[N391] Emmen - Ter Apel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

DantePippen
polderweggetje

Re: [N391] Emmen - Ter Apel

Bericht door DantePippen » ma 17 okt 2022, 9:24

Ik ben er zelf woensdag eind van de middag nog langsgekomen, toen werd al het verkeer nog via de op en afritten geleid.

DantePippen
polderweggetje

Bericht door DantePippen » wo 02 nov 2022, 15:06

De stoplichten thv de Abel Tasmanstraat en de Phileas Foggstraat blijven. Er komt geen ongelijkvloerse aansluiting op de rondweg om deze 2 kruispunten te vervangen.
De afgelopen jaren is door projectbureau MM Bereikbaar onderzoek gedaan naar de reconstructie van de Rondweg in Emmen en is een uitgebreid proces met de omgeving ingezet. Dit heeft geleid tot gedeeltelijke bijstelling van de plannen voor de Rondweg. Hieruit volgt dat de huidige situatie bij Bargermeer ongewijzigd blijft. Ook blijft de huidige snelheid van 70 km/u ongewijzigd. Het budget dat door de wijzigingen vrijkomt wordt gebruikt om de overige plannen binnen het totaalbudget voor de Rondweg uit te voeren.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150866 ... an-de-baan
https://www.provincie.drenthe.nl/mmbere ... g-plannen/

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 02 nov 2022, 22:13

Als je zag welke aanpassingen werden voorgesteld om de Rondweg door Bargermeer ongelijkvloers te maken, is het niet geheel verwonderlijk dat dit niet meer binnen het budget zou passen. RTV Drenthe schrijft dat 60% van het budget alleen al op zou gaan aan het onderdeel Bargermeer, met een overshcrijding van 20 mln tot gevolg. Zeker als het draagvlak dan ook nog eens beperkt is, is het niet zo de moeite waard als je met dezelfde euro's veel meer problemen kunt oplossen. Aan de andere kant wordt hiermee de hete aardappel andermaal doorgeschoven, deze keer tot na 2028. Plannen voor een ongelijkvloerse N391 bestaan echter al minstens sinds 2004.

Dat de maximumsnelheid niet naar 100 km/h gaat, verbaast me ook niet. De boogstralen waren er nooit op berekend en er zijn vervelende dwangpunten die zorgen dat in/uitvoegers verlengen erg kostbaar zou worden. Al had het me wel realistisch geleken om de hele N391 buiten de bebouwde kom te plaatsen, zodat de snelheid dan nog omhoog had gekund naar 80 km/h. Ik vrees dat dat niet onderzocht is.

Opvallende tegenstellingen: het persbericht zegt dat in/uitvoegers niet verlengd kunnen worden, en RTV Drenthe bericht dat (nieuwe?) in/uitvoegers wel op 100 km/h worden gedimensioneerd. Dat, terwijl een deel van de bestaande aansluitingen wegens het vervangen van de folieconstructie sowieso heraangelegd moet worden. De aansluiting Hondsrugweg heeft richting N34 wel een vervelende korte invoeger omdat er een pijler van het fietsviaduct in de weg staat.

Kortom: op zich een goed en logisch besluit, maar al met al wel jammer dat dit besluit nodig is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 02 nov 2022, 22:55

Stel het voor?
Je zit, met grote waarschijnlijkheid, dichter op het vuur dan andere forummers

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 nov 2022, 19:50

De officiële opening van de aansluiting Emmerschans vond op 4 november plaats:
Provincie Drenthe schreef:Viaduct in Emmen krijgt naam Emmerschans

Het nieuwe viaduct in de Emmerweg en de Rondweg in Emmen heet Emmerschans. Met het onthullen van de naam openden gedeputeerde Nelleke Vedelaar en wethouder René van der Weide officieel de nieuwe ongelijkvloerse aansluiting op de Rondweg in Emmen.

Voor een veilige en vlotte doorstroming op de weg Emmen en Veendam (N34-N366) bouwt de provincie Drenthe de weg om tot een stroomweg zonder rotondes en verkeerslichten. Na Emmerschans volgt de aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk.

Prijsvraag
Afgelopen voorjaar riep de provincie belangstellenden op om het nieuwe viaduct een naam te geven. Meer dan 550 mensen gaven hieraan gehoor. Vierendertig personen stelden voor om de naam Emmerschans voor dit viaduct te gebruiken, een verwijzing naar het voormalig verdedigingswerk in het gebied.

Afbeelding

Gedeputeerde Nelleke Vedelaar: "Drenthe heeft 26 provinciale wegen. Deze wegen willen we zodanig aanpassen dat het verkeer veilig en vlot door kan rijden. De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans brengt ons weer een stap dichter bij een veilig wegennet in heel Drenthe."

Wethouder René van der Weide noemt de opening van de nieuwe ongelijkvloerse kruising opnieuw een grote stap in het verbeteren van de doorstroming en de bereikbaarheid van Emmen: “Het begin en het einde van de Rondweg zijn nu klaar. De komende jaren staat er nog veel te gebeuren op de weg er tussenin, waarmee we samen met de provincie en vele gebruikers van de weg werken aan de doorstroming op deze belangrijke weg van en naar Emmen. Voor bewoners, bezoekers en bedrijven.”

De werkzaamheden, uitgevoerd door KWS Infra Leek/Zwolle, zijn volgens planning en binnen het gestelde budget uitgevoerd.
Meer: https://www.provincie.drenthe.nl/mmbere ... merschans/

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 08 nov 2022, 12:48

^^ Drenthe timmert goed aan de weg. :woop:
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 12 nov 2022, 7:33

Bewegende beelden van alle verbindingen in de nieuwe ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans.

- Het valt mij op dat langs de N391 steeds meer UIT-borden op flespalen worden geplaatst. Dat ziet er wel apart uit.
- In de aansluiting Emmerschans staan verder nog verwijzingen naar een carpoolplaats, maar die moet nog (her)aangelegd worden.
- Onderstaande beelden zijn nog van vòòr de onthulling van het naambordje 'Emmerschans'. Op de bewegwijzering is dit afslag Weerdinge.

Link

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 mar 2023, 12:39

^^ Een paar niet-bewegende beelden van de wegwijzers, vanuit het zuiden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 mar 2023, 14:08

Ik vind die bovenste wegwijzer behoorlijk onduidelijk op het eerste gezicht. Ik zou denken dat je al gelijk de uitvoegstrook op moet om over 400 meter af te kunnen slaan, maar blijkbaar moet je pas over 400 meter een actie maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DantePippen
polderweggetje

Bericht door DantePippen » di 28 mar 2023, 14:41

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar voor mijn gevoel zijn die eerste 2 gewoon onjuist. Toen ik er de eerste keer langs kwam viel me dit al op.
De situatie is nu namelijk dat de weg splitst. De rechterrijbaan gaat over in de afslag en de linkerrijbaan gaat rechtdoor het viaduct over.
Als ik op de rechterbaan rij en die eerste wegwijzer zie krijg ik het gevoel dat ik nog een keer van baan moet wisselen om af te slaan.
En als ik in dezelfde situatie rechtdoor wil, krijg ik bij de tweede wegwijzer het gevoel dat ik gewoon op de rechterbaan kan blijven hangen om rechtdoor te gaan.
Beide is dus niet het geval en je moet als je op de rechterbaan zit juist helemaal geen actie maken om af te slaan.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 28 mar 2023, 14:54

Dat kruispunt komt nog te vervallen, maar in de tussentijd is het wel erg verwarrend, inderdaad.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 31 mar 2023, 20:42

Gelukkig lijkt de lettergrootte wel veel beter dan anders.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 10 mei 2023, 22:23

Enkele uit een serie foto's van de N391:

Afbeelding
N391 - komende vanaf de N34 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - komgrens Emmen by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - viaduct Brinkenhalte en spoorviaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - kruising Abel Tasmanstraat by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - kruising Phileas Foggstraat by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - kruising Phileas Foggstraat by DutchRoadMovies, on Flickr
Geinig hoe die borden naast elkaar zijn bevestigd.

Afbeelding
N391 - aansluiting N862 by DutchRoadMovies, on Flickr
Er zijn nog wat old school lichtmasten te vinden langs de N391.

Afbeelding
N391 - aansluiting N862 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - kruising Meerdijk by DutchRoadMovies, on Flickr
Deze is in de richting N34

Afbeelding
N391 - viaduct Stadionweg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - fiets/voetgangersviaduct thv St Gerardusstraat by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - Schansstraat by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - aansluiting Emmerweg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - viaduct over Emmerweg by DutchRoadMovies, on Flickr
De vraag is wanneer dit bord eruit gereden wordt.

Afbeelding
N391 - kruising van hoogspanningslijnen by DutchRoadMovies, on Flickr
Een van de herkenningspunten deze hoogspanningsmast. Foto in de andere rijrichting.

Afbeelding
N391 - aansluiting N379 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - aansluiting N366 vanuit Duitsland by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N391 - aansluiting N366 verbindingsweg naar N391 by DutchRoadMovies, on Flickr

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 10 mei 2023, 23:05

Jackbauer1350 schreef: wo 10 mei 2023, 22:23Geinig hoe die borden naast elkaar zijn bevestigd.
Dat is inderdaad typisch voor de Rondweg Emmen, al zo lang ik me kan heugen. Ik heb het nog nooit ergens anders gezien. Jammer, want ik vind het wel elegant (even los van richtlijnen).

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 25 aug 2023, 18:34

Op de rondweg van Emmen is op het ongelijkvloerse deel een stuk (ongeveer rond het deel op foto 3 hierboven) dat verzakt oid en waar je eniszins overheen stuitert.
Niet dat het heel hinderlijk of erg is, maar daar is het nu Vmax 50.
Ik weet niet wie dat deel van de N391 in beheer heeft maar het is al een tijd zo en niemand die zich aan die 50 houdt...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 25 aug 2023, 20:05

De provincie Drenthe is sinds kort beheerder van de westelijke N391. Daarvoor ook van het oostelijke deel. Ik vermoed dat het Bubeko deel tussen de N34 en de gemeentegrens of iets verder toch wel in 2024 of 2025 gesaneerd wordt. Het eerste stuk kan met een vangrail prima autoweg Vmax 100 worden, maar dat staat nog niet in de sterren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » wo 30 aug 2023, 8:04

Ik rij elke werkdag naar Ter Apel voor mijn werk en ik zie bijna elke dag wel bij het einde van de Rondweg (Emmerschans) dat (vracht)auto's op het laatste moment van rijbaan switchen met potentiële gevaarlijke situaties als gevolg. Was het niet beter geweest om portaalbewegwijzering neer te zetten? Nu zien automobilisten relatief laat dat ze op de verkeerde rijbaan zitten.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 30 aug 2023, 8:22

Het lijkt me goedkoper om de markering aan te passen. Een paar pijlen rechtdoor en een paar extra pijlen rechtsaf en klaar.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 30 aug 2023, 8:37

Als ik op Streetview kijk lijkt mij ook een bord :L6: te ontbreken. Dat zal ook niet helpen.

DantePippen
polderweggetje

Bericht door DantePippen » do 31 aug 2023, 8:02

Volgens mij had ik het hier al eerder aangegeven.
De bebording klopt gewoon niet. Er wordt gesuggereerd dat er een afslag komt, terwijl er in werkelijkheid een rijbaansplitsing komt. Erg verwarrende situatie, die het switchen op het laatste moment verklaart.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 31 aug 2023, 11:00

^^ Voor wie niet zo ver naar boven wil scrollen:
harry schreef: di 28 mar 2023, 12:39 Afbeelding
DantePippen schreef: di 28 mar 2023, 14:41 Ik heb er niet zo veel verstand van, maar voor mijn gevoel zijn die eerste 2 gewoon onjuist. Toen ik er de eerste keer langs kwam viel me dit al op.
De situatie is nu namelijk dat de weg splitst. De rechterrijbaan gaat over in de afslag en de linkerrijbaan gaat rechtdoor het viaduct over.
Als ik op de rechterbaan rij en die eerste wegwijzer zie krijg ik het gevoel dat ik nog een keer van baan moet wisselen om af te slaan.
En als ik in dezelfde situatie rechtdoor wil, krijg ik bij de tweede wegwijzer het gevoel dat ik gewoon op de rechterbaan kan blijven hangen om rechtdoor te gaan.
Beide is dus niet het geval en je moet als je op de rechterbaan zit juist helemaal geen actie maken om af te slaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 31 aug 2023, 11:07

Mogelijk heeft de wegbeheerder willen bezuinigen op een portaal met rijstrookpanelen. Op de N242 bij Heerhugowaard is ook zo'n situatie met zelfde soort voorwegwijzers, maar wél twee portalen met rijstrookborden. En dáár zie je al regelmatig mensen op het laatste moment van rijstrook wisselen: https://www.google.com/maps/@52.6507688 ... ?entry=ttu
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 31 aug 2023, 20:19

Aan het uiteinde met de N34 is in de bermen gewoon voorsorteerbewegwijzering geplaatst. Dat had hier ook gekund c.q. gemoeten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 sep 2023, 9:21

Door de kruising ervoor is het extra onoverzichtelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.