Zeker. Maar dat stuk Holzkirchen-Inntal is zo’n twee derde van het traject. En het eerste deel begint met een opeenvolging invoegers en geleidelijke versmalling nadat A99-verkeer de weg op komt (vaak ook in file door Kreuz München Süd), dan even rust en dan als je pech hebt een terugslag-file van het geaccidenteerde stuk.Sondermaut schreef: ↑do 26 mei 2022, 19:10 Dat gaat alleen op voor het stuk tussen Holzkirchen en Dreieck Inntal. De rest van het traject is kaarsrecht, vooral direct ten zuiden van München.
Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
-
- 2x2 autosnelweg
Handrem doet niks voor een koppeling als je die weer moet loslaten om 5m te bewegen. Zelfs de hillhold helpt je koppeling niet zozeer. Bij automaten gaat het net iets vlotter maar ook zij houden niet van dit start/stop gedoe.Pino schreef: ↑do 26 mei 2022, 17:47Leve de handrem! Overigens in combinatie met het feit dat ik het daar heb meegemaakt dat je een tijdje stil staat en dan ineens iets van 100 meter door kunt rijden. Een soort Blockabfertigung dus, behalve dat die wordt veroorzaakt door vrachtwagenchauffeurs die geen zin hebben om hele kleine stukjes op te trekken. En zolang je op het stuk zit waar er maar één rijstrook naar boven gaat, werkt dat ergens wel - want er is natuurlijk niemand die je inhaalt.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Da's waar ik het over had ja. Op een zware helling vanuit stil naar 5km/h en dan weer stop, en dat zo'n 100X.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben donderdagochtend vertrokken en na een ommetje nu in Antwerpen. Ik vind het met de drukte wel meevallen eigenlijk. Ik heb nergens vast gestaan, niet op autosnelwegen noch op het onderliggend wegennet.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
De terugreisdrukte van het lange hemelvaartweekend is al aardig op gang gekomen.

-
- Moderator
Nog een paar detailsituaties.
1. De Mont Blanctunnel, van Italië richting Frankrijk. 2 uur wachttijd.

2. De Grand Saint-Bernardtunnel, van Italië richting Zwitserland. Een wachtrij van 10 kilometer, wachttijd onduidelijk, 1 uur volgens Google Maps.

3. Grensovergang Kroatië-Slovenië vanuit Istrië.

1. De Mont Blanctunnel, van Italië richting Frankrijk. 2 uur wachttijd.

2. De Grand Saint-Bernardtunnel, van Italië richting Zwitserland. Een wachtrij van 10 kilometer, wachttijd onduidelijk, 1 uur volgens Google Maps.

3. Grensovergang Kroatië-Slovenië vanuit Istrië.

-
- 4x3 autosnelweg
Het zal wel meer zijn, maar de Sint Bernard heeft niet dat naaierige van de Mont Blanc waar de rijbaan bij het tolhuisje breed wordt, er dus vijf man tegelijkertijd staan af te rekenen, die vervolgens langzaam de tunnel in druppelen - want er moet afstand zitten tussen alle auto's. Dit zal een kwestie zijn van betalen en doorrijden, want denk ik een heel andere dynamiek geeft in de file. De file voor de Mont Blanc aan Italiaanse kant is niet zo heel lang, maar dat is dus hoe je dan toch aan twee uur komt: een breed tolplein en dan toch dezelfde flessenhals in moeten. Volgens webcam staat de file inmiddels trouwens tot vóór de splitsing pas-tunnel (waarbij de pas overigens nog steeds gesloten is).
Frankrijk om 13.00 uur - dit zijn de reistijden van een zwarte zaterdag rond 1 augustus, alleen dan de andere kant uit. Vind het desalniettemin opvallend dat op de A7 al de hele dag gedoe is tussen Orange en Valence, en die file niet "omhoog kruipt" richting Lyon en Parijs ofzo. Sterker nog, tussen Valance en het tolstation aan het einde van de A6 bij Fleury kom je nog maar verrekt weinig tegen. Volgens mij rijd je vandaag sneller van Orange naar Parijs, dan van Bordeaux naar Parijs - terwijl dat laatste toch echt honderd kilometer korter is.
EDIT: om 15.00 uur is de situatie min of meer omgedraaid. Nu substantieel langere vertraging op de A7 (nog steeds ten zuiden van Valence), terwijl op de A10 de vertraging terug loopt.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 29 mei 2022, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Inmiddels staat er al vanaf Gignod file voor de St. Bernardtunnel. Dat is volgens mij wel erg uitzonderlijk en kan ik me zo van andere jaren niet herinneren. Dat is ruim 22 km file tot de tolpoorten en eventuele douane controle.
De Italiaanse A5 voor de Mont Blanctunnel is inmiddels vanaf de afrit Courmayeur afgesloten, dat betekend dat al het verkeer nu over het OWN en dwars door Courmayeur moet rijden. Hier staat dan ook over het hele stuk OWN file. Dat de A5 hier afgesloten wordt is een standaard procedure als de congestie op de A5 tot in de tunnels terugslaat.
De Simplonpass is op dit moment min of meer de enige belangrijke Alpenovergang zonder bijzondere vertragingen, echter wordt ook hier wat langzaam rijdend verkeer aangegeven rond het dorp Simplon. Aangezien de bergpassen Grimsel en Furka weer open zijn, kan men deze route zonder al te veel verkeershinder volgen.
De Zwitserse A2 heeft ook problemen bij Diegten in beide rijrichtingen. Hier is een ongeluk gebeurd en de A2 volledig afgesloten. Komende vanaf Bern sta je richting noorden ongeveer 50 km in de file.
De Italiaanse A5 voor de Mont Blanctunnel is inmiddels vanaf de afrit Courmayeur afgesloten, dat betekend dat al het verkeer nu over het OWN en dwars door Courmayeur moet rijden. Hier staat dan ook over het hele stuk OWN file. Dat de A5 hier afgesloten wordt is een standaard procedure als de congestie op de A5 tot in de tunnels terugslaat.
De Simplonpass is op dit moment min of meer de enige belangrijke Alpenovergang zonder bijzondere vertragingen, echter wordt ook hier wat langzaam rijdend verkeer aangegeven rond het dorp Simplon. Aangezien de bergpassen Grimsel en Furka weer open zijn, kan men deze route zonder al te veel verkeershinder volgen.
De Zwitserse A2 heeft ook problemen bij Diegten in beide rijrichtingen. Hier is een ongeluk gebeurd en de A2 volledig afgesloten. Komende vanaf Bern sta je richting noorden ongeveer 50 km in de file.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Ik weet nooit precies wat de oorzaak is van die (inderdaad standaard) procedure. Heb ook nog wel eens het idee dat het is om te voorkomen dat verkeer gaat sluipen door Courmayeur, waarbij het afsluiten van de oprit uit Courmayeur richting tunnel kennelijk geen optie is.SnarfFlevoland schreef: ↑zo 29 mei 2022, 16:45 De Italiaanse A5 voor de Mont Blanctunnel is inmiddels vanaf de afrit Courmayeur afgesloten, dat betekent dat al het verkeer nu over het OWN en dwars door Courmayeur moet rijden. Hier staat dan ook over het hele stuk OWN file. Dat de A5 hier afgesloten wordt is een standaard procedure als de congestie op de A5 tot in de tunnels terugslaat.
EDIT 20.00 uur: inmiddels moet verkeer er al af bij Morgex. Dat duidt erop dat men geen files in de tunnel wil inderdaad. Afsluiting van het tunnelstuk Morgex-Courmayeur heb ik nog niet eerder gezien…
-
- Moderator
Toch wel aardig uitzonderlijk dit. Er staat nu een wachtrij van 25 kilometer voor de Grand St. Bernard, het begint al vlak na Aosta.

-
- 4x3 autosnelweg
Als ik de kaart zo zie, denk ik dat het vanaf Aosta eerder langzaam rijden en stilstaan is door die dorpen en haarspeldbochten - dat is altijd sowieso al een stuk waar je overstekers, lokaal verkeer etc hebt dat je uit ieder ritme haalt. En dat je zo bij Saint Oyen echt in een wachtrij komt.
Mont Blanc rijden lijkt sneller vandaag, zelfs als je nog richting Duitsland of Deutschschweiz wilt. Maar pakken navigatiesystemen dat ook op? Overnachten in Aosta en morgenvroeg verder lijkt me trouwens nog beter.
Mont Blanc rijden lijkt sneller vandaag, zelfs als je nog richting Duitsland of Deutschschweiz wilt. Maar pakken navigatiesystemen dat ook op? Overnachten in Aosta en morgenvroeg verder lijkt me trouwens nog beter.
-
- Moderator
Foto van Gignod, vlak na Aosta:

De beheerder van de tunnel verwacht grote drukte tot middernacht, actueel om 22:15 uur staat er nog steeds file vanaf Gignod (22 kilometer). Google Maps rekent 1h35m voor dat stuk, in werkelijkheid is het denk ik wel 2-3 uur. Bijna het hele stuk is donkerrood.
Ik kan mij zoiets van andere jaren eigenlijk niet herinneren. Zelfs tijdens de drukste zomeruittochten staan hier normaal gezien geen files. Kennelijk is heel West-Zwitserland in Aosta geweest of zo.

De beheerder van de tunnel verwacht grote drukte tot middernacht, actueel om 22:15 uur staat er nog steeds file vanaf Gignod (22 kilometer). Google Maps rekent 1h35m voor dat stuk, in werkelijkheid is het denk ik wel 2-3 uur. Bijna het hele stuk is donkerrood.
Ik kan mij zoiets van andere jaren eigenlijk niet herinneren. Zelfs tijdens de drukste zomeruittochten staan hier normaal gezien geen files. Kennelijk is heel West-Zwitserland in Aosta geweest of zo.
-
- autoweg
Ik was zo stom om vandaag een dagje naar Wallis te rijden
Ook de A9 langs Montreux was richting het noorden weer bal met de hele dag door vertragingen van 45+ minuten. Ben maar binnendoor richting Genève gereden om daar de A1 naar Lausanne te nemen, hoewel die A1 ook erg druk was. Niet sneller, wel veel leuker.

Ook de A9 langs Montreux was richting het noorden weer bal met de hele dag door vertragingen van 45+ minuten. Ben maar binnendoor richting Genève gereden om daar de A1 naar Lausanne te nemen, hoewel die A1 ook erg druk was. Niet sneller, wel veel leuker.
-
- 4x3 autosnelweg
Zouden navigatiesystemen bij Aosta een suggestie hebben gegeven dat je op weg naar Parijs en Lyon sneller af was over Sint Bernard-Genève dan over de Mont Blanc?
-
- Moderator
Best veel nachtafsluitingen in Frankrijk. Rond Parijs is dat kennelijk elke nacht het geval, op dit moment zijn toch best wat belangrijke routes dicht.

-
- 4x3 autosnelweg
Zeker in de zomer doen ze dat best veel ja. Het is doorgaans wel zo gecoördineerd dat er goed bruikbare routes om de stad open blijven. Afsluitingen gaan meestal om 21.00 uur in, dus die kunnen ook avond-rijders raken.
Moet je eigenlijk altijd even checken wanneer je ‘s avonds om Parijs heen wilt. http://www.sytadin.fr/sys/fermetures_nocturnes.jsp.html Ze worden op Sanef 107.7 ook aangekondigd als je over de A1 rijdt, maar het is nog niet zo makkelijk om dan nog even uit te zoeken wat het voor jou betekent.
In de echte zomervakantie gaan dan soms nog wel eens stukken weg overdag dicht. Levert dan de Nederlandse klacht op dat juist in augustus bij Parijs de wegen dicht zijn - tja, jammer voor passerende toeristen, maar ze kiezen wel de weken dat de totale verkeersdrukte het laagste is. Ergens doen ze hetzelfde als Duitsers in de zomer: juist dan werkzaamheden inplannen (alleen niet op de grote vakantieroutes). Alleen de Fransen zetten er dan een logistiek omheen die grote overlast beperkt houdt. En de Duitsers, die geven gewoon de schuld aan buitenlandse vrachtwagens dat zij en wij daar in enorme Baustellefiles staan die een heel zomer-halfjaar blijven.
-
- Moderator
Er staat alweer een rij van 40 kilometer vrachtwagens op de A8 en A93 voor de grens met Oostenrijk. Ik denk dat Google Maps alleen het vertraagde autoverkeer oppikt.
Men verwacht vandaag grote drukte, in Zuid-Duitsland hebben de scholen 2 weken pinkstervakantie.

Men verwacht vandaag grote drukte, in Zuid-Duitsland hebben de scholen 2 weken pinkstervakantie.

-
- 4x3 autosnelweg
Bayerische Rundfunk spreekt op dit moment over LKW-Stau op de rechterstrook tot op de A8, ander verkeer op de linkerstrook en daar 10 kilometer file voor de grens. Kijk ik naar het Google-beeld, dan heeft het systeem denk ik wat moeite de data goed te filteren. Niet zo raar, want weet het systeem veel of het data krijgt van een telefoon in een vrachtwagen die stilstaat op de rechterstrook of in een personenauto op de linker …
Los daarvan kan ik me ook goed voorstellen dat op de A8 voor Inntal wel wat file ontstaat op de niet-vrachtwagenstrook als er uiterst rechts LKW-Stau is. Daar krijg je massale remacties in die bocht op een dag dat het sowieso al heel druk is.
-
- Moderator
Het is flink druk in Europa, met name in Benelux, Duitsland & Alpen. Velen hebben een lang Pinksterweekend, in Zuid-Duitsland heeft men twee weken Pinkstervakantie.

Het is onmogelijk om Hamburg te passeren zonder flinke files. A1, A7, alternatieve brugverbindingen naar het oosten en de veerdienst Glückstadt-Wischhafen, het staat allemaal vast.

Het is onmogelijk om Hamburg te passeren zonder flinke files. A1, A7, alternatieve brugverbindingen naar het oosten en de veerdienst Glückstadt-Wischhafen, het staat allemaal vast.

-
- Moderator
-
- Moderator
Men zegt dat het intensieve vakantieverkeer op de Oostenrijkse A10 de hele nacht door is gegaan:
Im Großraum Salzburg war laut Aloisia Gurtner, Sprecherin des ÖAMTC Salzburg, bereits seit den Nachtstunden extrem viel los: "Die Leute sind seit Freitagabend ohne Pause durchgefahren, es hat keine Phase gegeben, in dem der Verkehr spürbar nachgelassen hätte."
https://www.sn.at/panorama/oesterreich/ ... -122311378
Pinksteren is inmiddels één van de drukste reisweekenden volgens de ÖAMTC:
Pfingsten habe sich laut ÖAMTC-Sprecherin Gurtner zu einem der stärksten Reisewochenenden entwickelt. Während früher die Sommer-Wochenenden am staureichsten waren.
In Zuid-Duitsland heeft men twee weken pinkstervakantie omdat hun zomervakantie pas eind juli begint. Dat betekent dat die mensen er vaak op uit trekken naar Italië en Kroatië, dus een wat verdere reis dan mensen uit andere regio's doen die alleen een lang weekend hebben.
Im Großraum Salzburg war laut Aloisia Gurtner, Sprecherin des ÖAMTC Salzburg, bereits seit den Nachtstunden extrem viel los: "Die Leute sind seit Freitagabend ohne Pause durchgefahren, es hat keine Phase gegeben, in dem der Verkehr spürbar nachgelassen hätte."
https://www.sn.at/panorama/oesterreich/ ... -122311378
Pinksteren is inmiddels één van de drukste reisweekenden volgens de ÖAMTC:
Pfingsten habe sich laut ÖAMTC-Sprecherin Gurtner zu einem der stärksten Reisewochenenden entwickelt. Während früher die Sommer-Wochenenden am staureichsten waren.
In Zuid-Duitsland heeft men twee weken pinkstervakantie omdat hun zomervakantie pas eind juli begint. Dat betekent dat die mensen er vaak op uit trekken naar Italië en Kroatië, dus een wat verdere reis dan mensen uit andere regio's doen die alleen een lang weekend hebben.
-
- 4x3 autosnelweg

Ook zonder twee weken schoolvakantie gaan Zuid-Duitsers trouwens vrij makkelijk even de Alpen over voor een lang weekend. München-Gardameer kan in een uur of vier, Stuttgart of Mannheim naar de meren rond Milaan in iets meer dan vijf. Alleen de snelwegen hebben niet de capaciteit voor heel veel mensen die dat tegelijkertijd doen, zoals rond deze feestdagen.
-
- Moderator
Flinke stop-and-go op de Italiaanse A14 van Rimini richting Bologna. Vanwege slecht weer gaat men massaal vroeg naar huis.

Nog steeds druk op de Italiaanse A22 richting zuiden, diverse files van de Brenner richting Verona. Er wordt vanmiddag ook noodweer verwacht in dit gebied.

Nog steeds druk op de Italiaanse A22 richting zuiden, diverse files van de Brenner richting Verona. Er wordt vanmiddag ook noodweer verwacht in dit gebied.

-
- dorpsstraat
Het is nu geen stop-and-go meer, maar gewoon 100+ km chock-a-block.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Er werd vandaag heel druk verkeer verwacht in verband met het lange pinksterweekend, maar als ik op Google Maps kijk valt het eigenlijk best wel mee, in heel Europa. Er staat wel wat file, maar lang niet zo veel als vrijdag.
Het is ook in een best groot deel van Europa niet echt geweldig weer, waardoor er waarschijnlijk een stuk minder dagjesmensen op pad zijn.

Het is ook in een best groot deel van Europa niet echt geweldig weer, waardoor er waarschijnlijk een stuk minder dagjesmensen op pad zijn.

-
- verkeersader
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -te-mijden
De ANWB verwacht deze zomer extra drukte op de wegen vanwege de aanhoudende problemen op de luchthavens.`
In Frankrijk verwacht men 5 zwarte zaterdagen, ook 9 juli (16 juli dan weer niet...)
Het advies: kies een andere dag. Alsof iemand vrijwillig op zaterdag vertrekt.......
Ook opvallende trend, men wisselt vaker elke week van accommodatie - ook op zaterdag. Dat is voor ons niets nieuws overigens.... OF dat nou echt bijdraagt, we gaan er niet vaker om door de Gotthard of de Brenner....
De ANWB verwacht deze zomer extra drukte op de wegen vanwege de aanhoudende problemen op de luchthavens.`
In Frankrijk verwacht men 5 zwarte zaterdagen, ook 9 juli (16 juli dan weer niet...)
Het advies: kies een andere dag. Alsof iemand vrijwillig op zaterdag vertrekt.......
Ook opvallende trend, men wisselt vaker elke week van accommodatie - ook op zaterdag. Dat is voor ons niets nieuws overigens.... OF dat nou echt bijdraagt, we gaan er niet vaker om door de Gotthard of de Brenner....
-
- dorpsstraat

Wij gaan al jaren in de zomer twee en een halve week naar Frankrijk. We vertrekken op maandag en komen op donderdag of vrijdag terug. Zowel in huuraccommodaties als met de eigen caravan. We hebben tot nu toe altijd wat kunnen vinden, dit jaar zelfs pas deze week geboekt.
Ik ben van mening dat het zeker wel een keuze is of je van zaterdag tot zaterdag boekt of niet.