Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

brytje008
verkeersader

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door brytje008 » zo 25 jul 2021, 22:20

Ja ik snap die mensen niet die alles maar moeten uitrekenen, het is vakantie geniet ervan! :lol: Net zoals die mensen die van te voren al hun stops gaan bepalen, of een volgorde maken van: eerste een stop om te eten, daarna een sanitaire stop, daarna een tankstop. Ik vind dat vreemd. Ik stop gewoon wanneer ik voel dat ik wil stoppen of om een sanitaire stop dat niet meer te houden is. Dus als ik na 1.5 uur rijden alweer wil stoppen doe ik dat, maar als ik pas na 4 uur wil stoppen doe ik dat ook. Daarnaast doe ik ook alles in een stop, (uiteraard tanken alleen als het moet) maar eten en sanitaire stop, waarom zou je dat splitten? Je weet nooit wat de dag brengt, dus in mijn optiek kan je dat beter niet plannen.

En wat betreft de routes. het valt mij op dat mensen die soms al jaren naar Zuid- Frankrijk gaan, de weg na al die jaren nog steeds niet uit hun hoofd kennen.. Bij het OWN kan ik dat nog wel begrijpen, maar met snelwegen.. kom op.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 jul 2021, 11:26

^^ Ik heb vaak wel iets van een algemene stop-planning in mijn hoofd zitten. Tanken doe ik wanneer het moment zich aandient, waarbij ik dan meestal nog wel enige rekening houd met de prijs aan de andere kant van een naderende grens. Voor andere stops loopt het regelmatig anders dan de planning, maar alleen het idee al geeft wat rust. Moet daarbij wel toegeven dat ik dat méér ben gaan doen sinds er kinderen op de achterbank zitten. De autovakanties met twee van vroeger gingen inderdaad meer langs de lijn "zullen we even stoppen voor koffie?" Met kinderen zit die gelijkwaardigheid er niet in, terwijl boodschappen als "we zien wel wanneer we stoppen" (lees: wanneer papa en mama het een goed moment vinden) ook minder goed vallen. Minstgenomen is er ook eigenbelang bij een schema waarin je de kinderen even laat rennen om de zoveel tijd, vóórdat het op de achterbank écht ongezellig wordt...

Wat je vervolgens precies doet met je tankstops, je sanitaire stops en je eet-stops, moet je zelf weten. Ik kan me iets indenken bij een sanitaire stop als een stop tussen eetstops in - even benen strekken, het is maar hoe je het noemt. Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat je zowel dit soort stops als eetstops liever niet doet naast een tankstation, maar daar een rustiger gewone parkeerplaats voor zoekt. Dus dan combineer je het juist niet. Maar dan is een tankstop ook niet meer dan tanken, afrekenen en weer door.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2021, 12:31

Tanken in Luxemburg scheelt toch hooguit een tientje op een volle tank? Na twee broodjes gezond heb je dat er ook weer uit. Daar ga je je vakantiebudget niet echt mee redden lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 jul 2021, 12:35

Op een liter E10 kun je ongeveer € 0,50 besparen t.o.v. Nederland. Die kost actueel € 1,324 in Luxemburg en in Nederland moet je goed zoeken voor een literprijs van onder de € 1,80.

Voor dieselrijders valt het voordeel relatief tegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021, 12:37

Tanken in Luxemburg is sowieso wel overrated. Op 50 liter zal dat iets van 15 euro schelen ten opzichte van de autoroute in Frankrijk (veel minder vergeleken met supermarkt-tankstations en veel minder vergeleken met Belgische tankstations).

Ik denk dat velen het doen om eens een goed gevoel te krijgen dat je niet € 1,70 of meer hoeft neer te tellen voor benzine. Op je totale reiskosten is het een verwaarloosbare besparing.

Bij die grote aires van Capellen of Berchem is ook vaak sprake van behoorlijke wachtrijen op drukke reisdagen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 jul 2021, 12:41

In Frankrijk is het prijsniveau vrij scherp bij supermarkten. En ten opzichte van België valt het prijsverschil zwaar tegen. Een aantal weken terug in België kunnen volgooien voor € 1,44/liter en dan ben ik niet eens bij de goedkoopste gestopt.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 26 jul 2021, 12:43

Je kunt beter met een zo leeg mogelijke tank de Nederlands-Belgische grens oversteken om in België 'm bij de eerstvolgende pomp halfvol te gooien, precies genoeg om Luxemburg te halen. Daar 2 tankstops: bij land in een volle tank en bij land bijna uit nog even enkele litertjes aanvullen om dan een lange ruk over tolvrije Franse wegen te maken. :knetter:

Leuke sport voor echte vrekken, maar ik hou me op vakantie liever wat minder met prijzen bezig. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 jul 2021, 13:11

Chris schreef: ma 26 jul 2021, 12:37 Tanken in Luxemburg is sowieso wel overrated. Op 50 liter zal dat iets van 15 euro schelen ten opzichte van de autoroute in Frankrijk (veel minder vergeleken met supermarkt-tankstations en veel minder vergeleken met Belgische tankstations).
Even de prijs bij een willekeurige hypermarché in de buurt van Metz gecheckt. Verschil met Luxemburgse prijs is een 25 cent per liter E10. Dus daar haal je dan inderdaad de 15 euro per tankbeurt nog niet. Tegelijkertijd, het is wel weer een rondje ijsjes en in die zin meer het gevoel dat je wat overhoudt voor leukere dingen dan het afvullen van een buitenlandse schatkist met accijns.

Nu is het natuurlijk zo dat van oudsher de stop in Luxemburg ook werd gebruikt voor een paar sloffen sigaretten of sterke drank. Dan werd de “winst” ook wat aanzienlijker. Maar ja, onze leefgewoonten zijn dusdanig veranderd dat de meesten van ons nu echt alleen nog voor de benzine stoppen...

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 26 jul 2021, 14:20

Chris schreef: ma 26 jul 2021, 12:37 Tanken in Luxemburg is sowieso wel overrated. Op 50 liter zal dat iets van 15 euro schelen ten opzichte van de autoroute in Frankrijk (veel minder vergeleken met supermarkt-tankstations en veel minder vergeleken met Belgische tankstations).

Ik denk dat velen het doen om eens een goed gevoel te krijgen dat je niet € 1,70 of meer hoeft neer te tellen voor benzine. Op je totale reiskosten is het een verwaarloosbare besparing.

Bij die grote aires van Capellen of Berchem is ook vaak sprake van behoorlijke wachtrijen op drukke reisdagen.
Juist met die gedachte is een ritje door LUX geen vereiste voor mij.
De shell express aan de Noorderlaan in Antwerpen/Ekeren verschilt maar weinig met LUX en stop ik daar wel.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 26 jul 2021, 14:33

Ik ben nog nooit gestopt in Luxemburg om te tanken. Altijd snel doorgereden als ik de rijen zag. Maar met een tankpas tank ik natuurlijk altijd in NL nog aan de grens. Dus zoveel liter is het nooit. En op de terugweg natuurlijk nooit teveel tanken in het buitenland, zodat je wel met een zo leeg mogelijke tank aan de grens staat. :p

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 26 jul 2021, 14:37

Kaaiman schreef: ma 26 jul 2021, 12:43 Leuke sport voor echte vrekken, maar ik hou me op vakantie liever wat minder met prijzen bezig. ;)
Heerlijke sport. Vorige zomervakantie 3x op en neer gereden naar Livigno, om daar diesel te tanken voor 70 cent per liter en wat sterke drank en sigaretten in te slaan. Vervolgens in NL de sigaretten weer doorverkocht en we hadden al ons geld er weer uit. :rofl2:
Vinny schreef: ma 26 jul 2021, 12:31 Tanken in Luxemburg scheelt toch hooguit een tientje op een volle tank? Na twee broodjes gezond heb je dat er ook weer uit. Daar ga je je vakantiebudget niet echt mee redden lijkt me.
Mensen die om een tientje geven kopen over het algemeen ook geen broodje gezond van 5 euro.
Ik heb veel tijd en weinig geld, dus ik tank in Luxemburg en eet supermarktvoedsel. Veel goedkoper, en mijn vakanties zijn er niet minder leuk om. 8-) Liever een uurtje omrijden om goedkoop te tanken en nog wat nieuws te zien, dan dat ik dat uurtje op kantoor besteed. Allebei leveren ze me 15 euro op. Maar goed, tegenwoordig ga ik met de trein, dan sta ik voor 30 euro in Zwitserland en heb ik die 30 euro nog terugverdiend door wat te werken in de trein ook.

Nee, goedkope vakanties heb ik al tot een sport verheven, maar die 5 dagen weg naar Oostenrijk voor 50 euro totaal ga ik nooit meer verslaan. :rofl2:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 jul 2021, 15:01

^^ Voor dertig euro naar Zwitserland klinkt wel als een top-deal inderdaad. Op wat voor soort ticket reis je dan, als ik vragen mag? Wat betreft rijen voor Luxemburgse tankstations: mijn ouders tankten op weg naar vakantie vaak hier, een kilometertje van afrit Livange aan de A3 tussen de Franse grens en Luxemburg-stad. Zeker op weg naar het zuiden een kwestie van eerst de files voor de Aire de Berchem voorbij rijden en dan op je dooie akkertje zelf even afslaan. Adres zit dus nu in onze tweede generatie en nog nooit een minuut hoeven wachten... Als je echt wilt bikkelen op de terugweg: er zitten soortgelijke tankstations op de laatste afrit voor de Belgische grens.

En tegenwoordig rijd ik dus wel eens bij Longwy de grens over. Daar is het een mini-blokje van de hoofdweg vlak vóór de grens af, Luxemburg in, tanken, en weer terug naar de hoofdweg aan de andere kant van de grens. Drie hele kilometers extra. Werkt zowel richting België als richting Frankrijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 jul 2021, 15:15

sanderl schreef: ma 26 jul 2021, 14:33 Ik ben nog nooit gestopt in Luxemburg om te tanken. Altijd snel doorgereden als ik de rijen zag.
Ik maar 1 keer, bij Berchem, maar dat was blijkbaar toevallig een goed moment omdat er toen amper iemand stond.
Maar echt lang in een rij staan en/of omrijden om goedkoop te tanken, daar hou ik niet van. Helemaal niet om te proberen om zoiets uit te mikken met je tank.

Ik herinner me nog van lang geleden, onze vakanties naar Joegoslavië, dat er op de A8 bij Bad Reichenhall al vele, vele kilometers file stond voor de Tankstelle aldaar, omdat het prijsverschil met Oostenrijk destijds blijkbaar hoog was.
Wij tankten gewoon als het uitkwam net na Salzburg aan de A10, misschien duurder, maar het scheelde wel uren wachttijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 jul 2021, 15:19

Pino schreef: ma 26 jul 2021, 15:01 van de hoofdweg vlak vóór de grens af, Luxemburg in, tanken, en weer terug naar de hoofdweg aan de andere kant van de grens. Drie hele kilometers extra. Werkt zowel richting België als richting Frankrijk.
Van de hoofdweg af is per definitie eng voor de gemiddelde toerist natuurlijk. :nothanks:

Al kan ik me nog herinneren dat de ANWB vroeger in die informatieboekjes nog kaarten had gezet met locaties van tankstations die eenvoudig vanaf de afrit van de snelweg te bereiken waren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 jul 2021, 15:37

^^ Geen idee hoe mijn moeder indertijd aan dat adres was gekomen. Die ANWB-boekjes met adressen vlakbij de snelweg herinner ik me nog wel, maar ik vermoed dat dit een van de dingen was die zo werden uitgewisseld met vrienden die eenzelfde richting uitgingen. Raakt aan wat wij gisteren kort bespraken ;)

De vrienden van mijn ouders die verantwoordelijk waren voor de meeste tips woonden in Beek in Zuid-Limburg en die gingen ook vaak richting Provence. Dat was zowel een dankbare eerste stop na twee uur rijden als een moment om wat laatste tips voor het vervolg van de route uit te wisselen. Al weet ik niet heel goed wanneer we hier voor het eerst waren: de eerste keren dat wij over Luxemburg richting Zuid-Frankrijk reden, ging je immers nog over de oude Ardense expreswegen en dat was tanken in Martelange. Waar zoveel pompen waren dat je gewoon maar keek waar het op het moment rustig genoeg was. Daarna wel over de snelweg door Luxemburg, maar daar tanken langs de snelweg was nog niet zo’n ding toen dankzij Martelange (verdere herinneringen hier).

In Duitsland tankten wij vaak bij pompen die in Links und Rechts der Autobahn adverteerden. Bij voorkeur JETs en DEAs, dat was altijd wel garantie voor goede prijs. Het bizarre is en blijft dat je tegenwoordig veel meer informatie onder de knop hebt om even een gunstig tank-moment op te zoeken nabij een afrit, met checks op de prijzen aan toe, waar je vroeger dus óf mond-op-mondreclame had óf zo’n boekje met maar een paar van de bruikbare adressen, maar dat steeds minder mensen ze gebruiken. Nou goed, laat meer ruimte voor ons - da’s het voordeel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2021, 22:03

Mensen die om een tientje geven kopen over het algemeen ook geen broodje gezond van 5 euro.
Ik heb veel tijd en weinig geld, dus ik tank in Luxemburg en eet supermarktvoedsel. Veel goedkoper, en mijn vakanties zijn er niet minder leuk om. 8-) Liever een uurtje omrijden om goedkoop te tanken en nog wat nieuws te zien, dan dat ik dat uurtje op kantoor besteed. Allebei leveren ze me 15 euro op. Maar goed, tegenwoordig ga ik met de trein, dan sta ik voor 30 euro in Zwitserland en heb ik die 30 euro nog terugverdiend door wat te werken in de trein ook.
Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk vakantie wilt vieren, maar als je om moet rijden om in Luxemburg uit te komen en je hebt er ook nog eens langere wachttijden; bovendien niet helemaal je tank zo 'uitgekiend' dat het maximaal past - mijn stelling is dat het in de buurt van vergeefse moeite uitkomt. Tank gewoon lekker in Frankrijk en rijdt via Charleroi en gebruik in Wallonië je avondmaaltijd. Mijn ervaring is dat een driegangen diner met een glaasje wijn en een kopje koffie na afloop in bijvoorbeeld Luik maar een fractie kost voor wat je er in Zuid-Limburg voor zou moeten neertellen. Je bespaart veel meer dan 15 euro :yes:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 26 jul 2021, 22:27

Het feit dat je over driegangenmenu's en wijn begint verraadt al dat je een andere definitie van "goedkoop" hebt dan ik. :lol:
Als ik al warm eten haal op een reisdag is het Burger king. Uiteraard alleen als ik een kortingsbon heb. ;) Anders gewoon een stokbroodje, een bakje hummus en wat olijven van een supermarkt waar ik toevallig langs kom. Of ik ontbijt thuis en kom in Zwitserland aan bij mijn vriendin die een heerlijke maaltijd heeft voorbereid. :top:

Omrijden voor Luxemburg hoef ik eigenlijk niet, en als ik verder naar het oosten ga tank ik voor vertrek vol en dan pas in Oostenrijk weer.
Geen idee welke wachttijden je bedoelt trouwens. Voor de pomp in Luxemburg? Afgelopen jaar zeker 20 keer getankt en nooit meer dan 1 auto voor me gehad. En 20 keer 15 euro tikt toch aardig aan.

En uh, wijn op een reisdag? Dan kan ik vervolgens weer aangeschoten en moe de weg op. Gaan we mooi niet doen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 jul 2021, 23:03

Overigens moet het gezegd worden dat de Aire de Berchem zodanig gestroomlijnd is, met een stuk of 30 pompen voor personenauto’s en kassa’s in van die hokjes erachter, dat echt lange wachttijden ook nog wel meevallen. Ook op drukke dagen ben je er volgens mij binnen een minuut of tien wel doorheen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 jul 2021, 7:52

Vinny schreef: ma 26 jul 2021, 22:03ank gewoon lekker in Frankrijk en rijdt via Charleroi en gebruik in Wallonië je avondmaaltijd. Mijn ervaring is dat een driegangen diner met een glaasje wijn en een kopje koffie na afloop in bijvoorbeeld Luik maar een fractie kost voor wat je er in Zuid-Limburg voor zou moeten neertellen. Je bespaart veel meer dan 15 euro
Zie het antwoord van Chrysa over hoe je dat wél doet, besparen in absolute bedragen onderweg. Maar het is ook zo dat veel mensen eerder relatief rekenen, waarbij het totaalbedrag onder de streep niet zo heel belangrijk is maar op “zondeposten” als tol en benzine iedere cent wordt omgedraaid. Bestonden jouw jeugdvakanties niet ook uit rijden over niet-tolwegen? En ja, sommige van dat soort mensen betalen vervolgens met liefde een premie voor eten ten opzichte van wat je in bepaalde andere regio’s had kunnen krijgen - want dat valt niet in het zonde-budget. Moet iedereen vrolijk zelf weten.

Terug naar de keuze Luxembourg of Charleroi: als je op weg bent naar Brussel (en daarmee de westelijke helft van Nederland), is het verschil miniem. Kilometer of tien in afstand, maar daar komt dan natuurlijk wel het stukje niet-autosnelweg zuidelijk van Charleroi bij en dan is het de vraag of je dóór of rond Charleroi rijdt (laatste neemt deel van de winst in kilometers alweer weg). Daarmee vergelijkbaar in tijd. Behalve wat je kunt besparen met benzine is Charleroi ook nog ruim duurder in tolkosten, dus het heeft echt wel wat impact in het zonde-budget. Als dat belangrijk voor je is, is het wel een beetje stom om je bij Langres in de luren te laten leggen door navigatie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 jul 2021, 8:01

Bestonden jouw jeugdvakanties niet ook uit rijden over niet-tolwegen? E
Mijn ouders reden vaak naar Bretagne; dus er waren sowieso eigenlijk geen tolwegen te nemen. Maar het bord péage zorgde wel altijd wat beroering in de auto. Mijn moeder zei altijd iets als: En nu er dus meteen af! :rofl2:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 jul 2021, 8:27

^^ Ha ha. Maar dat kan ook zijn omdat bij de laatste A1-afrit vóór de peage de oude hoofdroute Lille-Le Havre afslaat. Wat bij gebrek aan A29/A28 de belangrijkste reisroute van Nederland naar Bretagne en Normandië zal zijn geweest.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2021, 9:56

Naar Normandië heb ik eens een heel stuk A29 en daarmee tol ontweken door vanuit Arras via de D939, D928 naar Abbeville te gaan. En daar ligt de tolvrije A28. Sneller was het geenszins, maar qua route best aangenaam.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 27 jul 2021, 10:18

Pino schreef: di 27 jul 2021, 7:52 Zie het antwoord van Chrysa over hoe je dat wél doet, besparen in absolute bedragen onderweg.
In Duitsland bestaat een mooi woord voor mensen die op alles wat maar mogelijk is geld besparen tijdens reis of vakantie: Klowassertrinker. Oftewel, iemand die nog niet eens een drankje besteld, maar op het toilet wel wat water drinkt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 10:45

Ik heb die behoefte nooit gehad om extreem te besparen. Ik hoef geen 3-sterren restaurant onderweg, maar een beetje lekker eten (of overnachten) waardeer ik toch wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 jul 2021, 11:44

^^ Uiteindelijk ben je toch vooral onderweg voor je eigen lol. En mijn eigen lol gaat bepaald omhoog met een goede nachtrust en lekker eten en drinken. Maar goed, onderdeel van het reizen is toch ook vaak de matige kwaliteit tegen opgeblazen prijzen van veel horeca onderweg. Dubbel op plaatsen waar je geen andere keuze hebt: op een luchthaven, in pretparken, in wegrestaurants. Dat zijn dan toch wel tenten waar de prijs-kwaliteit-verhouding een hoop van je lol kan wegnemen. Neigingen tot dan maar wat water drinken op de wc zijn dan niet helemaal te onderdrukken, terwijl moeite doen om de snelweg te verlaten en een plekje te zoeken met betere prijs-kwaliteit-verhouding dan teveel afbreuk doen aan het idee dat je toch kilometers wilt maken naar je eindbestemming. Al is mijn reactie er eerder eentje van zelf een picknick meenemen inclusief drinken, zodat je helemaal niet naar binnen hoeft. Helpt ook goed bij het kilometers maken trouwens, want je verliest een stuk minder tijd aan je lunch wanneer je hem direct uit je eigen achterbak tovert.

(en als je toch een wat langere pauze wilt: liever onder een boom op een parkeerplaats nog even de benen strekken dan in een vol wegrestaurant zitten)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2021, 11:53

Zo extreem duur vind ik de restaurants in Frankrijk langs de autoroute nou ook weer niet. Je betaalt wel iets meer, maar ga in Nederland maar eens een baguette gezond bij de Delifrance bestellen. Dan ben je ook 4 of 5 euro kwijt. Op een aire 5 of 6 euro. De koffie langs de autoroute is niet duurder dan elders. Voor € 1,80 of € 2,00 heb je een grote koffie, in Nederland betaal je meer bij de McDonald's.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 27 jul 2021, 11:56

Pino schreef: di 27 jul 2021, 11:44 Neigingen tot dan maar wat water drinken op de wc zijn dan niet helemaal te onderdrukken, )
Op de Franse aires komt in het algemeen alleen lauw tot (bijna) warm water uit de kraan, dat nodigt niet echt uit om een paar lekkere slokken van te nemen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2021, 11:57

Als het al drinkbaar is naar Nederlandse maatstaven.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 27 jul 2021, 12:09

Vinny schreef: di 27 jul 2021, 8:01 Mijn moeder zei altijd iets als: En nu er dus meteen af! :rofl2:
De eerste keer dat wij buiten Nederland op vakantie gingen, gingen we naar Argelès-sur-Mer, net tegen de Spaanse grens aan de Middellandse zee. Tolwegen waren zonde, dus zijn we helemaal binnendoor gereden. Hebben we 3 dagen over gedaan. :rofl2: Dat was dus geen succes. Wel hebben we een paar jaar later de N20 tussen Parijs en Vierzon gepakt om een file op de A10 te ontwijken. Dat was een prettige route, en ook landschappelijk aantrekkelijker dan de A10.

Wegrestaurants stoppen we nooit, omdat de kwaliteit inderdaad altijd vrij matig is terwijl het niet goedkoop is. Dan gaan we liever op een andere vakantiedag uit eten. En eerlijk gezegd, McDonald's heeft prima koffie, beter dan menige aire. Helaas vind ik de rest van het menu niks.

En wat Luxemburg / Charleroi betreft, het is ook maar net waar je vandaan komt. Op mijn Zwitserlandritten zou Charleroi gewoon 80km meer zijn, plus tolkosten en duurdere diesel. En dan zit ik ook al tegen de grens aan van wat comfortabel te rijden is op een dag, zou ik er nog een hotel bij moeten nemen ook.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 27 jul 2021, 12:13

Chris schreef: di 27 jul 2021, 11:53 Zo extreem duur vind ik de restaurants in Frankrijk langs de autoroute nou ook weer niet. Je betaalt wel iets meer, maar ga in Nederland maar eens een baguette gezond bij de Delifrance bestellen. Dan ben je ook 4 of 5 euro kwijt. Op een aire 5 of 6 euro. De koffie langs de autoroute is niet duurder dan elders. Voor € 1,80 of € 2,00 heb je een grote koffie, in Nederland betaal je meer bij de McDonald's.
Een beetje bijbetalen is natuurlijk niet zo erg, als dat gecompenseerd wordt door extra gemak. Het is meer wat Pino ook zegt, dat het irritant is als je als toerist een poot uitgedraaid wordt. Ook als je op vakantie bent en niet op de kosten hoeft te letten, voelt dat vervelend aan.

Al valt het ook hier wel weer op dat dat bij de gemiddelde vakantieganger voor een kopje koffie blijkbaar wel gevoeliger ligt dan voor overdreven dure liters benzine aan de autoroute.