Nou zijn er hier forummers die de Antwerpse pijl te krap vinden. Daar spreek ik me maar even niet over uit, maar in alle gevallen is het extra ruimte ten opzichte van een korte pijl. Heb je een taper, dan zijn er goede redenen om die extra ruimte te pakken. Ik denk dat je het anders gewoon niet moet doen. Dat is inclusief gevallen waar er later aan de rechterkant nog een niet-taper-rijstrook bijkomt; en waar de boodschap van de combipijl dan ergens is "
je hoeft nu nog niet per se rechts te zitten, er komt nog extra capaciteit bij".
Ik zeg dit overigens in het besef dat ik deze opmerking ook vaak heb gemaakt als kritiek op NBA. Met NBA zijn de lange pijlen indertijd mede gerechtvaardigd doordat ze weggebruikers de onderbewuste
nudge zouden geven dat er nog tijd was, minder het effect zouden opleveren dat weggebruikers direct naar rechts zouden bewegen om meteen onder de juiste pijl door te rijden. In zoverre wacht ons een aardig experiment in Duitsland of die redenering steek houdt (NBA gaf hier onvoldoende data, doordat er in weefvakken een aantal wijzigingen werd doorgevoerd die niet separaat zijn afgetest). Maar ook daar geldt: dat onderwerp speelt in weefvakken. Wanneer je bij een gewone afrit een 500m-bord met alleen afritdoelen ophangt boven de vluchtstrook, waar praat je dan over? En het verlies van een bewegwijzerd rechtdoordoel op zo'n simpele afrit: ik zie het probleem niet.
SAN RED schreef: di 03 jun 2025, 10:56Voor simpele afritten portaalborden gebruiken...
Een van de punten waar Nederland bij NBA bewust een andere keuze heeft gemaakt. Het is er in Duitsland in geslopen op wegen van 2x3 en breder, waar men duidelijk niet wilde vertrouwen op berm-bewegwijzering. Wat op zich een logisch uitgangspunt is, want dat kennen wij in Nederland ook. Maar op dat punt zijn we in Nederland wel comfortabel geworden met een vorkbord hoog aan een portaal. En zoals ik hierboven al noemde zou ik ook comfortabel zijn met de nieuwe Duitse 500m-module aan een portaal zonder rechtdoor-module ernaast. Onze immer innovatie oosterburen wagen zich zo op het oog niet aan dat soort vernieuwing...