Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » wo 17 aug 2022, 10:34

COVID-19 en de personele problemen op de luchthavens kunnen er aan bijgedragen hebben dat de auto aan populariteit wint. En met jonge kinderen is het wat bewerkelijker om overal over de wereld heen te trekken.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 12:34

Vliegschaamte zou er ook aan bijgedragen kunnen hebben dat mensen meer de auto pakken. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen zo graag vliegen, het geeft mij altijd een hoop stress en het vrije vakantiegevoel (dat kreeg ik vroeger al als we Waddinxveen uitreden) is ver weg als je de drukte en het gedoe op luchthavens moet trotseren. Dat vond ik al voordat het personeelstekort een grote rol speelde.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 aug 2022, 17:30

Wesso schreef: wo 17 aug 2022, 12:34 Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen zo graag vliegen
Misschien omdat sommige bestemmingen nu eenmaal zeer lastig of helemaal niet met de auto te bereiken zijn?
Wesso schreef: wo 17 aug 2022, 12:34 Vliegschaamte
Ik heb geen last van vliegschaamte of welke vervoersschaamte dan ook. De enige reden dat ik voorlopig niet wil vliegen is de puinhoop op veel luchthavens. En de kans dat je door paniek ineens een paar uur met mondkapjes op kan zitten.
Laatst gewijzigd door Palance op wo 17 aug 2022, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 17:41

Palance schreef: wo 17 aug 2022, 17:30
Wesso schreef: wo 17 aug 2022, 12:34 Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen zo graag vliegen
Misschien omdat sommige bestemmingen nu eenmaal zeer lastig of helemaal niet met de auto te bereiken zijn?
Zeker, maar het gaat mij puur om het vliegen (naar een ver al dan niet overzees land) als keuze boven een autovakantie. Ja, het gaat sneller en je komt verder, maar het gevoel dat ik erbij krijg... Nee. :nothanks:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 17 aug 2022, 19:45

^^ Tsja, andere mensen krijgen geen vakantiegevoel van het urenlang naar de vangrail koekeloeren op een overvolle snelweg op weg naar de vakantie. Uiteindelijk heeft iedereen daar zijn eigen voorkeuren bij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 aug 2022, 20:34

^^ Als ik dwars door Frankrijk rij kijk ik amper naar een vangrail, maar word ik immens blij van de invoegpijltjes op de RD's en RN's. Daar ligt voor mij meer vakantiegevoel, ook al vind ik de km-paaltjes op de autoroutes wel mooi, zeker aangezien ik voornamelijk in de linkerrijstrook te vinden ben. :dyn_hyp:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022, 15:01

Druk in Duitsland, delen van de Alpen, van Kroatië, maar veel minder in Italië en Frankrijk.

In Duitsland is de spits weer terug, vooral het Rhein-Ruhrgebied is al echt knetterdruk.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 aug 2022, 15:11

De wachttijd voor personenverkeer van Servië naar Kroatië via de A3 is nu 5 uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 19 aug 2022, 15:12

Op de E42 in de Hoge Venen staat ook file vanwege werkzaamheden bij Malmedy.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022, 15:22

Palance schreef: vr 19 aug 2022, 15:11 De wachttijd voor personenverkeer van Servië naar Kroatië via de A3 is nu 5 uur.
De wachtrij is toch 'maar' 4-5 kilometer.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » vr 19 aug 2022, 16:07

Bison Fute heeft de verkeersverwachting voor het weekend van 27 augustus gepubliceerd; de laatste van deze (drukke) vakantiezomer.
Ze verwachten logischerwijs alleen nog drukte in noordelijke richting, en geven “code rood” (zeer druk verkeer) af voor zaterdag.

Voor details (ook per wegnummer) zie de website van Bison Fute (in het Frans).
Een Engelse (automatische) vertaling van de synopsis voor dit weekend als volgt:

This weekend will mark the end of school holidays. School holidays are ending and most of the road flows concern returns from coastal regions to major cities. Throughout the period, in the direction of returns, traffic will be difficult at the national level.

Friday 26 and Saturday 27, are ranked red at the national level in the direction of returns. The main difficulties are expected from 10 a.m. and will continue until the early evening mainly on the A7 and A8 motorways in the Rhône Valley and on the Mediterranean Arc and on the A10 from Bordeaux to Paris.

Sunday 28, in the direction of returns, traffic will be very difficult in the Auvergne-Rhône-Alpes region, especially on the A7 and A8 motorways.

Monday, August 29, in Île-de-France, slowdowns are expected from the beginning of the afternoon on the A10 motorway between the Saint-Arnoult toll barrier and the municipality of Wissous and secondly on the A6 between Corbeil and Wissous. The combination of holiday returns and work-to-home trips will make traffic difficult on the radials at the gates of Paris and on the bypasses (A86 and BP) that make it possible to reach the A3 and A1 motorways heading north. In the Auvergne-Rhône-Alpes region, traffic will be very dense mainly on the A7 motorway.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 aug 2022, 16:15

Chris schreef: vr 19 aug 2022, 15:22
Palance schreef: vr 19 aug 2022, 15:11 De wachttijd voor personenverkeer van Servië naar Kroatië via de A3 is nu 5 uur.
De route via Horgoš (Hongarije) levert je maar 3 uur wachttijd op.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022, 16:16

Hoe komt het dat de wachttijd zo extreem is? Als je bij 5 kilometer wachtrij 5 uur wachttijd hebt zou je denken dat er maar 1douanepoort per rijstrook is. Zijn de controles Kroatië in zo streng?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 aug 2022, 17:10

Chris schreef: vr 19 aug 2022, 16:16 Hoe komt het dat de wachttijd zo extreem is? Als je bij 5 kilometer wachtrij 5 uur wachttijd hebt zou je denken dat er maar 1douanepoort per rijstrook is.
Ik tel zo snel 7 rijen.

Afbeelding

En dit is een stukje terug, voor de Servische controle
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » vr 19 aug 2022, 17:29

Palance schreef: vr 19 aug 2022, 17:10
Chris schreef: vr 19 aug 2022, 16:16 Hoe komt het dat de wachttijd zo extreem is? Als je bij 5 kilometer wachtrij 5 uur wachttijd hebt zou je denken dat er maar 1douanepoort per rijstrook is.
Ik tel zo snel 7 rijen.

Afbeelding
Ze verkochten alleen zwarte???!!! :nuts:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 aug 2022, 17:55

Palance schreef: vr 19 aug 2022, 16:15
Chris schreef: vr 19 aug 2022, 15:22
De route via Horgoš (Hongarije) levert je maar 3 uur wachttijd op.
Bij die EU-buitengrenzen ben je, zeker om de EU binnen te komen, zo een paar minuten per auto kwijt. Zelfs met een EU-paspoort. Vaak worden toch wat vragen gesteld, of wordt er een blik in de kofferbak geworpen. Moet je dus je auto uit, kofferbak open, kofferbak weer dicht. Genoeg gedoe.

En bij meer personen per auto duurt het ook telkens iets langer. Het kan al gauw 3-4 minuten of meer per auto duren.

Maar met zeven poortjes voor de grenscontrole zal er dan gemiddeld elke halve minuut maar een auto door kunnen rijden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 aug 2022, 21:22

Behalve die 5 uur bij de grens Servië-Kroatië is er nu ook 5 uur wachttijd aan de grens Kroatië-Slovenië bij Macelj. En dat op de late avond
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2022, 9:51

De wachttijden aan de Kroatische grenzen nu:
6 uur van Servië naar Kroatië
4 uur van Montenegro naar Kroatië
2 uur van Kroatië naar Slovenië (Macelj)

(Ulaz=inreis, Izlaz=uitreis)
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 aug 2022, 11:14

Knetterdruk in grote delen van Europa. Frankrijk een tikkeltje minder, Italië wel erg druk, evenals over de Alpen, grenzen in Zuidoost-Europa en in Duitsland.

Afbeelding

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » za 20 aug 2022, 11:44

Knetterdruk is inderdaad de juiste omschrijving.

Komende vanuit Spanje zijn de vertragingen al weer groot bij Biriatou (A63) en vooral bij Le Boulou (A9) is het weer helemaal bal; de file loopt daar nu op naar maar liefst 20 (!) km. Komende vanaf de Spaanse Costa's doe je er nu beter aan om de C-16 te volgen richting Andorra en daar de Franse N20 te volgen om zo langs Toulouse de A20 naar het noorden te nemen.

De A9 langs de Franse kust kent lange vertragingen, Vinci autoroutes meldt 2 uur vertraging op het gedeelte Le Boulou > Orange.
Op de A7 is de vertraging ruim een uur.

Tevens is het gillend druk op de Brennerautobahn (A22) in beide richtingen. Op de Gotthard wordt een vertraging gemeld van 2 uur in zuidelijke- en 1 uur in noordelijke richting.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 20 aug 2022, 12:05

Over Andorra rijden om de file bij Le Boulou te ontwijken, nou ik weet niet of ik dat ooit iemand zou aanraden. Andorra is in de zomermaanden ook immens druk en de douane staat quasi dagelijks te controleren op Franse bodem. En als je dat allemaal voorbij bent kom je nog altijd maar bij Narbonne uit, tenzij je via Toulouse noordelijk zou trekken.

Maar dan heb je Toulouse en kennelijk Brive ook aan je been, niet eenvoudig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2022, 12:22

^^ Er wordt niet gedoeld op een route door Andorra, maar vlak langs Andorra, over de E9, via de Cadítunnel, Puigcerdà en de Puymorenstunnel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 aug 2022, 14:27

Km357 schreef: za 20 aug 2022, 12:05 Maar dan heb je Toulouse en kennelijk Brive ook aan je been, niet eenvoudig.
Toulouse levert nou niet echt files op. De A61 richting Narbonne geeft nog wel eens file, naar het noorden zie je het eigenlijk nooit. Beetje opstopping in het knooppunt A62-A20 kan voorkomen, maar dat zijn nou geen vertragingen om dan maar over Lyon of de A75 te rijden. Vorige week zaterdag rond 16.30 uur heb ik daar misschien een minuut vertraging opgelopen. Brive is uiteraard het grotere knelpunt op de A20 richting noord. Op mijn ritten van en naar het zuiden in de afgelopen weken werd daar op de drukke tijdstippen gesproken over vertragingen van een halfuur. Dat is niet weinig, maar de route over Clermont kent doorgaans ook wel zijn vertragingen - te beginnen met de A9 tot Beziers.

Als dat het speelveld is, is Puymorens en A20 gewoon een heel competitieve route terug van Barcelona. Ik denk dat je bij normaal verkeer een 20 minuten extra moet rekenen tussen Barcelona en Parijs als je over Toulouse rijdt. Toulouse benaderen door de Pyreneeën geeft er nog wel een kleine drie kwartier bij. Dus als Perthus of iets anders op de reguliere route een uur vertraging oplevert, klinkt het als een logische keuze.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 22 aug 2022, 9:15

Het valt me telkens op dat de Brenner route vooral druk in zuidelijke richting is, ook nu nog. Zou inmiddels vooral drukte richting noorden verwachten.

Vorig weekend was het nog 1 uur vertraging noordelijk, 3 zuidelijk. Zo op dit kaartje te zien zie ik ook nog steeds meer zuidelijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 aug 2022, 9:47

^^ De A22 is niet alleen de toegangspoort tot Italië voor Duitsers. Het is ook de route van en naar de Dolomieten, en dat is voor veel Italianen toch wel een populair vakantiegebied - ook voor weekenden. En die bewegen de tegengestelde richting uit als de Duitsers.

Ik vraag me verder nog wel eens af of er nog meer lokale factoren zijn die de zuidelijke richting wat zwaarder belasten. Kan zomaar tussen de oren zitten; dat wie in zuidelijke richting rijdt open land ruikt en ongeduldiger gas gaat geven dan het verkeer toelaat - gevolg: accordionverkeer. Of dat verkeer dat er bij steden als Bozen, Trento en Rovereto bijkomt eerder in zuidelijke richting rijdt en daar dus meer invoeg-onrust veroorzaakt, wat dan langzaam terugslaat. In noordelijke richting ervaar ik de A22 toch altijd een beetje als "lekker doorrijden tot Trento, en daarna moet je maar een beetje meehobbelen met het verkeer dat omhoog gaat."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 22 aug 2022, 17:07

Pino schreef: ma 22 aug 2022, 9:47 De A22 is niet alleen de toegangspoort tot Italië voor Duitsers. Het is ook de route van en naar de Dolomieten, en dat is voor veel Italianen toch wel een populair vakantiegebied - ook voor weekenden. En die bewegen de tegengestelde richting uit als de Duitsers.
Klopt zeker, zeer populair zelfs, maar dat niet alleen... Italianen komen deels ook terug van vakantie uit het noorden (Oostenrijk, Duitsland en verder...). Deze factor mag zeker ook niet onderschat worden. Het zijn niet alleen wij Noord, West en Centraal-Europeanen die naar Italië reizen, maar ook Italianen die het wat noordelijker opzoeken. En als dat allemaal tezamen komt, zeker met het weekend/dagjesverkeer uit de Dolomieten, dan staat het op de A22 gegarandeerd vast.

De problemen zijn een stuk minder in het westen. Op de Italiaanse A5 of A32 komen eigenlijk files landinwaards vrijwel nooit voor, en in de tegenrichting ook niet nauwelijks, m.u.v. wachtrij voor de Mont-Blanc en Fréjustunnel. Al is de Fréjus ook op dagen met topdrukte lang niet zo druk als de Mont-Blanc. (En ook de Mont-Blanc is natuurlijk nog niet zo druk als de Gotthard...)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 aug 2022, 17:30

Op zwarte zaterdagen schijnen landgenoten wel eens van de drukte door te draaien. Afgelopen zaterdag probeerde op de Zwitserse A2 een Nederlander zich de linkerrijstrook op te duwen waar het vol was en ik net toevallig reed. Had ik niet even kort fors geremd, was hij met z'n achterbumper in m'n motorkap naar binnen gereden. :roll: Als dank voor m'n claxon kreeg ik even later bij het inhalen een nogal duidelijke middelvinger te zien. En dan zou je misschien denken aan een opgefokte jonge (allochtone) man? Nee hoor, een keurig geklede man met een autochtoon uiterlijk van zo'n 50 a 60 jaar. Op die leeftijd moet je het toch echt wel beter weten... :neenee: Misschien wist meneer niet hoe duur een middelvinger in het Zwitserse verkeer kan kosten, als iemand daarvan aangifte doet?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 30 aug 2022, 11:54

SnarfFlevoland schreef: ma 29 aug 2022, 17:30 En dan zou je misschien denken aan een opgefokte jonge (allochtone) man?
Neuh, eerder aan een witte leaserijder van middelbare leeftijd, onderweg naar z'n deprimerende vinexhut.
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 sep 2022, 11:29

Het is nog wel verrassend druk op een aantal plekken.

Het is vooral vrij druk van Italië richting Duitsland, met name over de Brenner en ook op de wegen uit Südtirol, de SS49 door het Pustertal staat grootschalig vast maar ook de route vanaf Merano via de Reschenpass richting Landeck kent een aantal langere files.

De Fernpass is totaal bal vanwege problemen met een keerwand, de vertraging is daar vermoedelijk meerdere uren. Het is daardoor ook extreem druk van Innsbruck richting Garmisch-Partenkirchen in beide richtingen.

Bij de Gotthardtunnel staan ook vrij lange files, zowel richting zuiden als noorden.

Toch een einde van de nazomer voor veel mensen? Alhoewel op de route Füssen - Imst de langste files richting zuiden staan.

In Frankrijk daarentegen is niet veel loos.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 sep 2022, 12:03

Gisteren ben ik vanaf Bordeaux terug naar huis gereden. Onder Parijs was niets aan de hand, behalve voor Franse begrippen veel werkzaamheden op de A10.

Ten noorden van Parijs was het echter zeer druk. Net voor Lille was iets gebeurd waardoor er 1,5 uur extra reistijd was. Daarom ben ik maar via Brussel gereden. Achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen. Bij Valenciennes stond al file en vervolgens stond het van Tervuren tot Merksem, m.u.v. het stuk tussen de R0 en Mechelen en een kort stukje bij Kontich, helemaal vast.

Als ik die anderhalf uur bij Lille geaccepteerd had was ik denk ik eerder thuis geweest. Zeker omdat ik snel naar huis wilde en de tol van de Liefkenshoektunnel daar wel voor over had.