Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Of naar Nederland. Op een bekende camping in Overijssel zijn 475 van de 500 plekken dit weekend bezet door Duitsers.
-
- verkeersader
Als je op Google maps kijkt zie je toch alweer wat files. Op oa brenner en Gotthard richting het noorden. Misschien mensen die de drukte alvast willen voor zijn?
Touren is rough so you got to be tough
-
- Moderator
In Duitsland eindigt dit weekend de paasvakantie. Dus wat je ziet is vooral terugkerend verkeer.
Bij de Brenner Autobahn is hinder vanwege werkzaamheden aan de Luegbrücke, er is daar doordeweeks maar 1 rijstrook open: viewtopic.php?p=1212772#p1212772
Dat effect zie je nu, met een stevige file richting Innsbruck.
Bij de Brenner Autobahn is hinder vanwege werkzaamheden aan de Luegbrücke, er is daar doordeweeks maar 1 rijstrook open: viewtopic.php?p=1212772#p1212772
Dat effect zie je nu, met een stevige file richting Innsbruck.
-
- verkeersader

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x3 autosnelweg
In Nederland zullen wel veel mensen vertrekken. De meeste landen om ons heen koppelen hun lente-schoolvakantie toch sterker aan Pasen, dus daar zit je eerder in de terugreis dan in de heenreis. In sommige Duitse deelstaten en Denemarken eindigde de schoolvakantie zelfs al met Pasen, elders eindigt het meestal dit weekend. De kans bestaat daarmee natuurlijk wel dat Nederlanders die richting Duitsland willen vertrekken in een combi-golf zitten met terugkerende Duitsers.
De uitzondering naast Nederland is de Franse Zone C, waarin onder meer Parijs ligt. Daar begint dit weekend ook de vakantie. Naar die kant dus wellicht versterkte drukte om bij Antwerpen te komen, daarna weer meer rust tot aan Parijs - en dan weer volle bak. Maar misschien valt dat mee: wanneer een Franse schoolvakantie zo kort na een vrije dag begint, wil het met de vakantie-drukte ook nog wel eens meevallen. Ik ben voor mijn eigen trip morgen maar conservatief: als ik voor 21.00 uur bij Charles de Gaulle ben, pak ik in principe de Duplextunnel.
(maar ik heb de Sytadin-app, en daarin de verschillende opties tussen A1 en A10 vooraf ingesteld, dus er wordt nog geverifieerd)
De uitzondering naast Nederland is de Franse Zone C, waarin onder meer Parijs ligt. Daar begint dit weekend ook de vakantie. Naar die kant dus wellicht versterkte drukte om bij Antwerpen te komen, daarna weer meer rust tot aan Parijs - en dan weer volle bak. Maar misschien valt dat mee: wanneer een Franse schoolvakantie zo kort na een vrije dag begint, wil het met de vakantie-drukte ook nog wel eens meevallen. Ik ben voor mijn eigen trip morgen maar conservatief: als ik voor 21.00 uur bij Charles de Gaulle ben, pak ik in principe de Duplextunnel.
(maar ik heb de Sytadin-app, en daarin de verschillende opties tussen A1 en A10 vooraf ingesteld, dus er wordt nog geverifieerd)
-
- Moderator
Er staat nu al 35 kilometer file op de Duitse A93 + A8 vanwege Blockabfertigung aan de grens met Oostenrijk.

Het zal vanmiddag heel erg druk worden op de Europese wegen. Ik heb ook overwogen om een paar dagen weg te gaan maar alles waar ik naar keek was al volgeboekt en met zoveel verkeersdrukte (en bij attracties) is het niet echt leuk. Iedereen gaat hetzelfde lange weekend op pad. Ik hoorde ook van collega's en familie die nog weg wilden met de camper dat alles vol zat.

Het zal vanmiddag heel erg druk worden op de Europese wegen. Ik heb ook overwogen om een paar dagen weg te gaan maar alles waar ik naar keek was al volgeboekt en met zoveel verkeersdrukte (en bij attracties) is het niet echt leuk. Iedereen gaat hetzelfde lange weekend op pad. Ik hoorde ook van collega's en familie die nog weg wilden met de camper dat alles vol zat.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vond het al vrij dapper van je om uitgerekend dit lange weekend weg te gaan. Het kan wel, maar dan moet je echt van tevoren reserveren (met hogere prijzen dan gebruikelijk eind mei) en je erop instellen om tegen drukte aan te lopen.
Persoonlijk ga ik alleen op Hemelvaartsdag een dagje weg.
Persoonlijk ga ik alleen op Hemelvaartsdag een dagje weg.
-
- 2x2 autosnelweg
Apart!

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Sowieso staat het vrachtverkeer daar over zo'n lange rij stil dat het terugslaat naar de A8. Momenteel begint de file al tussen Weyarn en Irschenberg.
Denk dat dit ook wel veel mensen uit de regio München zelf zijn, die zullen niet voor de Fernpass kiezen.
Denk dat dit ook wel veel mensen uit de regio München zelf zijn, die zullen niet voor de Fernpass kiezen.
-
- verkeersader
Het hangt er ook een beetje van af waar je moet zijn in Oostenrijk. Komende zomer ga ik naar Niederau. Via de Fernpaß is dan niet de meest logische route. Uiteraard overweeg ik die route wel als het op de A8 en A93 zo'n drama is als bijvoorbeeld vandaag.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- expressweg
Het is natuurlijk ook een bekend fenomeen dat Google Maps slecht om kan gaan met vakantiefiles. Google Maps denkt dat als je nu bij Würzburg rijdt de file wel grotendeels opgelost zal zijn tegen de tijd dat jij daar arriveert. En dus stuurt het je zonder problemen richting München.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, dat had ik ook al wel verwacht. Maar dat het overige verkeer dan ook pontificaal vast staat niet zo, al spreekt het voor zich dat als vrachtwagens de rechterrijstrook over zo'n afstand blokkeren, het overige verkeer daar natuurlijk ook hinder van ondervindt. Sowieso vind ik het nogal absurd hoe radicaal Tirol hier verkeer uit Duitsland probeert te weren.
Vanuit München zou ik richting Brenner actueel de A95 langs Garmisch en Scharnitz sterk overwegen. Daar staat momenteel ook nog geen file.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- autoweg
Ik ga dit weekend wel weg. Donderdagmiddag rijden en maandagnacht weer terug. Hopelijk vermijd ik daar de meeste drukte mee.
-
- Moderator
Ik denk dat dat mee zal vallen. De grote drukte is vandaag en op de terugreis zondag. Morgen zal het ook wel wat drukker zijn met dagjesmensen.
Het gros van de reizigers zal voor een 4-daags weekend ook niet 1.000 kilometer ver gaan rijden. Vanuit de regio München ligt Italië toch wel om de hoek.
Het gros van de reizigers zal voor een 4-daags weekend ook niet 1.000 kilometer ver gaan rijden. Vanuit de regio München ligt Italië toch wel om de hoek.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik vind de drukte in Frankrijk op het moment ook nog wel meevallen, al zul je nog wel een avondspits zien waarin veel mensen direct uit werk naar een vakantieadres gaan rijden. Maar Fransen zijn in het algemeen geen Duitsers, die een vrije middag hebben/pakken en zo voor een superdrukke vrijdagmiddag zorgen. Vrijdagdrukte valt daar later op de dag.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 mei 2022, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
In Frankrijk is de zondag op de retour zowat de zwartste dag van het jaar.
-
- 4x3 autosnelweg

Dit is trouwens wel een aardig overzicht van Bison Futé, wanneer vandaag en morgen waar de drukte wordt verwacht. Wat je daar denk ik wel aardig ziet, is dat mensen niet super ver gaan rijden. De piek bij Bordeaux valt bijvoorbeeld voordat Parijzenaars er kunnen zijn - vergelijk de piek verder noordelijk op de A10. Zelfde rond Aix en van Lyon de Alpen in.

-
- 2x2 autosnelweg
Met Hemelvaart gaan veel Parijzenaars naar Bourgogne, Loirevallei en Normandië. Mensen uit Lyon gaan vaak naar de lijn Nîmes-Aix en Pce. Bordeauxmensen gaan dan naar de badplaatsen van de Landes en Baskenland. De hele Noord-Oosthoek vind je dan voornamelijk in de Vogezen en de Alsace terug.
Rond Monaco wordt het ook razend druk door de F1 wedstrijd, maar ook de badplaatsen van de Languedoc-Roussillon zullen een druk weekend beleven.
Rond Monaco wordt het ook razend druk door de F1 wedstrijd, maar ook de badplaatsen van de Languedoc-Roussillon zullen een druk weekend beleven.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens Bison Futé, staat er 91km file op de A7 in de Drôme alleen al, dat is een deel van het stuk Vienne-Orange.
-
- 2x5 autosnelweg
Wauw, Nederland en Duitsland spannen wel de kroon nu 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Rotterdam-Zuid stond vanmiddag inderdaad muurvast. Zeker rondom de Kuip. Er schijnt iets met Feyenoord te zijn vandaag 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Enige drukte vandaag, maar in Duitsland niet zo erg als gisteren. Rond de Alpen wel behoorlijk druk.

De Mont Blanctunnel. Deze wachtrij betekent 1h45m vertraging.

Grenscontrole of werkzaamheden? In elk geval een flinke file. Gezien de kop van de file denk ik werkzaamheden, Spanje zal eerder controleren bij het voormalige tolstation van La Jonquera dan direct op de grens lijkt mij.

Geen dosering aan de Oostenrijkse grens (vrachtverkeer mag toch niet rijden). Ook wel opvallend dat die chaos die men rond Innsbruck verwachtte vanwege een baustelle op de A13 uit blijft. Er is geen enkele file.

De Mont Blanctunnel. Deze wachtrij betekent 1h45m vertraging.

Grenscontrole of werkzaamheden? In elk geval een flinke file. Gezien de kop van de file denk ik werkzaamheden, Spanje zal eerder controleren bij het voormalige tolstation van La Jonquera dan direct op de grens lijkt mij.

Geen dosering aan de Oostenrijkse grens (vrachtverkeer mag toch niet rijden). Ook wel opvallend dat die chaos die men rond Innsbruck verwachtte vanwege een baustelle op de A13 uit blijft. Er is geen enkele file.

-
- stadsweg
Wat mij nog het meeste opvalt is dat juist het al verbrede stuk van de A8 tot Rosenheim vast staat. Ondanks dat daar de A93 nog aftakt richting Kufstein/Innsbruck zou je eerder verwachten dat de A8 tot aan Salzburg volledig filerijden is.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat verbaast mij dan weer niet, want je ziet op dagen met veel skiverkeer hetzelfde. Er lijkt toch altijd meer verkeer het Inntal in te gaan dan naar Salzburg; Rosenheim-Salzburg loopt ook in de winter nooit enorm vast. Het hoogteprofiel van de weg maakt daar ook wel een verschil. München-Rosenheim is bochtig en geaccidenteerd, terwijl Rosenheim-Salzburg vlakker en rechter is. Dus op die laatste veel minder plotselinge snelheidsverschillen, die funest zijn bij drukte. Resteert voor mij wel de eeuwige vraag wat de A93 tot zo’n filedrama maakt, omdat die vlak is. En dubbel omdat het ook zonder Blockabfertigung-gedoe doorgaans meteen op de grens gedaan is met files. De matige Duitse landscaping? Duitsers die harder en linkser willen rijden dan mogelijk is, waar je in Oostenrijk meteen 100 voor je kiezen krijgt?Sondermaut schreef: ↑do 26 mei 2022, 13:40 Wat mij nog het meeste opvalt is dat juist het al verbrede stuk van de A8 tot Rosenheim vast staat. Ondanks dat daar de A93 nog aftakt richting Kufstein/Innsbruck zou je eerder verwachten dat de A8 tot aan Salzburg volledig filerijden is.
Vanochtend was drie uur gemeld met ongeveer dezelfde lengte. En dat verbaast met bij deze lengte niet. Want een klein stukje na de afslag naar de tunnel (het punt dat je rechtdoor gaat naar Chamonix) staat een bord dat je twee uur wachttijd hebt vanaf daar. Het doseren op het tolstation van de Mont Blanc kost feitelijk zoveel tijd dat gerekend wordt met 2 kilometer file = 1 uur.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg

-
- stadsweg
Dat gaat alleen op voor het stuk tussen Holzkirchen en Dreieck Inntal. De rest van het traject is kaarsrecht, vooral direct ten zuiden van München.Pino schreef: ↑do 26 mei 2022, 16:34Dat verbaast mij dan weer niet, want je ziet op dagen met veel skiverkeer hetzelfde. Er lijkt toch altijd meer verkeer het Inntal in te gaan dan naar Salzburg; Rosenheim-Salzburg loopt ook in de winter nooit enorm vast. Het hoogteprofiel van de weg maakt daar ook wel een verschil. München-Rosenheim is bochtig en geaccidenteerd, terwijl Rosenheim-Salzburg vlakker en rechter is. Dus op die laatste veel minder plotselinge snelheidsverschillen, die funest zijn bij drukte. Resteert voor mij wel de eeuwige vraag wat de A93 tot zo’n filedrama maakt, omdat die vlak is. En dubbel omdat het ook zonder Blockabfertigung-gedoe doorgaans meteen op de grens gedaan is met files. De matige Duitse landscaping? Duitsers die harder en linkser willen rijden dan mogelijk is, waar je in Oostenrijk meteen 100 voor je kiezen krijgt?Sondermaut schreef: ↑do 26 mei 2022, 13:40 Wat mij nog het meeste opvalt is dat juist het al verbrede stuk van de A8 tot Rosenheim vast staat. Ondanks dat daar de A93 nog aftakt richting Kufstein/Innsbruck zou je eerder verwachten dat de A8 tot aan Salzburg volledig filerijden is.