Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
De Franse schoolvakantie eindigt verrassend vroeg, maar volgens mij is dit de basisschool? Ik kan mij van mijn reizen eind augustus herinneren dat je alweer kinderen naar de schoolbus of school zag lopen. Het hoger onderwijs start volgens mij pas in de tweede helft van september. Middelbare scholen zo rond eind augustus?
-
- stadsweg
De Franse scholen in alle zones (A, B en C) starten tegelijk op donderdag 1 september 2022. Dit betekent dat het weekend van 27/28 augustus technisch het laatste weekend van de schoolvakantie is. Het weekend van 21 augustus is dus het op een na laatste; en derhalve zegt Bison Futé dat de scholen "over iets meer dan een week" weer beginnen, gerekend vanaf het weekend van 21 augustus.Chris schreef: ↑vr 05 aug 2022, 11:25 De Franse schoolvakantie eindigt verrassend vroeg, maar volgens mij is dit de basisschool? Ik kan mij van mijn reizen eind augustus herinneren dat je alweer kinderen naar de schoolbus of school zag lopen. Het hoger onderwijs start volgens mij pas in de tweede helft van september. Middelbare scholen zo rond eind augustus?
-
- dorpsstraat
De "rentrée" zoals de eerste schooldag hier heet is dit jaar op donderdag 1 september. Deze is voor basis- en voortgezet onderwijs hetzelfde.Chris schreef:De Franse schoolvakantie eindigt verrassend vroeg, maar volgens mij is dit de basisschool? Ik kan mij van mijn reizen eind augustus herinneren dat je alweer kinderen naar de schoolbus of school zag lopen. Het hoger onderwijs start volgens mij pas in de tweede helft van september. Middelbare scholen zo rond eind augustus?
-
- Moderator
Ah het 'School holidays end in just over a week' moet je dus lezen vanaf 20 augustus en niet vanaf nu.
-
- stadsweg
Klopt. De voorspelling wordt opgesteld en dan in principe niet meer gewijzigd; dus de tekst slaat altijd op het weekend waar de voorspelling voor geldt. Dit voorkomt juist onduidelijkheid, als ze schrijven “dit weekend”, dan gaat het altijd over het weekend waar de voorspelling over gaat, en hoef je niet na te denken of het misschien gaat over het weekend waarin het bericht online is verschenen.
-
- Moderator
Duitsland lijkt te controleren aan de grens. Er worden files gemeld bij Reutte, Kufstein, Salzburg en Passau, allemaal Duitsland in.
-
- woonerf
Ik zit momenteel in de nachtdienst en zat eens even het reisverkeer te checken, het valt op dat het nog behoorlijk druk is op de weg om dit tijdstip (+/-1:00) in duitsland op verschillende snelwegen, puur vanwege druk verkeer niet vanwege ongelukken of dergelijke. Met name de A8 is goed gevuld met vakantieverkeer. Het is wel behoorlijk slecht weer in Bayern op dit moment, regen, onweer, windstoten dat helpt er wellicht ook niet aan mee.
Even een klein overzichtje:
A2 Dortmund - Hannover
Zwischen Anschlussstelle Wunstorf-Kolenfeld und Anschlussstelle Garbsen, 7 km Stau, mind. 53 Minuten Zeitverlust
A8 Stuttgart - Munchen
Zwischen Anschlussstelle Stuttgart-Flughafen/Messe und Anschlussstelle Wendlingen, 4 km Stau, mind. 31 Minuten Zeitverlust
A8 Munchen - Salzburg
Zwischen Anschlussstelle Neukirchen und Anschlussstelle Anger, 7 km Stau, mind. 37 Minuten Zeitverlust
A45 Giessen - Hagen
Zwischen Anschlussstelle Wilnsdorf und Anschlussstelle Siegen, 4 km Stau, mind. 21 Minuten Zeitverlust
Ook in Slovenië bij de grenzen met Kroatië kleurt google maps flink rood.
Even een klein overzichtje:
A2 Dortmund - Hannover
Zwischen Anschlussstelle Wunstorf-Kolenfeld und Anschlussstelle Garbsen, 7 km Stau, mind. 53 Minuten Zeitverlust
A8 Stuttgart - Munchen
Zwischen Anschlussstelle Stuttgart-Flughafen/Messe und Anschlussstelle Wendlingen, 4 km Stau, mind. 31 Minuten Zeitverlust
A8 Munchen - Salzburg
Zwischen Anschlussstelle Neukirchen und Anschlussstelle Anger, 7 km Stau, mind. 37 Minuten Zeitverlust
A45 Giessen - Hagen
Zwischen Anschlussstelle Wilnsdorf und Anschlussstelle Siegen, 4 km Stau, mind. 21 Minuten Zeitverlust
Ook in Slovenië bij de grenzen met Kroatië kleurt google maps flink rood.
-
- Moderator
Beeld om 11 uur.
In Zuid-Frankrijk is het extreem druk, de hoofdmoot is nog steeds richting zuiden. Opvallend is de A71-A75, dat over bijna 200 kilometer op tal van punten vast loopt. Gebruikelijker is de drukte op de A7, A9 en A10. Ook wel apart is die congestie in Bretagne, dat is maar een paar weekenden per jaar, maar dan loopt het altijd goed vast rond Nantes, Vannes, Lorient, Rennes en St. Brieuc. Ook druk in Normandië, elders in Noord-Frankrijk valt het mee.
Er zijn lange wachtrijen richting Kroatië, vooral richting Istrië en Rijeka staan volgens mij de langste wachtrijen van het seizoen tot nu toe. Richting Zagreb lijkt het wel minder extreem te zijn.

In Zuid-Frankrijk is het extreem druk, de hoofdmoot is nog steeds richting zuiden. Opvallend is de A71-A75, dat over bijna 200 kilometer op tal van punten vast loopt. Gebruikelijker is de drukte op de A7, A9 en A10. Ook wel apart is die congestie in Bretagne, dat is maar een paar weekenden per jaar, maar dan loopt het altijd goed vast rond Nantes, Vannes, Lorient, Rennes en St. Brieuc. Ook druk in Normandië, elders in Noord-Frankrijk valt het mee.
Er zijn lange wachtrijen richting Kroatië, vooral richting Istrië en Rijeka staan volgens mij de langste wachtrijen van het seizoen tot nu toe. Richting Zagreb lijkt het wel minder extreem te zijn.

-
- 4x3 autosnelweg
Ja dat is wel opvallend. Er was ook geen weer gemeld of een groter ongeluk dat zo’n vertraging zou hebben uitgehaald. Vroeg in de ochtend wel gedoe bij Bourges, maar dat is een totaal ander deel.
Wat dan ook precies is waar het op deze kaart vastloopt, dus het opvallende voor jou is vermoedelijk dat dit zo’n weekend is? De plek die je nog niet genoemd had, is het oranje ten noorden van Rennes, op de N176. Dat zal het enkelbaans stuk in die route zijn, nabij Dol de Bretagne. Dat is op deze dagen altijd bal, vanaf de (terugslag van de) versmalling tot en met de brug over de Rance.Ook wel apart is die congestie in Bretagne, dat is maar een paar weekenden per jaar, maar dan loopt het altijd goed vast rond Nantes, Vannes, Lorient, Rennes en St. Brieuc.
Laatst gewijzigd door Pino op za 06 aug 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg

Ten aanzien van die drukte op A71/A75: Vorige week zondag belandde ik in de late middag in een file van een kilometer of 15 ten noorden van het tolstation. Althans soms reed het wat en soms stond het weer een tijd stil. Oorzaak leek het tolstation, maar precies daar was geen file (meer) te bespeuren. Bij alle poortjes maximaal drie wachtende voertuigen en de grote asfaltvlakte ervoor was nagenoeg uitgestorven, terwijl het een paar honderd meter eerder nog vaststond. Kortom: geen idee wat de file nou veroorzaakte anders dan drukte. Overigens was de rest van de A71 niet echt heel erg druk te noemen.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- polderweggetje
Ik heb vandaag regelmatig het verkeer in midden en zuid Duitsland gecheckt. Naar het zuiden viel het wel mee, in tegenstelling tot richting het noorden. Duitsland lijkt zeker laatste dagen op a8 grenscontroles uit te voeren.
Ikzelf ben donderdag nacht gereden naar het zuiden en omstreeks 3 a 4 uur was a8 redelijk bezet (geen file, maar af en toe wel max 70). Toch viel me verkeer overdag vrijdag, gisteren en vandaag mee richting zuiden via Duitsland qua files. Wellicht ook door minder baustellen en dat deelstaten buiten Bayern al zomervakantie hadden cq dat dat nu al ten einde loopt.
Ikzelf ben donderdag nacht gereden naar het zuiden en omstreeks 3 a 4 uur was a8 redelijk bezet (geen file, maar af en toe wel max 70). Toch viel me verkeer overdag vrijdag, gisteren en vandaag mee richting zuiden via Duitsland qua files. Wellicht ook door minder baustellen en dat deelstaten buiten Bayern al zomervakantie hadden cq dat dat nu al ten einde loopt.
-
- woonerf
We duiken dit weekend weer het volgende drukke verkeersweekend in. Het wordt steeds meer terugkerend verkeer en minder verkeer dat op vakantie gaat richting het zuiden, met uitzondering van Baden-Wurtenberg en Bayern
Afgelopen week werd door de ANWB al gemeld dat het nog nooit zo druk is geweest op de weg in de zomer vanwege (mede) het vliegvelden probleem en natuurlijk dat iedereen weer op vakantie kan en gaat omdat corona geen restricties meer opgelegd.
Maandag is het Maria Himmelfahrt in Duitsland en Ferragosto in Italië dus dat belooft ook weer een extra drukke reisdag te worden, zeker aangezien er geen LKW-fahrverbot is tijdens deze Feiertag in Duitsland.
Zoals gewoonlijk ben ik weer even in de stauprognose gedoken van de ADAC.
Dit weekend is de A8 München -> Stuttgart dicht vanaf donderdagavond 22:00u tot maandagochtend 05:00u tussen Merklingen en Mühlhausen. Het gaat alleen om de snelweg richting Stuttgart, de andere kant uit is alles gewoon open.
Dit gaat voor extra drukte zorgen op de omliggende wegen, de ADAC adviseert dan ook om het gebied ruim te mijden de adviesroutes lopen via de A7/A6 vanaf Autobahnkreuz Ulm-Elchingen of via de B10/B313 vanaf Anschlusstelle Ulm-West
Het volledige stuk zal opnieuw worden geasfalteerd, door de smalle verkeerssituatie aldaar zal er een vollsperrung zijn. Ook 2 weekenden in september zal hetzelfde stuk nogmaals afgesloten worden voor andere werkzaamheden, namelijk onderhoud aan het groen en het gesteente aldaar, dit naar aanleiding van de eerdere stenen die daar naar beneden zijn gekomen in April, dit valt echter buiten de vakantieperiodes.
Dit belooft dus weer een druk weekend te worden op de wegen in Duitsland zeker gezien dat er flink wat Bundeslander de vakantie erop hebben zitten net zoals midden Nederland. De toch altijd al drukke A8 is in de vakantie periodes natuurlijk nog extra druk.
Afgelopen week werd door de ANWB al gemeld dat het nog nooit zo druk is geweest op de weg in de zomer vanwege (mede) het vliegvelden probleem en natuurlijk dat iedereen weer op vakantie kan en gaat omdat corona geen restricties meer opgelegd.
Maandag is het Maria Himmelfahrt in Duitsland en Ferragosto in Italië dus dat belooft ook weer een extra drukke reisdag te worden, zeker aangezien er geen LKW-fahrverbot is tijdens deze Feiertag in Duitsland.
Zoals gewoonlijk ben ik weer even in de stauprognose gedoken van de ADAC.
Dit weekend is de A8 München -> Stuttgart dicht vanaf donderdagavond 22:00u tot maandagochtend 05:00u tussen Merklingen en Mühlhausen. Het gaat alleen om de snelweg richting Stuttgart, de andere kant uit is alles gewoon open.
Dit gaat voor extra drukte zorgen op de omliggende wegen, de ADAC adviseert dan ook om het gebied ruim te mijden de adviesroutes lopen via de A7/A6 vanaf Autobahnkreuz Ulm-Elchingen of via de B10/B313 vanaf Anschlusstelle Ulm-West
Het volledige stuk zal opnieuw worden geasfalteerd, door de smalle verkeerssituatie aldaar zal er een vollsperrung zijn. Ook 2 weekenden in september zal hetzelfde stuk nogmaals afgesloten worden voor andere werkzaamheden, namelijk onderhoud aan het groen en het gesteente aldaar, dit naar aanleiding van de eerdere stenen die daar naar beneden zijn gekomen in April, dit valt echter buiten de vakantieperiodes.
Dit belooft dus weer een druk weekend te worden op de wegen in Duitsland zeker gezien dat er flink wat Bundeslander de vakantie erop hebben zitten net zoals midden Nederland. De toch altijd al drukke A8 is in de vakantie periodes natuurlijk nog extra druk.
-
- Moderator
De congestie in het Rhein-Ruhrgebied is ook wat teruggekeerd, toch een teken dat een behoorlijk deel van de vakantiegangers uit NRW alweer thuis is. De scholen zijn daar volgens Schulferien.org vandaag weer begonnen, als eerste Duitse staat. Noord-Duitsland volgt komende week maandag.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik ben ergens wel benieuwd wat Maria Hemelvaart nu precies gaat brengen. Het is alleen in Bayern en het Saarland een vrije dag. In andere jaren levert het niet veel extra verkeer op. Omdat je toch midden in vakantietijd zit, is het minder een tijd voor weekendjes weg. Voor Italianen is Ferragosto niet voor niets het symbolische middelpunt van hun vakantie. Een LKW-Fahrverbot voegt in zo’n setting dus ook niet veel toe, in ieder geval niet als middel om personenverkeer wat meer ruimte te geven. Je zou zeggen dat van de Duitsers dus alleen de Beieren en Saarlanders massaal de weg op gaan. Dat zijn geen groepen waar je specifiek last van hebt. Saarlanders zijn er niet zo veel; Beieren wel, maar je zult als Nederlander of Belg niet zo heel snel naar huis rijden samen met de Beieren. Wij rijden doorgaans voor hen, omdat we nog een paarhonderd kilometer door moeten na München en Nürnberg. Ik reken op een kleine ontlasting van de zaterdag, eerder positief.
In landen als Frankrijk en Italië, waar sprake is van een landelijke feestdag, wordt feitelijk voorspeld dat de zondag-drukte terug beperkt zal zijn en deze op maandag ontstaat. Wie de luxe heeft om niet op zaterdag te moeten wisselen, blijft tot maandag. Maar omdat niet iedereen die luxe heeft, zal de zaterdag wel redelijk de zaterdag blijven.
-
- polderweggetje
Doorgaans gaan veel mensen uit (zuid) Beieren naar Italië. Noord Beieren dat varieert. Voor een extra lang weekend zal het vermoed ik geen extra golf geven tov de normale lopende Beierse zomervakantie .
Overigens is deze week in de filekaarten van het Ruhrgebied al duidelijk zichtbaar dat daar wel
gewerkt wordt.
Overigens is deze week in de filekaarten van het Ruhrgebied al duidelijk zichtbaar dat daar wel
-
- 4x3 autosnelweg
In Noord-Beieren heb je ook nog eens de protestantse delen van Franken. Die hebben geen vrij maandag.
-
- polderweggetje
-
- woonerf
Zoals verwacht levert de afgesloten A8 toch wel behoorlijk wat problemen op.
Google maps kleurt aardig rood, voor de afsluiting staat een file van 8KM ondanks dat het advies is om via A7/A6 te rijden voor het doorgaande verkeer, alle omliggende dorpjes zijn overvol. In beide richtingen, want aan de andere kant bij de tunnel is een ongeluk gebeurd wat 10KM file oplevert en meer dan 1 uur vertraging, de smalle dorpjes aldaar hebben nu dus van beide kanten verkeer te verwerken.

Verder staat er op de A7 op meerdere plekken ook flink wat file in noordelijke richting, wellicht heeft dat er ook wat mee te maken.
Het is wel te zien dat NRW weer 'gewoon' aan het werk is

Verder is het ook deze vrijdag weer druk op de Europese wegen in Frankrijk, Zwitserland en vooral Duitsland.
Oostenrijk, Slovenië en Kroatië zijn redelijk druk, met name in noordelijke richting is.
Italië is op dit moment volledig groen op maps, dat is wel eens anders geweest de afgelopen weken.
Google maps kleurt aardig rood, voor de afsluiting staat een file van 8KM ondanks dat het advies is om via A7/A6 te rijden voor het doorgaande verkeer, alle omliggende dorpjes zijn overvol. In beide richtingen, want aan de andere kant bij de tunnel is een ongeluk gebeurd wat 10KM file oplevert en meer dan 1 uur vertraging, de smalle dorpjes aldaar hebben nu dus van beide kanten verkeer te verwerken.

Verder staat er op de A7 op meerdere plekken ook flink wat file in noordelijke richting, wellicht heeft dat er ook wat mee te maken.
Het is wel te zien dat NRW weer 'gewoon' aan het werk is

Verder is het ook deze vrijdag weer druk op de Europese wegen in Frankrijk, Zwitserland en vooral Duitsland.
Oostenrijk, Slovenië en Kroatië zijn redelijk druk, met name in noordelijke richting is.
Italië is op dit moment volledig groen op maps, dat is wel eens anders geweest de afgelopen weken.
-
- polderweggetje
Wij zijn gisteren vanuit Basel via Duitsland naar Utrecht gereden, via A5 en A61. Op aanraden van zowel Gmaps als Waze.
Had flink de pest in want o wat was het druk overal in Duitsland. Begrijp nu waar dat aan ligt…
Op de heenweg via België (E42) en de A60 en A1 door Duitsland gereden en daarna Via Frankrijk naar beneden. Dat was een heerlijke route met vrijwel geen verkeer.
Had flink de pest in want o wat was het druk overal in Duitsland. Begrijp nu waar dat aan ligt…
Op de heenweg via België (E42) en de A60 en A1 door Duitsland gereden en daarna Via Frankrijk naar beneden. Dat was een heerlijke route met vrijwel geen verkeer.
-
- Voorzitter

-
- expressweg
*Denkt met een grote grijns terug aan de RN59 en de ex-RN59*Coen Tunnel schreef: ↑vr 12 aug 2022, 21:27Het is ook de reden waarom ik van/naar Zwitserland nog wel eens voor een route via Frankrijk wil kiezen, en soms zelfs helemaal Duitsland vermijd.

-
- Voorzitter

-
- Moderator
Erg druk vandaag. De drukte is nog steeds wel hoofdzakelijk richting zuiden, alhoewel er her en der ook wel serieuze congestie noordwaarts is.

-
- 4x5 autosnelweg
De wachttijd aan de grens van Montenegro naar Kroatië is nu 3 uur. Gisterenavond waren er overigens wachttijden tot 2 uur van Kroatië naar BiH, dus de andere kant op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- polderweggetje
Wanneer ik zo snel over de google maps kaarten zoom lijkt dit wel de zwartste zaterdag so far?
-
- stadsweg

In Frankrijk werd voor vandaag het laatste 'zwarte zaterdag' weekend van de zomer voorspeld ivm drukte in zowel zuidelijke- als noordelijke richting. De Fransen (en veel andere Europeanen) hebben maandag een vrije dag (Maria hemelvaart) en met het warme weer zijn extreem veel mensen onderweg naar de kust of andere plekken buiten de stad om verkoeling te zoeken.
Daarnaast is er natuurlijk het massaal terugkerende vakantie verkeer.
Op dit moment is de Gotthard in beide richtingen gesloten ivm een ongeval; dit leidt tot een verkeerschaos in Zwitserland (momenteel veel files op de Grote Sint Bernard, Simplon, San Bernardino). Ook zijn er wachtrijen bij de Lotschbergtunnel (autotrein).
In Frankrijk is er zoals verwacht veel verkeer op de weg in beide richtingen staat het vast op de A7, A8, A9 en A61. Tevens loopt het vast bij Gerzat (A71) en Brive (A20) op de 'gebruikelijke' plekken. Ook op de wegen richting de Bretonse en Normandische kust is het extreem druk.
In Italië staan er monster files op de A14 en met name op de Brennerautobahn (A22) waar het feitelijk over de gehele lengte tussen Verona en de Brenner nu stop-en-go is in beide richtingen.
Tot slot zien we iets wat we deze hele zomer al zien: de populariteit van Kroatië en de files die dat veroorzaakt in Kroatië zelf, Slovenie en Oostenrijk.
Ook in Duitsland, België en de UK staat het verkeer op zeer veel plaatsen vast. In Nederland is het druk op de A12 vanuit Duitsland en op alle wegen naar de kust. De enige uitzondering in Zuid-Europa lijkt Spanje; waar structurele vakantie congestie sowieso een zeldzaamheid is.
-
- Hoofdmoderator
De Fransen lijken ook redelijk structureel te controleren bij het tolstation van Le Boulou: je kunt op dit moment al aansluiten vóór La Jonquera... Kansloos weer, die Fransen. Wat denken ze nu te bereiken? 
Voor de goede orde: er staat 18+ kilometer stilstaand verkeer.

Voor de goede orde: er staat 18+ kilometer stilstaand verkeer.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Ook wel apart dat het Twitteraccount https://twitter.com/A9Trafic daar niks over meldt. Dat is mij eerder ook wel opgevallen, het deel ten zuiden van het tolstation lijkt buiten hun informatiegebied te vallen (alhoewel het wel in concessie is tot de Spaanse grens). Misschien mogen ze er niet over berichten van de politie / douane.
ANWB meldt 70 minuten vertraging maar ik denk dat het wel een stuk meer is, eerder 2 of 3 uur gezien dat het over 20 kilometer bijna helemaal stil staat.
ANWB meldt 70 minuten vertraging maar ik denk dat het wel een stuk meer is, eerder 2 of 3 uur gezien dat het over 20 kilometer bijna helemaal stil staat.
-
- stadsweg
Los daar van is het sinds het verdwijnen van de Spaanse tol op de AP-7 (en dus een vorm van dosering) sowieso erg druk bij het kleine station van Le Boulou. Er zijn daar maar 7 poorten in noordelijke richting, terwijl de weg 3 rijstroken kent. De file is vandaag inderdaad gigantisch en kent ook een aantal aanrijdingen binnen de file.Snelwegfreak schreef: ↑za 13 aug 2022, 12:51 De Fransen lijken ook redelijk structureel te controleren bij het tolstation van Le Boulou: je kunt op dit moment al aansluiten vóór La Jonquera... Kansloos weer, die Fransen. Wat denken ze nu te bereiken?![]()