[D] Bewegwijzering in Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
Sondermaut
- verkeersader
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland
Rechtsaf. Ik vind het persoonlijk gezien duidelijk genoeg. Als het rechtdoor was geweest, dan zouden de bestemmingen boven de naar boven wijzende pijl staan.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Lang niet altijd:Sondermaut schreef: do 14 aug 2025, 19:21 Huh, meestal staan doelen voor rechtsaf toch onder de pijl?
https://maps.app.goo.gl/YGos4YkL6xJa6Ssh8
Op het OWN zijn de situatieschetsen niet altijd even vanzelfsprekend. Dat geldt ook in bovenstaand voorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Joshua
- autoweg
In de tweede plaats staan pijlen dichtstbij het/de specifieke doel(en).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
sven_engelen
- expressweg
Die Autobahn Gmbh moet zich echt gaan schamen dat ze de Hessen stijl vanaf nu door heel Duitsland heen toepassen...

Svenlo
-
ThatPCDude
- polderweggetje
Ik kan hier niets anders van maken dan dat het inderdaad een schande is. Is een van de hoge piefen van Die Autobahn GmbH toevallig iemand uit Hessen? 
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het ziet er wat apart uit, maar zo slecht is dit ontwerp toch ook niet?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
* Links uitlijnen van de rechtdoor bestemmingen
* Geen pijl naar rechts voor de afslag
* Bord rechts veel te vol
Nee, dit is een enorme verslechtering t.o.v. van de oude borden. Ben heel benieuwd wat men bij tapers gaat doen, maar ik vrees het ergste...
-
ThatPCDude
- polderweggetje
FYI, dit is wat er eerst stond. (Screenshot van google maps)Vinny schreef: zo 07 sep 2025, 9:13 Het ziet er wat apart uit, maar zo slecht is dit ontwerp toch ook niet?

Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Je bent de extreem veel zwaardere en daardoor ook nodeloos materiaalverspillende ondersteuningsconstructie nog vergeten...Seat Ibiza schreef: zo 07 sep 2025, 9:22 * Links uitlijnen van de rechtdoor bestemmingen
* Geen pijl naar rechts voor de afslag
* Bord rechts veel te vol
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Hier was ook wel het nodige op aan te merken.ThatPCDude schreef: zo 07 sep 2025, 12:06FYI, dit is wat er eerst stond. (Screenshot van google maps)Vinny schreef: zo 07 sep 2025, 9:13 Het ziet er wat apart uit, maar zo slecht is dit ontwerp toch ook niet?
![]()
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Valt wel mee. Bord 1 regel hoger maken zodat alle drie belangrijke rechtdoordoelen gecentreerd kunnen worden zou al veel schelen. (Dus zonder Marienborn). En tja, die onooglijke gehuchten allebei in afgaande richting. Eéntje zou in deze tijd van in-car navigatie ook kunnen volstaan, en zeker geen 3e erbij.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bij in-car navigatie belangrijk vinden zou ik eerder rechtdoorvermeldingen zien worden geschrapt. Ik zou het houden bij Hannover, Helmstedt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ze zijn er in Hessen hoe dan ook altijd wel goed in geweest om zichzelf te marketen. Dat is al zo oud als het moment dat de deelstaat zijn eigen bewegwijzerings-plannen begon te trekken. Het zou efficiënter met ruimte zijn, was ideaal voor dynamische bewegwijzering, beter ruimtegebruik met standaard maten. Alles ook aangevuld met het idee dat zij de Drehscheibe van het land zijn, dus de meest waardevolle ervaring hebben met verkeer goed verdelen.ThatPCDude schreef: za 06 sep 2025, 19:49 Ik kan hier niets anders van maken dan dat het inderdaad een schande is. Is een van de hoge piefen van Die Autobahn GmbH toevallig iemand uit Hessen?![]()
Efficiënter in de ruimte is het sowieso niet geworden. Juist op wegen van drie stroken of breder moet je doorgaande doelen gewoon naast elkaar durven zetten, zoals Duitsland al deed. Of bij simpele afritten besluiten dat je geen enorme rechtdoorverwijzing neerzet. Verder zie je dat een oude Hessische ziekte toeslaat. Er wordt met standaardformaten gewerkt waarop wel vier doelen passen, dus dan komen er ook vier op. Terwijl dat, zoals René al aangaf, veel vaker niet dan wel nodig is. Heel leuk dan, standaardformaten.
-
Queue
- autoweg
Dat is wel vanuit een tamelijk nationaal perspectief. Internationaal gezien is die rol er niet veel minder voor bijvoorbeeld Beieren, NRWF of Berlijn/Brandenburg.Pino schreef: zo 07 sep 2025, 20:23 Alles ook aangevuld met het idee dat zij de Drehscheibe van het land zijn, dus de meest waardevolle ervaring hebben met verkeer goed verdelen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Nog wat bijzonderheden in Ulm.
Dit is al meer dan 50 jaar niet meer de B10. Je kunt het ook als indirecte verwijzing opvatten.

Die ken ik alleen uit Bayern. Nou is dit ook maar 100 m van de grens.

Nog wat foto's togevoegd aan album Baden-W.
https://photos.app.goo.gl/G1ByAiysWzFbRUnh9
Dit is al meer dan 50 jaar niet meer de B10. Je kunt het ook als indirecte verwijzing opvatten.
Die ken ik alleen uit Bayern. Nou is dit ook maar 100 m van de grens.
Nog wat foto's togevoegd aan album Baden-W.
https://photos.app.goo.gl/G1ByAiysWzFbRUnh9
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je ziet verder dat München hier op enig moment van de rechtdoorrichting naar de afslaande richting is verplaatst. Je benadert de A8-oost dan via de B19 en afrit 63 (Ulm-Ost). De grote lol hiervan ontgaat me, en het maakt het bord alleen maar onoverzichtelijker (en waar je eerst nog kon kijken naar de snelweg als één doel zijn het er nu twee).
Kortom, inderdaad een gedrocht.
Dit is sowieso een apart bord wanneer je kijkt naar de lettertypes, en dan ook nog eens de manier waarop het B10-schildje hier staat. Dus uit welke koker dit bord dan komt?!?marcel schreef: zo 02 nov 2025, 15:59 Dit is al meer dan 50 jaar niet meer de B10. Je kunt het ook als indirecte verwijzing opvatten.
Laatst gewijzigd door Pino op di 04 nov 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het ziet er uit als een 'remake' van een historisch bord.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ik zat weer eens dashcambeelden van afgelopen augustus te bekijken, en nu viel me dit bord op:

Dit is de A3 richting Oberhausen. 's-Herrenberg is voor zover ik kan vinden geen bestaand exoniem voor 's-Heerenberg.
Het is ook het enige bord met deze vreemde verduitsing.

Dit is de A3 richting Oberhausen. 's-Herrenberg is voor zover ik kan vinden geen bestaand exoniem voor 's-Heerenberg.
Het is ook het enige bord met deze vreemde verduitsing.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Sondermaut
- verkeersader
Typfoutje bij het ontwerp? De E en de R zitten altijd naast elkaar op het toetsenbord.
-
verfmeer95
- expressweg
En voor een Duitser die geen Nederlands kent is Herrenberg ook een logischere plaatsnaam dan Heerenberg.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Maar het moet in de kwaliteitscontrole toch een fluitje van een cent zijn, deze plaatsnamen even op correcte schrijfwijze te googlen? Zulke typfoutjes op bewegwijzering vind ik altijd erg onprofessioneel. Een dubbele check voor productie moet toch uit kunnen, zo'n bord zal belist een paar duizend euro's kosten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Alleen weet die Duitser dan hoe je die ‘s- moet gebruiken in de spreektaal ?verfmeer95 schreef: di 11 nov 2025, 20:53 En voor een Duitser die geen Nederlands kent is Herrenberg ook een logischere plaatsnaam dan Heerenberg.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nou, laatst in de ICE van Frankfurt naar Amsterdam wist de Duitse conducteur opvallend goed 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal uit te spreken. Ze zullen wel door NS personeel getraind zijn, maar ik vond het voor een Duitser een knappe prestatie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik kom niet zo heel vaak in Duitsland, maar dit voorbije verlengde weekend waren we in de Eifel in de buurt van Bitburg. Ik heb me daar nogal verbaasd over de doelenkeuze. Vooral over het continu wisselen van de doelen eigenlijk. Aachen, Köln, Prüm, Lüttich (Liège), Luxemburg, Wittlich, Mainz, allerlei lokale bestemmingen, alles werd door elkaar gebruikt zonder enige bekommering over continuïteit. Soms waren de plaatsnamen op twee achtereenvolgende afslagborden bij dezelfde afrit zelfs anders. Ook ontbraken er geregeld eerder genoemde doelen op belangrijke beslispunten later op de route.
Ik kan me zo voorstellen dat er wat situaties gewijzigd zijn door de Hochmoselbrücke, maar in het algemeen kun je daar zonder kaart of navigatie eigenlijk nauwelijks uitgaan van bruikbare bewegwijzering zodra je de snelweg verlaat.
Ik kan me zo voorstellen dat er wat situaties gewijzigd zijn door de Hochmoselbrücke, maar in het algemeen kun je daar zonder kaart of navigatie eigenlijk nauwelijks uitgaan van bruikbare bewegwijzering zodra je de snelweg verlaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
Die hoek is sowieso een wat moeilijk te bewegwijzeren gebied qua bekende steden. De E42 buigt af van noord-zuid naar oost-west en is nog niet compleet via de B50 naar de A61, en bij de A1 is heel lang het uitgangspunt geweest dat die 'binnenkort' zou openen, dus wisten ze niet of ze daar Köln of niet al moeten aangeven.
Zo'n observatie betekent dat indien de A1 eindelijk eens voltooid gaat worden, ook de hele bewegwijzering in de regio vernieuwd moet worden.
Zo'n observatie betekent dat indien de A1 eindelijk eens voltooid gaat worden, ook de hele bewegwijzering in de regio vernieuwd moet worden.