Op deze ontwerpstandaarden mag je hopen dat er niet al te veel gebruik van wordt gemaakt, en moet je zeker geen borden neer gaan zetten om het gebruik te verhogen. Maar je ondergraaft dan wel de mogelijkheid om beschikbare asfaltruimte efficiënter te benutten en daarmee files te voorkomen.
[D] Bewegwijzering in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Tenzij het grootste deel van de file veroorzaakt zou worden door ter plaatse bekenden.Pino schreef: do 26 jun 2025, 12:55 je ondergraaft dan wel de mogelijkheid om beschikbare asfaltruimte efficiënter te benutten en daarmee files te voorkomen.
(En dat is volgens mij vaak zo bij files.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als het je als wegbeheerder niet boeit in hoeverre een taper wordt gebruikt, moet je het zelf maar weten. Maar ik zie weinig lol in dit soort geheimpjes. Uiteraard maak je, ook voor de ter plaatse onbekende, de taper niet aantrekkelijker zonder de taper ook te beschermen met een doorgetrokken streep die uitvoegen van de uitvoegstrook naar de taperstrook verbiedt.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Voorzover ik op de foto's zag, doen de Duitsers dat (meestal?) ook.Pino schreef: do 26 jun 2025, 13:33 een doorgetrokken streep die uitvoegen van de uitvoegstrook naar de taperstrook verbiedt.
Ik vergelijk het wel eens met een plusstrook (spitsstrook links) die niet apart bewegwijzerd wordt. Als ter plaatse onbekenden denken dat die strook nergens heengaat: jammer dan.
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
50% toch? Bij Hannover niet, bij Bamberg wel. Verder zijn en blijven tapers behoorlijk zeldzaam in Duitsland. Er is nog lang niet zoveel beleid omheen als in Nederland.
De parallel met een plusstrook vind ik niet heel gemakkelijk. Want dat is een strook die je ziet en die geen bewegwijzering heeft. Bij een taper zie je de strook pas op het allerlaatste moment, maar heb je een vooraankondiging nodig. Natuurlijk speelt in beide gevallen "anders rijd je er toch gewoon niet", maar dat is bij een zichtbare plusstrook toch een heel ander verhaal dan bij een nog onzichtbare taper. En zelfs dat hoeft nog niet erg te zijn, behalve wanneer onderbenutting van de onzichtbare taper tot files leidt die te voorkomen waren geweest - of minder erg.
Laatst gewijzigd door Pino op do 26 jun 2025, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Uitvoegende tapers komen toch wel iets meer voor dan ik voorheen dacht. Als je er op let en wat gevarieerder door Duitsland reist, zie je ze toch wel met enige regelmaat.
-
SAN RED
- verkeersader
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
SAN RED
- verkeersader
De uitvoegende taper zelf is vaak gewoon waardeloos. Geen tapers zoals in Nederland of Vlaanderen. Ook de wegmarking is vaak niet ideaal.Pino schreef: do 26 jun 2025, 19:06 Zou eens moeten kijken hoe de belijning dan staat ingetekend. Juist als ze niet bewegwijzerd staan.
-
Chris
- Moderator
Oude wegwijzer bij de aansluiting Deggendorf-Mitte. Misschien een eerste generatie van de huidige standaard.

Staatsstraße 2125 Deggendorf by European Roads, on Flickr

Staatsstraße 2125 Deggendorf by European Roads, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Widejo
- verkeersader
A7 Hamburg
De Elbtunnel is afgesloten vanwege werkzaamheden, ook afrit Bahrenfeld is dicht. Afrit Volkspark is open voor Ed Sheeran-concerten in het Volksparkstadion (HSV).

A7 Hamburg Ed Sheeran by J B, on Flickr
De Elbtunnel is afgesloten vanwege werkzaamheden, ook afrit Bahrenfeld is dicht. Afrit Volkspark is open voor Ed Sheeran-concerten in het Volksparkstadion (HSV).

A7 Hamburg Ed Sheeran by J B, on Flickr
Hamburg, meine Perle
-
Chris
- Moderator
Pijltjes in Passau

B85 Passau 01 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 02 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 04 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 05 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 01 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 02 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 04 by European Roads, on Flickr

B85 Passau 05 by European Roads, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Allan C
- verkeersader
The sign at Ramstein Air Base:
Speed limit of Ramstein Air Base in Kaiserslautern by FreewayAllan., sur Flickr
Speed limit of Ramstein Air Base in Kaiserslautern by FreewayAllan., sur Flickr-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dat kun je makkelijker aangeven met de mededeling StVO van toepassing.
-
verfmeer95
- expressweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik ben gesteld op eenvoud. Als je zo'n bord nodig hebt om de verkeerssituatie uit te leggen, maak je het ingewikkeld.
Aan de andere kant, die 3 afwijkende verkeersborden maken het niet makkelijk.
Aan de andere kant, die 3 afwijkende verkeersborden maken het niet makkelijk.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het best een grappig bedacht bord.verfmeer95 schreef: zo 27 jul 2025, 11:25 Maar de StVO bevat geen inhaalverbod voor bussen waar mensen in/uitstappen
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Logisch als dat is, vind ik het bord zelf dat toch niet heel logisch ingedeeld. Sowieso zou je erover na moeten denken om de boodschappen “StVO van toepassing, je kunt alles bij de commandant opvragen” en de bijzondere voorschriften op twee verschillende borden te brengen. Want het soort verwarring dat bij Waldo opkomt snap ik wel, en ik denk dat zo’n splitsing dan zou kunnen voorkomen.verfmeer95 schreef: zo 27 jul 2025, 11:25Dat staat er toch ook? Maar de StVO bevat geen inhaalverbod voor bussen waar mensen in/uitstappen of een helmplicht voor fietsers en skateboarders. Die regels moeten apart aangegeven worden.
Kijk je dan naar de individuele bijzondere voorschriften: zou een zone 30 hier niet beter zijn dan het “30 tenzij anders aangegeven.” En bij het gebod aan skaters: hoeveel mensen van buiten bereik je daarmee?
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De Ramstein Air Base is onderdeel van de veel grotere Kaiserslautern Military Community, waarvan de Ramstein Air Base wel het centrum is. Maar mensen die op de andere locaties wonen/verblijven kunnen wel gebruik maken van de faciliteiten van Ramstein Air Base, er zit bijvoorbeeld een mall met een bioscoop, banken, en een foodcourt met restaurants van Amerikaanse ketens die verder niet te vinden zijn in Europa. Er is ook een hotel voor gasten. Er komen dus ook de nodige niet-bewoners, er zullen genoeg mensen bij zitten die er misschien maar eens per week, eens per maand, of nog minder vaak komen omdat hun vaste plek op één van de andere locaties van de KMC is, of omdat ze slechts te gast zijn, bijvoorbeeld op familiebezoek.Pino schreef: zo 27 jul 2025, 18:59Ik zou denken: niemand. Met alle security aan de poort is het nou ook niet zo dat ze je voor een random rondje skaten het terrein oplaten. Dus het is gericht op de bewoners van de compound. En dat is ook precies waarom het me nou niet echt nodig leek om dit gebod te bewegwijzeren bij de ingang.
Ik kan me voorstellen dat de regels op de verschillende locaties niet per se hetzelfde hoeven te zijn.
-
Tukker1
- woonerf
Het viel mij laatst op de A33 komende vanaf Kassel naar Osnabrück dat ten zuiden van Bielefeld de afstandborden nog steeds niet zijn aangepast en de eerste vermelding van Osnabrück pas bij het knooppunt Bielefeld verschijnt. Daarnaast staat er tussen Bielefeld en Osnabruck alleen bij afrit Halle (westfalen) een afstandenbord met Osnabrück + Bremen. De 2 afstandenborden vlak voor knooppunt Osnabrück sud met Amsterdam erop zijn verdwenen.
Hoe is dat de andere richting op? ik dacht namelijk dat na knooppunt Osnabrück sud op het eerste afstandenbord ook Kassel en Paderborn verscheen, maar die lijkt volgens streetview uit 2022 toen ook al weg te zijn.
Hoe is dat de andere richting op? ik dacht namelijk dat na knooppunt Osnabrück sud op het eerste afstandenbord ook Kassel en Paderborn verscheen, maar die lijkt volgens streetview uit 2022 toen ook al weg te zijn.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
-
Sondermaut
- verkeersader
Ik kwam vanmiddag bij Kirchheim unter Teck richting Stuttgart wat borden tegen met (conform de RWBA 2023) de doelen links uitgelijnd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Amerikanen kunnen Kaiserslautern niet uitspreken en ze noemen de stad dan ook eufemistisch "K-town".Coen Tunnel schreef: ma 28 jul 2025, 12:29 De Ramstein Air Base is onderdeel van de veel grotere Kaiserslautern Military Community, waarvan de Ramstein Air Base wel het centrum is. (...)
Vlakbij ligt nog een origineel stuk Reichsautobahn (RAB; Strecke 38). Het westelijk deel ervan is nog bereikbaar en je kunt er zelfs overheen rijden. Die kans heb ik mij natuurlijk niet laten ontgaan.
Ongeveer in het midden van de voormalige Reichsautobahn ligt nu een rotonde, waarvan de meest oostelijke tak, ook over het tracé van de Reichsautobahn, naar de "East Gate" van de Ramstein Air Base leidt. Het leek mij niet handig om ook over dat stukje voormalige Reichsautobahn te rijden. De gele kentekenplaten op mijn auto vallen nogal op en je hebt er, als je niet op de Air Base moet zijn, ook helemaal niets te zoeken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Sophie
- expressweg
Een contourpijl voor rechtdoor zou een echte verbetering zijn.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.