[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino »

waldo79 schreef: ma 02 jun 2025, 19:10 Als dit de standaard voor bordindeling wordt ben ik weinig enthousiast. Wat een blauwvlak.
Het was altijd nogal Hessisch om met standaardmaten voor wegwijzers te werken en dan maar lege regels te werken wanneer er niet genoeg doelen waren (overlopend in: onnodig veel doelen per richting bewegwijzeren). Nu staan deze borden ook nog steeds in Hessen, maar het idee van Die Autobahn GmbH was toch ook dat lokale variaties van Autobahnämter verleden tijd zouden worden. Hoop dan maar niet dat Autobahn GmbH dat nu tot landelijke standaard verheft.

Voor de rest benieuwd naar de richtlijn zelf. Uiteraard weer niet online toegankelijk, en sowieso erg Duits dat nieuws over een RWBA 2023 eens midden 2025 door sijpelt. Als dit de grote winst is -hoofddoel rechtdoor erbij, nutteloze volgende afrit handhaven, nog steeds geen afritnummer op 500m en uitsmijter- kan ik moeilijk enthousiast worden.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Ik heb de digitale versie aangeschaft en zo te zien heeft men de Hessische richtlijn zo goed als volledig overgenomen. Een bijzonder matige keuze.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

^^ Ook de portaalbewegwijzering? Met andere woorden: de “taperpijl” bovenaan de wegen verdwijnt? Die gebruikt Hessen namelijk niet, dacht ik.
Слава Україні
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Correct: alleen korte pijlen. En onnodig brede panelen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Alles modulair, heet het. Geen maatwerk dus. De foto’s hierboven suggereren wel dat de Hessische interlinies zijn opgerekt; meer blauw tussen de regels en ook niet meer die g zonder echte staart. Maar dat is dan ook alles.

Wat betreft lange pijlen: ik heb er nooit veel mee gehad, met name niet op 2x2-wegen. Want dan nemen ze gewoon teveel ruimte in. Als je fatsoenlijke taper-bewegwijzering wilt doen, moet je echter iets. Maar het is natuurlijk een historisch feit op zichzelf dat Duitsland zijn tapers eigenlijk helemaal niet bewegwijzerde. En dat doen ze in de RWBA 2023 nog steeds niet. Dus we gaan van niets met lange pijlen naar niets met korte pijlen. Dat element vind ik dan een vooruitgang. Maar ook een gemiste kans.

Download-link voor de PDF gevonden. We mogen hem zeker niet met de volledige Vereniging collectief aanschaffen? ;)
Laatst gewijzigd door Pino op do 05 jun 2025, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Pino schreef: ma 02 jun 2025, 20:07 Wat betreft lange pijlen: ik heb er nooit veel mee gehad, met name niet op 2x2-wegen. Want dan nemen ze gewoon teveel ruimte in. Als je fatsoenlijke taper-bewegwijzering wilt doen, moet je echter iets. Maar het is natuurlijk een historisch feit op zichzelf dat Duitsland zijn tapers eigenlijk helemaal niet bewegwijzerde. Dus we gaan van niets met lange pijlen naar niets met korte pijlen. Dat element vind ik dan een vooruitgang. Maar ook een gemiste kans.
Modulair is niet de enige reden. Er staat ook dat men van de lange (combi)pijlen af wilde, omdat men de leesbaarheid wil verbeteren en een eenduidig systeem wil. Bij het oude systeem had je dus drie verschillende pijlen (extreem lange, de middel lange en de korte pijlen). Ik begrijp zeer goed waarom men de verschillende groottes van pijlen niet meer wilde, en nu opteert voor meer eenduidigheid met één/twee pijl groottes. Dat het de leesbaarheid ten goede komt spreekt voor zich. Giga pijlen zorgen ervoor dat de letters 'verwateren', en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar om nu daarom de combipijlen volledig te schrappen vind ik wel een vreemde keuze. Zeker omdat deze nut hebben om tapers te verduidelijken. Als modulair en de leesbaarheid het voornaamste probleem is, dan kon het zeker op een ander manier opgelost worden. Zo kan de grootte van de pijl minder hoog en minder breed zijn. Zoals op dit portaal hier: https://maps.app.goo.gl/eddv3LTELU7DxZcu9?g_st=ac (Het kan nog een tikje kleiner).

Ik had dan liever een herziening van alle pijl groottes gehad - met een nieuwe eenduidige pijl grootte / vorm, Incl. combipijl. Dan de nieuwe huidige richtlijn RWBA 2023.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Is een mooi kort pijltje in je voorbeeld. Wat je voorstelt is feitelijk gelijk aan de Amerikaanse MUTCD, waar de doelen altijd boven de staande pijlen worden gezet en nooit tussen de pijlen. Om dat mogelijk te maken worden de staande pijlen zo kort mogelijk gehouden, en dat is natuurlijk iets waar het in Duitsland historisch aan ontbrak.

Maar die Amerikaanse pijlen zijn (evenals dit Duitse voorbeeld) nog steeds twee bordregels hoog, dus het raakt je onvermijdelijk in de invulling van de schaarse ruimte die je nu eenmaal beschikbaar hebt voor je bord. Daarom gebruiken de Amerikanen deze pijlen ook alleen bij tapers; in alle andere gevallen zijn de pijlen net zo kort als op de nieuwe Duitse borden. En dat brengt je ergens naar de kern van het probleem met de oude Duitse borden: ze zetten lange pijlen in voor simpele uitvoegers aan de rechterkant. En dat kon dan verder worden uitgewerkt zoals met het witte bord uit je voorbeeld, dat als je het platslaat gewoon een regel hoger is dan hoe men het nu gaat aanpakken; of met pijlen die tussen de doelen staan en die ertoe leiden dat doelen dan maar in Engschrift op de borden werden gezet.

Dat er een keer een tegenreactie is gekomen op dit element van het historische gebruik van lange pijlen vind ik logisch. Maar zo op het oog hadden wat betere keuzes kunnen worden gemaakt: ook met tapers en efficiëntere modules. Bijvoorbeeld het überhaupt niet gebruiken van rijbaanbrede portalen met vier doorgaande doelen voor simpele afritten.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Pino schreef: di 03 jun 2025, 8:22 Dat er een keer een tegenreactie is gekomen op dit element van het historische gebruik van lange pijlen vind ik logisch. Maar zo op het oog hadden wat betere keuzes kunnen worden gemaakt: ook met tapers en efficiëntere modules. Bijvoorbeeld het überhaupt niet gebruiken van rijbaanbrede portalen met vier doorgaande doelen voor simpele afritten.
Ja dat ook inderdaad. Voor simpele afritten portaalborden gebruiken...
Pino schreef: di 03 jun 2025, 8:22 Maar die Amerikaanse pijlen zijn (evenals dit Duitse voorbeeld) nog steeds twee bordregels hoog, dus het raakt je onvermijdelijk in de invulling van de schaarse ruimte die je nu eenmaal beschikbaar hebt voor je bord.
Daarom zei ik ook dat het nog een tikje kleiner kan. (ongeveer de grootte van Antwerpen-stijl, die zijn maar 1,1m hoog, en nemen dus nauwelijks ruimte in)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou zijn er hier forummers die de Antwerpse pijl te krap vinden. Daar spreek ik me maar even niet over uit, maar in alle gevallen is het extra ruimte ten opzichte van een korte pijl. Heb je een taper, dan zijn er goede redenen om die extra ruimte te pakken. Ik denk dat je het anders gewoon niet moet doen. Dat is inclusief gevallen waar er later aan de rechterkant nog een niet-taper-rijstrook bijkomt; en waar de boodschap van de combipijl dan ergens is "je hoeft nu nog niet per se rechts te zitten, er komt nog extra capaciteit bij".

Ik zeg dit overigens in het besef dat ik deze opmerking ook vaak heb gemaakt als kritiek op NBA. Met NBA zijn de lange pijlen indertijd mede gerechtvaardigd doordat ze weggebruikers de onderbewuste nudge zouden geven dat er nog tijd was, minder het effect zouden opleveren dat weggebruikers direct naar rechts zouden bewegen om meteen onder de juiste pijl door te rijden. In zoverre wacht ons een aardig experiment in Duitsland of die redenering steek houdt (NBA gaf hier onvoldoende data, doordat er in weefvakken een aantal wijzigingen werd doorgevoerd die niet separaat zijn afgetest). Maar ook daar geldt: dat onderwerp speelt in weefvakken. Wanneer je bij een gewone afrit een 500m-bord met alleen afritdoelen ophangt boven de vluchtstrook, waar praat je dan over? En het verlies van een bewegwijzerd rechtdoordoel op zo'n simpele afrit: ik zie het probleem niet.
SAN RED schreef: di 03 jun 2025, 10:56Voor simpele afritten portaalborden gebruiken...
Een van de punten waar Nederland bij NBA bewust een andere keuze heeft gemaakt. Het is er in Duitsland in geslopen op wegen van 2x3 en breder, waar men duidelijk niet wilde vertrouwen op berm-bewegwijzering. Wat op zich een logisch uitgangspunt is, want dat kennen wij in Nederland ook. Maar op dat punt zijn we in Nederland wel comfortabel geworden met een vorkbord hoog aan een portaal. En zoals ik hierboven al noemde zou ik ook comfortabel zijn met de nieuwe Duitse 500m-module aan een portaal zonder rechtdoor-module ernaast. Onze immer innovatie oosterburen wagen zich zo op het oog niet aan dat soort vernieuwing...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

In Wallonië is men ook zelf gestopt met de rechtdoor richtingen aan te duiden nabij gewone afritten. Alleen nog maar de dubbele afritten: a, b ,c , bis, ter, daar staan ze nog wel bij.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Pino schreef: di 03 jun 2025, 11:50 Nou zijn er hier forummers die de Antwerpse pijl te krap vinden. Daar spreek ik me maar even niet over uit.
Daar ben ik mij zeker bewust van. Toegeven A'pen pijl zit echt aan het maximum = kleiner gaat zeker niet meer, anders wordt het onduidelijk.
Pino schreef: di 03 jun 2025, 11:50 Een van de punten waar Nederland bij NBA bewust een andere keuze heeft gemaakt. Het is er in Duitsland in geslopen op wegen van 2x3 en breder, waar men duidelijk niet wilde vertrouwen op berm-bewegwijzering. Wat op zich een logisch uitgangspunt is, want dat kennen wij in Nederland ook. Maar op dat punt zijn we in Nederland wel comfortabel geworden met een vorkbord hoog aan een portaal. En zoals ik hierboven al noemde zou ik ook comfortabel zijn met de nieuwe Duitse 500m-module aan een portaal zonder rechtdoor-module ernaast. Onze immer innovatie oosterburen wagen zich zo op het oog niet aan dat soort vernieuwing...
Dat doet Nederland inderdaad zeer goed. Ik vind het zelf spijtig dat deze NL oplossing er in VL niet door geraakt.
Laatst gewijzigd door SAN RED op di 03 jun 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het nieuwe Vlaamse design verschijnt natuurlijk vooral op ringwegen, waar vooral gebruik wordt gemaakt van portaalborden. Dat doet Nederland op ringwegen net zozeer. Nu zou ik denken dat beide met wat minder rijbaanbrede portaalborden aan zouden kunnen op hun ringwegen, maar we hadden het over Duitsland - dat nóg meer rijbaanbrede portaalborden gebruikt.

Op wegen van 2x3 of breder buiten stedelijk gebied zie je een best aardig verschil tussen Nederland, Vlaanderen en Duitsland. Duitsland zit dan op rijbaanbrede portalen, Nederland op verhoogd opgehangen vorkborden. In Vlaanderen is dat naar mijn gevoel nog steeds hoofdzakelijk vorkborden in de berm. Dat roept met name voor Vlaanderen het risico op van geblokkeerd zicht op die bermborden door bijvoorbeeld vrachtverkeer. Dat risico was in de oude Belgische bewegwijzering ondervangen door kleine additionele bordjes in de middenberm, maar die zijn in Vlaanderen niet (veel) meer. Als het dus gaat om alternatieven voor de hoeveelheid rijbaanbrede portaalborden bij simpele Duitse afritten, mag je die van mij best toevoegen - net zozeer als zeggen dat Duitsland het Nederlandse model van verhoogd ophangen had moeten kopiëren. Maar ik denk dat mijn eigen voorkeursoplossing eigenlijk ligt op dat Hessische 500m-bord zonder dat daar een rechtdoorvermelding naast hoeft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A2 in Sachsen-Anhalt zijn inmiddels wat portaalborden conform de RWBA 2023 geplaatst: dus met uitlijning links.

Vorkborden zijn er op de A2 bijna nergens, omdat de A2 2x3 rijstroken telt en dus bijna overal portaalborden heeft in plaats van vorkborden in de berm.

Ik vind 't niet mooi overigens.

Afbeelding
A2 Magdeburg - Hannover - Bad Oeynhausen 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A2 Magdeburg - Hannover - Bad Oeynhausen 31 by European Roads, on Flickr
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Flinke stap achteruit, helaas. Het links uitlijnen is op dit soort portaalborden niet prettig, het ontbreken van de combipijl betekent dat je twee borden dicht tegen elkaar aan plaatst en ook de onnodig brede panelen storen. Jammer :down:
Robbert297
expressweg

Het is allemaal ook een stuk krapper geworden zie ik, met name de ruimte tussen twee doelen. Niet prettig leesbaar.
Слава Україні
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Snelwegfreak schreef: zo 22 jun 2025, 15:37 Het links uitlijnen is op dit soort portaalborden niet prettig, het ontbreken van de combipijl betekent dat je twee borden dicht tegen elkaar aan plaatst en ook de onnodig brede panelen storen.
Ik mis de vorkpijlen niet, maar de panelen zo dicht tegen elkaar is ook niets. Je had kunnen beginnen met het doorgaande bord wat smaller te maken. Sowieso vind ik zulke enorme rechtdoor-panelen voor simpele afritten zonder weefvak nogal overdreven.

Links uitlijnen vind ik in deze context nog een van de minst problematische elementen.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Snelwegfreak schreef: zo 22 jun 2025, 15:37 Flinke stap achteruit, helaas.
Daar denken de Duitse "signalisatie experten" duidelijk anders over.

Bij een paar knooppunten die tapers bewegwijzeren, gaat het dus vanaf nu zo worden gedaan (?):
https://maps.app.goo.gl/Mh6iKJDUBP51VeHR8?g_st=ac
Maar dan de doelen links uitlijnen. Ik vind de oplossing niet zo prettig. Het duurt te lang om de doelen af te lezen, en de wegsituatie te begrijpen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het linkse uitlijnen haalt inderdaad wel een koppeling weg met de wegsituatie. Juist ook de manier waarop in Duitsland voorheen twee doelen naast elkaar konden worden gezet, met een derde rechtdoordoel gecentreerd eronder, bracht de doorgaande doelen mooi gespreid over de doorgaande rijstroken en dat sloot dan mooi instinctief aan bij de manier waarop je het bord zou moeten begrijpen. Links uitlijnen ergens boven de linkerhelft van rijstrook 2 zorgt ergens ook voor een zee van blauwvlak, ook omdat het bord op deze manier de hoogte in moet ten opzichte van de oude benadering met twee doorgaande doelen naast elkaar.

Maar ik volg niet zo goed dat links aflijnen meer tijd zou kosten om te lezen. Ik bedoel: dit links afgelijnde Franse bord leest toch ook prima en snel. Als er iets is dat het leestempo negatief beïnvloedt, is het de enorme hoeveelheid blauwvlak die de tekst laat zwemmen. Iets wat je op de borden die Chris postte nog niet enorm aan het werk ziet, maar wat we wel kennen uit Hessen - vooral wanneer je 2x3-weg doelen heeft als Kassel, Fulda of Köln.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 jun 2025, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbert297
expressweg

^^ Ik denk dat SAN RED doelt op het centrische beeld wat zo'n rechtdoor-portaalbord geeft. Dan is in die zin het links uitlijnen onlogisch.
Echter, in Hessen doen ze dit al heel wat jaren en is dat in mijn ogen geen probleem. Eerder een kwestie van wennen: https://www.google.com/maps/@49.9611058 ... FQAw%3D%3D

Ook het weglaten van de taperpijl is in mijn ogen geen probleem. Voor mij geeft het een rustiger beeld. Ben alleen wel benieuwd hoe knooppunten dan zullen worden aangegeven. Op z'n Hessisch of toch anders?
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 23 jun 2025, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Robbert297 schreef: ma 23 jun 2025, 11:11 Ik denk dat SAN RED doelt op het centrische beeld wat zo'n rechtdoor-portaalbord geeft. Dan is in die zin het link uitlijnen onlogisch.
Echter, in Hessen doen ze dit al heel wat jaren en is in mijn ogen geen probleem. Eerder een kwestie van wennen: https://www.google.com/maps/@49.9611058 ... FQAw%3D%3D
Ja dat ook zeker. Ik bedoelde echter iets anders;
Pino schreef: ma 23 jun 2025, 10:42 Maar ik volg niet zo goed dat links aflijnen meer tijd zou kosten om te lezen.
Ik bedoelde meer de manier waarop men "taper" (extra rijstrook) heeft aangeduid:
SAN RED schreef: ma 23 jun 2025, 10:09 Bij een paar knooppunten die tapers bewegwijzeren, gaat het dus vanaf nu zo worden gedaan (?):
https://maps.app.goo.gl/Mh6iKJDUBP51VeHR8?g_st=ac
Dat vind ik niet zo prettig.

Mijn bericht was niet zo duidelijk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik snap je nu. Als je echter in de RWBA 2023 kijkt, duidt die op een andere manier om een taper (in het Duits: Fahrstreifensubtraktion) te bewegwijzeren. Feitelijk wordt de afslaande richting alleen bewegwijzerd boven de afslaande rijstrook. Dat je via de taper later nog naar diezelfde richting kunt afslaan, wordt niet bewegwijzerd. Dit was onder de RWBA 2000 feitelijk ook al de gang van zaken, maar staat nu concreter uitgewerkt (als je het document hebt: zie Regelplan 2.10).

Het bord bij Aachen dat je post was de uitzondering en is niet de norm. Dat je met deze norm mogelijk taper-capaciteit onbenut laat, wat in Nederland een belangrijke reden was om met combipijlen te gaan werken, is iets dat de mensen in Duitsland kennelijk koud laat. Al decennia.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: ma 23 jun 2025, 11:24Dat je met deze norm mogelijk taper-capaciteit onbenut laat, wat in Nederland een belangrijke reden was om met combipijlen te gaan werken, is iets dat de mensen in Duitsland kennelijk koud laat. Al decennia.
Bij het Kreuz Hannover-Ost heb je twee onbewegwijzerde tapers direct na elkaar:

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog een uitvoegende taper op de A73 bij Bamberg-Süd. Dit is ook wel ontworpen dat je bruusk moet uitvoegen, niet zoals tapers in Nederland.

Afbeelding
A73 Bamberg - Erlangen 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A73 Bamberg - Erlangen 09 by European Roads, on Flickr
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Die hoogstaande en zo geroemde Duitse Autobahn :top:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En dus met nul vooraankondiging. Al zal dat bij de lay-out van de weg misschien wel goed uitkomen; alleen ter plaatse bekenden zullen hier gebruik van maken.

Het goede nieuws is dat ik dat eeuwige gedweep met de Duitse Autobahn niet meer zo vaak hoor. De tijd dat mensen op het forum ermee wegliepen is vooral iets uit de begintijd van het forum; ook buiten het forum om hoor ik het nog maar nauwelijks. Gedweep met Duitse bewegwijzering zelfde verhaal.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Als ik een rit door Duitsland heb gemaakt ga ik de Nederlandse infrastructuur ook weer even wat meer waarderen. Net als je eigen huis na een vakantie :lol:
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Iedereen heeft al zo vaak in een file voor weer opnieuw een Baustelle gestaan dat iedereen ervaren heeft dat de gloriedagen van de Autobahn voorbij zijn.
Dan kun je toch beter tol betalen waarna je 500 km. kunt doorrijden over een biljartlaken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je kijkt naar de verkanting van die uitvoeger, dan zal dat ook in nogal onvoorspelbaar weggedrag van het voertuig resulteren. Een beetje alsof je in een baustelle schuin door de middenberm steekt met rare hoogteverschillen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ontwerpstandaarden uit de jaren '50 die daarna nooit herzien zijn of zoiets.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: wo 25 jun 2025, 9:00 alleen ter plaatse bekenden zullen hier gebruik van maken.
Misschien is dat ook wel precies de bedoeling.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.