[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino »

^^ Zo in de leegte van Eifel en Hünsrück zijn het wegnummers waar je het meeste aan hebt. Zowel die van de Bundesstrassen als de verwijzingen naar de Autobahnen. Ik denk dat je er met doelenkeuze al snel tegenaan loopt dat Eifel en Hunsrück gezamenlijk een gebied vormen met een forse doorsnee waarbinnen feitelijk geen plaatsen van omvang liggen. De grotere plaatsen die richting kunnen geven -Trier, Aachen, Köln, Mainz, Kaiserslautern- liggen er in een cirkeltje omheen. Maar als jij je toevallig wilt verplaatsen van Woppenroth naar Idar-Oberstein kun je niet zo veel met dat soort doelen op afstand. Dat maakt het een behoorlijke zoektocht.

Nu is zo'n zoektocht geen excuus voor het totale gebrek aan continuïteit als beschreven. Vraag is of dat dan niet eerder te maken heeft met een trendbreuk die we op veel plaatsen in Duitsland hebben gezien: namelijk toch veel lokaler bewegwijzeren op de Bundesstrassen, en minder met lange-afstandsdoelen omdat lange-afstandsverkeer eerder op de Autobahnen wordt verwacht.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Op zich is het gebruik van langeafstandsdoelen op plekken die zich daar niet zo voor lenen niet eens zo’n enorm probleem. Het is alsof je in het centrum van Dwingeloo moet kiezen tussen Assen en Utrecht als je naar Havelte moet. Maar als het consequent zo gedaan wordt, went dat wel.

Het is alleen meer dat je eerst Utrecht moet aanhouden, een kruising verder Havelte zelf, een kruising erna Zwolle en uiteindelijk toch maar weer Utrecht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Nederland werd vroeger het continuïteitsbeginsel redelijk trouw gevolgd, soms tot het rigide toe. Binnen NBA is dat al wat afgezwakt. Overigens is men op het platteland van Friesland en Groningen ook redelijk ver in het wegstuffen van belangrijke bestemmingen ("stel je voor: al dat sluipverkeer"). Zonder navigatiehulp zou ik het niet mensen aan raden om slechts op wegwijzers te rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vooral vaak de rijrichting naar de dichtstbijzijnde snelweg neerzetten. Dat helpt niet alleen tegen sluipverkeer, maar ook veel ander ter plaatse onbekend verkeer help je wat mij betreft zo het beste. Mag in Friesland dan ook wel een belangrijke N-weg als de N31 zijn. Wat je dan aangeeft voor de richting Moddergat (cq weg van de hoofdwegen) zal wel een beetje maatwerk vergen.

Concreet heb ik in Duitsland het idee dat hoofdwegen prominenter zijn geworden als doel op de gele borden. Ook ooit wel eens stukken gelezen over hoe je vroeger in Köln nog borden Trier kon tegenkomen (= B51), maar dat dat allemaal verwijzingen naar de snelwegen zijn geworden. En wat mij betreft ook logisch. Maar wat voor doelen heb jij dan zien verdwijnen in Friesland?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Denk aan een verwijzing als Groningen op de N355 in Quatrebras, Noardburgum, Kootstertille. In de afgelopen 15 jaar zijn die verwijzingen verdwenen en moet je het met Buitenpost doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, de aanleg van de Centrale As in combinatie met de eerdere uitbouw van de N31 zal hier toch veel doorgaand verkeer hebben weggehaald. En voor regionaal verkeer moet Buitenpost het probleem dan niet zijn. Tot daar past het allemaal wel in een soort internationale trend die ik kan rijmen met wat voor Duitsland is beschreven. En toch herken ik het gevoel dat je erop achteruit bent gegaan ook wel: Buitenpost en haar Duitse equivalenten stemmen dan ook niet echt vrolijk. Als gezegd kom je dan eigenlijk terecht in een Amerikaanse prairie-benadering dat je bijna niets beters meer vindt dan wegnummers.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

https://www.pzc.nl/auto/zelfs-de-meeste ... ~a24f2469/
Over de onbekendheid van de afkorting GVZ, ofwel Güterverkehrszentrum. Ik had er ook nog nooit van gehoord of het gezien.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Vrachtwagenchauffeurs, voor de medeling bedoeld is, zullen de afkorting vast wel kennen.
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Vond afgelopen weekend deze splitsing in Wernigerode.
Geeft het gevoel dat de rijbaan zich echt splitst, maar dat doet hij niet.

https://maps.app.goo.gl/um9abkKcqb7NDukRA?g_st=ac
Hamburg, meine Perle
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zelfs al passeer je met een laag tempo is zo'n wegwijzer veel te gedetailleerd om goed te interpreteren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Schitterend plaatsje trouwens [/offtopic]; maar ik zou de bewegwijzering wel simpeler maken inderdaad.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Sowieso die doodlopende straat zou ik niet eens aangeven net zoals een parkeergarage en de B244 naar Elbingerode als 2 keer linksaf aangeven. Daar volstaat een verwijzing linksaf. De tweede keer linksaf bewegwijzer je apart.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Vinny schreef: ma 01 dec 2025, 21:30 Schitterend plaatsje trouwens [/offtopic]
Klopt, al is het naburige Quedlinburg minstends ook zo mooi. En als je al in de regio bent is Goslar en Halberstadt ook de moeite waard. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

^^
Inderdaad een prachtig gebied, ietwat vergeten. Ik zelf was er voor de verschillende traditionele kerstmarkten in de regio, die zeker een bezoek waard zijn.
waldo79 schreef: ma 01 dec 2025, 23:27 Sowieso die doodlopende straat zou ik niet eens aangeven net zoals een parkeergarage en de B244 naar Elbingerode als 2 keer linksaf aangeven. Daar volstaat een verwijzing linksaf. De tweede keer linksaf bewegwijzer je apart.
Ja, hier gaat veel mis. En hij staat precies naast de bushalte, waardoor je de wegwijzer niet ziet als er een bus staat.
Ik denk dat ze voor de splitsingen hebben gekozen in plaats van één enkele verwijzing naar links, zodat automobilisten kunnen voorsorteren. Maar daardoor is het juist heel onoverzichtelijk geworden.
Hamburg, meine Perle
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Een stukje verder viel me deze zijstraat op. Ik kende alleen het Einbahnstraße-bord om eenrichtingsverkeer op deze manier aan te geven, het rechterbord lijkt op onze C3 maar ik betwijfel of dat een officieel bord is in Duitsland.
martien
verkeersader

Bericht door martien »

Dit lijkt qua vormgeving een Zwitsers bord. Er bestaat een Duitse variant, maar die is vervallen en vooral ter informatie, zie link.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ De Zwitserse variant heeft een iets andere pijlvorm, het lijkt me de Italiaanse variant. Altijd merkwaardig hoe borden van het ene land kunnen opduiken in een ander land. Enfin... dit heeft niets met bewegwijzering te maken dus tot zover dit zijstraatje ;)
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Link
In de eerste dertig secondes een mooi voorbeeld van een kwalitatief uiterst treurig bewegwijzerde taper (en de gevolgen daarvan).
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wat daar volgens mij ook misgaat is dat er een file staat op de verbindingsboog. Dat maakt zulke zaken wel tamelijk precair. In Zwitserland heb ik wel eens borden gezien dat je dan de vluchtstrook moet gebruiken, maar dan kan de taper weer niet echt tot zijn recht komen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik weet niet waarom de acties van die SUV en dat busje komen door de bewegwijzering. Als je daar aankomt lijkt het duidelijk: twee banen voor rechtdoor en een uitvoegstrook naar rechts. Het witte bord wat je helemaal aan het begin ziet geeft ook geen hints naar het aanwezig zijn van een dubbele afrit.
Waarom je dan op de doorgaande rijbaan gaat stoppen naast het verkeer op de uitvoegstrook, terwijl er genoeg plaats achter dat verkeer is op die uitvoegstrook kan ik niet verklaren anders dan asociaal.
Dat die blauwe daarna niet ziet dat er een tweede afrit begint is alleen te verklaren door blind.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het zal ook deels paniek zijn. Ben het wel eens dat het asociaal is om zo de rijbaan te blokkeren.
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Op de A20 tussen Lübeck en Wismar zijn meerdere vorkborden bij afritten vernieuwt.
Naast de volgende afslag, word nu ook Stettin/Szezczin rechtdoor, gecontinueerd, aangegeven.
SPOILER: TOON

https://www.google.com/maps/@53.8289131 ... N0gBUAM%3D
Helaas geen foto van de nieuwe situatie.
Hamburg, meine Perle
Frankenfeldstrasse
zandpaadje

Bericht door Frankenfeldstrasse »

Bewegwijzering in Duitsland/Niedersachsen (Hanover- Döhrener Turm/Waldhausen/Hildesheimer Straße /Straat naar Bundesstraße B 3/B 6 /B 65 Zuid-Snelweg/Südschnellweg) via Post Images/ Postimg.cc
(Post Images/Postimg.cc is een duitse Website/Homepage voor Afbeeldingen/Foto's)
https://postimg.cc/zbR1JYBY/21b94233

Bewegwijzering in Duitsland/Niedersachsen (Hannover /Linden-Nord/Noord/Limmerstraße/ Straat naar Bundesstraße B 6 West Snelweg/Westschnellweg naar Bremen/Nienburg (Weser) via Post Images/Postimg.cc
https://postimg.cc/n94bDKBq/5e1c5228

Bewegwijzering
Hannover-Linden-Nord (Duitsland/Niedersachsen) Limmerstrasse/Wunstorfer Straße naar Bundesstraße B 6 West Snelweg/Westschnellweg naar Bremen/Nienburg (Weser)
Post Images/Postimg.cc
https://postimg.cc/gr8PQpQL/bd5b0246

Ik ben User @Westercelle605 in het Duitse Forum Gutefrage net https://www.gutefrage.net/frage/autobah ... ungstafeln met Betrekking tot Onderwerp Auto-Snelweg/Kilometermarkeringen/Afstand

Duitse A 4 (Autobahn) van Olpe (Sauerland/Nordrhein-Westfalen/NRW) naar Keulen(Köln)/Aken (Aachen)/ (Uitgang Kürten/Moitzfeld/Untereschbach) Bergisches Land (GL) Post Images/Postimg.cc
https://postimg.cc/QFxGFTtJ/4ddea443
Laatst gewijzigd door Frankenfeldstrasse op wo 04 feb 2026, 22:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

What do you want with these postings? The photos are poor quality and show nothing special in my opinion...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Frankenfeldstrasse
zandpaadje

Bericht door Frankenfeldstrasse »

@Wouter N14 Pardon voor slechte kwaliteit van de foto's. De kwaliteit is weinig beter met een dubbelklik op de foto. Ik heb niets meer. Dat is alles, wat ik heb. U kunt Nederlands schrijven, ik begrijp het passief.