Afbeelding

Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » vr 15 jul 2016, 16:02

Ik denk dat 107.7FM ook wel met dat advies komt :)<>:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 16:04

Er is ook iets gebeurd op de A20 van Limoges richting Toulouse, richting zuiden staat er even voor Brive een file van 15 kilometer, TomTom meldt hier 3,5 uur vertraging. Misschien is er een ongeval gebeurd, maar het onderliggend wegennet lijkt niet vast te lopen.

Echter afgezien van die files op de A9 en A20 en de regio Parijs lijkt er weinig aan de hand te zijn in Frankrijk (zeker vergeleken met Duitsland waar het door het hele land vast loopt bij wegwerkzaamheden). Verder loopt het alleen op de A7 bij Valence vast richting zuiden.

Ik vraag me eigenlijk af waarom Valence zo'n knelpunt is. De snelweg loopt weliswaar dwars door de stad, maar het is geen traditionele stadssnelweg, er zijn maar twee aansluitingen, ten noorden en zuiden van Valence en bovendien wijzigt het aantal rijstroken niet (continu 3 rijstroken van Lyon tot Marseille). Of zou het door die flitspalen komen?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 15 jul 2016, 16:05

Chris schreef:Er is ook iets gebeurd op de A20 van Limoges richting Toulouse, richting zuiden staat er even voor Brive een file van 15 kilometer, TomTom meldt hier 3,5 uur vertraging. Misschien is er een ongeval gebeurd, maar het onderliggend wegennet lijkt niet vast te lopen.
Autobrand > https://twitter.com/ANWBeuropa/status/7 ... 2113193984

Net ten zuiden van Valence is op de A7 een ongeluk gebeurd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 16:10

Op de A9 bij Perpignan schijnen bij het tolstation van Le Boulou maar 2 van de 18 poorten open te zijn vanwege controles. TomTom geeft ook aan dat de kop van de file niet op de grens met Spanje is, maar een stukje eerder in Frankrijk, net na dat tolstation.

Tja, op een drukke reisdag heb je al die poorten al nodig zonder controles, laat staan als ze er 16 afsluiten en op de 2 overgebleven poorten ook nog controles gaan uitvoeren... Hadden ze niet wat meer politie / douane kunnen vrijmaken hiervoor? Dit zorgt wel voor onacceptabele overlast.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 16:16

^^ Een paar maanden geleden was er ook een controle van gendarme en leger op de A1 bij het tolstation bij Chamant, vlak voor Parijs. Daar was gewoon een normaal aantal tolpoorten open en werd het verkeer ná het tolstation door een wegversmalling geleid. Dat lijkt me een stuk beter dan maar twee tolpoorten open hebben.

Ook bij Biriatou aan de A63 staat er geregeld gendarme/politie te controleren, maar ook dan staan ze bij alle tolpoorten.

Ik ga volgende week zondag naar Parijs, ik zie het dan wel. Ik denk dat ik maar via Brussel en dan de E429 en E42 ga rijden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 15 jul 2016, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 15 jul 2016, 16:17

@Chris Op GMaps staat de kop van de file al een tijdlang consistent nabij Les Cluses, 4.5 km ten zuiden van de tolpoortjes. Opvallend.
Coen Tunnel schreef:^^ Ik vermoed dat omrijden via de A66 en N20 wel loont, zeker voor verkeer dat vanaf de A20 komt...
Lokaal rijdt het verkeer in ieder geval om via de kust (D914 - N-260). Die route is vrijwel geheel filevrij, behalve nabij Port-Vendres waar een smal tunneltje onder het spoor door i.c.m. een nabije rotonde voor +15 minuten zorgt.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 15 jul 2016, 16:45

Diverse kranten melden nu ook de file op de A9 voor de Frans-Spaanse grens. De oorspronkelijk titel van dit stukje op Metronieuws.nl was overigens "Nederlanders gekaapt in file bij Spaanse grens", ik kende die uitdrukking niet in deze context.
Metronieuws.nl schreef:Nederlanders uren vast in file bij Spaanse grens

Vakantiegangers die Spanje als bestemming hebben kunnen de A9 richting de Spaanse grens beter mijden. Tientallen Nederlanders staan namelijk al uren vast voor de grens, bij de Spaanse plaats Boulou. :facepalm:

Oorzaak van de file is de grenscontrole van de Franse politie. Omdat de A9 één van de routes richting Marokko en Tunesië is, voert de politie extra controles uit. De ANWB meldt dat slechts twee van de achttien tolpoortjes bij de grensplaats geopend zijn en dat sommige automobilisten al vijf tot zes uur stil staan. Volgens de toeristenbond vallen auto's uit, is het snikheet en is er geen water.

De familie Roos uit Zoetermeer vertelt aan het AD: "We zijn al een uur bezig en nog geen honderd meter opgeschoten. Mensen staan naast hun auto." De Franse verkeersdienst adviseert mensen om de A9 te mijden. Mensen die eenmaal vast staan kunnen echter geen kant meer op.
Sterkte daar...

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 15 jul 2016, 17:07

^^ Mijn god wat een verschrikking. Maar wat is eigenlijk dan de beste route als je richting de Costa Brava gaat. Je moet dus binnendoor via de d900 en vervolgens via de d115 spanje in? Lijkt me niet heel erg handig maar als ik op google maps kijk is dat wel een mogelijkheid.
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 17:08

Er staan wel verschrikkelijk veel files in Duitsland op dit moment, in alle delen van het land loopt het vast, Verkehrsinfo.de heeft momenteel 561 meldingen. Er staan niet heel veel files van meer dan 10 kilometer lengte, maar wel een enorm aantal files achter elkaar. Het aantal Autobahntrajecten waar er minimaal 100 kilometer achter elkaar geen file staat is nogal beperkt. Ook op normaal niet zulke drukke Autobahnen loopt het vast voor wegwerkzaamheden.

De regio Stuttgart (gemiddelde meest filegevoelige agglomeratie van Duitsland):
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 17:34

brytje008 schreef:^^ Mijn god wat een verschrikking. Maar wat is eigenlijk dan de beste route als je richting de Costa Brava gaat. Je moet dus binnendoor via de d900 en vervolgens via de d115 spanje in? Lijkt me niet heel erg handig maar als ik op google maps kijk is dat wel een mogelijkheid.
Als deze problemen op de A9 de komende dagen nog aanhouden (de controle lijkt vooral te zijn om te kijken wat er aan Noord-Afrikanen het land uitreist i.v.m. de aanslag in Nice) zou ik A20-A62-A61-A66-N20 rijden, en dan de Spaanse C-16 door de Cadítunnel. Rustige route die dankzij de twee toltunnels (Puymorens en Cadí) toch niet erg populair is.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 15 jul 2016, 17:39

^^ Dat is inderdaad een betere route. Voor de mensen die veel tijd hebben, kunnen ze eventueel ook nog via Andorra. Maar dat is denk wel heel erg om.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 17:44

^^ Vlak voor de Puymorenstunnel slaat de weg naar Andorra af, zo lang is het niet tot de grens. Maar in principe is die route alleen interessant voor doorgaand verkeer richting de Spaanse C-14. Als je nou bv. naar de regio Lleida moet is een route door Andorra nog logisch.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2016, 17:49

Ik vraag me af of daar nou ook mensen bij die hitte aan de Franse grenzen staan die graag de grenzen dicht willen hebben. En wat die daar nou van denken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » vr 15 jul 2016, 18:27

Coen Tunnel schreef:
brytje008 schreef:^^ Mijn god wat een verschrikking. Maar wat is eigenlijk dan de beste route als je richting de Costa Brava gaat. Je moet dus binnendoor via de d900 en vervolgens via de d115 spanje in? Lijkt me niet heel erg handig maar als ik op google maps kijk is dat wel een mogelijkheid.
Als deze problemen op de A9 de komende dagen nog aanhouden (de controle lijkt vooral te zijn om te kijken wat er aan Noord-Afrikanen het land uitreist i.v.m. de aanslag in Nice) zou ik A20-A62-A61-A66-N20 rijden, en dan de Spaanse C-16 door de Cadítunnel. Rustige route die dankzij de twee toltunnels (Puymorens en Cadí) toch niet erg populair is.
Mijn idee ook. Ik ga morgenmiddag rijden naar Spanje. Heb al het plan opgevat na Toulouse de A62 op te rijden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2016, 19:09

Nu nog staat er in Kroatië ruim 10 kilometer file voor de Krčki Most (D102) richting Krk. Ook voor enkele afritten van de A1 (met name bij Zadar en Ploče) worden nu kilometerslange files gemeld. Wat ook niet meehelpt is dat het langs de kust nu zeer hard waait en diverse wegen (waaronder delen van de A1) zijn afgesloten. Ook varen niet alle veerboten, wat natuurlijk funest is in drukke tijden als deze.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 19:19

Ik denk dat de echte drukte ten zuiden van de Alpen morgen pas zal komen. Kroatië is voor veel mensen in Nederland, Scandinavië of west-Duitsland toch wel ver rijden op één dag, zeker met zoveel vertragingen op de vrijdag. Morgen heb je dan de golf mensen die het in twee dagen doet en de Duitsers die het in één dag rijden.

Klassieke knelpunten in dit gebied zijn dan de Karawankentunnel, de route van Koper tot de Kroatische grens en de route van Maribor tot de Kroatische grens. En waarschijnlijk het tolstation van Lučko.

Het schijnt dat Slovenië probeert om toeristen vanaf Graz naar Zagreb via Hongarije te laten rijden. Naar verluidt zijn er borden geplaatst om de weg van Ptuj naar de Kroatische grens te ontlasten. Hier wordt gewerkt aan de verlenging van de Sloveense A4.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 19:28

Chris schreef:Het schijnt dat Slovenië probeert om toeristen vanaf Graz naar Zagreb via Hongarije te laten rijden. Naar verluidt zijn er borden geplaatst om de weg van Ptuj naar de Kroatische grens te ontlasten. Hier wordt gewerkt aan de verlenging van de Sloveense A4.
Wie gaat daarvoor een e-vignet aanschaffen? Of is dat niet nodig voor de Hongaarse M70 en M7?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 19:38

Je hebt voor dat traject inderdaad een e-vignet nodig. Je zou ook een stukje binnendoor kunnen rijden door bij Pince de snelweg te verlaten en dan via de oude weg door Letenye te rijden en vanaf daar Kroatië in.

De route via Hongarije is wel 100 kilometer langer dan via de gebruikelijke route. Aan de andere kant, de vertraging voor de grens wil ook wel eens oplopen tot meerdere uren, dan loont het toch wel. Vorig jaar begon de wachtrij schijnbaar al kort na het knooppunt Slivnica, dus eigenlijk direct na Maribor. Dat is meer dan 25 kilometer file.

Een andere optie is om secundair te gaan rijden, via Zavrč of Ormož en Varaždin. Maar als de wachtrij al voor Ptuj begint sta je alsnog in de file. Nog weer een andere optie is om de Sloveense A5 een stuk richting Hongarije te rijden en dan binnendoor via Križevci en dan naar de Kroatische grens bij Ormož. Ja, dat is om en binnendoor, maar als het alternatief bestaat uit 2+ uur stilstaan voor de grens dan lonen dit soort creatieve routes wel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 22:05

^^ Is er enig zicht op wanneer Kroatië bij Schengen komt?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 22:11

Geen idee...

De grensovergang van de E17 van België naar Frankrijk heeft nog steeds een lange file, een half uur vertraging.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jul 2016, 23:21

Het is bijna half twaalf 's avonds en er staan nog lange files in Duitsland;

* A1 Bremen - Hamburg: half uur vertraging om Hamburg in te komen
* A1 Bremen - Osnabrück, half uur vertraging voor het Lotter Kreuz bij Osnabrück
* A2 Dortmund - Hannover, ruim een half uur vertraging bij Hamm
* A3 Oberhausen - Köln, een half uur vertraging bij Ratingen
* A3 Frankfurt - Würzburg, verschillende files met een gecombineerde lengte van meer dan 30 kilometer
* A3 ter hoogte van Nürnberg richting zuiden: 1 uur vertraging
* A3 iets na Nürnberg nog een keer ruim 1 uur vertraging langs Neumarkt
* A7 Kassel - Hannover, 1,5 uur vertraging nabij Hannoversch Münden.
* A8 Karlsruhe - Stuttgart 40 minuten vertraging voor Leonberg.
* A9 Nürnberg - München voor de Baustelle bij Greding ruim 1 uur vertraging
* A11 Berlin - Szczecin: drie kwartier vertraging bij Pfingstberg.

In Frankrijk nog steeds een lange file op de A20 van Limoges richting Toulouse, bij Uzerche een uur vertraging na die autobrand eerder vandaag. Maar dat is ook het enige, de file voor de Spaanse grens is verdwenen. In Zwitserland nog steeds een wachtrij voor de Gotthardtunnel, best kans dat dit de hele nacht blijft staan.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 15 jul 2016, 23:37

^^ de A3 is niet leuk nu. :(

De files op de E17 en E19 voor de Franse grens staan er ook nog.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » za 16 jul 2016, 4:09

Het was ongeveer 3:30 uur, en omdat ik nog niet slaap ga ik maar even files kijken....

In Duitsland meldt alleen de Bayrische Rundfunk op dit moment files, elders in Duitsland lijkt is het Staufrei. Maar in Bayern is het smoordruk op de A3:
zwischen Rohrbrunn und Wertheim/Lengfurt stockender Verkehr (02:57)
zwischen Wertheim/Lengfurt und Helmstadt 7 km stockender Verkehr (02:57)
zwischen Erlangen-Tennenlohe und Kreuz Nürnberg 13 km Stau (02:58)
zwischen Altdorf/Burgthann und Velburg 16 km Stau (03:34), en
A9 zwischen Hilpoltstein und Altmühltal 12 km Stau (04:11)
Ook TomTom kleurt hier oranje, respectievelijk rood (onderste twee files volgens TomTom: ruim 1,5 uur vertraging)

In Zwitserland meldt de SRF om 3:40 uur voor de Gotthardtunnel: 9km file, 1 uur en 40 minuten Wartezeit.
In Oostenrijk, Italië, België, Denemarken en Zweden zie ik geen files. In Nederland meldden ANWB en TomTom rond 3:45 uur een korte file op de A15 Hoogvliet-Vaanplein. Fakefile, of werkzaamheden?

In Frankrijk lijkt het ook rustig. Zowel op BisonFuté, vinci-autoroutes en TomTom zie ik nergens files. Ook niet onder Lyon, aan de Belgische of aan de Spaanse grens.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 16 jul 2016, 8:12

Feder schreef:In Nederland meldden ANWB en TomTom rond 3:45 uur een korte file op de A15 Hoogvliet-Vaanplein. Fakefile, of werkzaamheden?
Klopt, zijn inderdaad werkzaamheden hier dit weekend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2016, 8:36

A3-A9 lijkt dit weekend toch wel heel problematisch te zijn richting München. De A8 vanaf Karlsruhe lijkt beter door te rijden. De A8 ten zuiden van München kent wel file. Ook bij Hamburg een file op de A1; de A7 van Hamburg naar Flensburg lijkt nog filevrij te zijn.

In Parijs staat het nu al weer vast op de A86 aan de zuidoostkant van de stad, en de A6 en A10 staduitwaarts. De route westelijk om Parijs is wederom filevrij.

Ook nu al lange files op de Franse A7 rond Valence, in Zwitserland voor de Gotthardtunnel, in Italië op de A9 bij Como, de ring van Milaan, en de A1/A14 rond Bologna. In Oostenrijk voor de Karawankentunnel en in Kroatië is het op veel wegen erg druk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jul 2016, 8:45

Ik kan me niet herinneren dat het eerder zó erg was 's nachts in Duitsland. Die van de Gotthardtunnel is bekend op de nacht van vrijdag op zaterdag, maar dat er midden in de nacht in Duitsland nog zoveel files staan? Ook met zulke lange vertragingen van 1 - 1,5 uur. Op de A3 net voorbij Nürnberg is het wel extreem met de files, nu 28 kilometer stilstaand verkeer voor de wegwerkzaamheden. Dat moet dan haast wel een versmalling zijn naar 1 rijstrook. Eerder liep het daar lang niet zo grootschalig vast. Iets verderop wordt gewerkt aan de vervanging van de Talbrücke Geigerhaid bij Velberg, maar daar wordt geen file vermeld, alles staat vast bij Neumarkt in der Oberpfalz.

Dit geeft de indruk dat meer mensen dan normaal 's nachts zijn gaan rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jul 2016, 9:15

Chris schreef:Maar als de wachtrij al voor Ptuj begint sta je alsnog in de file.
Dat is momenteel dus het geval. De file begint al 7 kilometer voor het einde van de A4, en daarna nog helemaal tot de Kroatische grens. In totaal meer dan 20 kilometer file voor de Kroatische grens, Google Maps spreekt van meer dan 1,5 uur vertraging.

Verder ook druk in Kroatië, 2 uur reistijd op de 60 kilometer A1 tussen Zagreb en de splitsing bij Bosiljevo. Verder zuidelijk ook een lange wachtrij voor de tunnel Sveti Rok, 2 uur reistijd over 20 kilometer daar.

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » za 16 jul 2016, 9:28

Er staan al weer files in Zuid-Duitsland. Hier een overzicht.

A3 Köln - Frankfurt. Tussen Dreieck Dernbach en Montabaur stop-and-go. +2 min

A3 Frankfurt - Würzburg. Tussen Bessenbach/Waldaschaff en Helmstadt 15 km stop-and-go + ongeval op Haseltalbrücke: middelste rijstrook afgesloten. +33 min

A3 Frankfurt - Nürnberg. Tussen Würzburg-Kist en Würzburg-Heidingsfeld 1 km. +4 min

A3: Würzburg - Nürnberg. Tussen Rottendorf en Wiesentheid 4 km. +11 min

A3 Nürnberg - Passau. Tussen Kreuz Altdorf en Neumarkt-Ost 19 km. +68 min

A5 Heidelberg - Karlsruhe. Tussen Kronau en Karlsruhe-Nord 6 km. +15 min

A7 Würzburg - Ulm. Tussen Marktbreit en Gollhofen 2 km. +5 min

A7 Würzburg - Ulm. Tussen Ellwangen en Aalen/Oberkochen 8 km. +37 min

A7 Ulm - Reutte. Voor de Grenztunnel Füssen 2 km. Blockabfertigung; +9 min

A8 Stuttgart - München. Tussen Aichelberg en Mühlhausen 1 km. +1 min

A8 München - Salzburg. Tussen Kreuz München-Süd en Holzkirchen 6 km. +15 min. Hier lijkt iemand te zitten slapen, want deze file staat er omdat de spitsstrook dicht is.

A9 Nürnberg - München. Tussen Hipoltstein en Greding 7 km. +15 min.

A9 Nürnberg - München. Tussen Manching en Allershausen 14 km. +27 min.

A99 richting Salzburg. Tussen Kreuz München-Ost en Kreuz München-Süd 12 km. +45 min.

In Noord-Duitsland flinke files op de A7 richting Flensburg. Deze is dicht bij Neumünster-Süd omdat er een kudde schapen op de weg loopt.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 16 jul 2016, 9:36

In Duitsland is de A3 nog steeds allesbehalve een feest, Frankfurt>Wurzburg is +90 minuten, Wurzburg>Nürnberg is +20 (valt nog relatief mee) en Nürnberg>Regensburg is +90 minuten... De A9 Nürnberg>München is +60 minuten (2x Baustelle). De A7 Würzburg>Memmingen is +80 minuten. De A5 voor de Baustellen bij Bruchsal en Karlsruhe is samen +30 minuten.

In Frankrijk op de A63 nabij Bordeaux problemen, een ongeluk zorgt daar inmiddels voor 16km met +75 minuten. Verder op de A31 tussen de A5 en Dijon 7km stilstaand verkeer (incident?) met +30. Verder op de A7 de gebruikelijke puinzooi. In totaal rondom Valence zo'n 40km aan stop&go traffic, terwijl je dan net uit 10 km met +60 minuten komt voor Tain l'Hermitage. En om even hierop terug te komen:
Chris schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom Valence zo'n knelpunt is. De snelweg loopt weliswaar dwars door de stad, maar het is geen traditionele stadssnelweg, er zijn maar twee aansluitingen, ten noorden en zuiden van Valence en bovendien wijzigt het aantal rijstroken niet (continu 3 rijstroken van Lyon tot Marseille). Of zou het door die flitspalen komen?
Het lijkt erop dat wanneer er een filegolf van verder zuidelijk Valence bereikt deze niet meer oplost aan de zuidkant (Valence-Sud), hierdoor loopt de A7 door Valence vast en hoe langer de file wordt, hoe meer verkeer bij Valence-Nord de N7 pakt, die weer samenkomt bij Valence-Sud. Een zichzelf versterkend effect...

Op de Kroatische A1 staat er inmiddels 30 (!) km file met minimaal 3 uur wachttijd voor de afrit Sveti Rok. Ten zuiden daarvan lijkt de snelweg in beide richtingen dicht te zijn. Dit zal de oorzaak zijn?
Palance schreef: Wat ook niet meehelpt is dat het langs de kust nu zeer hard waait en diverse wegen (waaronder delen van de A1) zijn afgesloten.
In Zwitserland voor de Gotthardtunnel een dikke 10 km file, met vlak ervoor nog 3.5km file voor Silenen (2 km voor afrit Amsteg). Werkzaamheden ofzo? Daar stond gisteren ook al de hele dag een kleine file.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jul 2016, 9:50

keokiracer schreef:Wurzburg>Nürnberg is +20 (valt nog relatief mee)
Het is natuurlijk afhankelijk van werkzaamheden en incidenten, maar het traject Würzburg - Nürnberg is over het algemeen minder problematisch dan Frankfurt - Würzburg, alhoewel de chronische congestie daar natuurlijk vooral komt door de werkzaamheden die daar al 20 jaar duren, ze zijn daar altijd wel ergens bezig op 2-4 trajecten. Nog een jaar of 4-5 doorbijten... Het probleem van de A3 is dat tegen de tijd dat de verbreding gereed is men alweer in de renovatiecyclus komt van de delen die al langer geleden verbreed zijn.

Ik heb op de Wegenwiki een overzicht gemaakt van de periodes waarin de deeltrajecten van de A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg zijn verbreed. Dit is uiteraard nog zonder ander type wegwerkzaamheden.