Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » zo 08 jan 2023, 14:38

Een grenscontrole is anders dan een tolpoort. Bij de laatste kun je in theorie met een abonnement snel voorbij rijden, waar dat bij de grens - zeker met Slovenië - gewoonweg niet kan. Ik heb even geen cijfers of data over wachttijden voorhanden maar vermoed dat die wel wat lager zullen liggen dan aan de voormalige grenscontroles.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door mavas » zo 08 jan 2023, 18:37

Ze moeten gewoon naar zo'n vignet toe als in Slovenië of Hongarije; heb je geen gedoe meer met tolpoortjes.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » zo 08 jan 2023, 18:55

Dat staat ook in de planning. Voor een nabije of verder weggekregen toekomst ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 04 feb 2023, 11:48

Drukte in de Alpen, één van de eerste drukke wisselweekenden volgens mij. Alhoewel niet extreem druk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 04 feb 2023, 13:10

Veel in de terugreis-richting, zo lijkt het. De afgelopen week heeft een beetje een reputatie als een tussenseizoen waarin je goede deals kunt maken. De dagen worden alweer wat langer, de zon wat feller. Maar veel accomodaties zitten nu nog net op tussenseizoen-prijzen. In Bayern/Oostenrijk regent het ook vandaag - dat zal niet helpen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » zo 12 feb 2023, 17:12

Bison Futé heeft de verwachte drukte voor de Franse autoroutes in 2023 gepubliceerd;

De Franse vakanties beginnen op 8 juli 2023 en duren tot 3 september 2023.
Bij onze zuiderburen beginnen de vakanties op 1 juli 2023 en duren deze tot 31 augustus 2023.
In Nederland begint de vakantie op 8 juli (midden), 15 juli (zuid) en 22 juli (noord), en duurt tot 20 augustus (midden), 27 augustus (zuid) en 3 september (noord).

In Zuidelijke richting kun je zeer druk verkeer (code rood) en extreem druk verkeer (code zwart) verwachten op:
- zaterdag 15 juli 2023 (rood)
- zaterdag 22 juli 2023 (rood)
- zaterdag 29 juli 2023 (rood)
- vrijdag 4 augustus 2023 (rood)
- zaterdag 5 augustus 2023 (zwart)
- zaterdag 12 augustus (rood)

In Noordelijke richting geldt:
- zaterdag 19 augustus (rood)
- zaterdag 26 augustus (rood)

Door een wat betere spreiding van de dag van terugkeer is de piek in noordelijke richting doorgaans minder zwaar dan de vertrekpiek in zuidelijke richting; dit verklaart de onbalans in het aantal dagen in noordelijke- en zuidelijke richting.

Meer informatie - in het Frans - is te vinden via https://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/ ... ute_A3.pdf
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 12 feb 2023, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 12 feb 2023, 17:15

Ik rij bijna elk jaar in het laatste weekend van augustus richting zuiden en dan is het bijna altijd uitgesproken rustig op de weg. Richting noorden zie je dan wel files, maar ook weer niet dramatisch.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » zo 12 feb 2023, 17:17

Chris schreef: zo 12 feb 2023, 17:15 Ik rij bijna elk jaar in het laatste weekend van augustus richting zuiden en dan is het bijna altijd uitgesproken rustig op de weg. Richting noorden zie je dan wel files, maar ook weer niet dramatisch.
Dat is niet zo verwonderlijk; aldus Bison Futé geldt die dag in zuidelijke richting code oranje (druk verkeer) en in noordelijke richting code rood (zeer druk verkeer). Wel een luxe als je buiten de schoolvakanties kunt gaan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Km357 » zo 12 feb 2023, 17:44

Aangezien de Belgische Nationale Feestdag op een vrijdag valt (21 juli) zal dat weekend normaal wat gespreider lopen qua drukte, het opent wat perspectieven als er toch overdag gereden dient te worden. Hetzelfde geldt uiteraard voor Frankrijk en hun 14/7 die deze keer ook op vrijdag valt (nogal logisch).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » zo 12 feb 2023, 17:58

^^ Dat zal. Toch vind ik twee zwarte dagen in een heel jaar extreem weinig. Geeft dan toch ook wel te denken over die rode dagen, vooral omdat in een gemiddeld jaar het verschil in die juli-weekends relatief klein is. 28-29 juli zou ik toch zeker niet op weg willen zijn op de hoofdroutes naar het zuiden; en op 21-22 zou ik toch niet verwachten dat eerder vertrekkende Belgen voor heel veel verlichting gaan zorgen op de vrijdagmiddag en zaterdag.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Km357 » zo 12 feb 2023, 18:15

Bison Futé doet natuurlijk ook maar een voorspelling, en wie weet wat er in hun algoritme zit en wat niet? De huidige onrust in FR over de pensioenshervorming, hoge inflatie, verminderde koopkracht en energiecrisis kan best meespelen, en dan is het begrijpelijk dat Bison Futé minder verkeer voorspelt.

Anderzijds kan het ook gewoon commercieel zijn in de trend van: hey, er zullen minder mensen op de baan zijn, boek maar en vertrek maar, achteraf bleek het gewoon drukker te zijn, sowwy (!).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door brytje008 » zo 12 feb 2023, 19:26

Vorig jaar was het toch bijna ieder weekend zo druk, dat je zowat ieder weekend zwart zou kunnen noemen. Tegenwoordig is het echt allang niet meer alleen de Zatedag. De Zondag wordt ook steeds drukker.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » zo 12 feb 2023, 21:12

Bison Futé stelt in de maanden juli en augustus 3 weken van te voren voor elke week een gedetailleerde voorspelling op. Hierin nemen ze de laatste trends mee, eventuele werkzaamheden mochten die er zijn (doorgaans niet in de zomerpiek) en bepaalde evenementen (bijv Tour de France). Deze gedetailleerde voorspelling doen ze op wegnummer en regio.

Zo kan het voorkomen dat een dag “code rood” is op nationaal niveau; omdat er aardig wat vakantieverkeer is, maar dat het wel mee valt op assen zoals Paris > Bretagne of Bordeaux > Montpellier. Tegelijk kan het dan in het Rhône dal compleet bal zijn ivm Belgen / Duitsers / Nederlanders op pad naar de Côte d’Azur. Bison Futé zal dan zeker “code zwart” afgeven voor de A6/A7/A8.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 12 feb 2023, 21:22

De traditionele Zwarte Zaterdag springt er nog steeds wel uit in totale drukte. Je ziet vaak dat bijvoorbeeld in Bretagne het maar 1 of 2 zaterdagen echt heel erg druk is. Maar sommige verbindingen zijn elke vrijdag, zaterdag en zondag in juli en begin augustus knetterdruk, vooral het Rhônedal en langs Bordeaux.

Het is wel zo dat er in Noord-Frankrijk tegenwoordig toch bijna helemaal geen file staat op Zwarte Zaterdag. In mijn herinnering was dit vroeger problematischer, maar wellicht dat snelwegen als de A5 en A39 en de verbreding van een stuk A31 dat wel opgelost hebben. Tegenwoordig is het vooral ten zuiden van de lijn Tours - Lyon, met wegwerkzaamheden zoals bij Orléans erbij maar dat zal over een tijdje weer voorbij zijn. De passage van Parijs is op zaterdagen in juli-augustus vaak niet heel problematisch, een gemiddelde werkdag is veel filegevoeliger.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » zo 12 feb 2023, 21:38

Chris schreef: zo 12 feb 2023, 21:22
Het is wel zo dat er in Noord-Frankrijk tegenwoordig toch bijna helemaal geen file staat op Zwarte Zaterdag. In mijn herinnering was dit vroeger problematischer, maar wellicht dat snelwegen als de A5 en A39 en de verbreding van een stuk A31 dat wel opgelost hebben. Tegenwoordig is het vooral ten zuiden van de lijn Tours - Lyon, met wegwerkzaamheden zoals bij Orléans erbij maar dat zal over een tijdje weer voorbij zijn. De passage van Parijs is op zaterdagen in juli-augustus vaak niet heel problematisch, een gemiddelde werkdag is veel filegevoeliger.
Noord-Frankrijk kent inderdaad amper knelpunten tegenwoordig. Een mogelijke verklaring is dat door een grotere bewustwording meer mensen op vrijdag gaan rijden en een overnachting plannen in midden-Frankrijk. Op de zwarte zaterdag(en) staat dit verkeer samen met de “extreem vroege vertrekkers” ‘s ochtends als muurvast op de Autoroute Du Soleil of ring van Bordeaux. Of dit daadwerkelijk de oorzaak is van het ontbreken van files in Noord Frankrijk valt uiteraard te bezien; maar juist op de noord-zuid as is er de laatste decennia aardig wat bij gekomen (A20, A75)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » zo 12 feb 2023, 22:36

Chris schreef: zo 12 feb 2023, 21:22
Het is wel zo dat er in Noord-Frankrijk tegenwoordig toch bijna helemaal geen file staat op Zwarte Zaterdag. In mijn herinnering was dit vroeger problematischer, maar wellicht dat snelwegen als de A5 en A39 en de verbreding van een stuk A31 dat wel opgelost hebben. Tegenwoordig is het vooral ten zuiden van de lijn Tours - Lyon, met wegwerkzaamheden zoals bij Orléans erbij maar dat zal over een tijdje weer voorbij zijn. De passage van Parijs is op zaterdagen in juli-augustus vaak niet heel problematisch, een gemiddelde werkdag is veel filegevoeliger.
Echte problemen zijn er in Noord-Frankrijk volgens mij nooit geweest op Zwarte Zaterdagen. In mijn herinnering heb je wel wat standaard knelpunten gehad als de A31 op het (ongevalsgevoelige) stuk Luxemburg-Metz-Nancy en bij het samenvoegen met de A6 bij Beaune, en nog wat dingen als dat tolstation op de A29 bij Amiens of de passage van Rouen. Maar dat is toch wel van een andere orde dan in het zuiden.

Want dat beeld van Autostrada herken ik wel. Dat op zo’n zaterdag de regio Parijs steeds meer midden in de nacht begint te rijden, met het idee dat je dan met een paar uur vertraging bij het avondeten aan de Côte-d’Azur bent. Dat idee is ook wel correct, maar door de enorme trechter naar de A7 bij Lyon, in combinatie met overnachters in die regio die zo vroeg mogelijk gaan rijden, zie je toch dat het rond een uur of 8 ‘s ochtends al enorm druk is in het Rhônedal.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 13 feb 2023, 8:47

^^ De files tussen Lyon en Orange staan er op dit soort piekdagen vanaf 6 uur en lopen hard op. Die vermijd je eigenlijk niet meer met een overnachting rond Lyon.

Ik had het idee dat vroeger het eerste knelpunt het tolstation van Villefranche-Limas was, en vanaf daar had je natuurlijk het stuk richting Fourvière. Dat is met de aanleg van de A46 weggenomen en je hebt tegenwoordig nog maar nauwelijks file op de A6. Ja, eventueel wat bij Beaune en als je pech hebt ook rond de hellingen tussen Auxerre en Beaune, maar dat is het dan wel. Behalve A5-A39 denk ik dat ook het beschikbaar komen van de A75 een belangrijke rol heeft gespeeld. Die heeft toch wel het nodige vakantieverkeer weg weten te halen van de A6-A7.

We hebben ons hier wel eens vaker de vraag gesteld hoe het überhaupt kan dat de A7 altijd zo’n drama is terwijl de A6 het altijd wel houdt; zelfs na zo’n eerste file bij Beaune of in de Morvan weer uit die accordion komt. Is dat dan toch verkeer dat er bij Lyon bijkomt (ik redeneer richting zuid)? Het profiel van de A7 op met name het stuk tot aan Valence?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 13 feb 2023, 9:15

^^ trechterwerking inderdaad. Met name richting de Cote d'Azure en Italië mist simpelweg een alternatieve route die niet door dure tunnels leidt. Een volledige A51 zou daar al veel helpen. En een uitgebouwde N88 kan wellicht nog wat verkeer wegleiden richting de A75.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » ma 13 feb 2023, 9:36

Pino schreef: ma 13 feb 2023, 8:47 ^^ De files tussen Lyon en Orange staan er op dit soort piekdagen vanaf 6 uur en lopen hard op. Die vermijd je eigenlijk niet meer met een overnachting rond Lyon.

Ik had het idee dat vroeger het eerste knelpunt het tolstation van Villefranche-Limas was, en vanaf daar had je natuurlijk het stuk richting Fourvière. Dat is met de aanleg van de A46 weggenomen en je hebt tegenwoordig nog maar nauwelijks file op de A6. Ja, eventueel wat bij Beaune en als je pech hebt ook rond de hellingen tussen Auxerre en Beaune, maar dat is het dan wel. Behalve A5-A39 denk ik dat ook het beschikbaar komen van de A75 een belangrijke rol heeft gespeeld. Die heeft toch wel het nodige vakantieverkeer weg weten te halen van de A6-A7.

We hebben ons hier wel eens vaker de vraag gesteld hoe het überhaupt kan dat de A7 altijd zo’n drama is terwijl de A6 het altijd wel houdt; zelfs na zo’n eerste file bij Beaune of in de Morvan weer uit die accordion komt. Is dat dan toch verkeer dat er bij Lyon bijkomt (ik redeneer richting zuid)? Het profiel van de A7 op met name het stuk tot aan Valence?
Het is ongetwijfeld een combinatie van factoren. Een continue instroom van verkeer vanaf de A6, en in mindere mate de A77 en A39. Verkeer uit de regio Lyon zelf (meer dan 2 miljoen inwoners) die gaan rijden. De campings en hotels waar ze wakker worden en vertrekken. En dan in combinatie met het feit dat langs de A7 zelf al de nodige bestemmingen liggen, zoals de Drôme, Ardèche, Mont Ventoux, enz. waardoor je niet echt een alternatieve route hebt. Eigenlijk geldt dat ook wel voor zo’n beetje het hele zuidoosten, want de N75 is natuurlijk ook niet echt ideaal.

Al zal Lyon zelf wellicht een wat onderschatte factor zijn. Want ook op de A43 richting Chambéry is het meteen ten oosten van Lyon tegenwoordig vaak file. Dat was nog iets van een alternatief voor de A7. Die route over A43-A48-A49 langs Grenoble. Maar als je daarop dan ook weer file hebt en daarna zo een uur kwijt bent om bij Valence in te voegen op de A7 dan helpt dat ook niet meer mee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 13 feb 2023, 13:35

^^ Je zou toch ergens verwachten dat wie in Lyon zelf woont veel makkelijker iets kan vinden dat om de files heen gaat. Al is het midden in de nacht vertrekken, of op hetzelfde vrijdagmiddag-tijdstip dat de meute vertrekt vanuit Parijs. Je ligt toch 4.5 uur op ze voor. Vrijdagmiddag even met je halve stad de Alpen in: dat moet dan het echte pijnpunt zijn voor de Lyonnais. Maar goed, wellicht is dit een punt waar ik Lyon structureel onderschat.
Lekkere Kwal schreef: ma 13 feb 2023, 9:15 Met name richting de Cote d'Azur en Italië mist simpelweg een alternatieve route die niet door dure tunnels leidt. Een volledige A51 zou daar al veel helpen. En een uitgebouwde N88 kan wellicht nog wat verkeer wegleiden richting de A75.
Ik zou dan toch die afgeschoten A79 weer eens van stal halen - toch tenminste het deel van Saint-Exupéry tot Valence. Mooi parallel neer te leggen aan de TGV, en dat noordelijke deel gaat ook door wat behapbaarder landschap dan het zuidelijke vervolg door de Ardèche. Of zoiets als de N88 of de A51.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » ma 13 feb 2023, 14:13

Pino schreef: ma 13 feb 2023, 13:35 ^^ Je zou toch ergens verwachten dat wie in Lyon zelf woont veel makkelijker iets kan vinden dat om de files heen gaat. Al is het midden in de nacht vertrekken, of op hetzelfde vrijdagmiddag-tijdstip dat de meute vertrekt vanuit Parijs. Je ligt toch 4.5 uur op ze voor. Vrijdagmiddag even met je halve stad de Alpen in: dat moet dan het echte pijnpunt zijn voor de Lyonnais. Maar goed, wellicht is dit een punt waar ik Lyon structureel onderschat.
Ik weet ook niet precies wat daar gebeurt natuurlijk. Maar als 1% van de regio Lyon op een Zwarte Zaterdagochtend naar het zuiden gaat rijden, dan zijn dat een paar honderd voertuigen per minuut erbij op een al redelijk verzadigde snelweg.

Het is ook vaak zo dat je pas in de middag in je accomodatie mag. Dan is het ook niet ideaal als je midden in de nacht vertrekt en om half 10 ‘s ochtends al met je volgepakte auto in Cannes staat. Dat is natuurlijk geen onoplosbaar probleem, maar ik kan me voorstellen dat genoeg mensen het best vinden om in de ochtend weg te rijden en met de vertragingen aan het eind van de middag aan te komen.
Ik zou dan toch die afgeschoten A79 weer eens van stal halen - toch tenminste het deel van Saint-Exupéry tot Valence. Mooi parallel neer te leggen aan de TGV, en dat noordelijke deel gaat ook door wat behapbaarder landschap dan het zuidelijke vervolg door de Ardèche. Of zoiets als de N88 of de A51.
Dat zou zeker een nuttige toevoeging aan het netwerk zijn, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Het enige reële lijkt me een integrale verbreding van de A7 tussen de A46 bij Lyon en Orange, idealiter meteen naar 2x5. Dat was ook ooit een plan voor het deel tussen Valence en Orange, maar daar is het al een jaar of 15 erg stil rond. Je kan dat ook verdedigen door te stellen dat er een duidelijke missing link is tussen de hele regio Lyon-Geneve-Grenoble en Nice, en dat een dubbeldikke snelweg door het Rhônedal een redelijk alternatief is voor een nieuwe snelweg door de Alpen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 13 feb 2023, 14:58

^^ Ik dacht dat verdere uitbouw van de A7 indertijd onderdeel was van de beslissing om niet verder te gaan met de A79. Maar zoals je zegt, dan had daar in de 15 jaar na het afschieten van het plan inmiddels wel wat schot in moeten zitten. Hoewel de stilstand in het huidige politieke klimaat ook weer niet echt verbaast.

Als ik me goed herinner, waren kosten het grootste probleem van de A79: het zou vele malen duurder worden dan een uitbouw van de A7. Snelwegen door de Alpen zijn natuurlijk al helemaal schreeuwend duur. Maar goed, mijn eigen mening is dat er, waar ook ter wereld, beperkingen zitten aan argumenten om dan maar uit te bouwen op de plek waar toevallig al als eerste een snelweg lag. En dat komt door een combinatie van (i) je maakt het netwerk schokbestendiger door op meerdere plekken infra te hebben liggen en (ii) je kunt niet alle overlast van een snelweg dan maar laten vallen op die dorpen en steden waar de eerste snelweg toevallig al lag. Dat zijn voor mij evenzeer alternatieven bij de Nederlandse A4 als hier in het Rhônedal.
Ds79m schreef: ma 13 feb 2023, 14:13 Het is ook vaak zo dat je pas in de middag in je accomodatie mag. Dan is het ook niet ideaal als je midden in de nacht vertrekt en om half 10 ‘s ochtends al met je volgepakte auto in Cannes staat. Dat is natuurlijk geen onoplosbaar probleem, maar ik kan me voorstellen dat genoeg mensen het best vinden om in de ochtend weg te rijden en met de vertragingen aan het eind van de middag aan te komen.
Wie er niet eerst die 4.5 uur op heeft zitten vanaf Parijs, gaat in ieder geval veel frisser en opgewekter de file in. Een rit van normaal vier uur (Lyon-Fréjus) die naar zeven gaat, is misschien minder erg dan een rit van normaal 8.5 uur (Parijs-Fréjus) die naar 11.5 uur gaat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » ma 13 feb 2023, 16:26

Pino schreef: ma 13 feb 2023, 14:58 ^^ Ik dacht dat verdere uitbouw van de A7 indertijd onderdeel was van de beslissing om niet verder te gaan met de A79. Maar zoals je zegt, dan had daar in de 15 jaar na het afschieten van het plan inmiddels wel wat schot in moeten zitten. Hoewel de stilstand in het huidige politieke klimaat ook weer niet echt verbaast.

Als ik me goed herinner, waren kosten het grootste probleem van de A79: het zou vele malen duurder worden dan een uitbouw van de A7. Snelwegen door de Alpen zijn natuurlijk al helemaal schreeuwend duur. Maar goed, mijn eigen mening is dat er, waar ook ter wereld, beperkingen zitten aan argumenten om dan maar uit te bouwen op de plek waar toevallig al als eerste een snelweg lag. En dat komt door een combinatie van (i) je maakt het netwerk schokbestendiger door op meerdere plekken infra te hebben liggen en (ii) je kunt niet alle overlast van een snelweg dan maar laten vallen op die dorpen en steden waar de eerste snelweg toevallig al lag. Dat zijn voor mij evenzeer alternatieven bij de Nederlandse A4 als hier in het Rhônedal.
Ik ben het er uiteraard mee eens. Zeker ook omdat je vanaf de A7 zowel naar het westen als oosten in een soort ondoordringbaar oerwoud komt, als je kijkt naar de hoeveelheid vlotte wegen.

Maar goed, de kans dat daar iets van de grond is nagenoeg nul, dus dan maar een bredere A7 als een realistisch alternatief. En ergens is dat ook wel een verbetering voor de lokale leefomgeving. Dat een gemiddeld dorp aan de N7 nu de hele zomer een enorme hoeveelheid verkeer te verwerken krijgt is immers ook niet echt normaal.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 18 feb 2023, 10:00

Druk wisselweekend in de Oostenrijkse Alpen. Lange wachtrij voor de dosering bij Reutte, veel vertraging het Zillertal uit, evenals enkele andere dalen. Buiten beeld: files rond Kufstein en München in en uit op de A8.

Afbeelding

In de Franse Alpen, de fileparade van Lyon naar Bourg-Saint-Maurice.

Afbeelding

edit: 11:50 uur:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 feb 2023, 10:54

Eén van de drukste wisselweekenden van het jaar?

Afbeelding

Tirol/Salzburg
Afbeelding

Tirol/Vorarlberg
Afbeelding

Franse Alpen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » za 25 feb 2023, 12:49

Ja het kwam vroeg op gang vanochtend. Strategie om op vrijdag te rijden tot Zuid-Duitsland lijkt vrij zinloos als je daarna om 08h al kunt aanschuiven bij de Fernpass, Arlberg tunnel of ring München.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » za 25 feb 2023, 13:41

En ook als je een dagje eerder al een stuk aflegt en dan overnacht bij München of Ulm/Memmingen, dan kan je zaterdagochtend alsnog aanschuiven in de file. Achter de meute aanrijden lijkt dan nog de beste optie om zo min mogelijk vertraging op te lopen, maar dan kom je ook laat aan en bestaat er nog altijd het risico dat je op een gegeven moment in een file terecht komt (waardoor je nog later aankomt dan je al had gepland). En bij een late aankomst mis je ook een stuk van je eerste vakantiedag op je vakantieadres.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 25 feb 2023, 15:51

^^ Wat je bij skivakanties vaak ziet is toch ook een rush op de skiverhuur en supermarkten. Alles om meteen op zondag naar boven te kunnen komen. Daar neem je dan een zaterdagochtend in de file voor in koop. Met de weersvoorspelling voor morgen zou ik niet al te veel moeite doen eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Autostrada » za 25 feb 2023, 16:31

Zaterdag is in veel gebieden die niet direct aan te rijden zijn vanuit de grote steden (München, Lyon, Milaan, Zürich, etc) vaak een zeer rustige dag op de piste (want wisselslag). Als je dan toch volop wilt profiteren van op vrijdag rijden moet je eigenlijk vrijdag op plaats van bestemming zijn, zodat je zaterdag in alle rust ski’s kunt halen en dan de berg op voor een relaxte eerste dag.

Je ziet toch dat veel accomodaties nog op zaterdag/zaterdag cadans zitten en dan gaan mensen inderdaad voor een hotelletje in Zuid-Duitsland met het idee dat ze zaterdag alvast het materiaal huren en zo zondag gelijk van start kunnen. Dit lijkt zinvol als je bijvoorbeeld bij Rosenheim overnacht en daarna de relatief gemakkelijk te bereiken gebieden van Oostenrijk aan doet.

Echter, voor alle gebieden achter de Fernpaß, Arlberg of bij overnachting nog voor München ga je zaterdag inderdaad de file in. Ik denk dat je aankomsttijd dan niet wezenlijk verschilt van de “vroege vertrekker” die rond 04h gaat rijden uit NL/BE.

Achter de meute aan kachelen is denk ik qua tijd wel het beste, maar je moet dan zondag ochtend nog alle logistiek regelen met het risico dat het tegen zit en je “pas”
11h op de ski’s staat.

Uiteindelijk is dit allemaal gevoelsmatig - als je halverwege de week een keer om 15h aan de schnapps gaat ipv de laatste lift ben je die 2 uurtjes extra op de latten alweer kwijt, maar zo werkt het natuurlijk nu eenmaal.

Uiteraard bestaat ook de andere optie om een gebied te kiezen wat per trein of vliegtuig te bereiken is; een huurauto is op de wintersport lang niet altijd noodzakelijk.

En als je dan toch met de eigen wagen wilt is op zondag ná alle drukte rijden ook vaak veel beter dan proberen de drukte voor te zijn… het voordeel is dan ook dat je aan het einde van de week nog een heerlijk rustige zaterdag als laatste dag op de piste hebt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 feb 2023, 17:17

Autostrada schreef: za 25 feb 2023, 16:31 Zaterdag is in veel gebieden die niet direct aan te rijden zijn vanuit de grote steden (München, Lyon, Milaan, Zürich, etc) vaak een zeer rustige dag op de piste (want wisselslag).
Dat geldt inderdaad voor Frankrijk en Oostenrijk, maar niet bepaald voor Zwitserland. Integendeel, Zwitserse skigebieden zijn juist in het weekend, vooral bij mooi weer, op z'n drukst. Dat zie je ook wel terug in het filebeeld. Vaak zijn de vrijdagavond/zaterdagochtend erg druk, vervolgens de loop van de zaterdagochtend weer rustig en dan zondagmiddag/avond weer drukte richting de grotere steden. Ook het Zillertal in Oostenrijk heeft hier wel last van, al is het Zillertal ook doordeweeks tijdens de vakantieperiode bomvol.

Zwitserland is natuurlijk voor buitenlanders een dure bestemming. Vooral de populaire skigebieden als St. Moritz, Laax, Zermatt, Crans-Montana etc. zijn met de flexibele prijzen en de sterke Zwitserse Frank voor een modaal Duits, Frans, Belgisch of Nederlands gezin bijna niet meer te betalen. En aangezien er veel goedkopere aanbiedingen in Oostenrijk en vooral Frankrijk zijn, is de keuze vrij snel gemaakt.

De A1 in Zwitserland is natuurlijk wel een vaste prik tijdens wissel weekenden, maar dat komt ook omdat Zwitserland tussen Basel en Genève een logische route is van/naar Franse skistations. Ook de files op de A9 rond Montreux zijn vergelijkbaar te verklaren, omdat daar nogal wat transitverkeer van/naar Chamonix en Aosta verwerkt wordt.

Tenslotte lijkt het er wel op dat de meeste mensen dit weekend weer naar huis gaan. Deze week was de drukste van het jaar. Hoewel nu in Nederland twee regio's schoolvakantie hebben, is de vakantie in de grootste delen van Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië voorbij. Bovendien kennen enkele grote Duitse deelstaten geen winter/krokusvakantie, waaronder NRW, RLP, Hessen en Baden-Württemberg. Wintersportliefhebbers zijn in deze deelstaten op de kerst of paasvakantie aangewezen, wat vaak te vroeg en/of te laat voor goede sneeuwcondities is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie