[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem »

En Hengelo is ongeveer even groot als Rheine.

In Nederlandse ogen is het vrij extreem om een bord "Amsterdam 315 km.' (ofzo) te zien maar in Duitse of Franse ogen is zo'n afstand normaal.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Nog wat plaatjes uit Wesel.

1.Op nadering van de rotonde An de Tent / Kurt-Kräcker-Str./Friedensstr. aan de rand van de wijk Fusternberg. Het elegante :G1: symbool
Afbeelding

2.Dinslakener Landstr. Hier is al wat stickerverwijderaar nodig geweest
Afbeelding

3.Langs de B8/Oberndorfstr. Opvallend, 'opgeslokt' door het terrein van een autobedrijf. Verder Arnheim amper leesbaar en oud ind. terr. symbool
Afbeelding

4.Beplakte voorwegwijzer, ook B8. Ik heb in één stad nog nooit zoveel stickers en graffiti op stroomkasten, VRI constructies, bww, gebouwen, viaducten etc. etc. etc. gezien. Dit is dus slechts 1 van de tientallen zo niet honderden beplakte openbare 'voorzieningen.' Verder is 'Oberhausen' 'natuurlijk' aan het afbladderen zo lijkt het
Afbeelding

5.B8/Südring. Een beetje 2x2 allee idee
Afbeelding

6.Dit ziet er nog vrij nieuw uit. Maar of daar nog verkeer over het spoor gaat, dat waag ik te betwijfelen
Afbeelding

7.Uitzondering heb je bijna overal wel. Ook hier
Afbeelding
Ik heb in één stad nog nooit zoveel stickers en graffiti op stroomkasten, VRI constructies, bww, gebouwen, viaducten etc. etc. etc. gezien. Dit is dus slechts 1 van de tientallen zo niet honderden beplakte openbare voorzieningen.
https://www1.wdr.de/nrw/rheinland/wesel ... n-100.html
WDR (14-01-2026) schreef:In Wesel bleibt nur eine Lösung, sagt der ASG-Betriebsleiter: Die vollgeklebten Schilder müssten ausgetauscht werden. Erstmal die, die für die Verkehrssicherheit am wichtigsten sind. 50 Euro koste ein neues Straßenschild im Durchschnitt, erklärt Blaess: "Im vergangenen Jahr mussten wir rund 10.000 Euro für neue Straßenschilder ausgeben." Ein Schaden, den die Stadt Wesel tragen muss.
Als ze allemaal reeds vervangen waren kan men wel weer opnieuw beginnen en kan de Duitse belastingbetaler een rekening van nog maar eens 10.000 € (of meer) 'in het vooruitzicht hebben.'
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op di 04 aug 2026, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

GuteFahrt schreef: di 04 aug 2026, 10:56 4.Beplakte voorwegwijzer, ook B8. Ik heb in één stad nog nooit zoveel stickers en graffiti op stroomkasten, VRI constructies, bww, gebouwen, viaducten etc. etc. etc. gezien. Dit is dus slechts 1 van de tientallen zo niet honderden beplakte openbare 'voorzieningen.'
Je ziet dit steeds meer in Duitsland, als je er op let is er echt extreem veel graffiti op bijna alles.

Thuis laat je het stofzuigen ook niet zitten omdat het na een paar dagen toch weer vies wordt. Van de openbare ruimte vinden we dat kennelijk wel normaal, waardoor het steeds erger wordt. Verloedering / verval.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Dat gesticker is een uitermate irritante Duitse hobby geworden. Niet alleen in Duitsland zelf, maar inmiddels overal ter wereld kom je Duitse stickers tegen. "Nett hier, aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?", allerlei afgeleiden daarvan en stickers van voetbalclubs vind je werkelijk overal. Het heeft iets weg van een primitieve vorm van territoriumdrift. Het bord in Wesel is daar een mooi voorbeeld van: een enorme Schalke 04-sticker die over Borussia Dortmund-stickers is geplakt.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Op deze pagina een aantal foto's van Duitse wegwijzers: https://wegnummers.nl/de/de2026.html.

De eerste 3 waren van een winters ritje in Januari. De rest is van 2 weken geleden.

Wat mij opviel:

Afbeelding
Opgeplakte pijl.

Afbeelding
Geen pijlen. Maar kennelijk in sommige standen wel?

Afbeelding
Ongebruikelijk U-bordje. Door het snelwegsymbool was er nauwelijks plaats voor de 14.

Afbeelding
Die B28/B10 door Ulm blijft een raar geval. Het eerste stuk is blauw bewegwijzerd zonder wegnummer.
Op zich logisch, want die wegnummers lopen hier behoorlijk raar.

Afbeelding
De A8 richting Stuttgart. Op een bord hiervoor staat dat dit de mooiste Autobahnstrecke van Duitsland is.

Afbeelding
Modern afritbord zonder pijl en met wegnummer onderaan.

Afbeelding
Verrassend goed leesbaar op een foto.

Afbeelding
De eerste vermelding van Sittard op de A46. Hierna komen nog borden met alleen Heinsberg erop.

Afbeelding
Wegnummer mét A.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Sittard staat al bij Dreieck Mönchengladbach-Wanlo op de borden:
https://maps.app.goo.gl/WKrMy9LVQ6qvrbj46

En kort erna hier (op 44 kilometer):
https://maps.app.goo.gl/bqYoP6A5n818oThn9
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Drie steden naast elkaar op een portaalbord is ook wel ongebruikelijk.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

omNOMNOMNOM schreef: do 06 aug 2026, 15:56 Sittard staat al bij Dreieck Mönchengladbach-Wanlo op de borden:
En kort erna hier (op 44 kilometer):
Oei. Die had ik gemist. :oops:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: do 06 aug 2026, 16:25 Drie steden naast elkaar op een portaalbord is ook wel ongebruikelijk.
En op dit specifieke bord met lege regel onderaan ook nog eens onnodig. Zeker in de aanloop naar het ongebruikelijk vormgegeven Kreuz Weinsberg -toch een punt waar ik altijd extra alert op ben- vind ik dat onhandig.

Maar goed, met de nieuwe Duitse richtlijn zal dat wel verdwijnen (en krijgen we er andere issues voor terug). Tijdens mijn vakantieritten door Duitsland deze zomer vond ik trouwens dat er nog niet veel in nieuwe stijl was te zien. Op Linksrheinisch naar Bregenz en wat stukjes rond Basel heb ik alleen wat gezien rond Stuttgart.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Een terzijde: Toen ik jonger was las ik -Neckars-ulm zo alleen het is Neckar-sulm. De Sulm is ook een riviertje en mondt -hoe verassend- daar uit in de Neckar.

Iets vergelijkbaars maar net anders had ik met Donaueschingen. Dat ik dacht "Donaue-schingen." Blijkt echter Donau-eschingen qua uitspraak. Hier ligt 'verwarring' wel iets eerder op de loer, want het begrip "Aue" is vertaald beemd. Ofwel laaggelegen, vochtig grasland of weiland dat langs een beek of rivier ligt..

Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik vrees dat die e in Donaueschingen me al die jaren totaal ontgaan is. Voor mij was het Donau-schingen. Wat is een Esching eigenlijk?
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Wat ik zo gauw vind: een nederzetting in de steentijd van de 'familie' Esiko/Asco. -Ing(en) geeft aan dat het stamt uit de tijd van de Alemannen (Germaans volk).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ofwel laaggelegen, vochtig grasland of weiland dat langs een beek of rivier ligt..
Ik dacht dat het 'uiterwaard' betekende; maar wellicht is het ook toeval dat bijna alle 'auen' aan de rivierzijde van een dijk liggen.

https://wegnummers.nl/de/d004/IMG_4248a6pijl.jpg
Wat ik persoonlijk ook verwarrrend vind is dat Heilbronn en Neckarsulm zowel rechtdoor als rechtsaf is. Daar kan de wegbeheerder niet zo veel aan doen, want dat is namelijk ook zo. Hier zou je misschien met linker- en rechteroever kunnen werken, zoals in Antwerpen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Uiteindelijk een zoveelste voorbeeld van waarom je niet zoveel nadruk moet leggen op afritnamen. Het is een recept voor verwarring. Daarbij heb ik me al vaker wat verbaasd over de dubbele plaatsnamen in afritten zoals je die in Baden-Württemberg vaker ziet: waarom heb je dingen als Heilbronn/Neckarsulm, Wiesloch/Walldorf en Heidelberg/Schwetzingen? Ooit leken ze me wel handig, omdat je er gedoe als Tilburg-Centrum West mee voorkomt, maar met twee plaatsen die vanuit meerdere afritten kunt benaderen is het ook dubbel ellende.

Dit Obereisesheim is een dorpje iets buiten Neckarsulm dat kennelijk bij de gemeente Neckarsulm is gekomen en geen zelfstandige kom meer is. Van het slag Nettetal-Kaldenkirchen dus; het is hier al vaak genoeg langsgekomen hoe onhandig dat systeem is voor de bewegwijzering.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wat zich ook wreekt is dat de best uitgebouwde weg, de B 27 hier ongunstig is voor delen van het centrum, zowel van Heilbronn als Neckarsulm.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Uit het A30 topic:
Chris schreef: di 08 aug 2017, 19:43 (...)
Vinny schreef:Waarom staat er tussen Nordhorn en Bad Bentheim een schuine streep?
Nordhorn/Bad Bentheim is de naam van de volgende afrit.
Dit zie je best veel in Duitsland. Meestal gaat het dan wel om plaatsen van enige tot redelijke omvang. Een uitzondering op de A3:

Afbeelding

^Wertheim (kernstad) telt ruim 3.000 inwoners. Lengfurt iets meer dan de helft daarvan...

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Afgelopen zaterdag weer wat rondgetoerd in het Münsterland. Wat mij opviel op de terugweg (Legden->Ahaus->Enschede).

-Bij laatstgenoemde plaats staat Enschede wel aangegeven, erna ook meermaals. Zowel op de L560 tussen Ahaus en Graes:

Afbeelding

Alsook daarna nog op de K20 voor de K25 t.h.v. Graes:

Afbeelding

Echter, op het einde van deze K20 ontbreekt het totaal. Eerst voor de [70] linksaf Bocholt, rechtsaf Nordhorn:

Afbeelding

Daarna enkel een verwijzing naar Amsterdam/Hengelo (wat in dit geval dus de A35 is):

Afbeelding

(Nordhorn wordt naar het noorden overigens ook helemaal niet gecontinueerd)

Tot slot, voor dit bord:

Afbeelding

Hoef je vanaf de oostgrens niet ver te gaan (~40 km, hemelsbreed minder).

Bij een diffuus wegennetwerk zoals in die regio merk je weer dat het puzzelen is bij afsluitingen en omleidingen van Bundesstraßen op geklasseerde wegen iets daaronder. Dan mis ik die L nummers op de bewegwijzering.

Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

GuteFahrt schreef: ma 10 aug 2026, 0:02Wertheim (kernstad) telt ruim 3.000 inwoners. Lengfurt iets meer dan de helft daarvan...
Wertheim heeft 23.000 inwoners ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het idee dat het zou moeten gaan om wat grotere plaatsen vind ik toch wel relatief hoor. Wat te denken van Hartheim/Heitersheim langs de A5? Wiesloch/Rauenberg langs de A6 vind ik er ook altijd eentje waarvan ik niet goed de rechtvaardiging kan vinden in de omvang van de plaatsen.

Ik heb het idee dat er bij dit soort kleinere plaatsen altijd iets meer van een verhaal achter zit. Hartheim/Heitersheim zou kunnen zijn dat men meent dat Heitersheim de wat logischer afritnaam is, maar dat vanuit het noorden verkeer naar Hartheim specifiek naar deze afrit moet worden geleid. Wiesloch/Rauenberg moet worden afgezet tegen Wiesloch/Walldorf op de A5, waarbij afritnamen als Wiesloch-West en Wiesloch-Süd zo rondom Kreuz Walldorf niet handig zijn. In dezelfde serie mogelijk Heidelberg/Schwetzingen langs de A5 tegenover Schwetzingen/Hockenheim langs de A6; is dan toch een handige manier om twee afritten uit elkaar te houden.

Ook rond Heilbronn heb ik altijd het idee dat de combinatie Heilbronn/Neckarsulm, Heilbronn/Untereisesheim (beide langs de A6) en Heilbronn/Untergruppenbach (langs de A81) is ontstaan omdat het iets makkelijker werkt dan Heilbronn-Centrum Westzijde. Als je er zo naar kijkt, brengt het je ook meteen weer terug naar de afritten bij Leiden en Tilburg die lang gekend waren onder namen als Zoeterwoude-Rijndijk, Hilvarenbeek etc.

Wertheim/Lengfurt heeft mogelijk te maken met het feit dat de A3 daar nét een paarhonderd meter door Baden-Württemberg heen loopt, maar van oudsher door Bayern werd beheerd. Dan moet er natuurlijk wel een Beiers dorp in de afritnaam, terwijl je het grotere Wertheim niet kun negeren...

Het is hoe dan ook geen systeem waar ik heel vrolijk van word. Volle borden, gebrek aan nuance (bijvoorbeeld dat een stadsdeel van Neckarsulm via afrit Heilbronn/Untereisesheim loopt). Vroeg of laat kom je natuurlijk ook terecht in mijn stokpaardje dat afritnamen extra aandacht geven sowieso een recept voor ellende is.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Tussen Nordhorn en Bad Bentheim zit, hoewel de laatste plaats historisch belang heeft, ook een fors verschil in aantal inwoners.

De twee namen op twee regels zetten is natuurlijk het meest duidelijk maar voor Duitsers wat afwijkend van hun standaard.
En een koppelteken kan niet gebruikt worden omdat de tweede naam dan onderdeel moet uitmaken van de eerste plaats. Dan kom je bij constructies als Nordhorn / Bad Bentheim uit.
Alleen een spatie (of twee) zou misschien nog kunnen omdat dat bij doorgaande bestemmingen ook wel eens gedaan wordt.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb enorm veel verkeersinformatie gehoord waarin Wiesloch/Rauenberg zat, en heb heel lang gedacht dat Rauenberg een stadsdeel van Wiesloch was. En dat terwijl ik er best wel dichtbij woonde (alleen ik kwam er nooit met de auto). Sinsheim-Steinsfurt zat meestal in dezelfde melding; had je me ook alles over wijs kunnen maken. Dat geeft dan ergens ook maar de relatieve waarde aan van zo'n schuine streep.

Uiteindelijk maakt het op twee van de drie afrit-wegwijzers geen verschil. Staan de twee doelen gewoon onder elkaar. Het verschil wordt gemaakt op het aankondigingsbord en in de rechtdoorverwijzing op de voorafgaande afrit. Nogal een circus dus, dat in mijn optiek meer slecht doet dan goed...

EDIT: ik vond nog deze draad uit den ouden doosch. Twintig jaar geleden kwamen we er ook al niet uit wat deze keuzes precies drijft. Maar enthousiast voor de oplossing is niemand geworden.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 12 aug 2026, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Sondermaut schreef: di 11 aug 2026, 14:51
GuteFahrt schreef: ma 10 aug 2026, 0:02Wertheim (kernstad) telt ruim 3.000 inwoners. Lengfurt iets meer dan de helft daarvan...
Wertheim heeft 23.000 inwoners ;)
Lees wat er staat. That's all...
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 12 aug 2026, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De gemeente Wertheim bestaat uit 15 voormalige gemeenten die zijn samengevoegd lees ik op Wikipedia. Het is daardoor inderdaad een behoorlijk stukje groter dan de eigenlijke plaats Wertheim.

Als ik het zo bekijk is de toevoeging Lengfurt wat willekeurig. Het is mij niet meteen duidelijk waarom dit een afritnaam moet zijn. Bettingen lijkt logischer. Misschien is Lengfurt er aan toegevoegd om aan te geven dat je daarvoor niet bij Marktheidenfeld eraf moet.

Afbeelding
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Van al die oude gemeenten is Wertheim hoe dan ook wel het historisch meest belangrijke plaatsje, met een kasteel en een oeververbinding over de Main. Heb het best wel langs zien komen toen ik ergens vorig jaar 800 pagina's wegengeschiedenis van het Groothertogdom Baden doorploegde ;)
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Chris schreef: di 11 aug 2026, 21:05 Als ik het zo bekijk is de toevoeging Lengfurt wat willekeurig. Het is mij niet meteen duidelijk waarom dit een afritnaam moet zijn. Bettingen lijkt logischer. Misschien is Lengfurt er aan toegevoegd om aan te geven dat je daarvoor niet bij Marktheidenfeld eraf moet.
Vanuit het oosten kan je voor Lengfurt er het beste bij afrit Wertheim af, maar vanuit het westen is afrit Marktheidenfeld toch echt de betere afrit. Via afrit Wertheim rijden levert je een omweg van 10 km op.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Pino schreef: di 11 aug 2026, 15:25 ^^ Het idee dat het zou moeten gaan om wat grotere plaatsen vind ik toch wel relatief hoor. Wat te denken van Hartheim/Heitersheim langs de A5? Wiesloch/Rauenberg langs de A6 vind ik er ook altijd eentje waarvan ik niet goed de rechtvaardiging kan vinden in de omvang van de plaatsen.
Bessenbach / Waldaschaff op de A3 is nog zo'n voorbeeld.

De kleinste plaats met een :AS: moet overigens wel Rohrbrunn zijn. In 1987 ~60 inwoners. Nu misschien op één of twee paar handen te tellen.

Zo klein dat zo gauw je de :AS: voorbij bent je het niet eens meer op de bewegwijzering terug gaat vinden.

Welkom in Rohrbrunn. De resterende inwoners wonen bijkans op Raststätte Spessart.

Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Rohrbrunn is nooit meer geweest dan een pleisterplaats langs de toenmalige B8, de tegenwoordige St2312. Bij de aanleg van de Autobahn is de toenmalige herberg gesloopt en vervangen door de Raststätte. Zie https://www.weibersbrunn.de/gemeinde-we ... geschichte Die afrit is een paar jaar het einde van de Autobahn geweest; ging je vanuit Frankfurt daar weer de B8 op. Je kunt je ergens afvragen of men zonder die historie deze afrit überhaupt zou hebben aangelegd. Nu kwam het vermoedelijk goed uit om dit fin provisoire te laten liggen, al was het maar voor de omliggende dorpen. Maar geen daarvan is een lekkere naamgever door de afstand tot de afrit.

Het idee om het naastgelegen gehucht of een pleisterplaats te pakken kennen we uit meer landen. Groot-Brittannië is het land waar dat nog het meest zichtbaar is met de bewegwijzerde kruispuntnamen, maar met Nederlandse knooppuntnamen kunnen we er ook wat van. Historische Franse afritnamen en Italiaanse afritnamen zijn ook vrij standaard het dorp dat het dichtste bij de afrit ligt; meer om de identificatie makkelijk te maken dan omdat het plaatsen met belang zijn. In dezelfde serie Ardense afritnamen als Mont (Houffalize). Hoewel afritnummers veel beter werken als identificatie, blijven de namen hangen in hoofden en op de bewegwijzering. De vraag is alleen hoe prominent je dat moet willen doen.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Als het nog gaat om gemeentenamen en bewegwijzering. Dat kan "groots" aangekondigd worden, en even later als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Een voorbeeld is Wettenberg. Een :AS: aan de A480 en een doel op de B429/Gießener Ring:

Afbeelding
B429 Gießen by European Roads, on Flickr

Einde uitvoeger :AS: /A480:

Afbeelding

Eenmaal afgeslagen. Waar is Wettenberg? :s

Afbeelding

Komt dus omdat het een gemeente is. Als je dat niet weet, kun je het bos ingestuurd worden. :)<>: