En wat betreft de routes. het valt mij op dat mensen die soms al jaren naar Zuid- Frankrijk gaan, de weg na al die jaren nog steeds niet uit hun hoofd kennen.. Bij het OWN kan ik dat nog wel begrijpen, maar met snelwegen.. kom op.
Moderator: Moderatoren
Even de prijs bij een willekeurige hypermarché in de buurt van Metz gecheckt. Verschil met Luxemburgse prijs is een 25 cent per liter E10. Dus daar haal je dan inderdaad de 15 euro per tankbeurt nog niet. Tegelijkertijd, het is wel weer een rondje ijsjes en in die zin meer het gevoel dat je wat overhoudt voor leukere dingen dan het afvullen van een buitenlandse schatkist met accijns.
Juist met die gedachte is een ritje door LUX geen vereiste voor mij.Chris schreef: ↑ma 26 jul 2021, 12:37 Tanken in Luxemburg is sowieso wel overrated. Op 50 liter zal dat iets van 15 euro schelen ten opzichte van de autoroute in Frankrijk (veel minder vergeleken met supermarkt-tankstations en veel minder vergeleken met Belgische tankstations).
Ik denk dat velen het doen om eens een goed gevoel te krijgen dat je niet € 1,70 of meer hoeft neer te tellen voor benzine. Op je totale reiskosten is het een verwaarloosbare besparing.
Bij die grote aires van Capellen of Berchem is ook vaak sprake van behoorlijke wachtrijen op drukke reisdagen.
Heerlijke sport. Vorige zomervakantie 3x op en neer gereden naar Livigno, om daar diesel te tanken voor 70 cent per liter en wat sterke drank en sigaretten in te slaan. Vervolgens in NL de sigaretten weer doorverkocht en we hadden al ons geld er weer uit.
Mensen die om een tientje geven kopen over het algemeen ook geen broodje gezond van 5 euro.
Ik maar 1 keer, bij Berchem, maar dat was blijkbaar toevallig een goed moment omdat er toen amper iemand stond.
Van de hoofdweg af is per definitie eng voor de gemiddelde toerist natuurlijk.
Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk vakantie wilt vieren, maar als je om moet rijden om in Luxemburg uit te komen en je hebt er ook nog eens langere wachttijden; bovendien niet helemaal je tank zo 'uitgekiend' dat het maximaal past - mijn stelling is dat het in de buurt van vergeefse moeite uitkomt. Tank gewoon lekker in Frankrijk en rijdt via Charleroi en gebruik in Wallonië je avondmaaltijd. Mijn ervaring is dat een driegangen diner met een glaasje wijn en een kopje koffie na afloop in bijvoorbeeld Luik maar een fractie kost voor wat je er in Zuid-Limburg voor zou moeten neertellen. Je bespaart veel meer dan 15 euroMensen die om een tientje geven kopen over het algemeen ook geen broodje gezond van 5 euro.
Ik heb veel tijd en weinig geld, dus ik tank in Luxemburg en eet supermarktvoedsel. Veel goedkoper, en mijn vakanties zijn er niet minder leuk om.Liever een uurtje omrijden om goedkoop te tanken en nog wat nieuws te zien, dan dat ik dat uurtje op kantoor besteed. Allebei leveren ze me 15 euro op. Maar goed, tegenwoordig ga ik met de trein, dan sta ik voor 30 euro in Zwitserland en heb ik die 30 euro nog terugverdiend door wat te werken in de trein ook.
Zie het antwoord van Chrysa over hoe je dat wél doet, besparen in absolute bedragen onderweg. Maar het is ook zo dat veel mensen eerder relatief rekenen, waarbij het totaalbedrag onder de streep niet zo heel belangrijk is maar op “zondeposten” als tol en benzine iedere cent wordt omgedraaid. Bestonden jouw jeugdvakanties niet ook uit rijden over niet-tolwegen? En ja, sommige van dat soort mensen betalen vervolgens met liefde een premie voor eten ten opzichte van wat je in bepaalde andere regio’s had kunnen krijgen - want dat valt niet in het zonde-budget. Moet iedereen vrolijk zelf weten.Vinny schreef: ↑ma 26 jul 2021, 22:03ank gewoon lekker in Frankrijk en rijdt via Charleroi en gebruik in Wallonië je avondmaaltijd. Mijn ervaring is dat een driegangen diner met een glaasje wijn en een kopje koffie na afloop in bijvoorbeeld Luik maar een fractie kost voor wat je er in Zuid-Limburg voor zou moeten neertellen. Je bespaart veel meer dan 15 euro
Mijn ouders reden vaak naar Bretagne; dus er waren sowieso eigenlijk geen tolwegen te nemen. Maar het bord péage zorgde wel altijd wat beroering in de auto. Mijn moeder zei altijd iets als: En nu er dus meteen af!Bestonden jouw jeugdvakanties niet ook uit rijden over niet-tolwegen? E
In Duitsland bestaat een mooi woord voor mensen die op alles wat maar mogelijk is geld besparen tijdens reis of vakantie: Klowassertrinker. Oftewel, iemand die nog niet eens een drankje besteld, maar op het toilet wel wat water drinkt.
Op de Franse aires komt in het algemeen alleen lauw tot (bijna) warm water uit de kraan, dat nodigt niet echt uit om een paar lekkere slokken van te nemen.
De eerste keer dat wij buiten Nederland op vakantie gingen, gingen we naar Argelès-sur-Mer, net tegen de Spaanse grens aan de Middellandse zee. Tolwegen waren zonde, dus zijn we helemaal binnendoor gereden. Hebben we 3 dagen over gedaan.
Een beetje bijbetalen is natuurlijk niet zo erg, als dat gecompenseerd wordt door extra gemak. Het is meer wat Pino ook zegt, dat het irritant is als je als toerist een poot uitgedraaid wordt. Ook als je op vakantie bent en niet op de kosten hoeft te letten, voelt dat vervelend aan.Chris schreef: ↑di 27 jul 2021, 11:53 Zo extreem duur vind ik de restaurants in Frankrijk langs de autoroute nou ook weer niet. Je betaalt wel iets meer, maar ga in Nederland maar eens een baguette gezond bij de Delifrance bestellen. Dan ben je ook 4 of 5 euro kwijt. Op een aire 5 of 6 euro. De koffie langs de autoroute is niet duurder dan elders. Voor € 1,80 of € 2,00 heb je een grote koffie, in Nederland betaal je meer bij de McDonald's.