Ik kwam vandaag pas een artikel tegen op een Sloveense nieuwwsite dat dit wellicht verklaart.
Ik had het nog niet eerder ergens gezien, maar blijkbaar sluiten de Slovenen op drukke dagen diverse op- en afritten af van snelwegen in de buurt van grensovergangen om te voorkomen dat verkeer de lokale en regionale wegen verstopt. Ik neem aan dat dat dan ook zichtbaar zal zijn in de navigatiesystemen, zodat de enige route die je dan kunt zien via Macelj is.
Daarnaast heb je zonder afritten een wat constantere stroom verkeer, zodat je daar dus niet snel ongevallen of lange files zult krijgen, maar wel rondom de grensovergangen.
Ik had al eens wat geschreven over dat lokale wegen in grensgebieden omgetoverd worden tot bestemmingsverkeer om sluipverkeer te voorkomen, maar blijkbaar worden er ook op drukke dagen een aantal op- en afritten gesloten. Ik neem aan dat dat dan ook in het Sloveens gecommuniceerd wordt naar de lokale bevolking toe maar uiteraard niet naar het toeristenverkeer van en naar Kroatië.
Ik kan me dus voorstellen dat als je bij zulke drukte van Kroatië naar Slovenië via Macelj rijdt je wel een kleinere grensovergang kunt pakken, maar dan voorlopig niet de snelweg op kan en dat navigatiesystemen dat dan ook zien. En je daarom alsnog via Macelj sturen.
De lokale bevolking schijnt er behoorlijk blij mee te zijn, want het is dan ook direct afgelopen met grote drukte in de dorpen.