiging hiervan is Oostenrijks.
Слава Україні
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Wellicht iets mis gegaan bij het omzetten van het ontwerp naar nieuwe standaarden. Zoiets zou je dan wel moeten checken lijkt me; maar goed kan zijn dat een gefrustreerde medewerker "fout in code xb181" gewoon doorgeënterd heeft.Pino schreef: za 03 mei 2025, 16:35Iets niet goed gegaan bij de vervanging van oude borden? Vroeger stonden die kruisende nummers wel vaak linksboven gepositioneerd
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Nog een paar bijzonderheden van de AGAB-meeting toegvoegd aan dit album
https://photos.app.goo.gl/aRUyDMMNfShg5wmC7
Deze bestemmingen voor de A67 bij Gross-Gerau verbaasden mij, vooral dat er geen Darmstadt staat, terwijl dat op de A60 de enige bestemming deze kant op is.

Einde Hochheim, bestemming is Hochheim-Stadtmitte.

Einde bebouwde kom, met als bestemming de A5, in blauw op geel, maar na het snelwegbord.

https://photos.app.goo.gl/aRUyDMMNfShg5wmC7
Deze bestemmingen voor de A67 bij Gross-Gerau verbaasden mij, vooral dat er geen Darmstadt staat, terwijl dat op de A60 de enige bestemming deze kant op is.
Einde Hochheim, bestemming is Hochheim-Stadtmitte.
Einde bebouwde kom, met als bestemming de A5, in blauw op geel, maar na het snelwegbord.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De bewegwijzering lijkt ook met het jaar meer aftands te worden. Is dit nu ook al het gevolg van te weinig geld beschikbaar stellen voor vernieuwing en vervanging?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Dat zou me niets verbazen.
Duitsland raakt steeds meer afgebladderd.
Duitsland raakt steeds meer afgebladderd.
-
Widejo
- verkeersader
In 2024 waren 12 miljard euro geplant voor uitgaven aan Autobahnen en Bundesstraßen.
Hamburg, meine Perle
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
sanderl
- autoweg
Zelfde foto's kun je ook zonder ver te zoeken in Nederland maken...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nou staat deze vermelding onderaan een afrit, dus je praat niet over verlies van continuïteit. Op de A67 staat op de afstandenborden Darmstadt keurig gecontinueerd. Meer in algemene zin kun je zeggen dat op dit soort borden op het OWN of bij het terug de Autobahn oprijden van een verzorgingsplaats het Hauptfernziel van de snelweg wordt vermeld; en het Hauptfernziel wil nog wel eens veranderen nog voordat je het dan geldende Hauptfernziel hebt bereikt.marcel schreef: zo 18 mei 2025, 10:47 Deze bestemmingen voor de A67 bij Gross-Gerau verbaasden mij, vooral dat er geen Darmstadt staat, terwijl dat op de A60 de enige bestemming deze kant op is.
Volgens de Duitse richtlijn wordt als Hauptfernziel gekozen het eindpunt van de route of een daarvóór liggende stad met een verdeelfunctie. Dat op het laatste stuk A60 voor Darmstadt is gekozen, als grote plaats nabij het eindpunt, kan ik goed volgen. Maar als je dan aankomt op de A67, zit je in een heel ander soort route en vind ik het alleszins logisch dat voor een doel verder naar het zuiden worden gekozen. Daarbij had in mijn optiek trouwens Karlsruhe kunnen volstaan. Maar op zich zie je het vaker dat bij verwijzingen vanaf OWN het kruisend doel van een nabij knooppunt wordt toegevoegd - dus Heidelberg.
-
Matthijs
- expressweg
Dat lijkt me juist wel logisch, toch?marcel schreef: zo 18 mei 2025, 10:47 Nog een paar bijzonderheden van de AGAB-meeting toegvoegd aan dit album
![]()
De A60 gaat naar het Oosten, terwijl Karlsruhe en Heidelberg juist in het Zuiden liggen. Daarom logischer dat op de A60 een bestemming staat die meer richting Oost is (Darmstadt).
Bij/in Gross-Gerau zelf lijkt me daarentegen dat verkeer naar Darmstadt (ook) over de B42 gaat. Dan is de A67 dus juist vooral nuttig voor richting Karlsruhe en Heidelberg.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Voor Darmstadt geldt dat, maar op de afstandenborden tussen hier en Darmstadt staan Karlsruhe en Heidelberg beide niet:Pino schreef: ma 19 mei 2025, 10:30 Nou staat deze vermelding onderaan een afrit, dus je praat niet over verlies van continuïteit. Op de A67 staat op de afstandenborden Darmstadt keurig gecontinueerd.
Ik had overigens ook Mannheim verwacht, omdat de A67 daarnaartoe gaat. Maar dat kom je helemaal niet tegen (tot Darmstadt).
-
Chris
- Moderator
Er is een nieuwe richtlijn bewegwijzering uit (RWBA 2023). Een nieuwe feature is kennelijk dat naast de volgende afrit, ook het 'Hauptfernziel' op een vorkbord staat.

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Als dit de standaard voor bordindeling wordt ben ik weinig enthousiast. Wat een blauwvlak.