Afbeelding

Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 27 aug 2021, 12:49

Chris schreef: ma 16 aug 2021, 22:25
Palance schreef: za 14 aug 2021, 16:23 De wachttijd voor grensovergang Macelj, Kroatië richting Slovenië bedraagt momenteel 6(!) uur.
Op dit moment, een maandagavond na 22 uur, is de wachttijd nog steeds 3 uur. Wat is daar aan de hand?
Ik kwam vandaag pas een artikel tegen op een Sloveense nieuwwsite dat dit wellicht verklaart.
Ik had het nog niet eerder ergens gezien, maar blijkbaar sluiten de Slovenen op drukke dagen diverse op- en afritten af van snelwegen in de buurt van grensovergangen om te voorkomen dat verkeer de lokale en regionale wegen verstopt. Ik neem aan dat dat dan ook zichtbaar zal zijn in de navigatiesystemen, zodat de enige route die je dan kunt zien via Macelj is.
Daarnaast heb je zonder afritten een wat constantere stroom verkeer, zodat je daar dus niet snel ongevallen of lange files zult krijgen, maar wel rondom de grensovergangen.

Ik had al eens wat geschreven over dat lokale wegen in grensgebieden omgetoverd worden tot bestemmingsverkeer om sluipverkeer te voorkomen, maar blijkbaar worden er ook op drukke dagen een aantal op- en afritten gesloten. Ik neem aan dat dat dan ook in het Sloveens gecommuniceerd wordt naar de lokale bevolking toe maar uiteraard niet naar het toeristenverkeer van en naar Kroatië.

Ik kan me dus voorstellen dat als je bij zulke drukte van Kroatië naar Slovenië via Macelj rijdt je wel een kleinere grensovergang kunt pakken, maar dan voorlopig niet de snelweg op kan en dat navigatiesystemen dat dan ook zien. En je daarom alsnog via Macelj sturen.

De lokale bevolking schijnt er behoorlijk blij mee te zijn, want het is dan ook direct afgelopen met grote drukte in de dorpen.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » za 28 aug 2021, 14:40

Vandaag lijkt wel de zwartste zaterdag te zijn voor de Brennerautobahn in Italië. Volgens Google Maps is er nu bijna 4 uur vertraging tussen Brenner en Rovereto Sud. Ongevallen zijn hier zo te zien de boosdoener. Op de webcams van Autobrennero zie je zelfs al stilstaand verkeer bij Brenner. Richting noorden is de situatie goed voor een zaterdag met alleen een noemenswaardige file bij Brixen. Als je naar de zuidkant van het Gardameer of verder moet lijkt een route via de Tauernautobahn zelfs de beste optie als de vertraging niet veel afneemt de komende uren. Zoals eerder opgemerkt zijn de A13 en A12 volledig filevrij.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 sep 2021, 11:43

Inmiddels zitten we al een aardig eindje in het naseizoen, maar het is nog steeds heel erg druk op de doorgaande routes, met name rond/door de Alpen en in Zuid-Frankrijk. Dit is volgens mij wel een stuk meer dan in andere jaren in september.

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 11 sep 2021, 13:50

Ik denk dat velen die het konden wat betreft corona het zekere voor het onzekere hebben genomen en wat later op vakantie zijn gegaan. Misschien ook gedreven door de vrij hoge prijzen in het hoogseizoen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 11 sep 2021, 14:22

Die file in beide richtingen bij Marvejols (A75, Frankrijk) is toch opmerkelijk anders.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 11 sep 2021, 17:48

Coen Tunnel schreef: za 11 sep 2021, 13:50 Ik denk dat velen die het konden wat betreft corona het zekere voor het onzekere hebben genomen en wat later op vakantie zijn gegaan. Misschien ook gedreven door de vrij hoge prijzen in het hoogseizoen.
Heb ook het idee dat nu in september meer mensen op vakantie gaan dan normaal het geval zou zijn.
Vandaag reed ik op de Zwitserse A3 richting Graubunden maar het was in beide richtingen behoorlijk druk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 sep 2021, 19:55

Dit zijn natuurlijk ook de weekends bij uitstek voor hele korte tripjes. Zat zelf dit weekend in Walcheren en dat stond weer vol met kentekens uit plaatsen als Köln, Essen, Gelsenkirchen etc. Nog snel even nazomerweer pakken, nu het nog kan. Combineer dat verkeer met mensen die buiten seizoen weggaan, en het kan nog goed bal zijn op zaterdag. Maar het zijn tripjes op de korte afstand, maximaal een 400-450 kilometer enkele reis. Heb op dit soort zaterdagen wel eens de A20 afgereden vanuit Parijs en die wordt een heel stuk rustiger zodra je de Limousin bereikt - inderdaad een 400 kilometer vanaf Parijs.

Heb inmiddels uitgevonden dat die vertraging op de A75 bij Marvejols het gevolg was van een vrachtwagen in brand. De A75 is daar een tijdje in beide richting afgesloten geweest. Deze regio ligt ook te ver van Parijs en andere steden om heel veel weekend-weg-verkeer te trekken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021, 20:43

Parijzenaren gaan volgens mij vrij massaal naar de Normandische kust in (lange) weekenden. De A13 op dus.

Ik reed eerder dit jaar op een zondag aan het einde van de middag rond Lyon, er waren behoorlijke opstoppingen stadinwaarts vanaf de A42, A43 en A7. Allemaal mensen die terugkeren van een weekendje bergen of kust denk ik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 sep 2021, 21:25

^^ Normandië is inderdaad de favoriet. Maar genoeg andere weekend-opties; dat zie je ook wanneer je de files op zondagmiddag ziet rond Saint-Arnoult. En men komt dan van zowel de A10 als de A11.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 sep 2021, 11:16

Het wordt geleidelijk minder op zaterdagen, maar er is nog steeds wel de nodige drukte over de Alpen en in Zuid-Duitsland. Normaal is dit het weekend dat veel luxe campings en mobile home parken sluiten, die hebben hoge operationele kosten en in september neemt het aantal boekingen sterk af waardoor het vaak goedkoper is om gewoon te sluiten. Dit jaar wellicht niet. Ik zie een luxe camping aan het Gardameer waar ik een jaar of 5 geleden ben geweest die normaal in de 3e week van september sluit dat ze dit jaar tot begin november open zijn.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 sep 2021, 15:15

Er zijn nog voldoende mensen op vakantie al wordt het weer wel minder standvastig naarmate de herfst vordert.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 sep 2021, 15:27

De wachttijd bij Macelj van Kroatië naar Slovenië liep vandaag toch nog op tot 2 uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 sep 2021, 11:20

25 september: toch nog wel druk in Europa. Je ziet wel dat de Franse drukte stukken minder is, maar dat komt ook omdat de Franse snelwegen toch wel beter zijn uitgebouwd en veel minder wegwerkzaamheden met hinder hebben dan in Duitsland en de Alpen. Grenzen van/naar het zuidoosten blijven ook problematisch.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 sep 2021, 13:25

Mijn ouders zijn op de terugweg uit Italië en hebben gisteren de Duitse vrijdag ontdekt. Op een simpele rit als Würzburg-Trier. Ze hebben er maar een nachtje aan de Moezel aan vastgeplakt. Moest nog wel even het idee uit hun hoofd praten dat de grote hoeveelheid Baustelle een teken zou zijn dat ze in Duitsland zo goed bezig zijn met onderhoud.

Maar goed, buiten Duitsland zie je toch ook wel drukte in Zwitserland. Even Gotthard over is er op vrijdag-zaterdag niet bij. Italië dit weekend zeldzame ellende op, of all places, de A15. Zal wel tunnelonderhoud zijn.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 25 sep 2021, 15:03

Ten zuiden van Keulen is het bingo vandaag.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 sep 2021, 15:20

^^ A3 is afgesloten vanaf Kreuz Siegburg. Als je daar aansluit en A560-A59 rijdt richting Heumar, kost dat je volgens Google twee uur. Die zag gelukkig helemaal niemand aankomen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 sep 2021, 18:57

Pino schreef: za 25 sep 2021, 13:25Even Gotthard over is er op vrijdag-zaterdag niet bij.
Dat valt mij ook op. Het lijkt wel dat elke vrijdag-zaterdag-zondag voor de Gotthard problematisch is geworden. Ook ruim buiten de schoolvakanties. De files zijn op zich niet veel langer, maar wel op veel meer dagen.

Voorheen had je wel een beetje file (tot 15 minuten wachttijd) maar nu is het ook ruim buiten het hoofdseizoen ook toch snel 1 uur of meer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 25 sep 2021, 19:12

Als over een aantal jaar beide buizen geopend zijn toch maar 2 rijstroken per richting in elke buis invoeren. Gegarandeerd dat het probleem dan op zijn minst minder is. :duck:

Vanuit Tessin zal toch wel enige politieke druk voor zo'n oplossing aanwezig zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 sep 2021, 19:29

^^ Het verhogen van de capaciteit op de transitroutes is een federale aangelegenheid (ik meen dat er zelfs in de Grondwet waarborgen omheen zijn opgenomen), dus Ticino moet er een landelijke meerderheid voor opbouwen. Daarvoor druk zetten is nog niet eenvoudig. Ook omdat je misschien nog ergens een politieke koehandel kunt maken met zo’n capaciteitsuitbreiding erin, maar dan volgt nog het onvermijdelijke referendum.
Chris schreef: za 25 sep 2021, 18:57 Voorheen had je wel een beetje file (tot 15 minuten wachttijd) maar nu is het ook ruim buiten het hoofdseizoen ook toch snel 1 uur of meer.
Aan de noordkant waren de gemelde wachttijden gisteren en vandaag toch het grootste deel van de tijd niet meer dan een halfuur. Het ziet er wellicht erger uit op de kaart als ze je al opvangen rond afrit Wassen. Aan de zuidkant is het langer, misschien toch nog een golf terugreis.

Of het nou veel erger wordt met de jaren? Vast wel iets, want aantallen weggebruikers nemen toe met de bevolking en de welvaart, terwijl de capaciteit hetzelfde blijft. Maar ik herinner me nog goed een trip ongeveer nu in 2002, waar we op een zaterdagmiddag ook wel meer dan een uur hebben verloren met Gotthard en Chiasso. En nog een vrijdagmiddag in januari 2010 waar het ook een halfuur kostte voordat we de tunnel in konden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021, 12:33

Vandaag ook weer een uur wachttijd voor de Gotthardtunnel. Officieel, misschien is het in werkelijkheid wel wat langer.

Ook over de Fernpass is het problematisch. Dat was voorheen al geen groot zomerknelpunt, nu elk weekend en ook tot ruim buiten het schoolvakantie-seizoen.

Afbeelding

Ook bij Hamburg zware congestie op de A1 en A7.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 26 sep 2021, 13:13

Chris schreef: zo 26 sep 2021, 12:33 Vandaag ook weer een uur wachttijd voor de Gotthardtunnel. Officieel, misschien is het in werkelijkheid wel wat langer.
Alleen richting noord, dus overduidelijke terugweg-richting. Richting zuid stelt niet veel voor, al de hele dag. Overigens is het in het Amsterdamse ook op alle manieren nazomer-toeristencircus. Dat zegt veel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 jan 2022, 13:49

Afgezien van de Benelux is het momenteel best wel druk op de weg in een aantal Europese landen:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 jan 2022, 18:47

Best druk in een aantal gebieden deze zondagavond.

Veel files rond de Ligurische kust, kennelijk allemaal door werkzaamheden.
Afbeelding

Ook files de skigebieden uit in Zwitserland, Frankrijk & Italië.
Afbeelding

Parijs is ook wel druk voor een zondagavond.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 feb 2022, 10:38

Laten we gaan skiën:

Afbeelding

Als je van Lyon naar Bourg-Saint-Maurce wil ben je wel een tijdje onderweg...
Afbeelding

In Zuid-Duitsland en Oostenrijk ook wel enige drukte, maar minder dan in Frankrijk. Op de Fernpass staat lang niet zoveel file als traditioneel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 feb 2022, 20:34

^^
Daarvoor was het op de Zwiterse wegen opmerkelijk druk. Schijnbaar trekken diverse mensen toch de portemonnee wat meer open voor een vrij normale skivakantie in Zwitserland en laten daarvoor Oostenrijk links liggen. Dit weekend zag ik opmerkelijk veel Duitsers, Denen en Luxemburgers op de Zwitserse wegen. En volgens m'n collega's zat het in het Franstalige deel van Wallis ook bomvol met Fransen, de A9 was rond Montreux en Villeneuve van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat overbelast. Daarvoor scheen de A9 ten oosten van Sion uitgestorven te zijn, het Duitstalige deel schrikt toch nog steeds vele Franstaligen af.

Echter ook de Lötschbergtunnel had deels meer dan 90 minuten wachttijd in Kandersteg en ook de Furkatunnel 2-3 uur wachttijd in Oberalp, deels met file vanaf Hospental. Ook de A3 en A13 richting Chur waren overbelast, maar niet zo sterk als de A9 richting Wallis. Ook de A1 tussen Härkingen en Bern was enorm druk, deels met ongevallen, waardoor er gedurende de hele dag file stond.

Ben benieuwd wat de krokusvakantie gaat doen. Nederlanders zijn klassiek vooral op Frankrijk en Oostenrijk gericht, en daarna nog Italië. Mogelijk dat ook nu Zwitserland wat meer Nederlanders aantrekt, alhoewel dat voor een familie enorm duur kan uitpakken. Bovendien moeten we Nederland ook niet overwaarderen, in jaren waar de krokusvakantie niet met buitenlandse schoolvakanties samenvalt, is het helemaal niet zo druk in de skigebieden. Vooral niet als je de Nederlandse hotspots (Gerlos, Kaprun, Val Thorens, Winterberg etc.) links laat liggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 feb 2022, 22:40

^^ Het zal niet door de Nederlanders komen, maar de A8-A93 ten oosten van München is in mijn ervaring elk weekend tussen half januari en half maart wel bal, of het nou ergens schoolvakantie is of niet. Al zal het in sommige schoolvakantie-weekends ruim drukker zijn. Herken trouwens zeker wel het gevoel dat het hier dit jaar nét wat minder druk is dan in 2020 en daarvoor. Bevestigt ook mijn beeld van Kitzbühel afgelopen weekend: alweer lekker druk, maar nog geen massa’s.

Bij het boeken van mijn wintersport voor dit jaar viel het me op dat Oostenrijk Zwitserland qua prijzen toch wel behoorlijk heeft bijgehaald en ingehaald. Voor accommodatie en skipas dan - men heeft duidelijk iets in te halen daar. En als je die basisbedragen goed hebt, zijn de hogere supermarktprijzen of lunch op de piste niet meer de allergrootste factoren. Goed, het ene skigebied is het andere niet en Zwitserland heeft natuurlijk een paar Echt Chique Gebieden, maar die standaard-uitsluiting van vroeger is in mijn optiek niet meer op zijn plaats.

Als je kijkt naar Duitstalig Wallis, zit je denk ik maar aan een paar echte skigebieden. Zermatt en Saas Fee zijn mondaine werelden op zichzelf; met het hoekje Fiesch/Bellwald en Grächen heb je zo’n beetje wat voor gewone stervelingen bereikbaar is. In Franstalig Wallis valt meer te halen. Wat betreft de vele Fransen daar dit weekend: mogelijk heeft het te maken met het feit dat deze week nu net wat delen van Frankrijk vakantie hebben die aan Zwitserland grenzen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 22:47

Oostenrijk komt ook alleen maar in het nieuws vanwege de draconische covid-maatregelen. Dat zal een deel ook doen uitwijken naar andere landen.

Wat nieuws hierover:

Um die laufende Wintersaison 2021/22 kämpft die Tourismusbranche noch. Die in Normaljahren für die Winterbuchungen besonders starken Semesterferien im Februar und zum Teil im März könnten noch einiges wiedergutmachen. Der Start war holprig: Auf den verspäteten Start durch den November-Lockdown folgten die beginnende Omikron-Welle und die damit verbundenen Reisebeschränkungen für die wichtigen Wintermärkte Niederlande und Großbritannien. "Trotz der widrigen Umstände haben wir im Dezember 50 Prozent der Nächtigungen im Vergleich zum Vorkrisenniveau erreicht", berichtete Weddig.

Der Jänner war schwach. Doch "wichtige Indikatoren zeigen einen Aufwärtstrend", so die ÖW. In den vergangenen beiden Wochen habe sich die Buchungslage deutlich gebessert. Speziell aus Großbritannien und den Niederlanden gebe es seit dem Wegfall der Einstufung als Virusvariantengebieten eine gestiegene Nachfrage.

December en januari vielen dus erg tegen. Men moet het nu nog hebben van de vakantie in februari en in maart. De trend is wel weer omhoog.

Salzburger Nachrichten: https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreic ... -116495020

De Tiroler Tageszeitung heeft het in dit paywalled artikel wel over dat er verwarring is over de coronaregels en veel mensen uitwijken naar Südtirol: https://www.tt.com/artikel/30812419/ski ... eichen-aus

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 feb 2022, 22:56

Pino schreef: ma 14 feb 2022, 22:40 Bij het boeken van mijn wintersport voor dit jaar viel het me op dat Oostenrijk Zwitserland qua prijzen toch wel behoorlijk heeft bijgehaald en ingehaald. Voor accommodatie en skipas dan - men heeft duidelijk iets in te halen daar.
De "premium" skigebieden in Oostenrijk hebben inderdaad een inhaalslag gemaakt, maar de moderne gebieden in Zwitserland zijn ook niet meer stil blijven staan. Een dagpas van 89 CHF is geen uitzondering meer, in St. Moritz weten ze met de "flexibele" prijzen er zelfs 100 CHF of meer per dag van te maken tijdens het absolute hoofdseizoen. Zo ver is het in Oostenrijk nog niet. Bovendien vind ik Oostenrijkse hotels ook steeds luxer geworden, de stijgende prijzen geven dus ook een meerwaarde, terwijl je in Zwitserland in een 3 of 4-sterren hotel vaak nog 20-30 jaar terug in de tijd wordt verzet. Natuurlijk heeft Zwitserland ook top wellness-hotels, maar die zijn dan ook zelfs voor een bovengemiddeld inkomen niet meer betaalbaar, terwijl je in Oostenrijk soms nog aardige aanbiedingen kunt vinden.

Overigens gaan de stijgende prijzen zelfs aan het Sauerland niet voorbij. In Winterberg betaal je ook al 42 euro voor een dagpas. Hotels en restaurants worden ook steeds duurder.

De Zwitserse Franc staat voorlopig ook super ongunstig. Het gaat weer richting de 1 op 1. Je krijgt voor 1 Euro nog maar 1,05 Franc.
Pino schreef: ma 14 feb 2022, 22:40 Het zal niet door de Nederlanders komen, maar de A8-A93 ten oosten van München is in mijn ervaring elk weekend tussen half januari en half maart wel bal, of het nou ergens schoolvakantie is of niet.
Ja, de stedelingen trekken er in de weekenden er steeds meer op uit. En dat zijn lang niet allemaal wintersporters, maar ook mensen die een dagje in de sneeuw en/of bergen willen genieten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 feb 2022, 23:23

SnarfFlevoland schreef: ma 14 feb 2022, 22:56 De "premium" skigebieden in Oostenrijk hebben inderdaad een inhaalslag gemaakt, maar de moderne gebieden in Zwitserland zijn ook niet meer stil blijven staan. Een dagpas van 89 CHF is geen uitzondering meer, in St. Moritz weten ze met de "flexibele" prijzen er zelfs 100 CHF of meer per dag van te maken tijdens het absolute hoofdseizoen. Zo ver is het in Oostenrijk nog niet.
St Moritz valt voor mij dan ook in de wereld die voor gewone stervelingen niet te bereiken valt. Maar goed, als je in de stervelingen-wereld de skipassen vergelijkt, komt Zwitserland nog steeds wel wat duurder uit. Maar goed, als dat je met een gezin naar 500-600 euro extra in de week brengt aan skipas, valt nog steeds een flinke slag te slaan in de accommodatie.
Bovendien vind ik Oostenrijkse hotels ook steeds luxer geworden, de stijgende prijzen geven dus ook een meerwaarde, terwijl je in Zwitserland in een 3 of 4-sterren hotel vaak nog 20-30 jaar terug in de tijd wordt verzet. Natuurlijk heeft Zwitserland ook top wellness-hotels, maar die zijn dan ook zelfs voor een bovengemiddeld inkomen niet meer betaalbaar, terwijl je in Oostenrijk soms nog aardige aanbiedingen kunt vinden.
Je moet het van aanbiedingen hebben, en juist deze winter heb je die niet zoveel. Als ze er in Nederlandse schoolvakanties ooit al waren. Eindig je door heel Oostenrijk met de hoofdprijs in inderdaad schitterende hotels met alles erop en eraan. En dat soort tenten bepaalt dan ook de toon in zo’n compleet dorp. Er is daar een soort middensegment weggeslagen uit de markt. Er is vast nog wel wat te krijgen aan chalets en standalone appartementen, maar ik kon dat deze winter niet goed vinden. En chalets zijn dan juist weer een sterk punt van Zwitserland, waar ik de hotels inderdaad eerder links laat liggen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 15 feb 2022, 11:01

SnarfFlevoland schreef: ma 14 feb 2022, 22:56 Een dagpas van 89 CHF is geen uitzondering meer, in St. Moritz weten ze met de "flexibele" prijzen er zelfs 100 CHF of meer per dag van te maken tijdens het absolute hoofdseizoen.
En dan te bedenken dat ik afgelopen kerstvakantie in Valloire-Valmeinier een dagpas voor de aankomstzaterdag online kocht voor 24 euro. En mijn 6-daagse pas via de accommodatie maar 170 euro kostte. En dan heb je gewoon een uitstekend skigebied met 160 km pistes en grotendeels moderne liften ter beschikking. Niet zo luxe als in Oostenrijk met stoelverwaring en afsluitbare kappen, maar daar krijg je dan weer veel meer rust en ruimte voor terug.
Overigens lukt het mij in Oostenrijk gelukkig ook nog steeds om een appartement met twee slaapkamers voor rond de 1000 euro voor een week te vinden, op acceptabele afstand van de liften. Dat is in Frankrijk in het hoogseizoen dan weer lastiger (in tegenstelling tot het laagseizoen, waar je soms bijna gratis accommodatie kan vinden).